Hjälp med förklaring av de olika socklarna :/

Permalänk
Medlem

Hjälp med förklaring av de olika socklarna :/

Hej alla glada!

Nu är det så att jag har en burk här hemma med en enkel i5a i. Kollade upp min CPUs sockel och det är en 1156. Intel(R) Core(TM) i5 CPU 760 @ 2.80GHz är vad som sitter i.

Har en kompis till mig som har sprungit på ett Asus Sabertooth z87 ATX och undrar om jag kan ha detta. Det står Sockel 1150 men är min CPU kanske kompatibel med detta kort? Eller vad är det som skiljer ett kort med sockel 1156 och 1150?? :s

Rätt så ny på detta så var snälla!:p

Permalänk
Skrivet av SplixxoR:

Hej alla glada!

Nu är det så att jag har en burk här hemma med en enkel i5a i. Kollade upp min CPUs sockel och det är en 1156. Intel(R) Core(TM) i5 CPU 760 @ 2.80GHz är vad som sitter i.

Har en kompis till mig som har sprungit på ett Asus Sabertooth z87 ATX och undrar om jag kan ha detta. Det står Sockel 1150 men är min CPU kanske kompatibel med detta kort? Eller vad är det som skiljer ett kort med sockel 1156 och 1150?? :s

Rätt så ny på detta så var snälla!:p

Det är skillnad i storleken om jag inte har fel.Men jag kan garantera dig att ditt 1156 proccessor inte kommer funka i en 1150 sockel

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk

Här har vi den fina listan med de extremt många socklarna som funnits.

http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_socket

Intels senare socklar är inte kompatibla med varandra tyvärr.

Någon mer kunnig får rätta mig, men vad jag vet är det bara AMD socklar på senare tid som har bakåtkompatibelitet? AM2(+)-AM3 och så??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk

sry menade ''din proccessor''

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk

Nej, det kommer inte att fungera. För att använda det moderkortet behöver du en processor från Intels nyaste serie Haswell.

Faktum är att namnet på Intels socklar säger hur många pinnar sockeln har. Tex har Intel Sockel 1150 1150 pinnar medans Intel Sockel 1156 har 1156 pinnar.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Avstängd

Det är väl inte svårare att förstån än att se dem som olika kontakter till processorerna.
För att det ska passa måste det vara samma typ av "kontakt" på både moderkort och processor. Så enkelt är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4