Ny bärbar dator - ex-gamer, bildbehandling

Permalänk
Medlem

Ny bärbar dator - ex-gamer, bildbehandling

Tjena!

Tyvärr är det nog dags att byta ut min stackars MSI GT628 nu när skärmen är silvertejpad på fyraställen och behöver stå mot en vägg för att inte bara falla pladask. Det har varit en bra dator, men en liten självförvållad knäck i gångjärnen för två år sedan har nu straffat sig.

Jag letar således efter en ny bärbar, i prisklassen 6000 tilll kanske 10000. Jag har varit gamer, men spelar mycket sällan numera. Som ni vet kan man ju dock få återfall, och ett krav är att datorn klarar det. Jag har hör dock till gruppen prestandagamers - spelar jag, kör jag på låga settings för att få max flyt. Vill gärna kunna spela t.ex. WoW på mellan-inställningar, samt HoN också på mellan. Det är ju egentligen inga höga krav.

Det jag kommer använda datorn till mest är dock bildbehandling. Sitter mycket vid photoshop med tunga RAW/psd-filer. Det måste den klara och gärna vara lite extra bra på. En bra skärm är därför också ett måste. Jag bryr mig inte om vad det är för slags teknik bakom den - bara den är så naturtrogen som möjligt när man arbetar med bilder! ipsLetar efter en 15"are. Helst windows... Gillar Macbookarna för byggkvaliteten och känslan, men hatar OSet.

Sammanfattning:
15"
Windows (om ingen har ett väldigt bra argument varför inte)
Snabb USB
6-10k
Specs nog för att klara spel på mellannivåer, men inte nödvändigtvis värstingarna
Bra för bildbehandling med tunga filer
Schysst byggkvalitet
Bra, naturtrogen skärm
Gärna hyfsat stor hårddisk, 500gb duger fint

Har ni några tips? Jag har kollat lite på Asus K551LB och den tycker jag verkar bra, gillar designen, verkar robust. Men av erfarenhet är ju detta med datorer en djungel, så behöver lite tips från er kunniga också

Tack på förhand!
Panikak

Permalänk

inte expert på vad som krävs för tung bildredigering, men det här är annars en prisvärd dator
https://www.komplett.se/acer-aspire-v3-772g-173-hd/790954#!ta...
ändring: oj den var inte 15 tum
https://www.komplett.se/msi-ge60-156-full-hd/781361

Visa signatur

CPU: i5 2400// Kylning: Silverstone Argon AR01// GPU: MSI GTX 770 TwinFrozr 2GB// RAM: Corsair 8 GB, 1600MhZ // HDD: Samsung 1TB //Moderkort: MSI H77MA-G43 //PSU: Fractal Design Integra R2 750W //Chassi: Fractal Design Arc mini

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen mr Froggy. Ska kolla upp. Har dock funderat lite och skulle kanske helst hålla mig nere vid 7000-8000-gränsen om det går...

Någon mer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Panikak:

Tack för tipsen mr Froggy. Ska kolla upp. Har dock funderat lite och skulle kanske helst hålla mig nere vid 7000-8000-gränsen om det går...

Någon mer?

Kolla på acer v3 772g på webhallen otroligt prisvärda!

Gtx 760/i5 eller i7/750gb hdd/8gb ram mm

Permalänk
Avstängd

Tung bildredigering kräver egentligen inte så mycket CPU kraft i sig, men RAM brukar vara kritiskt om man inte vill sitta i en evighet... (Har själv hållit på med detta tidigare (och även gått någon obskyr utbildning för det en gång i tiden), får återfall ibland).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number