Prisvärd DAC? (+hur mycket påverkar en DAC ljudet egentligen...)

Permalänk
Medlem

Prisvärd DAC? (+hur mycket påverkar en DAC ljudet egentligen...)

Hej,

har kollat runt i gamla inlägg här angående DAC:ar och fått en del tips redan. Vill kolla om någon har fler tips.
OBS! DAC alltså, ingen hörlursförstärkare.

Maxpris: 2000:-

Ingångar:
USB (helst 24bit, win vista/7/8)
Optiskt
Coax
-->Alternativt enbart 2 optiska skulle också gå bra.
-->Manuellt switcha mellan inkällorna (inget auto-switchande som man inte kan överrida)

Utgång:
RCA och/eller XLR (EDIT: ska mata en hörlursförstärkare som har både XLR och RCA in - så vilket som är ok som ut på DAC:en)

De jag har skrapat ihop hittills som möjliga kandidater är:
- Argon DAC1
- Cambridge Audio Dacmagic 100
- BRIK D/A Converter (från kjell.com som sägs låta bra? gillar dock inte vippan som omkopplare mellan källor...)

Jag har inte lyssnat på någon av dessa än. Dessutom är jag lite skeptisk om hur mycket en DAC egentligen kan tillför eller ta bort när det gäller ljudkvalité. Menar inte att det inte finns nån skillnad alls men skulle också uppskatta input från någon som har erfarenhet av olika DAC:ar och som kanske kan kommentera om det kan vara natt-och-dag-skillnad på ljudet från olika DAC:ar eller om det är små små nyanser överlag.

Permalänk
Medlem

Det är extremt små (hörbara) skillnader mellan olika DAC:ar. Om du hittar en som har exakt de in & utgångar som du behöver och andra egenskaper du vill ha, kör på den och fundera inte mer på det förrän de mer väsentliga sakerna är så bra som det kan bli (hörlurar/högtalare, materialet du lyssnar på, utrymmet du lyssnar i ifall det är högtalare, förstärkare).

Permalänk
Medlem

Tack för input!

Kan tillägga att den är tänkt att användas primärt för hörlurslyssning. Mest med ett par DT990PRO lurar och en Violectric V100 som hörlursförstärkare. Input är från två PC:ar, en med USB-ut (laptop) och en med koax/optiskt ut. Vill även ha en optisk extra för ljud som jag ev. ska ta från en receiver framöver.

Källmaterial är FLAC, mp3, Spotify... etc

Permalänk
Medlem

Ska du inte pyssla med musikinspelning och mixning har du ingen större glädje a24 bit upplösning. Det dynamiska omfånget är bra med 16bit.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kolla på O2+ODAC också, det är en kombo med DAC + hörlursförstärkare och sägs vara riktigt bra. Går väl på ca 1600kr om man bygger den själv eller låter någon annan kunnig göra det.

Tipsar om en tråd jag startade ett tag sen där du kan läsa lite mer:
#14310745

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Dessutom är jag lite skeptisk om hur mycket en DAC egentligen kan tillför eller ta bort när det gäller ljudkvalité. Menar inte att det inte finns nån skillnad alls men skulle också uppskatta input från någon som har erfarenhet av olika DAC:ar och som kanske kan kommentera om det kan vara natt-och-dag-skillnad på ljudet från olika DAC:ar eller om det är små små nyanser överlag.

Du får ingen natt-och-dag-skillnad med olika DAC:ar. Det får du däremot med olika hörlurar eller högtalare. Det är ingen bra investering att lägga mer på en DAC (2000 kr) än på hörlurarna (runt 1500 kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Jag har inte lyssnat på någon av dessa än. Dessutom är jag lite skeptisk om hur mycket en DAC egentligen kan tillför eller ta bort när det gäller ljudkvalité. Menar inte att det inte finns nån skillnad alls men skulle också uppskatta input från någon som har erfarenhet av olika DAC:ar och som kanske kan kommentera om det kan vara natt-och-dag-skillnad på ljudet från olika DAC:ar eller om det är små små nyanser överlag.

