Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av discomega:

Tack för ditt svar! Då får det bli så! Dum fråga. Då kör du Telias mediaomvandlare (http://gfef.net/images/fcon.jpg), asus router och sen Netgear GS105E? Eller kör du Netgear GS105E före Asus routern? Sorry, nätverk är inte min starkaste sida...

nej, jag bor i lägenhet och har ett nätverksuttag i väggen bara och en switch i källaren som jag inte kommer åt...
Men det borde inte vara någon skillnad / spela roll.

Så hos mig är det: uttag i väggen(RJ45) ---> Netgear GS105E ----> Asus router
sen från Netgear GS105E ----> IPTV

Permalänk

Sweet! Tackar. Ignorera mitt PM på minhembio. Såg inte att det var samma användarnamn!

Visa signatur

Son, when you attend sporting events, it's not whether you win or lose, it's how drunk you get. Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av discomega:

Sweet! Tackar. Ignorera mitt PM på minhembio. Såg inte att det var samma användarnamn!

Har du fått någon fart på det?:)

Permalänk

Hej! Jo, jag fick det att fungera. Beställde en Netgear på webhallen men testade först med thomsonen hemma. Mycket riktigt så var bara internet bryggat så telefonin fungerade via thomsonen. Så jag avbokade netgear och kör nu thomson via telefonin. Inte optimalt men jag kör så här ett tag.

Visa signatur

Son, when you attend sporting events, it's not whether you win or lose, it's how drunk you get. Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Är väldigt vilsen i det här med VLAN, multicasting och IGMP snooping så hoppas att jag inte missat det uppenbara svaret i någon tråd här. Jag har telia fiber med Intenoswitch och tänkte använda min Asus RT-AC66U istället för Thomson. Jag får IPTV att fungera mha inställningar i routern på VLAN 845, inga problem. Mitt problem är att jag har lite andra manicker vid TVn förutom Motorola mediaomvandlaren som delar på samma nätverksuttag och skickar jag dit VLAN 845 så fungerar inte internet för min mediadator, internet för Smart-TV, Wii etc. Såååå... då tänkte jag att jag köper en Netgear GS105E switch och placerar den vid TVn och konfigurerar en port för IPTV som jag kopplar in i mediaomvandlaren och så borde det fungera om jag tar bort alla VLAN konfigureringar i Asusen. Men icke sa nicke. Verkar som att routern i min garderob (Asusen alltså) rensar bort något för mediaomvandlaren klagar på något om multicast. Om jag däremot kopplar förbi Asusen (direkt från Inteno röd port alltså) så fungerar det som det ska. Men då har jag ju inget wifi. Testade flera inställningar i Asus (firmware 3.0.0.4.374_979-gbc8961e) men fick det inte att fungera. Går det ens?

Lösningen som jag har nu är att jag har en switch efter Inteno där den en kabel går till Asusen och en direkt till mitt nätverksuttag vid TVn där GS105E sköter resten. Det funkar bra och jag har både wifi och IPTV och internet för alla enheter vid TVn. Dock, vill jag ju självklart komma åt min NAS som är inkopplad i Asusen från mina enheter vid TVn och det går ju inte med denna lösning.

Min fråga alltså (med risk för felaktigheter i terminologin): går det att konfigurera Asus RT-AC66U så att den bara flödar ned paketen på samma sätt som en switch gör (med multicast och VLAN och allt vad det heter) så att min GS105E switch kan göra separeringen mellan IPTV och internet? NASen som också är inkopplad i Asusen ska förstås också ha fungerande internetkoppling. Jag vill alltså ha det ungefär så här:

Röd port (surf) --- Asus RT-AC66U --- Nätverksuttag vid TV --- GS105E --- Motorola mediaomvandlare (VLAN845) / \__ NAS \__ Wii, mediadator, m.m.. Inteno --- Gul port (IPTV) oanvänd \ Grön port (ip-tele) --- Tilgin telefoniadapter

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få. Jag borde inte vara ensam med detta problem.

