Går sig en SSD ner sig såhär snabbt? (Bild prestandatest)

Permalänk
Medlem

Går sig en SSD ner sig såhär snabbt? (Bild prestandatest)

Vänster är en helt ny disk, instoppad idag. Högra är en disk inköpt november.
Hur kan den använda disken ha tappat prestanda såhär snabbt, använd två månader (har varit bortrest en månad) ?
Båda diskarna är Samsung 840 Evo 120Gb

Är det för att det är C:/ disk och det skrivs mycket eller för att den är ganska full (93gb utav 111gb använda)?

Visa signatur

4670k@4.4Ghz | 780GTX@1215/3110

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt i att systemdisk och full disk är två faktorer som sänker benchmarkprestandan, så jag tror nog att resultatet av c-disken är normalt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Min Samsung 830 presterar lite bättre nu än när den var ny, så nej - SSD:er går inte ner sig på det sättet så snabbt.

Att den är 'ganska' full och systemdisk spelar säkert in. Dessutom så presterar den ju bättre än vad din icke-systemdisk gör på vissa tester.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

93 av 111 är ganska mycket för en SSD. Det spelar definitivt roll. (Av vad jag har läst.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Min Samsung 830 presterar lite bättre nu än när den var ny, så nej - SSD:er går inte ner sig på det sättet så snabbt.

Att den är 'ganska' full och systemdisk spelar säkert in. Dessutom så presterar den ju bättre än vad din icke-systemdisk gör på vissa tester.

830 är väl dock bättre än 840 Evo?

jag har hört att 840 Evo diskarna kan tappa hastighet ganska snabbt men 840 Pro diskarna står sig mycket bättre.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

En gissning p.g.a. lång accesstid är att gamla disken behöver förbereda tidigare raderade minnesceller för skrivning. Kör trim och testa igen.

Permalänk
Medlem

Tänkte göra en ny tråd men eftersom jag har samma problem så skriver jag i denna.

Har en ~1,5år gammal Crucial M4 128GB som systemdisk, idag har jag 52GB ledigt på den.

Min har dock tappat betydligt mer prestanda en trådstartarens:
När disken var ny

Disken idag

Vad kan jag göra för att få fart på den igen?

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av J-Ballz:

Tänkte göra en ny tråd men eftersom jag har samma problem så skriver jag i denna.

Har en ~1,5år gammal Crucial M4 128GB som systemdisk, idag har jag 52GB ledigt på den.

Min har dock tappat betydligt mer prestanda en trådstartarens:
När disken var ny
http://forumbilder.se/DBKIU/crucial.JPG

Disken idag
http://forumbilder.se/DBKIU/slow.JPG

Vad kan jag göra för att få fart på den igen?

Varför har du pillat på teststorleken? Den kör normalt i 1024K och inte det du har 10000K?!
Har du kört något program för att rensa/trimma den?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Stirra er inte blinda på testpoängen, så länge ni inte märker nån skillnad i verkligheten, vad spelar det för roll? Skillnad om man får problem/upplever saker, annars är ju allt okej?

Minns att jag läste här på forumet (ej säker på sanningshalt) att SSDn kan ta skada av att göra såna där tester alltför ofta/mycket, om har benchat den 10000000000 miljoner dvs, så kan det påverka negativt.

Sen är ju "antagligen" era tester märkta som "när disken var ny" samma sak som nyinstallerat windows med enbart senaste drivisar, i stort sett tomma osv? Sånt speglar ju självklart in vid testning, för att "repetera "ny-testet" korrekt måste ni ju återskapa de faktiskt omständigheterna så bra som möjligt? Frågan då är ju om det är värt krånglet, men det avgör ni ju själva.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Varför har du pillat på teststorleken? Den kör normalt i 1024K och inte det du har 10000K?!
Har du kört något program för att rensa/trimma den?

103424k?
Är väl var partitionen börjar, 100MB in på disken. Normalt om windows själv får installera utan manuella val.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

103424k?
Är väl var partitionen börjar, 100MB in på disken. Normalt om windows själv får installera utan manuella val.

Japp det ser så ut då TS har sin på ca: 350MB vilket ju W8 vill ha som "sin" startpartition. My bad.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SolidReactor:

En gissning p.g.a. lång accesstid är att gamla disken behöver förbereda tidigare raderade minnesceller för skrivning. Kör trim och testa igen.

Det här tror jag med på, kollade min senaste disk som jag använt som systemdisk sedan 2013-03-28, och den har gått ner sig gravt i skrivhastighet men det är ju för att skydda disken så det får väl ses som normalt, mina andra diskar uppvisar precis samma sak. Har även ett par gamla Kingston-diskar som varit i Raid 0 i 4 år snart, dom har knappt påverkats alls på skrivtid, däremot är accesstiden helt horribel på dom, och läshastigheten har gått ner en hel del.

Samsung 840 Pro Series SSD 256GB SATA3 Inköpt och installerad 2013-03-28 TRIM aktivt.

Corsair Intern SSD 120GB Force GT Series SATA III Inköpt och installerad 2011-12-23 TRIM aktivt, har varit körd i Raid 0 i cirka 2 år, den andra disken dog så nu är den ensam.

KINGSTON V+ DRIVE 64GB SSD SATA/300 - Inköpt och installerad 2010-04-08 TRIM inaktivt, ska försöka köra dom tills dom dör, vore kul att veta hur mycket dom orkar med, kopierat mycket fram och tillbaka på dessa.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte hur pass bra AS SSD Benchmark är som program, men det känns inte pålitligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Vet inte hur pass bra AS SSD Benchmark är som program, men det känns inte pålitligt.

http://forumbilder.se/DBKLV/untitled-1.jpg

Den används av Corsair som bas för deras SSDs så du kan lita på programet rätt så mycket.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Hittade denna i en annan tråd som jag tror är relevant här 500TB skriven data och visar prestandan per terabyte skiven på sida 2 i testet
The SSD Endurance Experiment 500TB
http://techreport.com/review/25889/the-ssd-endurance-experime...

edit
tolkar inte det som att dom inte "går ner sig" utan att det beror på all data som ligger på disken påverkar prestandan
dvs formaterar du disken och kör AS SSD Benchmark på den tom så borde skillnaden från ny/idag vara liten om någon alls

Permalänk
Skrivet av nikkomg:

http://i57.tinypic.com/cn85x.jpg

Vänster är en helt ny disk, instoppad idag. Högra är en disk inköpt november.
Hur kan den använda disken ha tappat prestanda såhär snabbt, använd två månader (har varit bortrest en månad) ?
Båda diskarna är Samsung 840 Evo 120Gb

Är det för att det är C:/ disk och det skrivs mycket eller för att den är ganska full (93gb utav 111gb använda)?

Testat performance optimiser i Samsung magician? Hjälpte för min 840 (inte evo eller pro) och fick bättre siffror

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Testat performance optimiser i Samsung magician? Hjälpte för min 840 (inte evo eller pro) och fick bättre siffror

Testade precis att bencha i "reliability" respektive "performance"-mode, och fick lite bättre resultat i performance.

Hittade även ett av mina första benchmarks med SSDn när den var ny (2 år sedan), här nedan:

Och testet jag körde precis (i performance)

505 / 257
23 / 72
266 / 66
0,135 / 0,056
340 / 165
-672-

Ingen stor skillnad på 2 år dvs.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kan bara säga grattis till er allesammans, era resultat är riktigt fina jämfört med mitt rena skit score med en Corsair Neutron som ska vara en riktigt bra disk???

Permalänk
Medlem

Har du optimizerat den osv i samsung magician?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Har du optimizerat den osv i samsung magician?

antar att din fråga är ställd till Minsc S2?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikkomg:

http://i57.tinypic.com/cn85x.jpg

Vänster är en helt ny disk, instoppad idag. Högra är en disk inköpt november.
Hur kan den använda disken ha tappat prestanda såhär snabbt, använd två månader (har varit bortrest en månad) ?
Båda diskarna är Samsung 840 Evo 120Gb

Är det för att det är C:/ disk och det skrivs mycket eller för att den är ganska full (93gb utav 111gb använda)?

Aktivera "rapid mode" i Samsung magician=Eufori

Sedan bör du som sagt avaktivera diskfragmentering, viloläge osv.

OBS: Orkade inte stänga ner steam, Chrome osv. så resultatet är lite sämre än normalt:

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Något som minskar livslängden och tar ner prestandan är kryptering om den inte är hårdvarustödd som i SED. Alltså bortsett från det självklara att krypteringen tar tid vid skrivning och läsning så handlar det om att mjukvarukryptering måste skriva hela volymen på ett sätt som inte är anpassat till skrivalgoritmerna vilket gör att varje minnescell blir överskriven oftare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kawasa:

Kan bara säga grattis till er allesammans, era resultat är riktigt fina jämfört med mitt rena skit score med en Corsair Neutron som ska vara en riktigt bra disk???

1) Har du aktiverat ACHI? (Ser inte så ut)

2) Har du kopplat den i en Marvel (3 Gbit/s) eller Intel (6 Gbit/s) SATA-port på moderkortet?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Samma firmware på de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Aktivera "rapid mode" i Samsung magician=Eufori

Sedan bör du som sagt avaktivera diskfragmentering, viloläge osv.

OBS: Orkade inte stänga ner steam, Chrome osv. så resultatet är lite sämre än normalt:

http://imageshack.com/a/img801/5730/6w1n.png

Diskfragmentering ska man inte avaktivera om man kör Windows 8, för Windows 8 kör TRIM på SSD's så du stänger av TRIM om du stänger av det.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Medlem

Defragmentering kan man lämna utan åtgärd så länge man har något modernare än windows från dinosauriernas tid, dvs XP.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag får inte så värst bra med mina SSD diskar heller. Jag stirrade mig blind på alla dessa prestanda tester också i början. Men kan inte påstå att jag märker någon skillnad, det är fortfarande jävligt snabbt!
På bilden jag slängde med så är även diskarna i raid 0, vilka det är kan ni se i sign.

Jag har dock aldrig varit missnöjd, de klår ju vanliga mekaniska med hästlängder.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bordsvatten:

Testat performance optimiser i Samsung magician? Hjälpte för min 840 (inte evo eller pro) och fick bättre siffror

Den måste jag prova när jag kommer hem, tack.;)

Gick inget vidare det där, Samsung Magician får tuppjuck på grund av att jag har en raid på ett par andra diskar som inte är Samsung, men mjukvaran tror att dom är identiska med min Samsung disk, lite skumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

1) Har du aktiverat ACHI? (Ser inte så ut)

2) Har du kopplat den i en Marvel (3 Gbit/s) eller Intel (6 Gbit/s) SATA-port på moderkortet?

1) Yes det gjorde jag i BIOS innan installationen av Win7

2) SSD'n är kopplad till Intel 6 Gbit/s SATA port innan installation av Win7, dubbelkollade med Gigabyte manualen.

Vad kan vara på tok? Den kommer inte ens i närheten av hastigheten som specificeras?

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Den måste jag prova när jag kommer hem, tack.;)

Gick inget vidare det där, Samsung Magician får tuppjuck på grund av att jag har en raid på ett par andra diskar som inte är Samsung, men mjukvaran tror att dom är identiska med min Samsung disk, lite skumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, det var märkligt... :/

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.