En DAC kan inte tillföra ljudkvalitet nej.

Tills vi kan injicera digitala ljudsignaler till hjärnan kommer ljud att vara analogt. Du kan skapa ljud digitalt men du måste höra det analogt. Och det är inte helt okomplicerat att omvandla mellan digitalt och analogt. Det kommer heller aldrig bli 100% perfekt. Men det går teoretiskt att få den viktiga biten perfekt. Och detta är beroende av kvaliteten på omvandlaren. Men den kan aldrig korrigera fel eller få "dåligt ljud" att låta bättre - utan bara minimera förlusterna. Och det kan vara natt-och-dag-skillnad mellan dem, beroende på övriga förutsättningar.

Det viktiga är att inte titta på siffrorna. Bara den stödjer minst 16bit 48kHz och max 96kHz och är av hög kvalitet. Jag har dock tyvärr inga rekommendationer att bidra med.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Jag har inte lyssnat på någon av dessa än. Dessutom är jag lite skeptisk om hur mycket en DAC egentligen kan tillför eller ta bort när det gäller ljudkvalité. Menar inte att det inte finns nån skillnad alls men skulle också uppskatta input från någon som har erfarenhet av olika DAC:ar och som kanske kan kommentera om det kan vara natt-och-dag-skillnad på ljudet från olika DAC:ar eller om det är små små nyanser överlag.

Köpte mig en ODAC+O2 till mina Audioengine 5 samt Gradolurar och nog var det skillnad, klarare ljud och "mer precis" bas. Natt- och dag skillnad är det inte, men fortfarande prisvärt enligt mig. Men som redan nämnt så blir det betydligt större skillnad i ljud genom att byta ut hörlurar/högtalare.

Permalänk
Inaktiv

Du får lika bra utfall på ljudet med ett USB ljudkort för en 7-800 :- kolla på Asus varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ska du inte pyssla med musikinspelning och mixning har du ingen större glädje a24 bit upplösning. Det dynamiska omfånget är bra med 16bit.

Oroar mig inte så mycket för antal bitar. Anledningen til att jag helst vill ha 24bit är för vad jag har förstått så påverkar digital ljudreglering inte kvalitén på ljudet om man kör med 24bit men kan göra så med 16bit. Dvs kör jag 24bit på PC och skruvar ner volymen på mediaspelaren så är det bättre med 24 bitar. Lite ute på hal is här men källan här.

Skrivet av Tommy:

Kolla på O2+ODAC också, det är en kombo med DAC + hörlursförstärkare och sägs vara riktigt bra. Går väl på ca 1600kr om man bygger den själv eller låter någon annan kunnig göra det.

Tipsar om en tråd jag startade ett tag sen där du kan läsa lite mer:
#14310745

Tack för tipset. Har läst en hel del av "nwavguy" och hans O2 och DAC. Verkar bra båda två. Jag behöver dock isåfall bara O2 och vad jag förstår så har den inte de ingångar jag vill ha. Vill inte bygga själv heller.

Skrivet av Frux:

Du får ingen natt-och-dag-skillnad med olika DAC:ar. Det får du däremot med olika hörlurar eller högtalare. Det är ingen bra investering att lägga mer på en DAC (2000 kr) än på hörlurarna (runt 1500 kr).

Tack för input. Skönt att få höra att man inte kan gå bort sig så mycket beroende på val av DAC om jag tolkar dig rätt. Min tanke är att jag vill ha en prisbillig, väl fungerande, neutral DAC utan hyss när det gäller att färga ljudet. Med spec enligt ovan. Jag vill sen i framtiden ev. kunna köpa lurar med en karatäristik som passar mitt lyssnande.

Skrivet av Igelkott:

En DAC kan inte tillföra ljudkvalitet nej.

