Permalänk

ESO Vs Wildstar

Hej.

Ni som har betatestat både ESO samt Wildstar, vilket MMO tycker ni är roligast? Jag vet att ESO har NDA fortfarande men ni behöver väll inte gå in allt för detaljerat i svaren...

Själv som en yttre betraktare av båda spelen så tilltalar Wildstars grafikstil mig mer än ESO, men ESOs mass PvP lockar mer. Har dock inte provat ännu.

Permalänk

Med tanke på att spelen är väldigt olika så tror jag inte du kommer få några vettiga svar på den frågan, Beror helt enkelt på vad man föredrar för typ av spel

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Bättre jämföra vad som är bättre med Wildstar än WoW eller Swtor. TESO är väl mer annorlunda.

Permalänk

Själv har jag hört att TESO är väldigt dåligt gjort av folk som själva spelat det. Wildstar däremot är mer som ett hack and slash spel(egen erfarenhet) mer än ett mmo som t.ex wow. Väldigt interesanta spel båda två, fast det beror som sagt helt på vad man gillar för spel.

Permalänk
Medlem

Med allt jag sett och läst från båda spelen så säger jag ingen, men måste jag absolut välja ett spel så blir det nog Wildstar.

För min del så är combat biten i ett MMO riktigt viktigt, Det är något man spenderar den absolut längsta tiden i ett spel så här är mina anledningar där

Till stor del på grund av combat systemet. Elder Scroll serien har alltid haft en riktigt dålig combat system samt AI o.s.v det har aldrig någonsin varit den spelseriens styrka och allt jag sett så har det bara blivit värre i ett MMO koncept.

Wildstar combat system ser ut att flyta på betydligt bättre, där man faktiskt aktivt får dodga och sikta att spela detta ser ut att bli betydligt mer aktivt och roliga.

Sedan finns det andra saker som förvisso är viktiga, det är story, quest, progression, end game progression o.s.v, och där fallerar båda platt som bara den.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas mer på ESO då jag älskar TES men Wildstar ser riktigt lovande ut också och tror att det kommer bli ett mer polerat spel med bättre combat och pve endgame än ESO.

Permalänk
Medlem

Wildstar ser ju riktigt lovande ut, blir det stort skulle det kunna konkurrera med Blizzard om WoW-fansen. Påminner om WoW, men har allt det där WoW saknar när det kommer till combat.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Wildstar bör jämföras med WoW/GW2 snarare än ESO. Wildstar har pluspoäng i många klassiska MMO-element och ett väl utbyggt PvE-endgame. Men spelet behöver nog släppas innan en riktigt bra jämförelse kan göras skulle jag tro, det är alltid skillnad på vad som utlovas och levereras vid en MMO-release.

ESO i sin tur tycks satsa rejält på AvA/RvR och ett ganska intressant skillsystem likt det i TSW. Finns relativt lite info om hur end-game PvE kommer att funka.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk

Har nu provat ESO och det är pinsamt dåligt. Grejjen är den att jag inte känner att Wildstar heller kommer att leverera, därmed fortsätter mitt MMO vakum.

Permalänk
Medlem

Testat både Wildstar och TESO, ville verkligen ngt enormt att ngt skulle vara kanonbra så att man kunde hardcor'a ner sig totalt igen.
Men tyvärr, det är med dessa båda 2 som med alla andra. Man sitter där och tänker till slut: Men för i helvete, det är ju inte ens i närheten av WOW.
Hur mkt man än vill.

Permalänk
Skrivet av Prra:

Testat både Wildstar och TESO, ville verkligen ngt enormt att ngt skulle vara kanonbra så att man kunde hardcor'a ner sig totalt igen.
Men tyvärr, det är med dessa båda 2 som med alla andra. Man sitter där och tänker till slut: Men för i helvete, det är ju inte ens i närheten av WOW.
Hur mkt man än vill.

Japp, Det är inte mkt som lever upp till WOW, "Gamla" WOW dvs

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prra:

Testat både Wildstar och TESO, ville verkligen ngt enormt att ngt skulle vara kanonbra så att man kunde hardcor'a ner sig totalt igen.
Men tyvärr, det är med dessa båda 2 som med alla andra. Man sitter där och tänker till slut: Men för i helvete, det är ju inte ens i närheten av WOW.
Hur mkt man än vill.

Vad för downsides finns där vad gäller Wildstar än så länge?

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Vad för downsides finns där vad gäller Wildstar än så länge?

Skillcappen känns lite låg än så länge. (Svårt att säga definitivt innan maxlvl) Bara spellslinger som har någon vidare intressant mekanik i min mening. Att kontinuerligt kunna bli bättre på klassen man spelar håller ett MMO vid liv mellan contentpatcherna, särskilt i PvP.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1ctory:

Skillcappen känns lite låg än så länge. (Svårt att säga definitivt innan maxlvl) Bara spellslinger som har någon vidare intressant mekanik i min mening. Att kontinuerligt kunna bli bättre på klassen man spelar håller ett MMO vid liv mellan contentpatcherna, särskilt i PvP.

