Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Loopias ompekning av dns. Hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Loopias ompekning av dns. Hur funkar det?

Hej som exempel till vad jag vill åstadkomma tar jag sidan http://featherrevs.com/ vilket bara är en köpt domän med ompekning från http://martinsassner.com/featherrevs/ där sidan är upplagd. Detta är som jag förstår en tjänst som loopia har men tillexempel inte citynetwork där jag har köpt mina domäner tidigare.

Vad jag vill är att använda one.coms webbutrymme för att sedan använda loopias domäntjänst för att få egna domäner men lagra allt hos One.com.
Mejlade One om detta och fick som svar:

Hej!

Detta går dessvärre inte att göra. Du kan dock vidarebefordra med en 301-redirect från Loopia till oss. dock så kommer det att stå studiogt.se/delsbomaleri i webbläsaren istället för domännamnet.

Ha en fortsatt bra dag!
Med vänlig hälsning

Fredric
One.com

Jag vet att detta går men kanske inte hos one.com eller vet dom själv bara inte om denna funktion utan jag själv kanske får lösa detta genom att köpa domännamn hos loopia.se.

Mina frågor är om någon har erfarenhet av detta samt om jag kan hosta min huvudadress hos one.com eller om Loopia.se ska hosta även denna domän och bara använda One.coms utrymme?

Ursäkta om jag svamlar lite. Hoppas någon förstår vad jag menar. Hoppas även att denna tråd hamnade rätt.
Med vänlig hälsningar Gustaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stilad:

Hej som exempel till vad jag vill åstadkomma tar jag sidan http://featherrevs.com/ vilket bara är en köpt domän med ompekning från http://martinsassner.com/featherrevs/ där sidan är upplagd. Detta är som jag förstår en tjänst som loopia har men tillexempel inte citynetwork där jag har köpt mina domäner tidigare.

Vad jag vill är att använda one.coms webbutrymme för att sedan använda loopias domäntjänst för att få egna domäner men lagra allt hos One.com.
Mejlade One om detta och fick som svar:

Hej!

Detta går dessvärre inte att göra. Du kan dock vidarebefordra med en 301-redirect från Loopia till oss. dock så kommer det att stå studiogt.se/delsbomaleri i webbläsaren istället för domännamnet.

Ha en fortsatt bra dag!
Med vänlig hälsning

Fredric
One.com

Jag vet att detta går men kanske inte hos one.com eller vet dom själv bara inte om denna funktion utan jag själv kanske får lösa detta genom att köpa domännamn hos loopia.se.

Mina frågor är om någon har erfarenhet av detta samt om jag kan hosta min huvudadress hos one.com eller om Loopia.se ska hosta även denna domän och bara använda One.coms utrymme?

Ursäkta om jag svamlar lite. Hoppas någon förstår vad jag menar. Hoppas även att denna tråd hamnade rätt.
Med vänlig hälsningar Gustaf

Om du ska göra det du pratar om så måste webservern som din sida ligger på veta vad featherrevs.com ska vara. Så gör alla som gör sånt här på riktigt.

Det någon utomstående part kan göra är fulvarianter som att peka namnet till sig själva och ha en egen webbserver som gör en http redirect till den gamla adressen (men då ändras ju adressen i webbläsaren) eller, extremt fult(!) peka namnet till sig själva och ha en sida med ett frameset/iframe där den gamla adressen visas.

Om Loopia "kan" göra det där utan att de själva hostar siten eller att den som hostar siten konfigurerar webbservern att hantera namnet ifråga så är det någon fulvariant de gör, för det går inte att göra "på riktigt".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hej hittade denna https://support.loopia.se/wiki/URL-Forward_som_i_LoopiaDNS så det verkar onekligen som att dom löser det med en till frame!

Tack för svaret

Permalänk
Rekordmedlem

Domänompekning fungerar bra via Citynetwork, jag har dels 2 domäner där som jag pekar mot samma webhotellsutrymme hos dem där jag då pekar om urlen på den ena domänen till den andra.
Men jag har även en "experimentserverdomän" som jag pekar hem till mig själv via ett publikt ip som leder till en server jag experimenterar och testat lite saker på och det fungerar bra det också

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack ska prova de på min domäner hos citynetwork. Men visar de 2 domänerna då samma webbplats eller pekar dom ändå mot olika webbplatser fast på samma utrymme som jag vill?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stilad:

Tack ska prova de på min domäner hos citynetwork. Men visar de 2 domänerna då samma webbplats eller pekar dom ändå mot olika webbplatser fast på samma utrymme som jag vill?

Jag har en sida och den kan nås via 2 olika urler, men adressfältet visar det namn som den riktiga sidan har när du väl är inne på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har en sida och den kan nås via 2 olika urler, men adressfältet visar det namn som den riktiga sidan har när du väl är inne på den.

okej vilka urleer är det så ska jag kika hur det ser ut

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag tänker rätt här, precis vaknat ^^, men det du borde kunna göra är att lägga till domänen (inte köpa) på one så den pekar mot din hemsida. Vet inte om one stödjer detta, att lägga till en domän som redan finns. Loopia gör det i alla fall. Men du måste nog peka den mot en egen "hemkatalog" som det heter på loopia. (observera att sidan måste ha en egen katalog. Den kan inte ligga i en mapp under en annan sida).
Sedan tar du och pekar domänen på loopia med ett a-record till din hemsidas ip-adress på one.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Glömsk
Skrivet av Stilad:

Hej som exempel till vad jag vill åstadkomma tar jag sidan http://featherrevs.com/ vilket bara är en köpt domän med ompekning från http://martinsassner.com/featherrevs/ där sidan är upplagd. Detta är som jag förstår en tjänst som loopia har men tillexempel inte citynetwork där jag har köpt mina domäner tidigare.

DNS kan inte lösa det problemet eftersom DNS bara bryr sig om domännamnet (martinsassner.com). Katalogen efter ("featherrevs") bryr sig inte DNS om utan din webbserver.

Så varken Loopia eller någon annan kan lösa det med DNS, däremot kan de ju ha en tjänst som bara slänger upp en enkel webbsida på deras servrar som redirectar till vad-du-nu-vill.

Men fear not! Om du kan sätta upp en subdomän featherrevs.martinsassner.com så kan du på Loopia sätta upp ett CNAME från featherrevs.com till featherrevs.martinsassner.com.

featherrevs.com blir då ett "alias" för featherrevs.martinsassner.com vilket är vad du vill åstakomma.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stilad:

okej vilka urleer är det så ska jag kika hur det ser ut

Prova www.salstad.se och se var du hamnar, men klaga inte på sidan Det blev så att vi bara använder mail så sidan blev inget vi satsade på så den ligger bara uppe mest som en markering att föreningen finns.
Får se om någon vill använda den på nått vettigt sätt nångång...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.