Permalänk
Medlem

Billig processorkylare

Hej!

Jag funderar på ett litet bygge i den billigare prisklassen och funderar mest över kylare.
Det är till en Intel Core i5 4440 3.1 GHz som på intet vis ska överklockas eller lekas med utan det är helt enkelt för att pressa ner ljudnivån.

Dom jag tittar på är främst Cooler Master TX3 EVO eller Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev2.
Vilken av dom tror ni kyler bäst vid låg ljudnivå och håller sig tystast?

Har ni några andra förslag i prisklassen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Hej!

Jag funderar på ett litet bygge i den billigare prisklassen och funderar mest över kylare.
Det är till en Intel Core i5 4440 3.1 GHz som på intet vis ska överklockas eller lekas med utan det är helt enkelt för att pressa ner ljudnivån.

Dom jag tittar på är främst Cooler Master TX3 EVO eller Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev2.
Vilken av dom tror ni kyler bäst vid låg ljudnivå och håller sig tystast?

Har ni några andra förslag i prisklassen?

Brorsan har en Arctic Cooling Freezer 7 i sin dator och förutom smått coil-whine så är den klockren. Drog ner temperaturen på min gamla Phenom II 940BE med över 30 c och dessutom är den tyst (förutom lite surr av coil-whine då som är knappt hörbart om man inte är i ett tyst rum).

http://cdon.se/hemelektronik/cooler-master/cooler-master-hype...

Du får ju dessutom inte glömma CM Hyper 212 Evo.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2435666
om du kan få ur lite mer budget så räcker denna nog för o kyla passivt eller med fläktkontroller på typ lägsta möjliga.
annars tycker jag det duger med freezer 7 pro

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Brorsan har en Arctic Cooling Freezer 7 i sin dator och förutom smått coil-whine så är den klockren. Drog ner temperaturen på min gamla Phenom II 940BE med över 30 c och dessutom är den tyst (förutom lite surr av coil-whine då som är knappt hörbart om man inte är i ett tyst rum).

http://cdon.se/hemelektronik/cooler-master/cooler-master-hype...

Du får ju dessutom inte glömma CM Hyper 212 Evo.

hmm, använder du termen coil whine korrekt här?
Det finns väl inga spolar i en fläkt?

Men Hyper 212 EVO känns lockande också, 120mms fläkt är ju trevligt och inte mycket dyrare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

hmm, använder du termen coil whine korrekt här?
Det finns väl inga spolar i en fläkt?

Men Hyper 212 EVO känns lockande också, 120mms fläkt är ju trevligt och inte mycket dyrare...

Hehe motorn är ju uppbygd på spolar i princip;)

Dock har jag aldrig hört en fläkt med coil whine...

Vilken prisklass? Freezern är ju grym men har man plats kan det ju vara trevligt med någonting utterliggare lite fetare för att vara så nära passiv som möjligt:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Hehe motorn är ju uppbygd på spolar i princip;)

Dock har jag aldrig hört en fläkt med coil whine...

Ah, jaha. Har ingen koll på hur den typen av motorer är uppbyggda alls faktiskt.

Skrivet av Curemylife:

Vilken prisklass? Freezern är ju grym men har man plats kan det ju vara trevligt med någonting utterliggare lite fetare för att vara så nära passiv som möjligt:)

Prisklass under ~250 kronor typ.
Hyper 212 EVO är ju intressant som sagt, 120mm fläkt istället gör ju sitt för att hålla temperaturen nere...

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Ah, jaha. Har ingen koll på hur den typen av motorer är uppbyggda alls faktiskt.

Då är det heller inte så bra att uttala sig om det
En vän till mig har Hyper 212 evo, som presterar väldigt bra och tyst. Kör på den enligt mig!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vulpes vulpes:

Då är det heller inte så bra att uttala sig om det
En vän till mig har Hyper 212 evo, som presterar väldigt bra och tyst. Kör på den enligt mig!

Är inte direkt erfaren inom processorkylare. Men även jag blev tipsad om hyper 212 evo och jag tyckte den gjorde ett väldigt bra jobb för att dra ner ljudnivån.
Installera den till lillebror så kan inte utala mig om hur bra den klarar av en överklockan prolle

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Hej!