Ok, jag tycker spelet verkar reko. Har tyvärr inte fått testa på det själv ännu. Det känns som att det skulle kunna vara lite för tidigt att döma ut spelet då det inte ens släppts ännu, eller? Tråkigt att det inte kommer ett MMORPG likt WoW, fast bättre. The Secret World är nog närmst enl. min mening, men även det har sina downsides och är inte lika "happy happy" som WoW är med alla färger osv.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Ok, jag tycker spelet verkar reko. Har tyvärr inte fått testa på det själv ännu. Det känns som att det skulle kunna vara lite för tidigt att döma ut spelet då det inte ens släppts ännu, eller? Tråkigt att det inte kommer ett MMORPG likt WoW, fast bättre. The Secret World är nog närmst enl. min mening, men även det har sina downsides och är inte lika "happy happy" som WoW är med alla färger osv.

Jag dömer absolut inte ut Wildstar utan hoppas bara att det blir mekaniskt intressantare på maxlvl.

Samma problem återfinns även i ESO men det är otroligt svårt att säga hur det faktiskt blir innan man är på maxlvl. Är lite bortskämd efter att ha spelat 3-kit engie och elementalist i GW2 ska tilläggas.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Avstängd

ESO är grymt ju, det är skönt att man inte gjort ett mainstream-MMO. Combaten vande jag mig vid ganska fort, ni vill jag inte ha det gamla vanliga igen hehe.
Sen älskar jag spel där skills levlar när man använder dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade inte höga förväntningar på ESO, men spelet överraskade positivt på mig. Med tanke på att det är beta och framför allt ett stresstest, hade jag förväntat mig dålig prestanda. Men trots alla inställningar på max flyter allt på riktigt fint.

Grafiskt känns det som jag hittat hem igen. Tycker verkligen om den något mörkare mer realistiska stilen jämfört med alla cartoon style mmogs ala wow, allods, wildstar etc. Men det är naturligtvis en smaksak som allt annat.

Till skillnad mot många andra i denna tråden, så föredrar jag absolut aim baserad combat. Bara det lilla faktum att man kan missa sin motståndare är trevligt. Det innebär att rörelse, dodging och defensive stands mm kommer att göra stridandet mellan spelare betydligt mer intressant än vanlig tab target combat.

Ser verkligen fram emot 3-faction RvR som jag saknat sedan DAoCs glansdagar. Då Zenimax lagt mycket resurser på RvR, känns det som de försöker attrahera den typen av spelare snarare än den pve raidande wow publiken.

Tummen upp från mig!

Permalänk
Medlem

Disclaimer: Jag har spelat ESO betan och spelar den denna helg också. Jag har inte spelat Wildstar-betan men följt en hel drös olika YT-kanaler, streams osv och läst på massvis om spelet av folk som spelat en hel hög MMORPGn.

Spontant känner jag att Wildstar är ett mer polerat spel än ESO så som det ser ut idag men att ESO har större potential på längre sikt åtminstone hur det ser ut(men det kan snabbt ändras). Wildstar är också mer fokuserat på PvE. Det är mer som WoW 1.5. Många saker som WoW saknar men fortfarande så likt, inklusive hur det ser ut, att frågan är hur nytt det egentligen är. ESO är mindre WoW även om mycket i det spelet har funnits i andra spel(let's face it, att hitta ett helt nyskapande MMORPG idag är nästan omöjligt).

ESO fokuserar mer på klaner och massiv PVP även om PVE också är viktigt. Combatsystemet är mycket mer beroende av din inviduella skill. Världen är mer "gritty", även om grafiken är väldigt väl optimerad. Om du tycker att PvP i stora grupper är väldigt viktigt så tror jag ESO har en väldigt bra ställning, särskilt i endgame då det verkar vara där utvecklarna satsar det mesta. Wildstar är nog mer balanserat men mild inriktning mot PVE, men samtidigt är det kanske mindre olikt WoW än många, många andra MMORPGn ute på marknaden.

Om du vill veta mer om mina intryck av ESO under betan så gå in på min profil och kolla inlägg. Skrev två ganska långa inlägg om ESO.

Permalänk
Medlem

TESO är definitivt inte min "spelstil", tvingat mig själv att prova två klasser och det faller på combat-systemet..
Hoppas på wildstar (vilket ser mer ut som någonting jag kan fastna för) !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ops skrev i fel tråd.

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem

Jag har spelat båda och jag gillade båda fast på olika sätt. Dock är jag rädd för att wildstar kan ha bättre hållbarhet i pve. Jag fick verkligen mersmak av Eso. Tycker det känns som ett bra spel. Förstår inte varför så många har så mycket negativt att säga. Jag kommer med största säkerhet köra båda. Frågan är bara vilket man börjar med. 😄
Jag tror att så många vill att det ska komma ett super revolutionerande mmorpg som bara är solklart det bästa. Tror inte det kommer hända. Det kommer några nya som är lite annorlunda. Det gäller bara att hitta det som passar Dig bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit. Om inte det framgick så hoppas jag mest på Eso. Pga av att det känns lite mer "moget" och seriöst. Tror du kan ha kul i båda, sen vilket du gillar bäst är nog en smaksak.

