Att installera Windows 95 eller inte installera Windows 95? Dell Latitude CPi D300XT

Permalänk

Att installera Windows 95 eller inte installera Windows 95? Dell Latitude CPi D300XT

Att vara eller icke vara är som att installera Windows 95 eller inte installera Windows 95. En....prioritering alltså.

Jag har en Dell Latitude CPi D300XT från sent 90-tal.

CPU: Pentium II 300 Mhz
RAM: 64x2 MB SODIMM
HDD: 6 GB HDD
Inflared
Floppy

Men enligt datorn så står det att denna datorn designad för just Windows 98 och Windows NT.
Den har detta märke på sig.

Då undrar jag:
Jag har BARA floppy disk på den. Kan jag installera Windows 95 OSR 2.5 C, dvs den absolut senaste versionen av Windows 95 på denna laptop?
Finns alla drivrutiner för inflaröd? Finns alla drivrutiner för USB för den? Kommer allt fungera eller är denna datorn inte gjord hårdvarumässigt med Windows 95?

Jag tänker bara fylla upp datorn med spel. Bara spel....Good Ol' Games.
Dock skulle jag vilja ha större hårddisk. Någon som vet vad det är för typ av hårddisk?

Problemet med denna dator är att den startar inte. BIOS kan inte hitta operativsystemet. Det är väll en standard för dessa datorer? Enkelt och fixa med andra ord. Jag har bara floppy och Windows 98SE har inte möjlighet att skapa installationsfiler i disketter. Bara Windows 95 hade den möjligheten då alla Windows 95:or inte hade CD-ROM.

Permalänk
Avstängd

jadu först o främst kan det vara en ide att kolla om det finns drivrutiner för denna:

edit: Hittade inte exakta beteckningen men testa detta:

http://www.dell.com/support/drivers/us/en/19/Product/latitude...

vi kan ju säga som så att skildnaden är bara att datorn blir snabbare med windows 95 tror faktist mer på den en på windows 98. dock har du lite mer ram en jag hade när jag försökte instalera windows 98 på en p1 100mhz

troligen är det en normal ide hårdisk dock kan du nog inte ha så stora diskar i den

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört linux istället.

Permalänk

Kommer ihåg min P2a :') Spelade cs 1.5 och desperados hahah

Visa signatur

Dator1: AMD 8320 8-core @ 4.2GHZ, 8Gb RAM, ASUS GTX 660, ssd 120gb, ANTEC kühler 620

Dator2: AMD 965 4-core @3.4GHZ, 4GB RAM, Gigabyte gtx 460.

Dator3: MacBook Air 13" 120gb (Från Skolan) :P

Permalänk
Skrivet av Tranceguy:

jadu först o främst kan det vara en ide att kolla om det finns drivrutiner för denna:

edit: Hittade inte exakta beteckningen men testa detta:

http://www.dell.com/support/drivers/us/en/19/Product/latitude...

vi kan ju säga som så att skildnaden är bara att datorn blir snabbare med windows 95 tror faktist mer på den en på windows 98. dock har du lite mer ram en jag hade när jag försökte instalera windows 98 på en p1 100mhz

troligen är det en normal ide hårdisk dock kan du nog inte ha så stora diskar i den

Tack för länken! Jo, Windows 98SE kanske är bättre än Windows 95, men jag ska bara fylla upp den med goda gamla spel från the 90's. Typ de man spelade när man var några år yngre än nu

Jag har dessutom hittat drivrituner från Dell som verkar ha stöd för mycket. Dock står inte exakt vilken dator det är. Det står bara Dell Latitude CPi. Tror du dessa drivrutiner är skapade för min laptop? ftp://ftp.dell.com/Pages/Drivers/latitude-cpi.html#Network

Normal IDE hårddisk? Njaa, denna hårddisk är liten som en SATA, men SATA verkar inte passa.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Jag skulle kört linux istället.

Inte förstöra en sådan gammal dator med Linux.
Dessutom så drar ju typ alla Linux Distar minst 100 mb, trots att dom skryter att den kan köras på 24 MB i RAM.

Permalänk
Skrivet av Zebbe345:

Kommer ihåg min P2a :') Spelade cs 1.5 och desperados hahah

Quake 1, Quake 2, Quake 3, Doom 1, Doom 2, Final Doom, Duke Nukum 1, Duke Nukem 2, Duke Nukem 3D, Jazz Jack rabbit 1, Jazz Jack rabbit 2, Half-life 1, Half-life Opposing Force, Half-life Blue Shift, Hocus Pocus, Power Slave, Heretic, Blood, Stone Blake, Kings Quest 7, Monkey Island, Team Fortress Classic.....

Damn......alla dessa tar typ 2 GB i diskutrymme också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heretic16:

Tack för länken! Jo, Windows 98SE kanske är bättre än Windows 95, men jag ska bara fylla upp den med goda gamla spel från the 90's. Typ de man spelade när man var några år yngre än nu

Jag har dessutom hittat drivrituner från Dell som verkar ha stöd för mycket. Dock står inte exakt vilken dator det är. Det står bara Dell Latitude CPi. Tror du dessa drivrutiner är skapade för min laptop? ftp://ftp.dell.com/Pages/Drivers/latitude-cpi.html#Network

Normal IDE hårddisk? Njaa, denna hårddisk är liten som en SATA, men SATA verkar inte passa.

kan vara ide men det finns konvertes från ide till det du säger är sata sata fanns inte ens på den tiden. dell har oftast sina egna anslutningar

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Tror ni det går att installera Windows 95 på den? Kommer dessa med Windows 95 också?

Permalänk
Medlem

BIOS hittar inte operativsystemet för att det lilla batteriet som håller minnet till BIOS tagit slut. Gå in i BIOS genom att trycka del eller F10 knappen under uppstart, väl där måste du ange antal cylindrar och sektorer som disken har. Men det är klart, någon kanske körde del *.* innan du fick den...

Permalänk

Tackar!

Jag har kommit på ett sätt att installera Windows 95 OSR 2.5 via USB. Man använder sig av linux på USB + Plop Floppy BOOT för att starta upp USB och sedn för man över WIN95 mappen till datorn. Sen är det bara boota upp datorn med WIN95 BOOT floppy

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag börjat med att få ordning på bios-batteriet och sett till att hårddisken faktiskt fungerar.

Sen kan man boota den med en diskett, formatera disken om man önskar göra det (om den behöver installeras om), sen tankar man över installationsfilerna med en nollmodemkabel och installerar från hårddisk direkt.

Har gjort så på ett antal burkar..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Men jag vet inte om det är BIOS batteriet som är fel på. Jag har ingen laddare...än. Kommer med posten.