Tills vi kan injicera digitala ljudsignaler till hjärnan kommer ljud att vara analogt. Du kan skapa ljud digitalt men du måste höra det analogt. Och det är inte helt okomplicerat att omvandla mellan digitalt och analogt. Det kommer heller aldrig bli 100% perfekt. Men det går teoretiskt att få den viktiga biten perfekt. Och detta är beroende av kvaliteten på omvandlaren. Men den kan aldrig korrigera fel eller få "dåligt ljud" att låta bättre - utan bara minimera förlusterna. Och det kan vara natt-och-dag-skillnad mellan dem, beroende på övriga förutsättningar.

Det viktiga är att inte titta på siffrorna. Bara den stödjer minst 16bit 48kHz och max 96kHz och är av hög kvalitet. Jag har dock tyvärr inga rekommendationer att bidra med.

Tillföra var väl slarvigt uttryckt av mig, jag menade väl försämra ljudet, eller ännu bättre förändra ljudet. Vad jag förstår så är det väl att göra med vilka D/A-kretsar som används, hur de används/är implementerade och vilka OPAMPAR som sitter på utgången som påverkar mest. Problemet för mig är bara att kunna förstå HUR mycket olika lösningar generellt påverkar efter jag inte har någon erfarenhet av ha provlyssnat olika DAC:ar.

Skulle vara intressant att höra lite mer om vad du menar med natt och dag skillnad beroende på vilka andra förutsättningar? Har du erfarenhet av några olika DAC:ar och hur det är natt och dag på dom? Jag är ute efter en neutral DAC som helst inte påverkar ljudet något alls när det gäller EQ. Vill inte heller ha någon form av DSP-behandlande DAC. Så min funderingar är nog om det bland DAC:ar som inte utger sig för att göra annat än översätta en signal från digitalt till analogt på det mest ofärgande vis också finns stora skillnader?

Skrivet av Frystpingvin:

Köpte mig en ODAC+O2 till mina Audioengine 5 samt Gradolurar och nog var det skillnad, klarare ljud och "mer precis" bas. Natt- och dag skillnad är det inte, men fortfarande prisvärt enligt mig. Men som redan nämnt så blir det betydligt större skillnad i ljud genom att byta ut hörlurar/högtalare.

Ja mitt mål är att försöka fixa en DAC som inte gör några förändringar av orginalljudet utan bara översätter till analogt på bästa vis. På det viset kan jag i framtiden ev köpa nya lurar och inte så mycket behöva "oroa mig" för hur tidigare delar i signalkedjan eventuellt eller inte påverkar ljudet. Låta lurarna stå för "färgningen" av ljudet. Nu vet jag att det inte går att uppnå en "perfekt" kedja av komponenter, men så långt det går...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Du får lika bra utfall på ljudet med ett USB ljudkort för en 7-800 :- kolla på Asus varianter.

Låter inte helt orimligt men som det står ovan så behöver jag något som hanterar 3st inkällor. Finns det något sådant USB ljudkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Låter inte helt orimligt men som det står ovan så behöver jag något som hanterar 3st inkällor. Finns det något sådant USB ljudkort?

Jag tycker XLR kan man skippa så länge man inte har komponenter som kräver XLR.

Ofärgad DAC för 2000kr det skulle jag gärna vilja se.

Hur menar du med 3 inkällor

Det som skiljer är vilken typ av modell och märke som används för själva kretsen
"Sabre" brukar vara dyrast medan Wolfson är mest vanligast

Det jag själv har hört än så länge som lät bäst är i en helt annan priskategori. Jag skulle därför bara vilja säga åk och lyssna istället. Det låter olika fast sådant vill ju inte folk veta utan slår ju dövörat till.

Permalänk

Jag äger en Tubemagic D1+ som jag är riktigt nöjd med.
Köpte även med de lite lyxigare OpAmpsen och Tuben.

http://www.mav-audio.com/base/product/d1p

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag tycker XLR kan man skippa så länge man inte har komponenter som kräver XLR.

Hur menar du med 3 inkällor

Visst, behöver inte XLR men hörlursförstärkaren har XLR och RCA. Därför skrev jag och/eller. Båda är ok.