Permalänk

Jag var med i förra ESO betan och det är helt okej, inget som kommer förändra mmo eller något.

Permalänk

Det största problemet båda spelen har är att folk har hypat dom till skyarna.

Men inget av dom tillför egentligen något revolutionerande till genren.
Dom har ändå båda stor potential dock, och kommer säkert inte tokfaila något av dom.

Visa signatur

i7 4770K @ 3,5Ghz | MSI Z87-S02 | 2 x Geforce GTX780 3Gb | 2 x 8Gb DDR3 1600Mhz | Samsung 840 Evo 500Gb SSD

i7 950 @ 3,06Ghz | MSI X58A-GD65 | 2 x Geforce GTX460 OC 1Gb | 3 x 2Gb DDR3 1333Mhz | Corsair Force Series 120Gb SSD

Permalänk

vi får nog vänta till nästa stora mmo kommer i virtual reality, gjorda av blizzard kanske, det blir gamechanging, förens dess blir det samma gamla tristess. quest och grind.

Permalänk
Avstängd

ESO har bra crafting iaf, inte provat W* så jag kan inte uttala mig om deras crafting, ska bli kul att se hur mycket dom ändrat i crafting menyerna till nästa beta.

Permalänk

Att jämföra två så skillda typer av mmo är svårt.
WildStar är en typisk WoW-klon och dess uttalade mål är att konkurera med WoW och andra themepark-mmo som SWTOR, LOTRO, Aion, Rift mfl.
ESO skiljer sig mot ovan nämnda spel fundamentalt när det kommer till combat. Det är med avsaknaden av tab-target mer "skill based" än att spamma några tangenter i en viss ordning.
Tror att själva andemeningen skiljer sig mellan spelen. WildStar siktar på att bli ett spel för alla, lite av varje, logga in när du känner för det och gör det du tycker är kul.
ESO handlar mer om att bygga en karaktär i Elder Scrolls miljön/världen. Att skapa sin egen historia.
Vad jag gillar med ESO är att jag slipper tab-targeting, att quests dyker upp mer naturligt/intuitivt. Att (hoppas vi) craftingen kommer att ha betydelse.

Jag lär nog lira båda (samt: Shroud of the Avatar & Origins of Malu).

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Främling:

Att jämföra två så skillda typer av mmo är svårt.
WildStar är en typisk WoW-klon och dess uttalade mål är att konkurera med WoW och andra themepark-mmo som SWTOR, LOTRO, Aion, Rift mfl.
ESO skiljer sig mot ovan nämnda spel fundamentalt när det kommer till combat. Det är med avsaknaden av tab-target mer "skill based" än att spamma några tangenter i en viss ordning.
Tror att själva andemeningen skiljer sig mellan spelen. WildStar siktar på att bli ett spel för alla, lite av varje, logga in när du känner för det och gör det du tycker är kul.
ESO handlar mer om att bygga en karaktär i Elder Scrolls miljön/världen. Att skapa sin egen historia.
Vad jag gillar med ESO är att jag slipper tab-targeting, att quests dyker upp mer naturligt/intuitivt. Att (hoppas vi) craftingen kommer att ha betydelse.

Jag lär nog lira båda (samt: Shroud of the Avatar & Origins of Malu).

Wildstar har ingen tab targets. Man siktar alla sina spells/skills för att träffa. Och man väljer sina spells beroende på situationen.

Permalänk
Medlem

Betatestare av TESO
Jag har kört de flesta mmo som varit på tapeten utom wildstar som jag tyvärr inte fått chansen till att prova

Min åsikt är att TESO behöver sjukt mycket jobb, skulle de släppa den i det här skedet med samma tänk kommer det dö väldigt fort
TS , varför då ställer denna fråga nu, eftersom båda är beta så kan man inte veta hur det ser ut när det är klart, vilket gör frågan du ställer till en väldigt konstig sådan
Likaså har ju du nda på teso iaf, vilket gör att man kan kommentera det ganska lite

Vi kan bara veta med säkerhet när båda släppts hur de presterar och vad man tycker om dem slutligen egentligen, men jag var inte imponerad det minsta av TESO tyvärr

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Trackmaster:

Wildstar har ingen tab targets. Man siktar alla sina spells/skills för att träffa. Och man väljer sina spells beroende på situationen.

Aha, nice. Har tyvärr bara fått spela ESO än så länge.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

Två helt olika spel IMO.

Kan inte säga så mycket om Wildstar men jag har gedigen research på ESO. Wildstar är roligt, det är action, det är gulligt, grafiken är "cartoonish" och det verkar mer köra på en "arcade" stil där gameplay helt klart överskuggar realism.

ESO är seriöst, det är djupt, realistiskt och på sina ställen ganska mörkt. Grafiken är realistisk och fokus är att få välden att verka verklig. Focus är på quests och story. Att få utveckla sin karaktär och anta utmaningar i grupp.

Nu säger jag inte att det ena spelet helt saknar vad det andra har. Det finns säker saker i Wildstar som tar mer seriösa toner och saker i ESO som är komiska men det illustrerar skillnaden mellan spelen. Lite som att jämföra Quake och Battlefield.