Köpråd: HTPC för film och slösurf

Permalänk
Medlem

Köpråd: HTPC för film och slösurf

Tjena!

Tänkte bygga ihop en HTPC äntligen, som ska kunna streama film från min andra dator, slösurfa och spela musik från spotify. Vet inte så mycket om HTPC, men läst runt lite här i forumet och har kommit fram till detta;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6437132/htpc

Det är ungefär min budget, men går att dra lite i den också, hade ju inte vart fel om någon kom med förslag så att den blir billigare

Tack på förhand!
Mvh Iskaal

Permalänk
Inaktiv

En Intel Nuc Haswell + mSATA SSD och minne. Inte billigare men mindre och tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

En Intel Nuc Haswell + mSATA SSD och minne. Inte billigare men mindre och tyst.

Men räcker det med en i3:a eller måste jag köra på en i5:a?

Såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskaal:

Men räcker det med en i3:a eller måste jag köra på en i5:a?

Det räcker gott med en i3a.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Det räcker gott med en i3a.

Var det såhär du menade?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6438507/2014-01-29

Permalänk
Medlem

Det M-kortet du hade tänkt dig har bara plats för 2 st minnen. Du har valt 4X1 gb.
Tycker det är dumt att låsa fast sig på 4gb minne och inte kunna uppgradera.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansk1:

Det M-kortet du hade tänkt dig har bara plats för 2 st minnen. Du har valt 4X1 gb.
Tycker det är dumt att låsa fast sig på 4gb minne och inte kunna uppgradera.

Så jag ska köra på en 1x8gb?

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha Kaveri istället då?

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk

Om du vill ha WiFi och BT får du lägga till ett kort för det också. Tycker personligen att det är smidigt att slippa usb-mottagare till tangentbordet och att dra tp-sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjaman_:

Om du vill ha WiFi och BT får du lägga till ett kort för det också. Tycker personligen att det är smidigt att slippa usb-mottagare till tangentbordet och att dra tp-sladd.

Tror det inte blir en NUC ändå, den har inte optisk ljudutgång.

Skrivet av lenlye:

Du ska inte ha Kaveri istället då?

Vet inte så mycket om Kaveri, blir det bättre eller?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Iskaal:

Tror det inte blir en NUC ändå, den har inte optisk ljudutgång.

Vet inte så mycket om Kaveri, blir det bättre eller?

Ska du nån gång spela så är Kaveri det bättre valet, annars hade jag kört på i3 4330. Jag hade dock bytt till ett billigare moderkort, ett passivt nätagg och en billig SSD istället för en HDD.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Billigare alternativ som räcker gott och väl till HTPC samt slösurf: http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/84287/ Minus nätverkskabeln Och plus en liten SSD kanske.

Annars hade jag gått på Kaveri som andra har rekommenderat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iskaal:

Tror det inte blir en NUC ändå, den har inte optisk ljudutgång.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1859682 löser ju alla sådana problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ska du nån gång spela så är Kaveri det bättre valet, annars hade jag kört på i3 4330. Jag hade dock bytt till ett billigare moderkort, ett passivt nätagg och en billig SSD istället för en HDD.

Hade inte tänkt att spela, sen verkar jag inte kunna hitta något passivt nätagg och hittar nästan inget annat moderkort med optisk ljudutgång, och tänkte du på typ en 64gb SSD?

Skrivet av Maxell_79:

Billigare alternativ som räcker gott och väl till HTPC samt slösurf: http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/84287/ Minus nätverkskabeln Och plus en liten SSD kanske.

Annars hade jag gått på Kaveri som andra har rekommenderat.

Tyvärr var det ett himla fult chassi, och inget fanns i lager, men det där moderkortet såg intressant ut

Skrivet av anon76929:

Tyckte den där var lite väl dyr, sen vill jag helst inte ha något externt.

Permalänk
Medlem

Kaveri verkade rätt så dyrt ändå, så tror jag kör på en i3a

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Iskaal:

Hade inte tänkt att spela, sen verkar jag inte kunna hitta något passivt nätagg och hittar nästan inget annat moderkort med optisk ljudutgång, och tänkte du på typ en 64gb SSD?