3 inkällor:
- En laptop som har enbart USB som möjligt digital utgång.
- En stationär som har coax/optiskt ut (usb också iofs).
- Receiver med optiskt ut.
-->Alla ska kunna mata en DAC som sen går ut via hörlursförstärkaren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scepticer:

Låter inte helt orimligt men som det står ovan så behöver jag något som hanterar 3st inkällor. Finns det något sådant USB ljudkort?

tex http://www.asus.com/se/News/7R5m4V4d7JDQHsRt

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, säkert bra dom där. Den ligger dock lite över vad jag tänker mig behöva betala...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Jag äger en Tubemagic D1+ som jag är riktigt nöjd med.
Köpte även med de lite lyxigare OpAmpsen och Tuben.

http://www.mav-audio.com/base/product/d1p

Tack för tipset! Den håller sig ju innanför tänkt budget ser det ut som... Får ta och läsa på lite om den och DAC:en i den, behöver inget headphone out eller "tube add-on" möjlighet...

Permalänk
Medlem

Om du kan hitta en begagnad Dacmagic (inte Plus-modellen) till bra pris kan det vara väldigt prisvärt. Den har en USB-ingång och två ingångar med coax eller optiskt. USB-ingången klarar dock bara 16 bit/48 KHz. Den har även XLR-utgångar och en optisk eller koaxial pass-through om man vill skicka vidare signalen till en surround-reciever etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zymac:

Om du kan hitta en begagnad Dacmagic (inte Plus-modellen) till bra pris kan det vara väldigt prisvärt. Den har en USB-ingång och två ingångar med coax eller optiskt. USB-ingången klarar dock bara 16 bit/48 KHz. Den har även XLR-utgångar och en optisk eller koaxial pass-through om man vill skicka vidare signalen till en surround-reciever etc.

Tack för tipset. Ja vad man kan läsa så verkar det som utvecklingen har gått bakåt(?) när det gäller just Cambridge Audio's både Dacmagic Plus och den rena DAC:en som slutar på 100.

Skriv gärna nån rad om du har erfarenhet av Dacmagic 100 som säljs nu. Går att läsa både bu och bä om den.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av Dacmagic 100 eller Plus-modellen, men jag har två Dacmagic, en till hifi-anläggningen och en till datorn och är väldigt nöjd med dem. Jag skulle nog betala max en tusenlapp för en idag, men jag har sett nån begagnad för så lågt som 500:-.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är definitivt skillnader, både mätbart och hörbart och det kanske är större skillnader mellan enheter i budgetklassen än när de blir dyra, det finns många tillverkare som ger dacen ett lite eget sound förutom att de inte är tekniskt perfekta.
Däremot är skillnaderna för det mesta inte direkt jättelika och har man inte bra saker efter dacen hörs de kanske inte alls.

Blanda inte heller ihop dacar med hörlursförstärkare, vilket verkar rätt vanligt på det här forumet.

När det gäller dacar som ska anslutas mot en dator så går det oftast en tydlig en skiljelinje mellan de som är galvaniskt separerade från datorn eller inte, det brukar höras en tydlig skillnad på brusgolvet.

Det finns också lösa "interfaceburkar" som isolerar och impedansanpassar via pulstransformatorer (de gröna ringarna på bilden) och jittertvättar, som Trends Audio UD10 (som främst är ett interface, inte en dac) interfacen isolerar, jittertvättar och konverterar usb till "normala" digitalljudinterface galvaniskt separerade från datorns elsystem, som man sedan kan ansluta mot en bra "ickedatordac" eller annat ljudsystem som då slipper det mesta av "skräpet" som datorer oftast alltid "bifogar"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är definitivt skillnader, både mätbart och hörbart och det kanske är större skillnader mellan enheter i budgetklassen än när de blir dyra, det finns många tillverkare som ger dacen ett lite eget sound förutom att de inte är tekniskt perfekta.
Däremot är skillnaderna för det mesta inte direkt jättelika och har man inte bra saker efter dacen hörs de kanske inte alls.

Blanda inte heller ihop dacar med hörlursförstärkare, vilket verkar rätt vanligt på det här forumet.