Börjar vackla lite om beslutet att gå på Asusen istf Thomson Gatewayen. Med Thomson fungerar ju både surf och IPTV på samma nätverksuttag utan specialswitchar och VLAN konfigureringar samt att jag slipper en extra telefoniadapter. Men går det att lösa enkelt i Asusen så kör jag på den för jag gillar den.

Permalänk
Medlem

Att bli fri från Telia SMART router

Att bli fri från Telia SMART router Nu är den uppdaterad med lite skärmdumpar på hur jag har confat min Netgear GS150E

God Jul!

Permalänk

Jag har också problem med IPTV via min Asus-router (AC66U) Vanilla-FW 3.0.0.4.374_979-gbc8961e. Jag fick det att fungera för ett par månader sedan, hade då satt Lan4 som IPTV-port och med VLAN 845+Prio4 men nu när jag sätter samma inställningar får jag "WAN_STOPPED_SYSTEM_ERROR" och IPTV släpps igenom men inte Internet till datorerna. Det gäller oavsett om Digitalboxen är inkopplad eller ej, dvs om den ligger och försöker ansluta igenom porten medans ändringarna görs. Provade även med VLAN 243 men samma fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_downhill:

Jag har också problem med IPTV via min Asus-router (AC666U) Vanilla-FW 3.0.0.4.374_979-gbc8961e. Jag fick det att fungera för ett par månader sedan, hade då satt Lan4 som IPTV-port och med VLAN 845+Prio4 men nu när jag sätter samma inställningar får jag "WAN_STOPPED_SYSTEM_ERROR" och IPTV släpps igenom men inte Internet till datorerna. Det gäller oavsett om Digitalboxen är inkopplad eller ej, dvs om den ligger och försöker ansluta igenom porten medans ändringarna görs. Provade även med VLAN 243 men samma fel.

Hej!
Om man läser vad folk skriver så verkar alla ha liknande problem, får man IP-TV att funka med asusRoutern så funkar inte internet, troligtvis är det väl mjukvaran som vanligt...

Jag löste det genom att köpa en Netgear GS150E

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har läst igenom tråden och är fullt medveten om att andra har problem, jag skrev inlägget för att ytterliggare påvisa att det är ett stort problem som många upplever.. Observera också att ingen nämner varken WAN_STOPPED_SYSTEM_ERROR eller Prio4 som jag skrev i mitt inlägg, jag la till denna information eftersom den kan vara bra att nämna vid kontakt med Telia/Asus för fortsatt felsökning.. Givetvis lägger jag inte över detta på er andra, jag jobbar febrilt med att försöka fixa det själv också, när jag kommit så långt kommer jag såklart dela med mig av lösningen, om inte ni hinner först dvs.

Köp av ny Switch/Router är INTE ett alternativ för min del, har en Inteno-switch hemma också men vill undvika att koppla in den om möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_downhill:

Jag har läst igenom tråden och är fullt medveten om att andra har problem, jag skrev inlägget för att ytterliggare påvisa att det är ett stort problem som många upplever.. Observera också att ingen nämner varken WAN_STOPPED_SYSTEM_ERROR eller Prio4 som jag skrev i mitt inlägg, jag la till denna information eftersom den kan vara bra att nämna vid kontakt med Telia/Asus för fortsatt felsökning.. Givetvis lägger jag inte över detta på er andra, jag jobbar febrilt med att försöka fixa det själv också, när jag kommit så långt kommer jag såklart dela med mig av lösningen, om inte ni hinner först dvs.

Köp av ny Switch/Router är INTE ett alternativ för min del, har en Inteno-switch hemma också men vill undvika att koppla in den om möjligt.

Har en kontakt på asus när det gäller denna fråga så vidarebefordra detta till honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HBcore:

Har en kontakt på asus när det gäller denna fråga så vidarebefordra detta till honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok nice!

