Samsung Galaxy S5 förpackning och specifikationer på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Hade en telefon med 1-1,5dygns batteritid släpps back in the day hade den blivit utdömd direkt. Fattar inte riktigt hur det kan ha blivit så här? Hur kan folk bara acceptera att man måste ladda telefonen varje kväll? Eller ta med sig laddare till förfesten för att värden har en Iphone...

Alla appar som du installerar nu - det fanns ju knappt appar förr - drar batteri. Ju färre appar, ju färre datatjänster, lokalisering etc ju bättre batteritid. Det går ju inte riktigt att jämföra mot de gamla telefonerna (jag körde uteslutande Nokias Communicators, grymma telefoner) som inte kunde ett skit. Den hade ju inte ens gyro.

(Som jämförelse får jag ungefär 2 dygn på min Note 1'a med 150-ish appar installerade, men de värsta har jag stängt ner med greenify)

Och att festa med iphonefolk är ju som att sola i krypgrunden. Lite spännande men mest äckligt, trångt och sunkigt.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

Säger som många, längtar tillbaka till tiden då tillverkarna tävlade om lång batteritid. Hade själv telefoner som lätt klarade 10 dygn utan laddning.
Sitter på en SG2 än idag, finner fortfarande ingen anledning till att byta

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Så totalt ointressant.
Ja den är snabb på pappret.
Ja den är bra på pappret.
Ja den har massa med funktioner på pappret.
Men vad ger den till oss användare egentligen som vi kommer använda. Lite som de flesta nya hypermobiler idag. De är snabbare snyggare m.m. Jag vill se funktioner som gör mitt mobila användande enklare och som anpassar sig efter oss människor.
Ser inte mycket i S5an som ger mig något av detta.
Lite som mitt byte från min 4s till 5s. Ända jag egentligen märker skillnad på är fingeravtrycksläsaren som gör det smidigare för mig att låsa upp telefonen. Annars märker jag inte mycket av den på pappret enorma prestandaskillnaden eller lite större skärmen.

Amen! Var är funktionerna som faktiskt skulle göra skillnad i användandet? Hittade bara en på bilden och det var "smart remote"... Nej, bättre batteritid snarare än större skärm, fler kärnor och högre frekvenser!

Permalänk
Medlem

Grejen är att det inte är en konst att bygga telefoner med 2 veckors batteritid idag heller. Men om de ska få plats i handen så kommer de ha usel prestanda och dålig skärm, och man kan glömma en del funktion och appar. Klämma in 2 veckors batteri i motsvarande Z1 eller S4 kräver revolutionerande och oanade genombrott i energilagring.

Permalänk
Medlem

Tycker specs känns rätt oviktigt på telefoner just nu. De flesta flaggskeppen är bra nog. Lägg krutet på mjukvara och design.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Går säkert att klämma in 4-5000Mha batterier i dagens high-end telefoner, om tillverkarna bara vågade göra dom 2mm tjockare, blir lite mer att greppa om vilket inte gör nått, dock lite tyngre också.
Skulle nog kunna öka på batteritiden till 2-3 dagar åtminstone.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Tycker specs känns rätt oviktigt på telefoner just nu. De flesta flaggskeppen är bra nog. Lägg krutet på mjukvara och design.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä funktion säger jag. En bra docka med bildutgång, USB och skrivbordsgränssnitt, alterantivt WiDi och skrivbordsgränssnitt. Och gärna med möjlighet att ställa in DPI. En del mjukvara ingår ju så klart i detta.
Sony är de som varit bäst på detta, styra en Xperia S med TV-fjärren i TV-gränssnittet var smidigt, och med trådlöst tangentbord var det en duglig HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Och där kom telefonen som har högre CPU-frekvens och fler kärnor än min dator.

Glöm inte att skärmen har högre upplösning också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

Alla appar som du installerar nu - det fanns ju knappt appar förr - drar batteri. Ju färre appar, ju färre datatjänster, lokalisering etc ju bättre batteritid. Det går ju inte riktigt att jämföra mot de gamla telefonerna (jag körde uteslutande Nokias Communicators, grymma telefoner) som inte kunde ett skit. Den hade ju inte ens gyro.

(Som jämförelse får jag ungefär 2 dygn på min Note 1'a med 150-ish appar installerade, men de värsta har jag stängt ner med greenify)

Och att festa med iphonefolk är ju som att sola i krypgrunden. Lite spännande men mest äckligt, trångt och sunkigt.

