Uppgradera från GTX580 1.5GB SLI (Köpråd)

Permalänk
Medlem

Uppgradera från GTX580 1.5GB SLI (Köpråd)

Hej forumkollegor!

Jag har under en ganska lång tid haft problem med att det kliar i köpfingrarna och känner att det börjar vara dags att ta tag i saken.

I dagsläget har jag följande komponenter=

Evga GTX580 sli 1.5GB
i7 2700k @4.6
Asus P8P67 WS Revolution
16GB ram
Silverstone Strider 1000W

Då jag väl uppgraderade datorn senast köpte jag ett WS Rev pga sli möjligheter och möjlighet till extra strömförsörjning till grafikkorten via molex kontakt, samt en väl tilltagen nätdel för att ha lite utrymme att överklocka hyfsat iallafall.

Jag spelar i huvudsak WoW, men det händer att jag kör någon runda BF4 också, trots att jag bara spelar i 1080p (@120hz förvisso) känner jag att datorn inte riktigt räcker till. Videominnet räcker inte till i BF4 och i WoW känner jag av framedrops & microstuttering.

Så, nu till saken. Jag går i funderingar på att slå till på ett GTX780Ti och endast hålla mig till ett singelkort då sli kanske inte fungerar helt optimalt i WoW? (Har inte haft några problem tidigare, men spelet har med tiden blivit lite mer krävande, möjligt att man har ett grymt flyt med lite bättre grafikkort än 580s)

För att få så mycket prestandaskjuts som möjligt funderar jag på att köpa någon form av lite värre eftermarknadslösning såsom evga classified/msi lightning. Frågan är dock om det mest är pengar i sjön med tanke på den låga upplösning jag spelar i?

Tanken har även slagit mig att införskaffa 2st 780´s och fortsätta köra sli..

Vad tror ni? Vad kan vara en vettig ersättare till mina 2 lite halvtrötta 580´s?

780ti lightning/classified/kingpin osv (om nu lightning kommer till slutkund)
780ti
780 lightning/classified
780 single/sli

Amd:s kort är tyvärr uteslutna då jag mest spelar WoW. Många testsidor samt min egen erfarenhet talar emot dom.

Edit: Vid köp av annat än referenskylare lär jag kanske behöva byta chassi också, vilket är förstås inget problem. Kör ett Raven RV03 idag och det fungerar förstås bra men frågan är hur bra kylningslösningen fungerar med annat än referenskylare? Ge gärna input här också.

Permalänk
Medlem

Om du bara spelar WoW så är egentligen ett 780Ti pengarna i sjön redan där eftersom spelet inte är speciellt krävande. Dock är uppgraderingen från 580SLI till 780Ti väldigt bra prestandamässigt.

Angående eftermarknadskylare så är det mest intressant om du vill överklocka samt ha ett tystare kort. Visst, du kan fortfarande ha otur och få ett kasst chip som inte överklockar så bra när du köpt t ex ett Classified eller få jackpot på ett referenskort som klockar superbra. Chansen att få ett bra chip ökar dock om du tar ett Kingpin som skall vara "Golden Samples" men gissningsvis kommer de korten kosta minst 8k och då måste du verkligen överklocka eftersom det är det det är byggt för.

Det är en rätt stor skillnad prismässigt mellan referens (5k) och t ex Classy (7k) så överklockning borde du ha i åtanke om du går mot de dyraste korten. Vill du köpa ett eftermarknadskort och leka lite med överklockning räcker t ex EVGA Superclocked ACX (6,5k) eller Gigabyte Windforce GHz edition (6,5k).

Ett 780Ti käkar självfallet upp WoW till frukost på maximala inställningar men räkna inte med att kunna få 60fps överallt (inkl städer och 25manna) eftersom det helt enkelt inte är möjligt (spelets fel). Det käkar även upp BF4 utan problem i Ultra med 4xMSAA i 60fps även i stock clocks (har testat).