Passivt nätagg, finns i 200W också, tror jag.
Ja, 64GB räcker till OS, så kan du ha lagring antingen på en extern HDD eller ännu bättre en NAS ståendes någon annanstans.

Ett moderkort för 500kr, med optiskt ljud.

Skrivet av Iskaal:

Kaveri verkade rätt så dyrt ändå, så tror jag kör på en i3a

Ja, ska du bara se på film så räcker det mesta. Det finns A6:or för ~500kr.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iskaal:

Tyckte den där var lite väl dyr, sen vill jag helst inte ha något externt.

Det finns ju billigare varianter med motsvarande kvalitet på ljudet som du får ut av ett internt ljudkort men prioriterar man lite bättre ljud så är inte mitt förslag helt fel.
Det ryms ju även i din totala budget för en HTPC enligt din första postning även om du kombinerar den ihop med en NUC. Tyst, kompetent och snygg vad mer kan man begära?? (gäller inte bara HTPC!)

Lyssna inte på AMD folket bara för att processorn är billig. Ska du få samma/motsvarande video/cpu kompetens som en i3-i5 så blir det dyraresen får du lägga på passiv kylning och passivt nätaggregat för att komma i närheten av avgiven ljudnivå.
Nog så viktig parameter när det gäller HTPC. Sen medför ju ett Intel val att du kan se framtiden an några år och uppgradera annat istället...

Permalänk
Medlem

Tror det blir såhär:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6441313/2014-01-30

Rättså mycket billigare och verkar göra jobbet, just nu går jag hellre på billigare och kanske köper en bättre senare.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Iskaal:

Tror det blir såhär:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6441313/2014-01-30http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6441313-00.png

Rättså mycket billigare och verkar göra jobbet, just nu går jag hellre på billigare och kanske köper en bättre senare.

Ja det blir inte tyst, men man får ju vad man betalar för.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja det blir inte tyst, men man får ju vad man betalar för.

Därför jag har bra ljud istället

Ne, men då jag bara kommer ha den till att kolla på film och spela musik så kände jag att det inte gjorde så mycket, och la till en 40mm Silent Pro som många tipsade om, så får hoppas att den blir lite tystare iallafall

Dock så säger vissa att de kan se på 1080p med den och vissa säger att det är på gränsen och den inte orkar, så nu blev jag lite osäker :/

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Iskaal:

Därför jag har bra ljud istället

Ne, men då jag bara kommer ha den till att kolla på film och spela musik så kände jag att det inte gjorde så mycket, och la till en 40mm Silent Pro som många tipsade om, så får hoppas att den blir lite tystare iallafall

Dock så säger vissa att de kan se på 1080p med den och vissa säger att det är på gränsen och den inte orkar, så nu blev jag lite osäker :/

Jao, men du har ett aktivt nätagg också som kommer skapa fläktljud, du hade lätt klarat dig med de ~150W man får från ett passivt.

Angående 1080p så verkar den ju klara det fint, om man ska tro recensionerna på Inets produktsida.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jao, men du har ett aktivt nätagg också som kommer skapa fläktljud, du hade lätt klarat dig med de ~150W man får från ett passivt.

Angående 1080p så verkar den ju klara det fint, om man ska tro recensionerna på Inets produktsida.

Gick tillbaka till en i3:a för säkerhetens skull.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6441449/2014-01-30

Men hur funkar det med sådana där passiva nätagg? Tycker de kostar en del och sen vet jag inte hur man gör med det där kortet man får till.
Ska man bara koppla in den i 24-pinnen eller?

Permalänk

Jag har själv 2 stycken HTPC med E350. Dom klarar 1080 utan några som helst problem, båda gör det i XBMC på windows 7.

Angående passiva nätagg, jag skulle vilja rekommendera ett Picu PSU. Ljudlöst och räcker bra till E350.

Permalänk

Asrock E350 tycker jag du ska låta bli, jag har det idag och har haft det i 2år, visst har det fungerat bra, men jag letar själv efter en ersättare nu. Så känns inte helt rätt att rekommendera den. Jag kör den med Win 8.1 och XBMC 8Gb ram och en SSD, visst klarar den allt, men jag vill ha bättre flyt i menyerna och den är inte jättesnabb att surfa på heller, på Youtube/Playkanaler/netflix. Men vill du ändå ha den så går det bra att köra på 150w picopsu som nämts tidigare i tråden, det gör jag nämligen. Bytte även CPU-fläkt till en fractaldesign 40mm fläkt, det gjorde lite skillnad på ljudet, men nu har den börjat låta igen och vill bli utbytt Men jag väntar och ser om Cubox-i är något att ha, annars blir det nog en NUC haswell här också.