Min poäng va väl mer att dom kunde väl ta och lägga lite focus på att utveckla batteri/batteritiden/göra "skiten" strömsnålare. PPI hetsen, precis som core/Ghz har gått lite överstyr. Visst kan man stänga ner appar osv. men även med bättre kernel och downclock har jag svårt att få min HTC One att leva mer än 1.5 dag. Att det sen accepteras att det bara är så är nästan lite konstigt. Ferrari med 10 liters tank? Fast det är väl också kul på sätt och vis.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Jag själv väntar fortfarande på att dom ska börja göra top of the line smartphones som har batteritid som min gamla 3310... Hade en telefon med 1-1,5dygns batteritid släpps back in the day hade den blivit utdömd direkt. Fattar inte riktigt hur det kan ha blivit så här? Hur kan folk bara acceptera att man måste ladda telefonen varje kväll? Eller ta med sig laddare till förfesten för att värden har en Iphone...

batterierna har helt enkelt inte utvecklats i samma takt. Men de handlar ju om att dagens telefoner gör vi allt med. Ständigt uppkopplade och vi pillar på dom titt som tätt. ''Förr'' så skickade man ett sms nån gång ibland och svarade på ett och annat samtal. I övrigt låg den i fickan hela dagarna.

Om du skulle stänga av wifi o 3G och använda den på samma sett som du gjorde med din 3310 så skulle den säkert hålla lika länge. Sänk ljusstyrkan på den stora skärmen också;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

batterierna har helt enkelt inte utvecklats i samma takt. Men de handlar ju om att dagens telefoner gör vi allt med. Ständigt uppkopplade och vi pillar på dom titt som tätt. ''Förr'' så skickade man ett sms nån gång ibland och svarade på ett och annat samtal. I övrigt låg den i fickan hela dagarna.

Om du skulle stänga av wifi o 3G och använda den på samma sett som du gjorde med din 3310 så skulle den säkert hålla lika länge. Sänk ljusstyrkan på den stora skärmen också;)

Du hade inte 3310 under högstadiets håltimmar iaf. Snake?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Kul att se hur fort folk glömmer och gärna vill jämföra äpplen och päron. Om ni vill jämföra batteritid så jämför på jämnbördiga modeller, titta t.ex Ericsson T28 med en taltid på under 3 timmar. Den var highend runt millenieskiftet och du var redan då tvungen att ladda varje kväll. Vi använder telefoner på ett sätt idag som ingen kunde föreställa sig för 14 år sen. Jag har inga problem att använda min standard Galaxy S4 i 2-3 dagar om ja inte tittar så mycket på youtube utan mest ringer några samtal som man gjorde för 14 år sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Men är det i tillverkarens intresse att ge oss bättre batteritid? För ett litium-batteri har ju en begränsad antal laddningscyklar (har läst att det är runt 1000, vet ej om det stämmer). Därefter så sväller ju batteriet och telefonen går sönder, eller att det blir obrukbar på annat vis. Då köper vi ju en ny telefon, vissa köper ju en ny telefon redan när batteriet börjar urladdas allt snabbare för varje dag som går.

(Som slutar i att vi köper telefoner oftare än vad vi behöver.)

(Vet att man kan byta batteri på Samsungs telefoner, men även det kommer ju att försvinna.. spekulerar jag)

Visa signatur

670 | 8 GB | i5-3570k | 650w | P8H77-1 | P-183 | Vaio-Z | iPad 3 | iPhone 4s

Permalänk
Medlem

Den upplösningen är ju mer än overkill....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subzero299:

Lika hög upplösning som min 27" skärm. Så jävla onödigt. 1080p är "lagom" för mobiler tycker jag.

över 720P är rent slöseri. 480 skulle vara nog.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Herregud, telefonen är helt perfekt. Är kameran bra så blir detta garanterat köp. Sinnessjuk mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Glöm inte att skärmen har högre upplösning också

Hahaha, sant det med.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Denna bild har redan dementerats som äkta.

Vad menar du? Har den dementerats eller är den äkta?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Naxos:

Denna bild har redan dementerats som äkta.

Dementerats som äkta, säger du?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte poängen med dessa enorma telefoner.
Jag har i dagsläget en lumia 920 på 4,5" som nätt och jämt går att få ner i mina fickor på ett bekvämt sätt. 5" kan möjligtvis ännu gå om man skalar av så mycket kanter som möjligt och fixar rundade hörn.

Hur fan ska man ens bära med sig dessa telefoner på över 5"? Handväska för alla eller vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag fattar inte poängen med dessa enorma telefoner.
Jag har i dagsläget en lumia 920 på 4,5" som nätt och jämt går att få ner i mina fickor på ett bekvämt sätt. 5" kan möjligtvis ännu gå om man skalar av så mycket kanter som möjligt och fixar rundade hörn.

Hur fan ska man ens bära med sig dessa telefoner på över 5"? Handväska för alla eller vadå?

Manpurse såklart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Skrivet av hg:

Jag fattar inte poängen med dessa enorma telefoner.
Jag har i dagsläget en lumia 920 på 4,5" som nätt och jämt går att få ner i mina fickor på ett bekvämt sätt. 5" kan möjligtvis ännu gå om man skalar av så mycket kanter som möjligt och fixar rundade hörn.

Hur fan ska man ens bära med sig dessa telefoner på över 5"? Handväska för alla eller vadå?

Kan ha min tablet på 7"i fickan utan större problem, blir lite kantigt, men inga problem att få upp/ner om jag står upp. Har gärna lite större mobil om det innebär bättre batteritid!