Detta händer alltså när man sätter VLAN ID 845 eller 243 på en port med prio 4. Jag har googlat runt lite och det alla verkar vara överens om att det är korrekt för Telia DigitalTV.. Efter routern har sparat inställningarna släpps DigitalTVn igenom utan problem (i alla fall för mig), men via webbgränssnittet säger den som sagt "WAN_STOPPED....", nollar man inställningen igen så blir det omvänt, dvs att nätet fungerar på datorerna.

Jag är inte säker, men jag skulle vilja säga att det här började ske efter en av de senaste FW-uppdateringarna.. Har tyvärr inga versionsnummer, men ca 3-4 veckor tillbaka började problemen för mig, innan dess har det fungerat fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_downhill:

Ok nice!

Detta händer alltså när man sätter VLAN ID 845 eller 243 på en port med prio 4. Jag har googlat runt lite och det alla verkar vara överens om att det är korrekt för Telia DigitalTV.. Efter routern har sparat inställningarna släpps DigitalTVn igenom utan problem (i alla fall för mig), men via webbgränssnittet säger den som sagt "WAN_STOPPED....", nollar man inställningen igen så blir det omvänt, dvs att nätet fungerar på datorerna.

Jag är inte säker, men jag skulle vilja säga att det här började ske efter en av de senaste FW-uppdateringarna.. Har tyvärr inga versionsnummer, men ca 3-4 veckor tillbaka började problemen för mig, innan dess har det fungerat fint.

Prova "fixen" jag postade.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Mycket snack om Asus i denna tråden och det är väl inte så konstigt, men är det någon som oavsett tillverkare fått Telias IPTV att fungera OK med Tomato?

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Hej
Har en ASUS RT AC68U med merlins senaste FW 3.0.0.4.374.38_2.
Har kopplat ASUS routern direkt till Telia Fiberlan via wlan och får trådlöst 80 mbs.
Ändrade LAN 4, VID till 845 får IPTV att fungera dock Internet slutar funka.
243 funkade inte.
Är inte RT AC68U även en switch? Om IPTV fungerar betyder att VID 845 är rätt, men hur kan göra att fungera bådesamtidigt och koppla bort Inteno switch helt.

Permalänk

Hej på er!

Idag fick jag möjligheten att fortsätta felsöka lite grann och kom fram till följande:

Om vi nedgraderar till ASUS RT-AC66U Firmware version 3.0.0.4.372 (äldsta FW publicerad på Asus.com, se länk nedan) så kan vi få IPTV och Internet att fungera samtidigt. Eftersom jag själv inte använder IPTelefoni behöver någon annan testa detta och återkoppla. Vad som behöver göras är i alla fall att nedgradera FW, ställa in Vlan-ID till 845 med Prio 4 samt aktivera Multicast routing (IGMP Proxy). För att göra det extra tydligt bifogar jag en bild nedan som ni kan jämföra med. Observera att detta är Asus egna FW.

Hoppas detta fungerar för er också!

ASUS RT-AC66U Firmware version 3.0.0.4.372
Länk till Asus FW - http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=11&s=2&m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_downhill:

Hej på er!

Idag fick jag möjligheten att fortsätta felsöka lite grann och kom fram till följande:

Om vi nedgraderar till ASUS RT-AC66U Firmware version 3.0.0.4.372 (äldsta FW publicerad på Asus.com, se länk nedan) så kan vi få IPTV och Internet att fungera samtidigt. Eftersom jag själv inte använder IPTelefoni behöver någon annan testa detta och återkoppla. Vad som behöver göras är i alla fall att nedgradera FW, ställa in Vlan-ID till 845 med Prio 4 samt aktivera Multicast routing (IGMP Proxy). För att göra det extra tydligt bifogar jag en bild nedan som ni kan jämföra med. Observera att detta är Asus egna FW.

http://imageshack.com/a/img841/8492/p1s0.png

Hoppas detta fungerar för er också!

ASUS RT-AC66U Firmware version 3.0.0.4.372
Länk till Asus FW - http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=11&s=2&m...

Japp det fungerar. Precis som jag skrev några sidor tillbaka.
Men man kan även sen uppgradera tillbaka till den senaste firmwaren (och det bör man verkligen göra med tanke på alla säkerhetshål) bara man följer guiden jag gjorde:

Så här gjorde jag för att få det att fungera: (och det borde fungera för er med)
1: Ladda hem den äldsta versionen av router programvaran ni kan hitta på ASUS hemsida. På samma ställe laddar ni ner "Firmware restoration".
2: Dra ut alla sladdar ur routern. (Även nätverkssladdar)
3: Håll inne reset knappen och stoppa i el kabeln i routern, och fortsätt hålla inne knappen tills power lampan börjar blinka väldigt sakta.
4: När lampan blinkar sakta så har du satt routern i recovery läge. Stoppa i en nätverks sladd i port 1 och den andra ändan in i din dator.
5: Öppna Restoration programet på datorn och visa den till programvaran du laddade hem från ASUS.
6: Tryck på Upload och låt programmet återställa routern till programvaran du laddat in.
7: När den är klar så går du in i routern och trycker på Fabriks återställning. Efter detta kan du stoppa i alla nätverks kablar igen, dvs internet osv.
8: När fabriks återställningen är klar så får du upp Wizarden för routern. Ställ in allt som du vill ha det i Wizarden. I slutet kommer den att fråga om du vill uppgradera till senaste programvaran. Tryck NEJ.
9: Gå in i routern och gör ALLA inställningar som du vill ha i routern, dvs inställningar för IPTV, WiFi, Portar osv osv. (För mig fungerade det även att ladda sparade inställningar, om det inte fungerar för er så prova att göra det manuellt.)
10: När du är klar med det så kolla att allt fungerar. Dvs både internet och IPTV.
11: Gå till firmware uppgrade inne i routern och tryck på check for update. Låt den hitta den senaste programvaran från ASUS och installera den. (Jag gick den här vägen, det är möjligt att det fungerar att ladda hem den manuellt också. Men såhär gjorde jag och det fungera)
12: Kolla förslagsvis igen att både IPTV och Internet fungerar.
13: Ladda hem Merlins senaste firmware och installera den som vanligt. (om du vill ha Merlin dvs, jag kör utan just nu för jag för avsevärt bättre WiFi speed och stabilitet med original firmware)

Klart.

Nu ska allt fungera som det ska och du har den senaste firmwaren från Merlin. (eller original)
Det är möjligt att det slutar fungera igen om du gör någon ändring (det blir det för mig). Jag vet inte exakt hur det blir fel, men något är det ju.
Så därför så är det bäst att bara låta det vara och ha gjort inställningarna i ett tidigare skede.
Helt klart är det så att något buggar ur, och man måste återställa grundligt för att få bort buggen.

Dold text
Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zOlid:

Japp det fungerar. Precis som jag skrev några sidor tillbaka.
Men man kan även sen uppgradera tillbaka till den senaste firmwaren (och det bör man verkligen göra med tanke på alla säkerhetshål) bara man följer guiden jag gjorde:

Så här gjorde jag för att få det att fungera: (och det borde fungera för er med)
1: Ladda hem den äldsta versionen av router programvaran ni kan hitta på ASUS hemsida. På samma ställe laddar ni ner "Firmware restoration".
2: Dra ut alla sladdar ur routern. (Även nätverkssladdar)
3: Håll inne reset knappen och stoppa i el kabeln i routern, och fortsätt hålla inne knappen tills power lampan börjar blinka väldigt sakta.
4: När lampan blinkar sakta så har du satt routern i recovery läge. Stoppa i en nätverks sladd i port 1 och den andra ändan in i din dator.
5: Öppna Restoration programet på datorn och visa den till programvaran du laddade hem från ASUS.
6: Tryck på Upload och låt programmet återställa routern till programvaran du laddat in.
7: När den är klar så går du in i routern och trycker på Fabriks återställning. Efter detta kan du stoppa i alla nätverks kablar igen, dvs internet osv.
8: När fabriks återställningen är klar så får du upp Wizarden för routern. Ställ in allt som du vill ha det i Wizarden. I slutet kommer den att fråga om du vill uppgradera till senaste programvaran. Tryck NEJ.
9: Gå in i routern och gör ALLA inställningar som du vill ha i routern, dvs inställningar för IPTV, WiFi, Portar osv osv. (För mig fungerade det även att ladda sparade inställningar, om det inte fungerar för er så prova att göra det manuellt.)
10: När du är klar med det så kolla att allt fungerar. Dvs både internet och IPTV.
11: Gå till firmware uppgrade inne i routern och tryck på check for update. Låt den hitta den senaste programvaran från ASUS och installera den. (Jag gick den här vägen, det är möjligt att det fungerar att ladda hem den manuellt också. Men såhär gjorde jag och det fungera)
12: Kolla förslagsvis igen att både IPTV och Internet fungerar.
13: Ladda hem Merlins senaste firmware och installera den som vanligt. (om du vill ha Merlin dvs, jag kör utan just nu för jag för avsevärt bättre WiFi speed och stabilitet med original firmware)

Klart.

Nu ska allt fungera som det ska och du har den senaste firmwaren från Merlin. (eller original)
Det är möjligt att det slutar fungera igen om du gör någon ändring (det blir det för mig). Jag vet inte exakt hur det blir fel, men något är det ju.
Så därför så är det bäst att bara låta det vara och ha gjort inställningarna i ett tidigare skede.
Helt klart är det så att något buggar ur, och man måste återställa grundligt för att få bort buggen.

Dold text

Kan bekräfta att detta sätt fungerar. Är något konstigt med nyare firmwares. Merlin build fungerar fram till 3.0.0.4.374.32 utan problem med både TV och Internet. Testade nyaste versionen av Merlin och då blir det samma problem att bara det ena eller andra fungerar. Trist att inte kunna ändra inställningar utan att den krånglar till sig igen. Man vill ju dock sitta på en nyare firmware. Alt återgå till Merlins 3.0.0.4.374.32. Kommer dock inte ihåg när de värsta säkerhetshålen täpptes till.

EDIT: Har fått bekräftat av ASUS att det är ett problem de känner till i nyare firmwares och att det kommer lösas i kommande versioner. Så man får väl bara sitta snällt och vänta.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att tyda allt detta för en noob och skulle behöva ha ett kort förtydligande.

Kan jag helt ersätta Thomson med en ASUS RT-AC66U när det gäller TV, IP-tele, surf. TV och Appletv/smarttv går idag på samma kabel och det fungerar.

Jag vill inte dra en separat kabel till tv-boxen/smarttv/appletv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcr:

Lite svårt att tyda allt detta för en noob och skulle behöva ha ett kort förtydligande.

Kan jag helt ersätta Thomson med en ASUS RT-AC66U när det gäller TV, IP-tele, surf. TV och Appletv/smarttv går idag på samma kabel och det fungerar.

Jag vill inte dra en separat kabel till tv-boxen/smarttv/appletv.

Nej, det krävs två kablar.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt och kort svar!

Följdfråga: Hur kan det fungera idag med som många uttrycker det "en skitrouter"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcr:

Tack för snabbt och kort svar!

Följdfråga: Hur kan det fungera idag med som många uttrycker det "en skitrouter"?

Därför att den "skitroutern" har rätt konfiguration. Den har ett enda LAN-nät medan ovan lösning bygger på två olika nät, ett routat (internet) och ett bryggat (TV).

Telia (och de flesta andra) har en lösning med fler WAN-interface, ett för internet, ett för voip och ett tredje för IPTV. Och för att du ska få det att fungera måste routern ha rätt routingregler, routern måste veta mot vilket interface ett paket ska skickas. Den måste helt enkelt veta vilka destinations-ip som ska routas ut på vilket interface.