Mvh
A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskaal:

Gick tillbaka till en i3:a för säkerhetens skull.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6441449/2014-01-30http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6441449-00.png

Men hur funkar det med sådana där passiva nätagg? Tycker de kostar en del och sen vet jag inte hur man gör med det där kortet man får till.
Ska man bara koppla in den i 24-pinnen eller?

Byggde en liknande burk till min far I julas, riktigt rapp och då har den inte ens ssd. Väldigt tyst med L9i.
Använder en i3-2100 som Cpu i htpcn i vardagsrummet och den har kraft så det räcker och blir över, har L9i som kylare och ibland blir man osäker på om datorn verkligen är på då det faktiskt inte går att höra den... . Skulle inte gå på något klenare i Cpu väg, det är skönt att ha lite marginaler.

Sitter en Pico psu I den och den funkar klockrent, 1st 24pin 1st 4pin 1sata 1hdd, precis tillräckligt med kabel, och helt ljudlöst på min så är det inget separat kort utan 24pins kontakten är själva nätaggregatet.

Du kan hitta Kina pico psu för strax över 100lappen om du känner för att beställa från ebay, dhgate eller nån liknande sida

Gav en Intel NUC till föräldrarna som de har i tvrummet, den är riktigt rapp och troligen det bästa köpet om storleken är viktig. Dock är den inte överdrivet tyst... riktigt jobbigt flätkljud, och halvtaskig mottagning på wifi.

Permalänk
Medlem

Den var 600 kr billigare för ett par dagar sedan men jag hade nog satsat på en Mac mini ändå. Råsnygg IMO.

http://www.dustinhome.se/product/5010657212/apple-mac-mini-ci...

Edit: Ingen optisk ljudutgång visserligen....

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Iskaal:

Gick tillbaka till en i3:a för säkerhetens skull.
Men hur funkar det med sådana där passiva nätagg? Tycker de kostar en del och sen vet jag inte hur man gör med det där kortet man får till.
Ska man bara koppla in den i 24-pinnen eller?

Japp, man sätter bara i 24-pinskontakten så går strömmen vidare till resten av datorn genom moderkortet, precis som vanligt.

Ljudlöst och det alstrar inte i närheten lika mycket värme.

Skrivet av Anti1oop:

Den var 600 kr billigare för ett par dagar sedan men jag hade nog satsat på en Mac mini ändå. Råsnygg IMO.

http://www.dustinhome.se/product/5010657212/apple-mac-mini-ci...

Edit: Ingen optisk ljudutgång visserligen....

Galet dyr, inget optiskt ljud och en mekanisk hårddisk... Den går ju bort direkt som HTPC

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Galet dyr, inget optiskt ljud och en mekanisk hårddisk... Den går ju bort direkt som HTPC

haha, ja dyr men det är ju Apple så det är inget konstigt. Man slipper dock Bill och hans klumpiga Windows.

Angående AMD:n du tänkt dig så skulle jag helt klart gått på i3:an då min bärbara har en liknande AMD som har problem med 1080p.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Anti1oop:

haha, ja dyr men det är ju Apple så det är inget konstigt. Man slipper dock Bill och hans klumpiga Windows.

Angående AMD:n du tänkt dig så skulle jag helt klart gått på i3:an då min bärbara har en liknande AMD som har problem med 1080p.

*Går miste om, menar du?

"En liknande AMD", vad innebär det egentligen?
De flesta verkar inte ha några som helst problem, så den funkar nog alldeles utmärkt!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Liknande, alltså en E-350 men den bärbara varianten vet inte om det är exakt samma därför jag skrev liknande.

Vet inte om du provat Mac OS men av de recensioner jag sett så verkar Mac mini:n lika smidig som vilken HTPC som helst om man inte spelar förståss. Man slipper även bygga och får ett mindre format.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /