Det grafiska gränssnittet har pajat totalt och byte av grafikkort fungerar inte

Permalänk
Medlem

Det grafiska gränssnittet har pajat totalt och byte av grafikkort fungerar inte

Jag funderade på om detta egentligen borde ligga i hårdvaruforumet, men eftersom att det kan vara nyttigt med lite kunskap i Linux så postar jag här. Igår så började helt plötsligt det mesta i fönsterna (jag använder LXDE) att sluta fungera, vissa saker fungerade, men bara ibland, och det mesta inne i fönsterna (flikar i Firefox och dylikt) fick styras med tangentbordet. Dock så fungerade allt perfekt när jag stänger av allt grafiskt. Jag försökte radera config-filerna till LXDE, men problemen kvarstod. När jag körde en GParted-liveskiva så kvarstod problemet även där trots att den liveskivan använder GNOME. Jag beslutar mig för att installera Linux Mint 16 (jag hade LM15 innan) men först så byter jag grafikkort till ett reserv jag har. Nu sitter jag här i den XFCE-baserade installationsprogrammet till LM16 och problemet finns även där vilket gör mig diaboliskt frustrerad, jag kan liksom inte begripa vad som hänt. Är det någon här som vet hur detta skall felsökas?

Permalänk
Hedersmedlem

För att klargöra: blev det samma grafikproblem när du körde direkt från en live-CD? Blir det samma problem när du kör från live-CD med alternativt grafikkort? Vad var det för olika grafikkort du testade med?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Kör du med proprietära drivrutiner till grafikkortet?
Om du gör det , prova att avinstallera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

För att klargöra: blev det samma grafikproblem när du körde direkt från en live-CD? Blir det samma problem när du kör från live-CD med alternativt grafikkort? Vad var det för olika grafikkort du testade med?

Ja, det blir likadant hur jag än gör, jag vet dock inte vilka grafikkort det är jag har.

Skrivet av NoWin:

Kör du med proprietära drivrutiner till grafikkortet?
Om du gör det , prova att avinstallera dem.

Det blir ju lite svårt att göra när allt går så långsamt, dessutom så slutade allt fungera helt plötsligt, så det kan knappast vara felet.
Förövrigt så raderade jag Boot-partionen av skäl jag ej orkar nämna här, och eftersom att samma problem kvarstår över två grafikkort och 3 Window managers så lär detta vara något annat hårdvaruproblem, så jag ska byta ut delar i datorn för att fixa detta, den behövde ändå uppgraderas.

Permalänk
Medlem

Jag får väl återuppliva tråden nu, för nu har något skumt inträffat.
Jag har köpt nya RAM-minnen, moderkort, grafikkort samt processor, men samma problem kvarstår fortfarande. Det här är helt obegripligt vad som inträffat, felet uppstod bara helt plötsligt en kväll, och problemet kvarstår även med andra Window Managers och även när jag kör på en Live-CD. Problemet är dessutom kvar när jag bytit ut allting utom PSUn.

Är det någon här som vet vad som hänt, jag börjar bli galen!

Permalänk
Medlem

Hmm, för att få lite klarhet i ditt problem: får du korrupt/trasig grafik, felaktiga "texturer" eller så, eller slutar det fungera att styra/kontrollera saker med musen?

Tänker på "vissa saker fungerade, men bara ibland, och det mesta inne i fönsterna (flikar i Firefox och dylikt) fick styras med tangentbordet.". Testa med annan mus och annat tangentbord, ryck ur ALLT annat som kan tänkas sitta i någon USB-port.

Permalänk
Medlem

Nej, all grafik ser precis ut som vanligt. Problemet är att jag har extremt begränsad kontroll över det grafiska gränssnittet, och jag förstår inte hur detta kan påverkas av musen eller tangentbordet. Jag håller dock på att göra en memory test, så jag får testa det imorgon, tack för att du försöker hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en MemCheck, och då så visade det sig att RAM-minnena var felfria, i motsats till hur det var med de förra. Jag har ingen annan mus eller annat tangentbord tillgängligt men det är ej möjligt att det skulle ställa till med problem då all input från dem är felfri.

Jag har testat med en annan distro nu, och installern har samma problem, nu kan jag dock ibland flytta fönstren och dylikt, men oftast är problemet kvarstående.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av K0DD4Z:

Problemet är att jag har extremt begränsad kontroll över det grafiska gränssnittet, och jag förstår inte hur detta kan påverkas av musen eller tangentbordet.

Nu är inte det grafiska gränssnittet oberoende av inmatningsenhet, oavsett fönstersystem och vidare fönsterhanterare eller skrivbordsmiljö. Gör ett försök att se vilka meddelandet systemet ger när du kopplar ur och in mus eller tangentbord. Skriv i en terminal:

dmesg -w

-w gör att du kan följa nya meddelanden allteftersom de inträffar. Det kan vara en enkel början för att se om du får några konstiga felmeddelanden.

Permalänk
Inaktiv

Om jag håller in musknapp två, till höger och försöker trycka med knapp 1 till vänster får jag ett liknande beteende som dig. Fungerar högerklick? Annars kanske musen helt enkelt inte är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon18971:

Om jag håller in musknapp två, till höger och försöker trycka med knapp 1 till vänster får jag ett liknande beteende som dig. Fungerar högerklick? Annars kanske musen helt enkelt inte är intresserad.

Vilket Eureka moment! Nu fungerar allt som det ska!

Tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com