Funderar på att köpa mining rig, synpunkter?

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa mining rig, synpunkter?

Funderar på att köpa mig en mining rig och har snabbt plockat ihop en på inet:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6452670/2014-02-02

Skulle vara tacksam om någon har några tips på vad som kan ändras.

Undrar också om någon på ett ungefär vet hur mycket elen för en sådan här dator skulle kosta i månaden (har rörligt elpris)?

Permalänk
Medlem

Är det för mining och särskilt om du inte ska köpa mer än två kort hade jag tänkt om.
Byt ut cpu/mobo till billigare så totalen blir ca 1000kr
Gigabytes 280X har jag hört att en del inte får över 600-ish Khash, ta annat märke (läs på)
Fractals integra hade jag aldrig kört, men det är jag personligen.. har bränt ut så många nu på mining. Kör rejäla corsair eller be quiet! och det är här du inte ska snåla, gå på gold direkt så får du billigare elräkning.
Behöver du chassi? Annars snickra ihop en vettig rigg för mindre pengar.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Medlem

Z87 och SSD?
Jag vet inte om processorn spelar in, men har hört att man behöver en del RAM för mining.
Nätaggregat borde du ta ett bättre och kraftfullare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Bättre, onödigt med chassi. Själv så använder jag lådan som kom med moderkortet bara.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6452891/2014-02-02

Permalänk
Medlem
Skrivet av alact:

Bättre, onödigt med chassi. Själv så använder jag lådan som kom med moderkortet bara.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6452891/2014-02-02

Ja det kanske räcker med en pentium för mining, då går ju priset ner en del också. Men varför ta det gigabyte kortet istället, då det kostar ~250 mer? Och är inte 1000 W lite väl overkill för två stycken 280x?

Permalänk
Medlem

Jag ville lägga på ett kort till, men det sprängde din budget då.

Det moderkortet har tre pci-e 4.0 slots, valde också den utav anledningen tilll ett till 280x kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alact:

Jag ville lägga på ett kort till, men det sprängde din budget då.

Det moderkortet har tre pci-e 4.0 slots, valde också den utav anledningen tilll ett till 280x kort.

#Framtiden är här

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

3.0, bra att du är snabb på att påpeka fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av alact:

Jag ville lägga på ett kort till, men det sprängde din budget då.

Det moderkortet har tre pci-e 4.0 slots, valde också den utav anledningen tilll ett till 280x kort.

Jaha, ja då kanske det är värt det om jag skulle vilja lägga till ett kort i framtiden. Tack för synpunkterna förresten

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6452936/2014-02-02
1000kr till och ytterligare ett grafikkort.

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKab:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6452936/2014-02-02
1000kr till och ytterligare ett grafikkort.

Han behöver skaffa risers för det tredje kortet dock :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av alact:

Han behöver skaffa risers för det tredje kortet dock :/

Sant. Kan ju vara bra till alla 3 korten för att få lite bättre kylning.

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/85291

ytterligare ett förslag på ett 3 korts amd system, även det drygt 1000 lappen dyrare men med 3x Battlefield 4 koder att sälja av för ett par hundra för att minska på skillnaden. 3 kort utan risers i detta fall.

Finns dock mer lämpade moderkort om man vill ha ännu fler kort senare men hade lite bråttom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/85291

ytterligare ett förslag på ett 3 korts amd system, även det drygt 1000 lappen dyrare men med 3x Battlefield 4 koder att sälja av för ett par hundra för att minska på skillnaden. 3 kort utan risers i detta fall.

Finns dock mer lämpade moderkort om man vill ha ännu fler kort senare men hade lite bråttom.

Dryga 2000 dyrare då chassi saknas

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Z87 och SSD?
Jag vet inte om processorn spelar in, men har hört att man behöver en del RAM för mining.
Nätaggregat borde du ta ett bättre och kraftfullare.

Jag har 8 GB ram minne i min miningrigg men bara 1.2 GB används.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av scared:

Ja det kanske räcker med en pentium för mining, då går ju priset ner en del också.

Det räcker med den billigaste skit-Sempronen, så bygger du en rigg som bara ska vara miningrigg kan du välja vilken strömsnål processor som helst. Z87 är också onödigt; tror de flesta som bygger miningriggar med Intel kör H61 eller liknande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Dryga 2000 dyrare då chassi saknas

Förutsatte väll i och för sig att riggen skulle stå i någon form av openframe chassi typ i en back eller liknande, kommer bara blir varmt med 3 kort i ett vanligt chassi

Permalänk
Medlem

Hade det fungerat bra att ha 2-3 stycken 280x i Corsair Carbide Air 540?

Permalänk

Men alltså, nu är jag inte superinsatt men..... Att köpa en burk för 10k och sen låta den mina, det kommer ta LÅNG tid att tjäna dom pengarna, om de ens går. Låter vanissigt för mig.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Han kommer göra ca 90 SEK per dag med den riggen med dagens värde och ett elpris räknat på 1 kr watten.

Edit, angående andra posten. Gigabyte korten rev2 är riktigt bra till mining, volten är högt satt som standard men flasha bios och sänk volt, så har du en riktigt bra watt / hash.

Permalänk
Skrivet av nillas85:

Han kommer göra ca 90 SEK per dag med den riggen med dagens värde och ett elpris räknat på 1 kr watten.

Alltså mindre än 3000:- i månaden? Fy fan vad ovärt det låter för mig.

Men visst, alla gillar olika

Visa signatur

Chassi: NZXT Source 210 Vit
Modekort: MSI Z87-G45 GAMING ATX
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Grafik: MSI GeForce GTX770 2GB TF
Minne: A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skruvdragare:

Alltså mindre än 3000:- i månaden? Fy fan vad ovärt det låter för mig.

Men visst, alla gillar olika

Säg att man minar i 3 månader (~9000 kr), man betalar ej för elen samt att datorn går ju alltid att sälja vidare/använda till annat.

I min mening känns det inte särskilt ovärt.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas du har räknat ordentligt på om det kommer löna sig - det tar flera månader med grävande innan du faktiskt börjar tjäna pengar.

* Med två 280X à 700khash får du i dag ut ca $14-15 dogecoin om dagen ( Källa ). Med dagens dollarkurs är det ca 90 - 98kr, och det är utan växlingsavgifter osv. Dogecoin är den scrypt valuta som betalar sig bäst i nuläget (källa).
* Om vi antar att det kostar totalt ca 2kr per kWh (med förbrukning, nätavgift, abonnemangskostnader, skatter osv) och vi räknar pessimistiskt med att ett 280X drar 275W (källa) blir totalen för två kort ungefär 550W. Dvs det kostar ca 26,40kr per dygn bara i ström att ha igång maskinen.
* Svårigheten ökar kontinuerligt då fler och fler börjar gräva, vilket gör det svårare att hitta coins. Om vi antar att värdet inte ökar kommer detta alltså innebära att du tjänar mindre pengar om dagen ju längre tiden går. Källa

Pessimistiskt räknat handlar det alltså om 60 - 65kr vinst om dagen. Om investeringen är 10,000kr kommer det krävas 153 - 167 (lite mer än 5 månader) dagars mining 24h om dygnet innan du ens har tjänat igen pengarna som du lagt ut på din mining maskin. Och det är under dagens förutsättningar. ASICs för scrypt beräknas komma runt slutet på Q2/början av Q3. Utbetalningarna per block förväntas halveras i slutet på februari för doge. Kryptovaluta-marknaden är otroligt volatil, värdet går upp och ner med mycket lite förvarning.

Glöm sedan inte bort heller att du ska ha nånstans att ha en maskin med GPU fläktar på 100% (det låter satan), med bra ventilation (det blir riktigt varmt i rummet), med pålitlig tillgång till internet och ström. En garderob räcker inte. Underskatta inte heller mängden arbete som krävs för att få igång maskinen ordentligt med script, pooler och sen ytterligare att sätta sig in i marknader osv.

Med det sagt är det väldigt kul att hålla på. Men se det som en investering och ett kul lärorikt projekt, inte ett sätt att tjäna en massa pengar.

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är ute och cyklar, men en 64Gb ssd är väl lite i överkant, dissa den helt och köra från en usb sticka borde väl vara billigare?

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Ska du mine'a enbart för att för att tjäna pengar? Då måste du välja hårdvara för att mine'a och inte bygga en speldator. Jag köpte begagnade grafikkort (då slipper man värdeminskning på de överlägset dyraste delarna), billigaste 2GB RAM, USB-minne som hårddisk etc. plus det här:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/158743-asus_f...
http://www.proshop.se/Processor/AMD-Fusion-A4-3400-2291253.ht...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1563422

Permalänk
Avstängd

Hade inte velat ha billigaste möjliga moderkort om det ska rassala på full power 24/7.

Permalänk
Skrivet av Otsu:

Jag hoppas du har räknat ordentligt på om det kommer löna sig - det tar flera månader med grävande innan du faktiskt börjar tjäna pengar.