När det gäller dacar som ska anslutas mot en dator så går det oftast en tydlig en skiljelinje mellan de som är galvaniskt separerade från datorn eller inte, det brukar höras en tydlig skillnad på brusgolvet.

Det finns också lösa "interfaceburkar" som isolerar och impedansanpassar via pulstransformatorer (de gröna ringarna på bilden) och jittertvättar, som Trends Audio UD10 (som främst är ett interface, inte en dac) interfacen isolerar, jittertvättar och konverterar usb till "normala" digitalljudinterface galvaniskt separerade från datorns elsystem, som man sedan kan ansluta mot en bra "ickedatordac" eller annat ljudsystem som då slipper det mesta av "skräpet" som datorer oftast alltid "bifogar"
http://www.tnt-audio.com/jpg/ud102.jpg

http://www.computeraudiophile.com/files/11092008/UD-10_Int_02...

mrgaffe, du verkar ha bra koll på det här och postar en hel del om ljudprodukter... Skulle du kunna våga dig på en rekommendation för min del?

2000Kr max
- Minst 1 USB in
- Minst 2 optiska in, alternativt 1 optisk + 1 coax
- RCA eller XLR ut

...det ska in i en ren hörlursförstärkare (Violectric 100) sen. Jag vet att man inte når alla mål och kanske kvalar in i MID-FI-teamet med en budget på 2000:- men om det är gränsen.

EDIT: ...eller vänta nu, haha, DET kanske var din rekommendation ovan?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Scepticer:

mrgaffe, du verkar ha bra koll på det här och postar en hel del om ljudprodukter... Skulle du kunna våga dig på en rekommendation för min del?

2000Kr max
- Minst 1 USB in
- Minst 2 optiska in, alternativt 1 optisk + 1 coax
- RCA eller XLR ut

...det ska in i en ren hörlursförstärkare (Violectric 100) sen. Jag vet att man inte når alla mål och kanske kvalar in i MID-FI-teamet med en budget på 2000:- men om det är gränsen.

EDIT: ...eller vänta nu, haha, DET kanske var din rekommendation ovan?

Jag har dålig koll på specifika prylar av typer jag själv inte använt och en dac med de egenskaperna är inget jag använt, däremot så uppfyller en Benchmark de tekniska kraven men de är dyrare även som begagnad, men så mycket bättre blir det inte även om man betalar väldigt mycket mera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En DAC kan göra väldigt mycket för dig om du får en bra match mellan hörlurar och DAC, det kan också vara så att skillnaden blir marginell. Jag kör med en LeadAudio LA120 som jag har till mina AKG Q701 samt K550 men även till Sennheiser. Det fungerar riktigt bra och ger en bra ren ton med fina återgivningar av hela registret. Kan vara aningen tunt i vissa låter med basen. Dock så blir det en rejäl skjuts i ljudet på datorn när man lystnar på FLAC och när man kör digitala 24 bitars filer så flyter det på bra. Inte mycket man kan höra skillnad om man inte jämför 16 mot 24 direkt efter varandra. Tror att det kan ha mer att göra med mixningen överlag i sådana fall...

DAC är viktigast att de har bra konvertering av USB signalen samt har bra elaggregat i låddan så du inte köper till en pryl som ställer till det för dig.

De som du listat ovan skall göra sitt jobb. Jag skulle nog, efter lite påroblem med Argon prylar, säga Cambridge - dock skall den inte vara bra med svårdrivna hörlurar.

Om du har möjlighet så åk in till HIFIklubben med dina lurar och testa Cambridgen, dom har den och brukar vara schyssta på det sättet att man får testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Tack för tipset. Ja vad man kan läsa så verkar det som utvecklingen har gått bakåt(?) när det gäller just Cambridge Audio's både Dacmagic Plus och den rena DAC:en som slutar på 100.

Skriv gärna nån rad om du har erfarenhet av Dacmagic 100 som säljs nu. Går att läsa både bu och bä om den.

