Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

För 1 spel, ja, generellt sett, nej: http://www.tomshardware.com/reviews/windows-8-gaming-performa...

Nu var ju TS fråga lite luddig, så det framgick inte helt tydlig om han menade generellt för alla spel, eller enbart för BF4. Om man läser mellan raderna så kan man ju anta att han menar för BF4.

Det där är en ett år gammalt prestandatest. Knappast särskilt aktuell längre. Windows 8.1 har hunnit släppas, DirectX 11.2, BF4 är på gång m.m.

Varför skulle bara skillnaden synas i ett spel? Det enda motargument jag kan se nu är att spelet fortfarande är i Beta. Vi får vänta tills Windows 8.1 och BF4 släpps skarpt och publikt för att kunna avgöra det här till 100%.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Det där är en ett år gammalt prestandatest. Knappast särskilt aktuell längre. Windows 8.1 har hunnit släppas, DirectX 11.2, BF4 är på gång m.m.

http://i.imgur.com/5YG16tL.png

http://i.imgur.com/L4vaawI.png

Varför skulle bara skillnaden synas i ett spel? Det enda motargument jag kan se nu är att spelet fortfarande är i Beta. Vi får vänta tills Windows 8.1 och BF4 släpps skarpt och publikt för att kunna avgöra det här till 100%.

Fast även i det testet du länkar till är ju windows 7 bättre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Fast även i det testet du länkar till är ju windows 7 bättre

Nej då läser du staplarna fel. Du ska jämföra Windows 7 och Windows 8 med samma grafikdrivrutin och lika många grafikkort (de två mittersta staplarna).

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Verkligen aldrig. Eller ja, förutom alla de gånger jag ska starta ett program, söka efter något, ta mig till kontrollpanelen, till lagringsenheterna, min användarmapp eller stänga av datorn. Annars används den inte så mycket.

Snabbaste sättet att starta ett program är windowsknappen, skriva namnet på programmet fort som tusan och enter.

Exakt så! Bakåtsträvare som använder start-menyn, likt Agda 62. Windows, sök, enter. Klart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Nej då läser du staplarna fel. Du ska jämföra Windows 7 och Windows 8 med samma grafikdrivrutin och lika många grafikkort (de två mittersta staplarna).

Fast jag bryr mig inte om vilken version drivrutin jag har. Jag använder den som fungerar bäst. Fast jag ser vad du menar nu. SVårt att se när du tar grafer ur sitt sammanhang och klistrar in. Fast min ursprungliga poäng är fortfarande rätt, om man bortser ifrån BF4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Fast jag bryr mig inte om vilken version drivrutin jag har. Jag använder den som fungerar bäst.

Okej, jag vet inte riktigt hur det hör hit men.

Ett tips är i så fall att det verkar som att du bör använda Windows 8 och drivrutin 331.40 om du ska spela BF4.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det där är en ett år gammalt prestandatest. Knappast särskilt aktuell längre. Windows 8.1 har hunnit släppas, DirectX 11.2, BF4 är på gång m.m.

http://i.imgur.com/5YG16tL.png

http://i.imgur.com/L4vaawI.png

Varför skulle bara skillnaden synas i ett spel? Det enda motargument jag kan se nu är att spelet fortfarande är i Beta. Vi får vänta tills Windows 8.1 och BF4 släpps skarpt och publikt för att kunna avgöra det här till 100%.

Känns ju lite så där att länka till ett test som är gjord utav en användare på reddit
Luktar för övrigt väldigt ofärdiga drivrutiner lång väg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Känns ju lite så där att länka till ett test som är gjord utav en användare på reddit
Luktar för övrigt väldigt ofärdiga drivrutiner lång väg.

Absolut, du har helt rätt. Lite vag källa, tveksamt mogna drivrutiner och en beta av BF4. Sista ordet om detta är inte sagt

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Gör som jag.. Skaffa Stardock Start8 och kör Win8 så är det nästan exakt likadant som Win7, fast med mer FPS och bättre flyt i spel

Edit: jag upplever mer FPS och bättre flyt i ALLA spel jag testat än så länge, inte bara BF4.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Detta är en ofärdig produkt i några månader till, så att kolla prestanda mellan olika OS i olika stadier är ganska meningslöst. Specielt med drivrutinerna som kommit.

Skrivet av Hzup:

Du måste ändå ha Sweclockers+Windows 8 som RSS. Du hittar då alltid in till alla windows 8 trådar och white knightar. Är det irrierande att så få förutom du ser ljuset? Personligen måste jag dock säga att det är imponerande hur dedikerad du är. Men faktum kvarstår att de större siterna, som har gjort checks mellan de olika operativsystemen anser att skillnaden är i princip ingen och därför inte rättfärdigad. Så lär det även vara för BF4 när det släpps. Om något så blir det Mantle som lär påverka det vidundret.