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Herregud, telefonen är helt perfekt. Är kameran bra så blir detta garanterat köp. Sinnessjuk mobil.

Du bryr dig inte om hur designen blir och hur plastig den känns i handen? (kommer väl förmodligen ha samma glossy plastbaksida som tidigare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuhcForgh:

Kan ha min tablet på 7"i fickan utan större problem, blir lite kantigt, men inga problem att få upp/ner om jag står upp. Har gärna lite större mobil om det innebär bättre batteritid!

Inga tajta jeans där inte:p mjukisar eller baggy är de som gäller där ja;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

Och att festa med iphonefolk är ju som att sola i krypgrunden. Lite spännande men mest äckligt, trångt och sunkigt.

Du känner inte att du drar alla över en kam där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Lika hög upplösning som min 27" skärm. Så jävla onödigt. 1080p är "lagom" för mobiler tycker jag.

Njae, man kommer uppleva skärmen som löjligt skarp, så skarp så att dina händer kommer se suddiga ut i jämförelse.

Man gnällde långt innan 720p att det var för hög upplösning på mobilskärmar och att 480x640 räckte gott o väl, tack o lov slutade inte utvecklingen där. Men det räcker man att man jämför en 720 och 1080 så ser man stor skillnad när man har dem bredvid varann. Texten 720 är mycket "suddigare" och ju mindre text desto mer syns skillnaden.

Det kommer vara samma upplevlse med 1080 och 1440. 1080 skärmarna kommer se suddigare ut. Det handlar inte om att se varje enskild pixel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Så totalt ointressant.
Ja den är snabb på pappret.
Ja den är bra på pappret.
Ja den har massa med funktioner på pappret.
Men vad ger den till oss användare egentligen som vi kommer använda. Lite som de flesta nya hypermobiler idag. De är snabbare snyggare m.m. Jag vill se funktioner som gör mitt mobila användande enklare och som anpassar sig efter oss människor.
Ser inte mycket i S5an som ger mig något av detta.
Lite som mitt byte från min 4s till 5s. Ända jag egentligen märker skillnad på är fingeravtrycksläsaren som gör det smidigare för mig att låsa upp telefonen. Annars märker jag inte mycket av den på pappret enorma prestandaskillnaden eller lite större skärmen.

Det kan ju bero på att det inte skiljer så mycket mer mellan en 4s och en 5a. Ett vanligt problem för dem som köper Apple är att de känner att de köper samma skit igen.
I andra lägret får vi dock en helt ny lineup varje år istället för att få en lite uppgraderad lur och resten faller ett steg i sortimentet.

Snabbare Cpu behövs då det är fler pixlar att rita upp, annars skulle systemet nog kännas slött i x1440, sen om det blir relativt snabbare än en 1080p modell eller om det landar på samma iom den ökade upplösningen återstår att se, vackarare blir det ju iallafall.

Vad önskar du för funktioner som underlättar ditt mobilanvändade om inte LTE och NFC m.m duger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag fattar inte poängen med dessa enorma telefoner.
Jag har i dagsläget en lumia 920 på 4,5" som nätt och jämt går att få ner i mina fickor på ett bekvämt sätt. 5" kan möjligtvis ännu gå om man skalar av så mycket kanter som möjligt och fixar rundade hörn.

Hur fan ska man ens bära med sig dessa telefoner på över 5"? Handväska för alla eller vadå?

Det handlar väl in om skärmens storlek när vi pratar "portabilitet" utan om hur stor själva mobilen är.
Din lumia 920 är ca 13 cm lång. GS5 ser ut att bli ca 14,7 cm lång. Är det så stor skillnad?
Du har säkert en plånbok full med 3 år gamla kvitton och 20 kort du aldrig använder och inga problem få plats med den.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av _Merc_:

över 720P är rent slöseri. 480 skulle vara nog.

Absolut inte. Min Galaxy S2 har 800x480 eller något sånt och det är alldeles för lite för många tillämpningar, exempelvis surf.

Inte heller 1280x720, som S3 har, är tillräckligt; fyrans 1920x1080 är klart skarpare. Men där tycker jag att det räcker. Jag skulle mycket hellre ha 4K eller 8K på skrivbordet än QHD på mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Kul att se hur fort folk glömmer och gärna vill jämföra äpplen och päron. Om ni vill jämföra batteritid så jämför på jämnbördiga modeller, titta t.ex Ericsson T28 med en taltid på under 3 timmar. Den var highend runt millenieskiftet och du var redan då tvungen att ladda varje kväll. Vi använder telefoner på ett sätt idag som ingen kunde föreställa sig för 14 år sen. Jag har inga problem att använda min standard Galaxy S4 i 2-3 dagar om ja inte tittar så mycket på youtube utan mest ringer några samtal som man gjorde för 14 år sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med om att man inte ska jämföra äpplen och päron, men du jämför med T28 med slimbatteri. Med stora batteriet så var det typ 6 timmar batteri tid och 150 timmar standby. Vilket ger nästan en vecka standby. Och dåtidens telefoner utan appar och spel kom mycket närmare sin angivna standbytid.