CA DM+
+
Många ingångar
Snygg finish
-
Manualen är rena grekiskan om du vill ställa in vissa funktioner
Tydligen fått någon skum bugg på dioderna för den ena optiska efter knappt 6månader
Tar bara 1 signal åt gången
Klarar inte svåra hörlurar vilket är uppenbart när det är en allt-i-ett maskin

Annars helt ok ljud för att vara insteg. Själv kommer jag köpa något annat senare eftersom jag vill ha något annat istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

En DAC kan göra väldigt mycket för dig om du får en bra match mellan hörlurar och DAC, det kan också vara så att skillnaden blir marginell. Jag kör med en LeadAudio LA120 som jag har till mina AKG Q701 samt K550 men även till Sennheiser. Det fungerar riktigt bra och ger en bra ren ton med fina återgivningar av hela registret. Kan vara aningen tunt i vissa låter med basen. Dock så blir det en rejäl skjuts i ljudet på datorn när man lystnar på FLAC och när man kör digitala 24 bitars filer så flyter det på bra. Inte mycket man kan höra skillnad om man inte jämför 16 mot 24 direkt efter varandra. Tror att det kan ha mer att göra med mixningen överlag i sådana fall...

DAC är viktigast att de har bra konvertering av USB signalen samt har bra elaggregat i låddan så du inte köper till en pryl som ställer till det för dig.

De som du listat ovan skall göra sitt jobb. Jag skulle nog, efter lite påroblem med Argon prylar, säga Cambridge - dock skall den inte vara bra med svårdrivna hörlurar.

Om du har möjlighet så åk in till HIFIklubben med dina lurar och testa Cambridgen, dom har den och brukar vara schyssta på det sättet att man får testa.

Tack för input:en! Har skrivit ett förtydligande i mitt första inlägg att det alltså är en ren DAC jag letar efter. Hörlursförstärkare har jag redan.
Har provlyssnat Cambridge Audio Dacmagic Plus innan. Den lät väl bra men jag var inte nöjd med max-effekten på den så jag håller med dig där. ...sen tycker jag det är så j-kla svårt att stå i en butik att lyssna så det nästan ger inget, men det är en annan sak...

Den jag har på min"short-list" ovan är dock Dacmagic 100 som alltså är en ren DAC och det jag letar efter. Rent estetiskt så föredrar jag den före Argon men har noll koll på hur de står sig mot varandra och ståendes i butik så har jag nog svårt att bedömma. Kanske ska göra ett försök att låna hem dom från HIFI-klubben om det går.

Skrivet av buddaz:

CA DM+
+
Många ingångar
Snygg finish
-
Manualen är rena grekiskan om du vill ställa in vissa funktioner
Tydligen fått någon skum bugg på dioderna för den ena optiska efter knappt 6månader
Tar bara 1 signal åt gången
Klarar inte svåra hörlurar vilket är uppenbart när det är en allt-i-ett maskin

Annars helt ok ljud för att vara insteg. Själv kommer jag köpa något annat senare eftersom jag vill ha något annat istället.

Ja, har som sagt testat denna tidigare på affär. Den lät bra tyckte jag men svårt att bedömma efter 10min på stående fot. Hade inte så mycket effekt som jag önskade till mina DT990Pro-lurar.

Lite nyfiken på vad du menar att den bara tar en signal åt gången?! Kan man inte ansluta USB + Optisk + Coax och växla mellan signalkällorna efter behag? Frågar eftersom kanske Dacmagic 100 (deras rena DAC utan hörlursförstärkare, som är den jag har funderat på) kanske funkar lika...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Tack för input:en! Har skrivit ett förtydligande i mitt första inlägg att det alltså är en ren DAC jag letar efter. Hörlursförstärkare har jag redan.
Har provlyssnat Cambridge Audio Dacmagic Plus innan. Den lät väl bra men jag var inte nöjd med max-effekten på den så jag håller med dig där. ...sen tycker jag det är så j-kla svårt att stå i en butik att lyssna så det nästan ger inget, men det är en annan sak...