Jag funderar på ett litet bygge i den billigare prisklassen och funderar mest över kylare.
Det är till en Intel Core i5 4440 3.1 GHz som på intet vis ska överklockas eller lekas med utan det är helt enkelt för att pressa ner ljudnivån.

Dom jag tittar på är främst Cooler Master TX3 EVO eller Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev2.
Vilken av dom tror ni kyler bäst vid låg ljudnivå och håller sig tystast?

Har ni några andra förslag i prisklassen?

Skrivet av Kilroy:

Ah, jaha. Har ingen koll på hur den typen av motorer är uppbyggda alls faktiskt.

Prisklass under ~250 kronor typ.
Hyper 212 EVO är ju intressant som sagt, 120mm fläkt istället gör ju sitt för att hålla temperaturen nere...

Både TX3 och AC7 klarar ju lätt av att kyla en stock i5, du kan ju även undervolta. Själv hade jag dock lagt till en hundring och köpt 212 Evo utan att tveka, 269:- inkl. frakt är ju ett kap (CDON)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag köpte min cooler master hyper 212 från cdon för några veckor sedan och tycker att den har fungerat fantastiskt. Absolut värt det lilla den kostar. Drar du ner varvtalen på fläkten så hörs den knappt.

Permalänk
Medlem

Sen är det många gånger värt att se till att ytan är plan också så man inte har en i grunden bra kylare men som pga att den är billig inte har fått den bästa behandlingen i produktionen.

Det är ganska enkelt att slipa till en riktigt plan yta och det kan göra stora skillnader i kylförmåga.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vulpes vulpes:

Då är det heller inte så bra att uttala sig om det

Fast jag frågade... Vilket är bra att göra när man inte vet något tycker jag.

Skrivet av screamin-daemon:

Både TX3 och AC7 klarar ju lätt av att kyla en stock i5, du kan ju även undervolta. Själv hade jag dock lagt till en hundring och köpt 212 Evo utan att tveka, 269:- inkl. frakt är ju ett kap (CDON)

Ja, en oklockad i5a och dessutom "bara" 3.1 GHz är ju inga problem alls att kyla. Det är mest det att vissa fläktar är inte så tysta som dom kunde varit även om det inte är för varmt.

Har inte tänkt undervolta eller nått utan bara köra standard PWM...

Låter ju bra, det är dessutom bara 70 kronor mer eller vad det blir.

Skrivet av blade80:

Sen är det många gånger värt att se till att ytan är plan också så man inte har en i grunden bra kylare men som pga att den är billig inte har fått den bästa behandlingen i produktionen.

Det är ganska enkelt att slipa till en riktigt plan yta och det kan göra stora skillnader i kylförmåga.

Ganska enkelt?
Nja, det är nog relativt. Sånt tänker jag inte hålla på med öht.

Permalänk
Medlem

Min Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev2 har jag bara bra erfarenheter med. Helt okej tyst och temperaturerna har det aldrig varit några problem med. Kan inte annat än att rekomendera den till alla som vill ha en prisvärd kylare.

Permalänk
Medlem

Kör min i5 3570k i 4,2 Ghz på CM 212 Evo. Håller tempen på en okej nivå och nära på ljudlös vid surfande etc.

Följer med fästen för en fläkt till sedan om man vill ha två fläktar på den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

hmm, använder du termen coil whine korrekt här?
Det finns väl inga spolar i en fläkt?

Men Hyper 212 EVO känns lockande också, 120mms fläkt är ju trevligt och inte mycket dyrare...

Ja. Satt själv och undrade det tills jag insåg att fläktens motor har spolar.

Skrivet av emahex:

Är inte direkt erfaren inom processorkylare. Men även jag blev tipsad om hyper 212 evo och jag tyckte den gjorde ett väldigt bra jobb för att dra ner ljudnivån.
Installera den till lillebror så kan inte utala mig om hur bra den klarar av en överklockan prolle

Har själv ingen erfarenhet av 212 Evo däremot ska folk här på forumen har tipsat den ganska rejält om man är ute efter billiga kylare. Ska tydligen gå att klocka ganska bra med dessutom.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hyper 212 EVO verkar vara det bästa alternativet, en knapp hundring dyrare men större fläkt, fler heatpipes och en större kylare helt enkelt. Känns värt.

Ska nog ta och invänta Haswell refresh innan jag slår till dock, tack för hjälpen alla!