Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med min TG789vn när jag skulle starta en COJ-server,öppnade alla portar som var aktuella för servern,provade förslag som jag läste på Telias sida bla, men inget funkade och gav nästan upp då jag läste på nått forum (ej detta) någons förslag att avaktivera UPNP och sen vänta en halv/heltimme och försöka igen, och det funkade faktiskt,trots min skeptisims mot detta. Men det kostar inget att försöka elr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En dum fråga, men du har så klart provat att stänga av brandväggen på din dator?
Och du har kollat så att du inte har mer än ett nätverkskort i din burk? Kolla i enhetshanteraren i Windows.

Allt är testat,ett nätverkskort finns att hitta. Börjar fundera kring att brygga nu kommande vecka.

Permalänk
Medlem

Som ett tillägg till mitt inlägg,portarna som ska vara forwardade (svengelska) ska naturligtvis vara angivna och en omstart av rotern/modemet krävs också, sen återstår då lite väntan på att det ska funka, detta har funkat på alla andra spel jag provat som inte vill starta med UPNP aktiverat,men kan ju också vara isolerat till min router och modell och är ju inte säkert funkar med din.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ponoff:

Har haft liknande problem med min TG789vn när jag skulle starta en COJ-server,öppnade alla portar som var aktuella för servern,provade förslag som jag läste på Telias sida bla, men inget funkade och gav nästan upp då jag läste på nått forum (ej detta) någons förslag att avaktivera UPNP och sen vänta en halv/heltimme och försöka igen, och det funkade faktiskt,trots min skeptisims mot detta. Men det kostar inget att försöka elr?

ja UPNP ger ju möjlighet för nått annat att ändra på konfigurationen, det är ett system som slår åt båda hållen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ponoff:

Har haft liknande problem med min TG789vn när jag skulle starta en COJ-server,öppnade alla portar som var aktuella för servern,provade förslag som jag läste på Telias sida bla, men inget funkade och gav nästan upp då jag läste på nått forum (ej detta) någons förslag att avaktivera UPNP och sen vänta en halv/heltimme och försöka igen, och det funkade faktiskt,trots min skeptisims mot detta. Men det kostar inget att försöka elr?

Jag har också en TG789vn och visst är den knölig och jävligt långsam i menyerna och ibland hänger den sig, men jag har aldrig haft problem med att öppna portar på den när man väl fattar hur man ska fylla i det. Men just hur man ska fylla i verkar TS ha fått rätt på.

Jag tror inte att det är routern som är problemet. Googlar man på TS fel så får man mycket intressant läsning. AoE III verkar inte vara särskilt välskrivet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag kan väl tillägga att jag öppnar mitt spel genom Steam, men detta har väl ingen speciell påverkan på vilka portar som ska öppnas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har också en TG789vn och visst är den knölig och jävligt långsam i menyerna och ibland hänger den sig, men jag har aldrig haft problem med att öppna portar på den när man väl fattar hur man ska fylla i det. Men just hur man ska fylla i verkar TS ha fått rätt på.

Jag tror inte att det är routern som är problemet. Googlar man på TS fel så får man mycket intressant läsning. AoE III verkar inte vara särskilt välskrivet.

Absolut och jag är inte rätt gubbe att analysera vad som är problemet i sig för honom,men angående min router känns det som om dom har switchat på on/off rutinen i koden för UPNP eftersom det nu funkar i alla spel som jag nu kör utan problem med den avslagen. men så fort jag aktiverar UPNP så får antingen jag eller dom som vill ansluta till spel/server ingen respons och kan inte ansluta. men som sagt nu funkar den perfa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ponoff:

Absolut och jag är inte rätt gubbe att analysera vad som är problemet i sig för honom,men angående min router känns det som om dom har switchat på on/off rutinen i koden för UPNP eftersom det nu funkar i alla spel som jag nu kör utan problem med den avslagen. men så fort jag aktiverar UPNP så får antingen jag eller dom som vill ansluta till spel/server ingen respons och kan inte ansluta. men som sagt nu funkar den perfa.

