Kan man installera om Windows utan att förlora data på hd?

Permalänk

Kan man installera om Windows utan att förlora data på hd?

Som rubriken lyder, kan man det? Jag har två hdar, så jag funderar på om man skulle kunna installera om Windows på den ena hden, som jag inte har ngn så mkt data på eller diskfragmenteras både två då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Disk fragmentering är något du får hela tiden. Men antar att du menade om de formateras.
Så länge du inte väljer att formatera om disken in Windows installationen så byter Windows namn på de gamla mapparna och skapar nya, då du måste ha utrymmet som krävs för installationen ledig. Då den gamla installationen måste raderas i efterhand. Och du kommer behöva ta över ägandet för att radera om du inte har samma användarnamn och lösenord som på den gamla installationen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sludgecore:

Som rubriken lyder, kan man det? Jag har två hdar, så jag funderar på om man skulle kunna installera om Windows på den ena hden, som jag inte har ngn så mkt data på eller diskfragmenteras både två då?

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså om du har den viktiga datan på disken utan windows, dvs typ "D" disken.
Så kan du formatera och installera om Windows på disk "C" utan att du förlorar data på "D".