Teknikhandikappad far med temperament ..

Permalänk
Medlem

Teknikhandikappad far med temperament ..

Hejsan!

För att kunna förstå min situation och min fråga till er behöver ni lite bakgrundsinformation. Min far behöver arbeta med en dator, ni vet, betala räkningar, skriva mail, redigera dokument, etc. Han vet inget om datorer och verkar inte kunna lära sig trots mina försök. Problemet med hela situationen är att min far har ett väldigt hett temperament. Han är den där kunden som inte tvekar att byte teleoperatör för att ett samtal bryts eller att hans bluetooth headset får slut på batteri. Han är helt enkelt en bebis och har svårt att kontrollera teknik och jag behöver hjälp med att kunna tygla hans inkompetens och samtidigt lära honom att förstå en dator. Just nu känns det som för var dag som det går ju värre blir det hela..

Hur gör ni med era lite äldre för att få dem att förstå? Alla former av tips och trix mottages tacksamt!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Inaktiv

Min far är av samma sort. Till sist orkade jag inte med hans gnällande och bad han reda ut sin skit själv. Det fanns inte mycket till intresse av att vilja lära sig, men det skulle fungera precis som han ville...

Jävla generation 50-talister.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kanske handlar om att ni blir vuxna. I era ögon har han varit en hjälte, en stålman. Förstå vad han har njutit av att vara alfahanen och få lära er och visa er världen. Nu är det ni som kan och ska visa honom, det svider säkert.
Tänk er in i situationen. Om inte allt för lång tid är det er tur att vara den som inte fattar hur er mobil funkar och då ska nån knatte säga "meh fattaru inte"

Permalänk
Medlem

Förstår precis vad du menar. Fast jag har nog kommit på mig själv också att kanske köra på lite snabbt ibland och anta att han lär sig direkt bara för att det är en självklarhet för mig. Man får väl försöka tänka på hur man själv tyckte det var med nått ämne i skolan som man inte gillade. Man tog inte precis in allt direkt där heller

Man får väl helt enkelt vara tålmodig och förklara flera gånger även om det känns hopplöst ibland.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

Det är inte fråga om generation utan vad som intresserar. Själv är jag 40-talist. Intresset för datorer vaknade redan på 60-talet, men då fanns det inga ekonomiska möjligheter. Nisse-Tutan har en bra point, Att ens barn skall lära en hur det fungerar kan vara frusterande. Speciellt för personer medhett temperament. Hade dock inte det problemet med min far. Men han hann aldrig lära sig att anvävda en dator (dog 1991 och datoranvändning bland privatpersoner var då ännu inte vanligt).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Förstår precis vad du menar. Fast jag har nog kommit på mig själv också att kanske köra på lite snabbt ibland och anta att han lär sig direkt bara för att det är en självklarhet för mig. Man får väl försöka tänka på hur man själv tyckte det var med nått ämne i skolan som man inte gillade. Man tog inte precis in allt direkt där heller

Man får väl helt enkelt vara tålmodig och förklara flera gånger även om det känns hopplöst ibland.

Har också kommit på mig själv att förklara lite väl fort ibland. Försöker just nu att få honom att använda LibreOffice och göra tabeller, går så där.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Det är inte fråga om generation utan vad som intresserar. Själv är jag 40-talist. Intresset för datorer vaknade redan på 60-talet, men då fanns det inga ekonomiska möjligheter. Nisse-Tutan har en bra point, Att ens barn skall lära en hur det fungerar kan vara frusterande. Speciellt för personer medhett temperament. Hade dock inte det problemet med min far. Men han hann aldrig lära sig att anvävda en dator (dog 1991 och datoranvändning bland privatpersoner var då ännu inte vanligt).

Stämmer absolut det där med intresse occh inte ålder. Som exempel så kan mamma inte alls mycket om datorer och vill inte heller. Däremot har hon tjocka medicinböcker om hjärnan som kvällsläsning och tycker att citronsyracykeln, dna etc. är det enklaste i världen. Man har ju alla sina speciella sidor.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

Gräv fram någon gammal ECDL bok och ge till honom och be honom lära sig i sin egen takt?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Liknande problem. Dock utan det primala temperamentet men väl den totala oförmågan att tillgodogöra sig information om datorer och mjukvara. Tröttnade på att bli uppringd 3-4 gånger i veckan när någon popup visade sig och ville att han skulle uppdatera endera java eller windows själv. Ständig paranoia över att alla popups måste vara phishing-försök eller en trojan/malware som kommer besmitta hans dator så fort han klickar OK.