Och Telia har inte släppt den informationen vilket i sin tur gör det svårt att få till en fungerande routad lösning.

Permalänk
Medlem

Är de någon mer som har problem med port 3? Har en Asus RT66U o får IPTV, samt port 1 o 2 att fungera. Men port 3 fungerar inte, eftersom jag inte har iptelefon så vill att att port 3 ska fungera som "vanligt". Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Kan bekräfta att detta sätt fungerar. Är något konstigt med nyare firmwares. Merlin build fungerar fram till 3.0.0.4.374.32 utan problem med både TV och Internet. Testade nyaste versionen av Merlin och då blir det samma problem att bara det ena eller andra fungerar. Trist att inte kunna ändra inställningar utan att den krånglar till sig igen. Man vill ju dock sitta på en nyare firmware. Alt återgå till Merlins 3.0.0.4.374.32. Kommer dock inte ihåg när de värsta säkerhetshålen täpptes till.

EDIT: Har fått bekräftat av ASUS att det är ett problem de känner till i nyare firmwares och att det kommer lösas i kommande versioner. Så man får väl bara sitta snällt och vänta.

Tack så mycket infomartion om den!

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Avstängd

Hur är det med IGMP Snooping som blir ett krav hos oss när vi får ip-tv från sappa?

Permalänk

Hur/var konfigurerar du GS150E switchen?

Skrivet av HBcore:

Att bli fri från Telia SMART router Nu är den uppdaterad med lite skärmdumpar på hur jag har confat min Netgear GS150E

God Jul!

Hej hej, jättefin guide det där. Jag undrar vad du använder för verktyg för att komma konfigurera switchen?

Har kämpat med Stockholms stadsnät i snart 1 vecka nu, någon som har provat stos & sappa tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snifferoxs:

Hej hej, jättefin guide det där. Jag undrar vad du använder för verktyg för att komma konfigurera switchen?

Har kämpat med Stockholms stadsnät i snart 1 vecka nu, någon som har provat stos & sappa tv?

Sök efter "GS105E" HÄR.
Programmet heter ProSafe Plus Configuration Utility

Visa signatur

- none -

Permalänk
Skrivet av aztekk:

Sök efter "GS105E" HÄR.
Programmet heter ProSafe Plus Configuration Utility

Tack Jag tittade igenom skärmdumparna igen och såg att det stod i hans skärmfönster.

Jag har nu varit och köpt GS105E och konfigurerat den efter mina behov. IPTV boxen får rätt ip, jag kan läsa programlista (se vilka program som finns och vad som visas på den kanalen). Dock får jag ingen bild?

Någon som har någon ide?

Shit vilken snygg och grym liten switch det är, älskar den redan. Dock avhjälpte den inte min avsky mot Stockholms stadsnät

Permalänk
Medlem
Skrivet av snifferoxs:

Tack Jag tittade igenom skärmdumparna igen och såg att det stod i hans skärmfönster.

Jag har nu varit och köpt GS105E och konfigurerat den efter mina behov. IPTV boxen får rätt ip, jag kan läsa programlista (se vilka program som finns och vad som visas på den kanalen). Dock får jag ingen bild?

Någon som har någon ide?

Shit vilken snygg och grym liten switch det är, älskar den redan. Dock avhjälpte den inte min avsky mot Stockholms stadsnät

Fick hem min 2:a GS105E idag.
Får se om jag orkar mecka in den, men tanken är att jag skall bli av med min SMART router från Telia, mha av en Linksys E4200 med Tomato och 2 st av dessa switchar.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Någon som hunnit testa 3.0.0.4.374.5517?

"Fixed IPTV related issues."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Borat:

Någon som hunnit testa 3.0.0.4.374.5517?

"Fixed IPTV related issues."

Laddat ner men inte orkat installera än. Återkommer så fort det är gjort om ingen annan hunnit testa.