* Med två 280X à 700khash får du i dag ut ca $14-15 dogecoin om dagen ( Källa ). Med dagens dollarkurs är det ca 90 - 98kr, och det är utan växlingsavgifter osv. Dogecoin är den scrypt valuta som betalar sig bäst i nuläget (källa).
* Om vi antar att det kostar totalt ca 2kr per kWh (med förbrukning, nätavgift, abonnemangskostnader, skatter osv) och vi räknar pessimistiskt med att ett 280X drar 275W (källa) blir totalen för två kort ungefär 550W. Dvs det kostar ca 26,40kr per dygn bara i ström att ha igång maskinen.
* Svårigheten ökar kontinuerligt då fler och fler börjar gräva, vilket gör det svårare att hitta coins. Om vi antar att värdet inte ökar kommer detta alltså innebära att du tjänar mindre pengar om dagen ju längre tiden går. Källa

Pessimistiskt räknat handlar det alltså om 60 - 65kr vinst om dagen. Om investeringen är 10,000kr kommer det krävas 153 - 167 (lite mer än 5 månader) dagars mining 24h om dygnet innan du ens har tjänat igen pengarna som du lagt ut på din mining maskin. Och det är under dagens förutsättningar. ASICs för scrypt beräknas komma runt slutet på Q2/början av Q3. Utbetalningarna per block förväntas halveras i slutet på februari för doge. Kryptovaluta-marknaden är otroligt volatil, värdet går upp och ner med mycket lite förvarning.

Glöm sedan inte bort heller att du ska ha nånstans att ha en maskin med GPU fläktar på 100% (det låter satan), med bra ventilation (det blir riktigt varmt i rummet), med pålitlig tillgång till internet och ström. En garderob räcker inte. Underskatta inte heller mängden arbete som krävs för att få igång maskinen ordentligt med script, pooler och sen ytterligare att sätta sig in i marknader osv.

Med det sagt är det väldigt kul att hålla på. Men se det som en investering och ett kul lärorikt projekt, inte ett sätt att tjäna en massa pengar.

Very much this. Om man ska gräva eller för den delen köpa coins så ska man göra det för att man tror att värdet på x coin ska gå upp, inte för att sälja av direkt för "snabba cash". Sen om man ska köpa eller gräva är ju upp till en själv. Själv valde jag att börja gräva dels för att det är roligare, dels för att jag får mer coins från min 6500:- rigg under en lång period än om jag köpt coins för samma summa och låtit ligga i en wallet. Ska man köpa coins ska man nog lägga 20k eller mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Very much this. Om man ska gräva eller för den delen köpa coins så ska man göra det för att man tror att värdet på x coin ska gå upp, inte för att sälja av direkt för "snabba cash". Sen om man ska köpa eller gräva är ju upp till en själv. Själv valde jag att börja gräva dels för att det är roligare, dels för att jag får mer coins från min 6500:- rigg under en lång period än om jag köpt coins för samma summa och låtit ligga i en wallet. Ska man köpa coins ska man nog lägga 20k eller mer

Håller inte helt med, jag köpte 5 riggar med 2st 280X i varje och investerade totalt ganska precis 30 000kr. Samtliga grafikkort har jag köpt begagnade för totalt 20k och de borde knappt tappa något alls i värde, resterande grejer kostade 10k och det får jag kanske 5k för om jag säljer. Säg total värdeminskning på 10k högt räknat.

Har kört i typ två veckor och har fått ihop typ $1k (kör Doge som skickas automatiskt till Cryptsy där det säljs direkt för BTC som jag sen skickar varannan dag till Bitstamp och säljer för USD). Är helt övertygad om att det kommer bli vinst på det här projektet, jag menar för att jag ska göra förlust måste drivor med altcoins och litecoin dö av i princip helt. Extra roligt för mig som har elen inbakad i hyran.

Som vanligt dock, investera inte pengar du inte har råd att förlora.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Håller inte helt med, jag köpte 5 riggar med 2st 280X i varje och investerade totalt ganska precis 30 000kr. Samtliga grafikkort har jag köpt begagnade för totalt 20k och de borde knappt tappa något alls i värde, resterande grejer kostade 10k och det får jag kanske 5k för om jag säljer. Säg total värdeminskning på 10k högt räknat.

Har kört i typ två veckor och har fått ihop typ $1k (kör Doge som skickas automatiskt till Cryptsy där det säljs direkt för BTC som jag sen skickar varannan dag till Bitstamp och säljer för USD). Är helt övertygad om att det kommer bli vinst på det här projektet, jag menar för att jag ska göra förlust måste drivor med altcoins och litecoin dö av i princip helt. Extra roligt för mig som har elen inbakad i hyran.

Som vanligt dock, investera inte pengar du inte har råd att förlora.

Ja jo, jag tänkte på att gemene man inte har plats eller råd med en sådan setup.
Inte planerat att spara några coins med den fetriggen? Tänk 6-12 månader frammåt om Doge skulle ha ökat med 10-100x i värde. Då vill man ha en del coins sparade

Permalänk
Skrivet av bakemonster:

Hade inte velat ha billigaste möjliga moderkort om det ska rassala på full power 24/7.

Behövs inget Asus Rampage eller entusiastkort för mining om du trodde det. När man bygger en miningrigg är det prestanda/krona som gäller, det enda som är ett måste att lägga premium på är nätagg