Lite paranoia är ju alltid bra men inte så här...

Tröttnade på skiten och installerade teamviewer. Nu sköter jag hans burk på distans. Ett samtal, 1minuts jobb och så är det klart! Bästa jag gjort på mycket länge. Har sedan länge gett upp alla försök att lära honom klara ut det själv!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nilhe1:

Liknande problem. Dock utan det primala temperamentet men väl den totala oförmågan att tillgodogöra sig information om datorer och mjukvara. Tröttnade på att bli uppringd 3-4 gånger i veckan när någon popup visade sig och ville att han skulle uppdatera endera java eller windows själv. Ständig paranoia över att alla popups måste vara phishing-försök eller en trojan/malware som kommer besmitta hans dator så fort han klickar OK.

Lite paranoia är ju alltid bra men inte så här...

Tröttnade på skiten och installerade teamviewer. Nu sköter jag hans burk på distans. Ett samtal, 1minuts jobb och så är det klart! Bästa jag gjort på mycket länge. Har sedan länge gett upp alla försök att lära honom klara ut det själv!

Teamviewer <3
Hade samma problem med min mamma, jättekul att bli uppringd om det ena icke-problemet efter det andra. Värsta är att hon måste läsa upp allting, ALLTING! innan hon vågar klicka på nåt. Lagom tröttande att lyssna på "om du accepterar detta, vänligen klicka på godkänd. Om du inte vill acceptera detta, klicka på avbryt" om och om igen. Hon ignorerar totalt att jag håller på att explodera och närmast ropar "acceptera nu för bövlen, jag vet exakt vad som står i den boxen"

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Teamviewer <3
Hade samma problem med min mamma, jättekul att bli uppringd om det ena icke-problemet efter det andra. Värsta är att hon måste läsa upp allting, ALLTING! innan hon vågar klicka på nåt. Lagom tröttande att lyssna på "om du accepterar detta, vänligen klicka på godkänd. Om du inte vill acceptera detta, klicka på avbryt" om och om igen. Hon ignorerar totalt att jag håller på att explodera och närmast ropar "acceptera nu för bövlen, jag vet exakt vad som står i den boxen"

Tänkte precis skriva samma.
Den programmet har sparat många timmar, visst jag bor bara 200m från men ändå. Det är fortfarande timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Ge din far en ADHD-utredning i present

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma bekymmer, farsan är tekniskt inkompetent (inget illa ment). Har försökt visa honom telefoner, gps:er, hundpejlar, datorer, tv, video/dvdspelare, bilradio mm DET GÅR INTE!. När han skriver ner hur man gör en sak på mobilen som jag visar så skriver han typ tryck menu, tryck vänster 3ggr, tryck ok två gånger. Han läser inte ett ord vad som står i displayen, gissa hur bra det går om man börjar från fel meny....Sedan kommer temperamentet, han har dock insett att det inte går utan jag bara tar av han enheten och konfar istället för att försöka lära sig det är lugnast så. Försökte visa att han kunde använda datorn att skriva sina fakturor men det gav jag upp, han handskriver fakturorna. Det är många kunder till honom som ringer upp och skrattar och en hade ramat in en faktura de fick hehe. Farsan har ingen dator eller internet idag, han hade en bärbar för att kolla blocket men han fick inte igång den och kunde koppla upp. Idag så lånar han min mailadress till diverse saker som jag får skriva, eller kolla blocket eller tja han sitter bredvid och säger vad han vill titta på.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Mac Mini till mina päron. Mitt liv blev betydligt smidigare

Man får vara pedagogisk och ha tålamod. Precis som våra föräldrar när vi var små.
Idag kan både morsan och farsan smsa. För ett år sedan var det något vi brukade skämta om.

Alla kan om dom vill

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

[QUOTE=H-can;14367088

Alla kan om dom vill :)[/QUOTE]

Stämmer i de flesta fall. Funktionshinder kan ju ställa till det, Men du har alldeles rätt. Motivationen att lära sig är det avgörande,

Visa signatur

Fagerja