Kan vara att spelet försöker göra samma med UPNP som du gjort med manuell port-map. Två forwards av samma port blir nästan alltid problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Som madtop skrev...

Enklare sätt att testa portforward är www.canyouseeme.org, där skriver du bara in vilken port tjänsten ska testa och voilá.

Den stora fördelen med PFPortChecker är att den samtidigt är en liten server som lyssnar på porten du vill testa. Dvs man blir oberoende av ett kanske strulande spel på sin PC.

Sidor som canyouseeme kräver att du själv har startat programmet som lyssnar på porten.
Och jag har läst alldeles för många trådar där man testar utan att ha något program som faktiskt lyssnar och svarar på porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xymel:

Portarna ska vara öppna enligt PF-PC.

Jaha då så.
Det tyder ju faktiskt på att du har gjort en fungerande portforward på de portarna du konfat.

Låter nästan som att det är något annat som strular...

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jaha då så.
Det tyder ju faktiskt på att du har gjort en fungerande portforward på de portarna du konfat.

Låter nästan som att det är något annat som strular...

Då kliar jag mig på hjässan och undrar vad i fankingen det är som inte fungerar, hemma hos föräldrarna med annan router fungerar spelet felfritt med inlagda portar. Jag har ingen som helst aning vad detta kan bero på.
Tack så hemskt mycket för ni hjälper till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jaha då så.
Det tyder ju faktiskt på att du har gjort en fungerande portforward på de portarna du konfat.

Låter nästan som att det är något annat som strular...

Skrivet av madtop:

Den stora fördelen med PFPortChecker är att den samtidigt är en liten server som lyssnar på porten du vill testa. Dvs man blir oberoende av ett kanske strulande spel på sin PC.

Sidor som canyouseeme kräver att du själv har startat programmet som lyssnar på porten.
Och jag har läst alldeles för många trådar där man testar utan att ha något program som faktiskt lyssnar och svarar på porten.

Skrivet av giplet:

Kan vara att spelet försöker göra samma med UPNP som du gjort med manuell port-map. Två forwards av samma port blir nästan alltid problem.

Skrivet av Ponoff:

Absolut och jag är inte rätt gubbe att analysera vad som är problemet i sig för honom,men angående min router känns det som om dom har switchat på on/off rutinen i koden för UPNP eftersom det nu funkar i alla spel som jag nu kör utan problem med den avslagen. men så fort jag aktiverar UPNP så får antingen jag eller dom som vill ansluta till spel/server ingen respons och kan inte ansluta. men som sagt nu funkar den perfa.

Skrivet av Ponoff:

Har haft liknande problem med min TG789vn när jag skulle starta en COJ-server,öppnade alla portar som var aktuella för servern,provade förslag som jag läste på Telias sida bla, men inget funkade och gav nästan upp då jag läste på nått forum (ej detta) någons förslag att avaktivera UPNP och sen vänta en halv/heltimme och försöka igen, och det funkade faktiskt,trots min skeptisims mot detta. Men det kostar inget att försöka elr?

Jag vill berätta för alla er att jag har lyckats creata ett game och spelat med min kompis, det var en sådan simpel grej som UPNP som satte käppar i hjulet, efter en eller två restarter med detta urkryssat lyckades vi spela ett helt game utan problem. Jag vill ge er alla en stor guldstjärna för att ni la både ner tid och kunskap om detta till mig, jag är otroligt tacksam!!!

På återseende
Ludde

Permalänk
Medlem

Vanligaste felet är att fylla i alla fält när man skapar regeln (port trigger osv). Bara dubbelkolla i 'portmaps' så ser man direkt om trafiken är dirigerad till rätt internt IP, syns portarna inte där har man misslyckats med något.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra