Patch; 30:e Januari, stöd för Mantle m.m

Permalänk
Medlem

Patch; 30:e Januari, stöd för Mantle m.m

Jan 30 PC Game Update Notes

Mantle Support
The new Mantle renderer has been added in Battlefield 4. Most players can expect a performance increase by using this new low-level graphics API. Check out this news post [battlelog.battlefield.com] for the full details on Mantle, what the requirements are to run it, and how to enable it.

CPU/GPU performance and monitoring
-Tweaked and improved CPU multi-core utilization to try and avoid stuttering and low framerate due to stalls that happened on some CPU and OS configurations.
-Users can now configure and control themselves how many CPU cores should be used in the game with the new “Thread.MaxProcessorCount” settings in User.cfg.
-“Render.DrawScreenInfo 1” now also shows information about which CPU and GPU is in the system, how many GPUs & CPU cores are used and which renderer (DirectX 11 or Mantle) is active
-Added new “PerfOverlay.FrameFileLogEnable” command that records frame times on CPU & GPU and logs out to a .csv file
-AMD Catalyst driver 13.12 (or later) is now recommended instead of 13.9
-Enabled tile-based compute shader lighting optimization on Nvidia for improved GPU performance (already active on AMD GPUs)
-Improved performance with rendering and spotlights for all GPUs, primarily in in-door environments

DMR Balance Tweaks
-Increased the damage of all DMRs across all ranges. Specifically, damage has been increased at long ranges to allow three-hit kills against unarmored opponents. Additionally, reduced the penalty to accuracy for sustained DMR fire, allowing more rapid follow up shots in combat. The amount of the damage increase varies from weapon to weapon, according to its intended range, rate of fire, and damage. We will continue to monitor the effectiveness of DMRs in combat, and determine if additional action is needed to make DMRs a viable mid to long range weapon.

Other Items
-Greatly reduced the risk of crosshairs disappearing, which would also result in hit markers disappearing
-Added a headshot icon on the killcard. This should help identify instances where players are correctly killed by one shot
-Fixed an issue in Squad Deathmatch where the “Win/Lose” text was overlapping
-Fixed an issue with players using an exploit for the SOFLAM
-Fixed an issue with players using an exploit for the MAV
-Fixed the gameplay code to properly track the FOV (Field of View) changes in the options menu
-Fixed an issue where chat would break when entering "false" or "true" in the chat window
-Fixed an out-of-helicopter glitch in Air Superiority where players could spawn on the ground and play as infantry
-Fixed the misaligned crosshairs on the T90 MBT
-Added setting to tweak joystick dead zone
-Various minor crash fixes

http://battlelog.battlefield.com/bf4/forum/threadview/2979150...

Permalänk

Inget nytt om squad leader buggen.. Dom sa det skulle vara fixat i förra patchen men ändå dör man/dödar man squadleaders

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Najs ..... fick iaf ny Nvidia drivis igår och den var klart bättre , nu jobbar båda GPU på ca 90% som sig bör å prollen tuffar på i typ 50%
Å DMR blir lite buffade , inte helt fel då jag börjat rensa den vapenlistan nu

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Najs ..... fick iaf ny Nvidia drivis igår och den var klart bättre , nu jobbar båda GPU på ca 90% som sig bör å prollen tuffar på i typ 50%
Å DMR blir lite buffade , inte helt fel då jag börjat rensa den vapenlistan nu

Även om du bara hade haft ett 780 lär de ju kunnat köra BF4 i Ultra utan problem?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

EA/Bice i ett nötskal.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk

-Fixed an issue with players using an exploit for the SOFLAM

Äntligen så kanske man kan köra tank på Silk road igen, råkade ut för detta då man blev låst oavsett vart man var på kartan.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk

Nu är det möjligt att ha samma ADS FOV som i BF3 btw.

120 FOV och ändå bra zoom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Även om du bara hade haft ett 780 lär de ju kunnat köra BF4 i Ultra utan problem?

nepp , tyvärr inte i 140+ fps stabilt .... det kan jag inte ens nu (å ändå kör jag 1080 och ingen resolution scale , men maxx på allt annat)

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Nu är det möjligt att ha samma ADS FOV som i BF3 btw.

120 FOV och ändå bra zoom.

Grymt. FOV ställs ner när man ADS'ar antar jag, kan man ställa in denna fov'en själv eller är det ett standard värde?

Verkar inte kunna ladda ner patchen utan det misslyckas när jag försöker. Kanske funkar om en liten stund.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Jag blev riktigt förvånad , vem kan ha trott att ägget skulle komma före hönan. (AMD's Mantle)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Verkar inte kunna ladda ner patchen utan det misslyckas när jag försöker. Kanske funkar om en liten stund.

Långsamt och ostabilt verkar det vara. Försök några gånger så kan det komma igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Långsamt och ostabilt verkar det vara. Försök några gånger så kan det komma igång.

Japp, nu funkade det i alla fall. Tråkigt värre för mig som föredrar domination och det finns 1 server aktiv och det är en knife only, haha.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Japp, nu funkade det i alla fall. Tråkigt värre för mig som föredrar domination och det finns 1 server aktiv och det är en knife only, haha.

Jag kommer inte in på någon server eller ens test range. "WE ARE HAVING ISSUES WITH OUR BACKEND, WE ARE WORKING HARD TO RESOLVE THE PROBLEMS. "
Så att...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Jag kommer inte in på någon server eller ens test range. "WE ARE HAVING ISSUES WITH OUR BACKEND, WE ARE WORKING HARD TO RESOLVE THE PROBLEMS. "
Så att...

