Permalänk

Dra kablar genom dörr?

Behöver dra ut en nätverkskabel samt två DVI kablar genom en dörr. Hur gör man lättast detta? Är det att ta dit en snickare som får ta upp tröskeln och fräsa spår under den eller vad kan man göra?

Permalänk
Medlem

Du ska inte dra genom dörren, du ska dra genom väggen.
Du borrar helt enkelt ett hål genom väggen.

Permalänk
Avstängd

Är du en lite gör de själv så kan du lyfta tröskeln och titta efter själv om de går att lösa. Lättast är dock att borra hål i väggen, men kan va lite lurt att snygga till efteråt.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

I denna lägenheten hade jag tur, modell äldre på dörrarna så gick att lägga kabeln efter tröskeln och ändå få plats. I förra lyan så gjorde helt enkelt som så att jag slipade ur tröskeln så att kablarna jag skulle ha igenom fick plats. Blev rätt bra och inte så mycket åverkan på tröskeln att någon anmärkte på det.

Detta var ju dock bara en nätverkskabel. Men det känns som att borra upp ett hål i väggen för att få igenom en DVI kabel inte är jättekul.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Har du gipsväggar är det oftast bara att dra det bakom listerna till ett av övre hörnen där det brukar vara ett hål rakt igenom.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

hemma hos mig har jag dragit en TP-kabel i luftschacket (stavning?) som finns mellan dörrens ovansida och dörrkarmen. vet att alla dörrar inte har ett sånt schakt, men om du har det brukar det ofta vara runt nån cm, så det är perfekt!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Det smidigaste är nog att öppna dörren och därefter dra in kabeln

Permalänk

Så klart det är bättre att bara göra ett mål i väggen vid sidan av dörren. Dum jag är! Stort tack för hjälpen.

Mitt nästa problem blir då hur man göra med kablarna. Då jag inte vill ha ett allt för stort hål, utan endast så pass stort att själva sladdarna går igenom undrar jag om man kan köpa själva DVI "huvudet"/kontakten separat, dra en kabel genom väggen och sedan sätta fast kontakten på sladden? Känns så onödigt att behöva borra stora hål för att dra igenom kontakten då man kanske bara behöver för sladdarna.

All hjälp är uppskattad!

Permalänk
Avstängd

Kom på att de finns WireSlim då jag reka de igår, men i Sverige går de nog bara att få tag i VGA :/

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Så klart det är bättre att bara göra ett mål i väggen vid sidan av dörren. Dum jag är! Stort tack för hjälpen.

Mitt nästa problem blir då hur man göra med kablarna. Då jag inte vill ha ett allt för stort hål, utan endast så pass stort att själva sladdarna går igenom undrar jag om man kan köpa själva DVI "huvudet"/kontakten separat, dra en kabel genom väggen och sedan sätta fast kontakten på sladden? Känns så onödigt att behöva borra stora hål för att dra igenom kontakten då man kanske bara behöver för sladdarna.

All hjälp är uppskattad!

kan du byta ut DVI mot mini DisplayPort så skulle ju det vara klart bättre än att hålla på o klippa sönder sladdar för att sedan hålla på och krångla med skärmning och sånt för att bilden ser förjävlig ut. om du har möjlighet till miniDP i ena änden kan du ju köpa en adapter bara, men har du inte möjlighet till miniDP i någon av ändarna så att 2 adaptrar krävs blir det kanske lite väl dyrt?

Skrivet av Evronius:

Kom på att de finns WireSlim då jag reka de igår, men i Sverige går de nog bara att få tag i VGA :/

haha, videon på deras hemsida var nog den sämsta jag sett. nog för att sex säljer, men det där var bara löjligt
(hon stoppar till och med in DVD skivan uppochner )

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

kan du byta ut DVI mot mini DisplayPort så skulle ju det vara klart bättre än att hålla på o klippa sönder sladdar för att sedan hålla på och krångla med skärmning och sånt för att bilden ser förjävlig ut. om du har möjlighet till miniDP i ena änden kan du ju köpa en adapter bara, men har du inte möjlighet till miniDP i någon av ändarna så att 2 adaptrar krävs blir det kanske lite väl dyrt?

Blir tyvärr lite för dyrt med dubbla adaptrar för DVI>miniDP.
Men det går alltså att klippa med sladdarna? Även om det säkert är svårt och tar tid kan det kanske vara värt att kolla upp. För inte kan det väll se särskilt bra ut med ett större hål i vardagsrummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Blir tyvärr lite för dyrt med dubbla adaptrar för DVI>miniDP.
Men det går alltså att klippa med sladdarna? Även om det säkert är svårt och tar tid kan det kanske vara värt att kolla upp. För inte kan det väll se särskilt bra ut med ett större hål i vardagsrummet?

är inte helt säker hur det ser ut med skärmning på en DVIkabel, men det borde gå - men räkna inte med perfekt bild när du använder kabeln!
(det kommer även bli en satans massa lödningar. en DVIkabel innehåller ju en 20-30 kablar)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Går det inte att nyttja golvlisterna till att dölja hålet då?

Permalänk
Medlem

Hmm, om jag skulle fått välja mellan ett stort hål i väggen eller kapa bort lite material i dörrlisten så skulle jag ta dörrlisten alla dagar i veckan. Speciellt om det är stora kablar som dvi, kapa huvudet och sätta fast det igen är inte värt det och skulle nog inte bli bra heller, visst ett hål i väggen för en tp kabel men två dvi och tp kabel är rätt mycket så ta en bild på dörren/listen så får vi se hur man kan göra.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av morxy49:

är inte helt säker hur det ser ut med skärmning på en DVIkabel, men det borde gå - men räkna inte med perfekt bild när du använder kabeln!
(det kommer även bli en satans massa lödningar. en DVIkabel innehåller ju en 20-30 kablar)

Det lät ju inte så värst roligt eller enkelt det.. Kanske lättast då att göra ett större hål för DVI kontakt och sedan försöka gömma hålet på något sätt.

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Hmm, om jag skulle fått välja mellan ett stort hål i väggen eller kapa bort lite material i dörrlisten så skulle jag ta dörrlisten alla dagar i veckan. Speciellt om det är stora kablar som dvi, kapa huvudet och sätta fast det igen är inte värt det och skulle nog inte bli bra heller, visst ett hål i väggen för en tp kabel men två dvi och tp kabel är rätt mycket så ta en bild på dörren/listen så får vi se hur man kan göra.

Ska ta en bild i morgon och lägger upp här så kanske någon kan hjälpa mig med en lösning.

Permalänk
Rekordmedlem

SUPRA HDMI MET-S/B är en hdmi kabel framtagen för att dras i elrör. Den kanske är nått, en bra kabel som verkligen fungerar och troligen den som kräver minst håltagning.
http://www.jenving.com/uploads/SUPRA_Katalog_2013_svensk.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

kan du byta ut DVI mot mini DisplayPort så skulle ju det vara klart bättre än att hålla på o klippa sönder sladdar för att sedan hålla på och krångla med skärmning och sånt för att bilden ser förjävlig ut. om du har möjlighet till miniDP i ena änden kan du ju köpa en adapter bara, men har du inte möjlighet till miniDP i någon av ändarna så att 2 adaptrar krävs blir det kanske lite väl dyrt?

haha, videon på deras hemsida var nog den sämsta jag sett. nog för att sex säljer, men det där var bara löjligt
(hon stoppar till och med in DVD skivan uppochner )

Ja, deras reklam suger rätt hårt. Men deras prylar funkar faktiskt rätt bra. Min bror har dragit deras Cat5e i sin lägenhet och tapetserat över de. Blev bra, och inga problem med hastigheterna.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.