Han sitter på IDG likaså andra forums också är jag säker.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Du måste ändå ha Sweclockers+Windows 8 som RSS. Du hittar då alltid in till alla windows 8 trådar och white knightar. Är det irrierande att så få förutom du ser ljuset? Personligen måste jag dock säga att det är imponerande hur dedikerad du är. Men faktum kvarstår att de större siterna, som har gjort checks mellan de olika operativsystemen anser att skillnaden är i princip ingen och därför inte rättfärdigad. Så lär det även vara för BF4 när det släpps. Om något så blir det Mantle som lär påverka det vidundret.

Men länka till en sådan sajt då, och då med information som baseras på uppdateringsläget max 2 månader tillbaka. Till skillnad från Windows 7 uppdateras / förbättras ju Windows 8.

Permalänk
Medlem

I battlefield 4 fick ja bra mycket högre fps och vart av med alla fps dropps/spikes med windows 8.

Visa signatur

ok

Permalänk
Avstängd

BF4 på Windows 8 var ju som natt och dag. Inge lagg, kör på auto (high), inge stutter. Nån enstaka fpsdrop, men ligger väl stadigt på mellan 45-55 iaf.

GTX 660, i5 3570K, 8 G RAM

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Gör som jag.. Skaffa Stardock Start8 och kör Win8 så är det nästan exakt likadant som Win7, fast med mer FPS och bättre flyt i spel

Edit: jag upplever mer FPS och bättre flyt i ALLA spel jag testat än så länge, inte bara BF4.

Jag upplevde 0 fps skillnader i alla spel jag provade mellan windows 7 och windows 8.
Kul att du får magiskt mer fps i ALLA spel när ingen annan får det Synd man inte själv får det.

8.1 är ingen uppgradering heller, ännu mer nedgradering då det totalmördar äldre spel.

Bf4 skiten fungerar iaf utmärkt för mig i W7, klent graffe 7870 skräp med en låg klockad 3570k. 70-80 fps på low. Inget spel för mig direkt ändå

*** raderat ***

§ 1.6
Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Jag upplevde 0 fps skillnader i alla spel jag provade mellan windows 7 och windows 8.
Kul att du får magiskt mer fps i ALLA spel när ingen annan får det Synd man inte själv får det.

8.1 är ingen uppgradering heller, ännu mer nedgradering då det totalmördar äldre spel.

Bf4 skiten fungerar iaf utmärkt för mig i W7, klent graffe 7870 skräp med en låg klockad 3570k. 70-80 fps på low. Inget spel för mig direkt ändå

PS. Strejf aka steve balmer #2 har lätt RSS för allt på hela swec som involverar "Windows 8", och direkt är han där och predikar för världens bästa mjukvara. Just get a job at microsoft typ, kan lätt ta över Balmers guda predikan för hur bäst MS är

"När ingen annan får det" ? alltså har du ens läst de presenterade benchmark resultaten här i tråden ang win7 vs win8 ? .... Dessutom har väldigt många här rapporterat att de får mer fps och bättre flyt i win8 jämnfört med win7... kanske din dator som är .. skräp?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Installerade Windows 8 och det blev en stor skilnad för mig flyter på skit bra nu.
Nu är det riktigt kul att lira.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat ett par inlägg och gjort några små redigeringar av andra inlägg. Se trivselreglerna.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Rullar på fint i Windows 8.1 men har ju inte testat Windows 7 på denna datorn så säger egentligen inte så mycket om skillnaden. Vilken drivrutin man kör kan nog påverka ganska rejält också så man måste ju se till att jämföra när även de är samma.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

bara att lägga in start menu...eller Classic Shell...slippa metro...skitbra...:P

Permalänk
Avstängd

svar på frågan:

JA!

installerade just Win8.1 och fan vilken skillnad!
högre max FPS och inga dippar längre.

jag märkte även att MSAA gör skillnad när man ändrar från x4 till x2 som det ska vara
i Win7 med dom nyaste beta drivarna så gjorde MSAA ingen skillnad på prestandan.

även om man sänkte upplösningen i win7 så vart inte FPSen högre.
det tror jag iofs kommer att fixas om dom får ordning på CPU användningen.

så nu är det inga problem att ligga runt 100fps om man känner för.

FPS skillnaden Windows 7 vs Windows 8.1 svart på vitt med datorn i sign

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Men f******n, jag som just fått min Win7 install att funka som jag vill.

Permalänk
Medlem

Bumpar min egen tråd lite grann

Smällde in Win8 på min spelburk och oj oj vilken skillnad! Jag ljuger inte om det "känns som 30%" bättre prestanda". Så mycket mjukare skönare känsla har jag inte haft sedan BF3.

Rekommenderar er som spelar mycket BF4 att smälla in Win8 (som numera inte är så hemskt sen 8.1)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Bumpar min egen tråd lite grann

Smällde in Win8 på min spelburk och oj oj vilken skillnad! Jag ljuger inte om det "känns som 30%" bättre prestanda". Så mycket mjukare skönare känsla har jag inte haft sedan BF3.

Rekommenderar er som spelar mycket BF4 att smälla in Win8 (som numera inte är så hemskt sen 8.1)

Så man ska ha windows 8 och inte windows 8.1 eller vadå?

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av martyyyyy:

Så man ska ha windows 8 och inte windows 8.1 eller vadå?

Du ska ha 8.1

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2