Synology NAS problem med uppmappning

Permalänk
Medlem

Synology NAS problem med uppmappning

Hej,

Köpte en Synology NAS, jag kopplar in den via kabel till min Airport extreme (den senaste "tornvarianten") Min pc, (WIN 8.1) installerar jag Synology assist där hittar jag nasen kan logga in och raida upp den. skapa delad mapp, men när jag sen ska mappa upp den till datorn så blir det problem.
Det går verkligen inte, jag testar både via Synology Assist appen och direkt från windows funktionen.

felmedellande jag får när jag diagnostiserar varför den inte mappar upp den så säger den att filservern är online men inte svarar.

vad är det jag gör för fel?!

tacksam för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gissar att du kan kontrollera i Synology NAS:ens webbgränssnitt att du aktiverat SMB/CIFS?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hittar du mappen i windows till att börja med? T.ex om du öppnar "file explorer" och tittar längst ner till vänster i listan och ser om din nas finns där, Gör den det så borde du kunna ansluta till den och den borde fråga dig om ett lösenord? När du skrivit in lösenordet så ska du komma åt de mappar som du har delat ut. Tänk på att det konto som du loggar in med måste ha behörigheten till mappen/mapparna!

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem

Jag har aktiverat smb via gränssnittet, jag hittar inte nasen via Explorer/utforskaren.
jag har försökt skriva in sökvägen via "\\ip\" utan framgång," \\ip\mappen som delas" jag kan ansluta den som FTP, jag kan ansluta den om jag använder macen, jag kan dock inte göra det via Explorer/utforksaren windows 8,1.
idag testade jag avinstallera nätverkskortet och installera om drivrutinerna, utan framgång.

Väldigt märkligt, kan tänka mig ge någon access via teamviewer för att få rätt på detta jag blir GALEN!
tack för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thim85:

Jag har aktiverat smb via gränssnittet, jag hittar inte nasen via Explorer/utforskaren.
jag har försökt skriva in sökvägen via "\\ip\" utan framgång," \\ip\mappen som delas" jag kan ansluta den som FTP, jag kan ansluta den om jag använder macen, jag kan dock inte göra det via Explorer/utforksaren windows 8,1.
idag testade jag avinstallera nätverkskortet och installera om drivrutinerna, utan framgång.

Väldigt märkligt, kan tänka mig ge någon access via teamviewer för att få rätt på detta jag blir GALEN!
tack för hjälp!

Jag antar att du har följt denna http://www.synology.com/en-us/support/tutorials/565
Om inte börja ifrån punkt 1. -> 2. sedan punk 3.3

Det måste finnas någon delad mapp eller mapp som är utdelad på nasen.

Resultat?

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem

Hej,

Denna Tutorial har jag gått igenom utan framgång. jag förstår inte riktigt vad som blir galet.

Tack

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte exakt hur det ser ut i Windows 8, men i Windows 7 under "Avancerade fildelningsinställningar" som i sin tur ligger i nätverkscentret finns det en checkruta att tillåta äldre SMB-versioner med lägre krypteringsnivå. Har du kikat där?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag vet inte exakt hur det ser ut i Windows 8, men i Windows 7 under "Avancerade fildelningsinställningar" som i sin tur ligger i nätverkscentret finns det en checkruta att tillåta äldre SMB-versioner med lägre krypteringsnivå. Har du kikat där?

Kan det vara så att fildelningstjänsten inte är på?

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem

Fildelningstjänsten är igång, och valde även att "nedgradera" säkerhetsnivån från 128-bit till 56 tror jag det var utan framgång.
Kan det vara routern som inte vill släppa igenom data? eftersom jag kan ansluta till den men inte mappa upp den?
tillägg.
mitt ip på nasen är "192.osv" och på datorn har jag ip "83.osv" detta trots att båda enheterna är inkopplade i routern direkt. det är en airport extreme av senaste modellen.

Permalänk

Har dom ip-adresserna får du en extern ip till datorn. Det är anledningen till att den inte hittar NASen. Är du helt säkert att datorn är kopplad till routern. Annars är något felkonfat i routern.

Permalänk
Medlem

Jag har en Synology 212j med DSM 5.0(Update 1).
På min dator (win 8.1) har jag inga problem med att ansluta via internIP i filutforskaren eller mappa den som en nätverkshårddisk.

Men på min Flickväns dator har jag samma problem, kan inte mappa upp något. Dock fungerade det i Win 8 på hennes dator, och efter 8.1 slutade det fungera.
Så om du också kör 5.0 kanske det ligger något i den uppdateringen?

Permalänk
Medlem

Stäng av SMB2 i DSM om du råkat aktivera det.