Tycker du skall köra på uppgraderingen men fundera på vilket kort du vill ha och om du vill överklocka det eller inte samt att kanske testa andra mer krävande spel när du väl har ditt 780Ti

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om du bara spelar WoW så är egentligen ett 780Ti pengarna i sjön redan där eftersom spelet inte är speciellt krävande. Dock är uppgraderingen från 580SLI till 780Ti väldigt bra prestandamässigt.

Angående eftermarknadskylare så är det mest intressant om du vill överklocka samt ha ett tystare kort. Visst, du kan fortfarande ha otur och få ett kasst chip som inte överklockar så bra när du köpt t ex ett Classified eller få jackpot på ett referenskort som klockar superbra. Chansen att få ett bra chip ökar dock om du tar ett Kingpin som skall vara "Golden Samples" men gissningsvis kommer de korten kosta minst 8k och då måste du verkligen överklocka eftersom det är det det är byggt för.

Det är en rätt stor skillnad prismässigt mellan referens (5k) och t ex Classy (7k) så överklockning borde du ha i åtanke om du går mot de dyraste korten. Vill du köpa ett eftermarknadskort och leka lite med överklockning räcker t ex EVGA Superclocked ACX (6,5k) eller Gigabyte Windforce GHz edition (6,5k).

Ett 780Ti käkar självfallet upp WoW till frukost på maximala inställningar men räkna inte med att kunna få 60fps överallt (inkl städer och 25manna) eftersom det helt enkelt inte är möjligt (spelets fel). Det käkar även upp BF4 utan problem i Ultra med 4xMSAA i 60fps även i stock clocks (har testat).

Tycker du skall köra på uppgraderingen men fundera på vilket kort du vill ha och om du vill överklocka det eller inte samt att kanske testa andra mer krävande spel när du väl har ditt 780Ti

Jo jag har kört fast lite på valet av grafikkort, det lutar åt 780ti och planen är absolut att överklocka så mkt som det bara går. Kan bara inte bestämma mig för om jag ska köra på ett referens & hålla tummarna för att få ett bra exemplar eller om jag ska gå på ett lightning eller dyl. (som också är ett lotteri, men förhoppningsvis bättre chanser där) Du har helt rätt angående prestandan i WoW, där kanske jag inte märker så mycket under raids/städer, men det är framförallt microstuttering då jag är tex. ute och flyger och har ~120+ fps och det känns som att jag har 40-50.

Just nu lutar det iallafall åt ett referenskort 780ti, ev ett ACX från evga. Vet bara inte hur pass bra det fungerar med eftermarknadskylare i mitt rv03, men kanske passar på att byta chassi i samma veva.

Tack för ett mkt bra svar Mocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Jo jag har kört fast lite på valet av grafikkort, det lutar åt 780ti och planen är absolut att överklocka så mkt som det bara går. Kan bara inte bestämma mig för om jag ska köra på ett referens & hålla tummarna för att få ett bra exemplar eller om jag ska gå på ett lightning eller dyl. (som också är ett lotteri, men förhoppningsvis bättre chanser där) Du har helt rätt angående prestandan i WoW, där kanske jag inte märker så mycket under raids/städer, men det är framförallt microstuttering då jag är tex. ute och flyger och har ~120+ fps och det känns som att jag har 40-50.

Just nu lutar det iallafall åt ett referenskort 780ti, ev ett ACX från evga. Vet bara inte hur pass bra det fungerar med eftermarknadskylare i mitt rv03, men kanske passar på att byta chassi i samma veva.

Tack för ett mkt bra svar Mocka

Varsågod

Lustigt chassis, det där Raven med alla komponenter pekandes "uppåt"

Kollade på lite bilder och det såg tajt ut med plats. Max längd på grafikkort är ju 33cm.

Hoppas det blir 780Ti för dig. Lycka till!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Gtx590 ligger inte långt från en Titan eller hur.
Om vi tittar på prestanda så finns det inte så stor grund att uppgradera. Om du ska spela på en större skärm, absolut kör på, men jag tror inte du får så stor prestandaboost som du hoppas på.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W