Japp, såg att det dykt upp nu. Vi får hoppas det kommer upp och fungerar snart och sen läsa runt för att se om det kommit upp några nya buggar eller äldre som är kvar efter patchen. Jag är förvånansvärt optimistiskt just nu faktiskt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cruiser:

nepp , tyvärr inte i 140+ fps stabilt .... det kan jag inte ens nu (å ändå kör jag 1080 och ingen resolution scale , men maxx på allt annat)

Det är på grund av processorn bara så du vet det, BF4 är ganska CPU-tungt och vill man nå 140+FPS stabilt måste man ha en i7 4960X över klockad till 5GHz+ (seriöst).

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hur kan jag aktivera DirectX 11.1 i Windows 8.1?

Visa signatur

ROG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Japp, såg att det dykt upp nu. Vi får hoppas det kommer upp och fungerar snart och sen läsa runt för att se om det kommit upp några nya buggar eller äldre som är kvar efter patchen. Jag är förvånansvärt optimistiskt just nu faktiskt.

Fungerar väldigt bra för mig! Har senaste beta patchen från Nvidia också.

Och förut hade jag väldiga problem att connecta men inte nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

nepp , tyvärr inte i 140+ fps stabilt .... det kan jag inte ens nu (å ändå kör jag 1080 och ingen resolution scale , men maxx på allt annat)

Jaha, du hade sådana krav 144Hz skärm?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Ja den här patchen var ju inte bra. Dyker upp en massa fel som varit borta en månad men nu är de tillbaka.
"Hittar inte servern"
"BF4 har slutat fungera"
Inget ljud då man lyckas komma in.
Bra jobbat, testar dom inte innan de släpper patcharna?

Edit: Nu verkar det funka bättre.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är på grund av processorn bara så du vet det, BF4 är ganska CPU-tungt och vill man nå 140+FPS stabilt måste man ha en i7 4960X över klockad till 5GHz+ (seriöst).

Jepp , vet det sura e att den jobbar i typ 50-60% bara ... men e fullt nöjd med min låsta 130 fps med väldigt sällan drops under .... flyter på finfint , vi får se ikväll när patchen e laddad åxå , denna förändring gällde bara nya drivrutinen och japp 144hz skärm ,å patchen kanske gör så jag kan låsa på 144 fps

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cruiser:

Jepp , vet det sura e att den jobbar i typ 50-60% bara ... men e fullt nöjd med min låsta 130 fps med väldigt sällan drops under .... flyter på finfint , vi får se ikväll när patchen e laddad åxå , denna förändring gällde bara nya drivrutinen och japp 144hz skärm ,å patchen kanske gör så jag kan låsa på 144 fps

När en i7:a ligger på 50-60% i load så betyder det i själva verket runt 100% då BF4 inte kan använda riktigt alla trådar

Den här punkten kan avgöra om jag kommer spela BF4 inom en överskådlig framtid eller inte -Tweaked and improved CPU multi-core utilization to try and avoid stuttering and low framerate due to stalls that happened on some CPU and OS configurations.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nu har de lagt till i changelog:

"Significantly reduced the duration of the black screen when spawning in, and fixed the issue with players getting killed before being in-game"

Trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Nu har de lagt till i changelog:

"Significantly reduced the duration of the black screen when spawning in, and fixed the issue with players getting killed before being in-game"

Trevligt.

Känns ju som något som ska vara "fixat" från release..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Seems like this update did not FUCKED up something Bra jobbat DICE! SMOOTH AS BUTTER

Visa signatur

CPU FX4300 4,6GHz - GPU Gigabyte R9 280x OC - PSU Corsair CX500M - Moderkort ASUS Sabertooth AM3+

Permalänk
Medlem

Nej, om de kunde fixa 0hp-buggen en dag..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Och inga connection issues när jag startar ett spel. Helt underbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAIDERRR:

Hur kan jag aktivera DirectX 11.1 i Windows 8.1?

Det gör man inte. Spelen som har stöd till DirectX 11.1 startar det själv automatisk samtidigt som du spelar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag har fått ett jobbigt problem efter patchen. När jag (efter ca 10 försök och lika många disconnects i webbläsaren) äntligen kommer in på servern kan jag inte göra nånting alls. Matchen och kartan rör sig som den ska, men kan inte klicka på något. Enbart Alt+Tab som fungerar, och Windowsknappen. Så det har ju inte fryst fast eller någonting sånt. Spelet registrerar bara inte musens eller tangentbordets tryck.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Jag har fått ett jobbigt problem efter patchen. När jag (efter ca 10 försök och lika många disconnects i webbläsaren) äntligen kommer in på servern kan jag inte göra nånting alls. Matchen och kartan rör sig som den ska, men kan inte klicka på något. Enbart Alt+Tab som fungerar, och Windowsknappen. Så det har ju inte fryst fast eller någonting sånt. Spelet registrerar bara inte musens eller tangentbordets tryck.

Testa att uppdatera PunkBuster.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Om FOV nu är som i BF3 OCH jag får en liten möjlighet att försvara mig när jag spawnar OCH BF4 kommer använda all kraft från min CPU. DÅ blir jag glad. Mycket glad.

Visa signatur

X99-A, i7-5820K@4,0, Tri-X R9 290X, Corsair: AX 850, H105, Air 540 White, 16Gb Vengeance. Eizo Foris FG2421,
Ducky + Zowie EC2. Nuforce Icon + Tangent Evo.

Battlefield 3/4