Den jag har på min"short-list" ovan är dock Dacmagic 100 som alltså är en ren DAC och det jag letar efter. Rent estetiskt så föredrar jag den före Argon men har noll koll på hur de står sig mot varandra och ståendes i butik så har jag nog svårt att bedömma. Kanske ska göra ett försök att låna hem dom från HIFI-klubben om det går.

Ja, har som sagt testat denna tidigare på affär. Den lät bra tyckte jag men svårt att bedömma efter 10min på stående fot. Hade inte så mycket effekt som jag önskade till mina DT990Pro-lurar.

Lite nyfiken på vad du menar att den bara tar en signal åt gången?! Kan man inte ansluta USB + Optisk + Coax och växla mellan signalkällorna efter behag? Frågar eftersom kanske Dacmagic 100 (deras rena DAC utan hörlursförstärkare, som är den jag har funderat på) kanske funkar lika...

CA DM+
Det jag menar är att du kan bara lyssna på en signal åt gången. Sedan när det gäller övrig inkoppling så är produkten byggd på det sättet att man får välja att antagligen enbart köra optiskt eller Coax vilket står tydligt beskrivet i manualen. Det som är krångligt är att utföra om du vill använda volymratten eller ej. Jag höll på ett bra tag innan jag förstod mig på inställningen. Den funktionen gör att DAC:en blir som "aktiv/passiv" och kör man det av så blir den som en "renodlad" DAC. Om du googlar efter insidan på DM+ så ser du snabbt att det är inte världens vassaste på hörlursfronten eftersom man har byggt ihop allt. Jämför sedan innandömet på DM+ mot till exempel Burson fast åt andra sidan kostar Burson minst det dubbla mot DacMagic+ så börjar du förstå varför den är lite svag på just den fronten. När DM+ agerar som ren DAC så fungerar det helt ok. Däremot som jag sa innan så är jag sugen på något annat. DM+ är ingen dålig produkt om man vill börja i en viss ände däremot finns det alltid bättre fast åt andra sidan i relation till pris så får DacMagic+ ändå godkänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

CA DM+
Det jag menar är att du kan bara lyssna på en signal åt gången. Sedan när det gäller övrig inkoppling så är produkten byggd på det sättet att man får välja att antagligen enbart köra optiskt eller Coax vilket står tydligt beskrivet i manualen. Det som är krångligt är att utföra om du vill använda volymratten eller ej. Jag höll på ett bra tag innan jag förstod mig på inställningen. Den funktionen gör att DAC:en blir som "aktiv/passiv" och kör man det av så blir den som en "renodlad" DAC. Om du googlar efter insidan på DM+ så ser du snabbt att det är inte världens vassaste på hörlursfronten eftersom man har byggt ihop allt. Jämför sedan innandömet på DM+ mot till exempel Burson fast åt andra sidan kostar Burson minst det dubbla mot DacMagic+ så börjar du förstå varför den är lite svag på just den fronten. När DM+ agerar som ren DAC så fungerar det helt ok. Däremot som jag sa innan så är jag sugen på något annat. DM+ är ingen dålig produkt om man vill börja i en viss ände däremot finns det alltid bättre fast åt andra sidan i relation till pris så får DacMagic+ ändå godkänt.

Tack för svaret! Lutar åt "brorsan" Dacmagic 100 för tillfället. Den har de inputmöjligheter jag behöver och jag tycker jag läser mest positiva kommentarer om den. Verkar kunna vara ett bra köp för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Tack för svaret! Lutar åt "brorsan" Dacmagic 100 för tillfället. Den har de inputmöjligheter jag behöver och jag tycker jag läser mest positiva kommentarer om den. Verkar kunna vara ett bra köp för min del.

Det som skiljer mellan 100 och plus är uppsamling och insidan på kortet. Sedan finns det CA:s nya värsting fast den är allt för dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

2000Kr max
- Minst 1 USB in
- Minst 2 optiska in, alternativt 1 optisk + 1 coax
- RCA eller XLR ut

Det blir ganska snävt med alternativ när det är krav på alla typer av ingångar.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10