Letar efter ett barn vänligt bilspel(Ej racing, Ej GTA)

Permalänk
Medlem

Letar efter ett barn vänligt bilspel(Ej racing, Ej GTA)

Har en granne som försöker hitta ett bilspel till sitt barn då hon har nu förbjudit GTA för ungen. Förstår henne helt klart. Men som sagt, tänkte hjälpa tilll men är tyvärr inte insatt i denna delen av spelvärlden så behöver er hjälp!

Så, behöver ett spel som man kan åka omkring i likartad form som GTA. Städer etc, men inte ha den grova sidan på köpet.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Driver San francisco kanske?

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Simpsons Hit & Run kan man ju göra det i... har väl dock rätt många år på nacken nu

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Hur gammal är denna "unge" ?

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Midtown Madness 1 och 2 de har många år på nacken och det finns racing element i dem men går att bara köra runt utan racing om man vill.

Streetlegal 1 och 2 det går att köra streetrace och tjäna pengar för att uppgradera och modifiera bilen men man kan köpa första skrothögen och bara köra runt i staden tills bilen brakar om man så vill

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

burnout paradise, vet inte exakt vilket men det finns ett med "free ride" i stan. och så kan man köra motorcykel osv med!

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

Burnout: Paradise, har några år på nacken, men håller än idag.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=445224

Dessutom väldigt billigt.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk

Hela Need for Speed-serien. Need for Speed Underground 2 är nog det bästa av dem alla.

Permalänk

Förbjuda GTA? Bra det så inte ungen blir yrkeskriminell vid äldre ålder

Men om ungen är väldigt ung så är simpson hit and run som ovan sa väldigt kul, det gillade jag själv. Samt Burnout Paradise, dock har det väldigt verkliga krasher som kanske inte är så vänliga heller.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns några bra spel som GTA där man kan köra och springa i staden (utan lite våld).

Antar då att barnet är 7 år eftersom han inte får spela GTA, och för den åldern är där inte många liknande spel att välja på. Fast om han nöjer sig med att bara köra runt i en bil, så är Need for Speed serien ganska bra. Själv gillade jag verkligen Underground

Permalänk
Skrivet av Kuumaa:

Antar då att barnet är 7 år eftersom han inte får spela GTA,

Eh, hur kom du fram till den slutsatsen?

Personlig rekomendation, om det passar barnet i fråga, Lego Racers 2. Blandning mellan racing och sakletande i open world och så, då med betydligt glesare världar än, GTA, det har trots allt ett gäng år på nacken.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Crim2:

Har en granne som försöker hitta ett bilspel till sitt barn då hon har nu förbjudit GTA för ungen. Förstår henne helt klart. Men som sagt, tänkte hjälpa tilll men är tyvärr inte insatt i denna delen av spelvärlden så behöver er hjälp!

Så, behöver ett spel som man kan åka omkring i likartad form som GTA. Städer etc, men inte ha den grova sidan på köpet.

Tack för hjälpen!

Vad är det för plattform? GTA är ju heller inget bilspel utan "sandlådeaction" med bilar i. De flesta spel som GTA med öppen värld och få begränsningar är våldsamma.

Jag tror inte det går att ersätta GTA utan det är nog enklare att hitta något helt annat som han/hon/ungen (benämns hädanefter som ungen) tycker om. Låt ungen föreslå en titel som ungen kan tänkas spela och ta en dialog med ungen om den titeln är okej. Om inte låt ungen välja en annan titel och ta en ny dialog, osv. tills att grannen och ungen är överens om ett roligt spel som är okej.

Bara för att man tycker GTA är roligt betyder inte att samma koncept fast med Homer Simpson som springer runt och fångar guldmynt är lika roligt, eller så är det det

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Tror inte det finns några bra spel som GTA där man kan köra och springa i staden (utan lite våld).

Antar då att barnet är 7 år eftersom han inte får spela GTA, och för den åldern är där inte många liknande spel att välja på. Fast om han nöjer sig med att bara köra runt i en bil, så är Need for Speed serien ganska bra. Själv gillade jag verkligen Underground

Driver: San Francisco som sagt :).
Sen har vi Crazy taxi, Midnight Club II och Test Drive unlimited.

Permalänk
Inaktiv

Need For Speed Hot Pursuit (2010) eller Most Wanted (2012)

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Eh, hur kom du fram till den slutsatsen?

För att barn över 7 borde inte ha några problem med att spela det. Det enda problemet är oftast föräldrar som tappar håret så fort de hör en svordom.
Redan efter första dagen i skolan så får man höra värre ord än vad man hör i GTA. Med internet så har barn full tillgång till "adult entertainment", så att stoppa dem från att spela GTA lär ju inte stoppa dem från att se lite nakna kroppar. Bättre att lära sina barn vad som är rätt och fel och vad sakerna är istället för att isolera dem från verkligheten.

Skrivet av DAoG:

Driver: San Francisco som sagt :).
Sen har vi Crazy taxi, Midnight Club II och Test Drive unlimited.

Man kan väl inte gå ut ur bilen och springa runt i staden i Driver: San Francisco? Det du kan göra är att teleportera mellan olika bilar.

Permalänk
Medlem

Hänger helt på ungens ålder imo.
Är ungen 14 så kommer denne förmodligen inte uppskatta Lego racer eller Simpsons hit n run (även om jag som 30-åring fortfarande kan det), men är ungen 7-8 så absolut.

Saints Row 3 och 4 har ju lika mycket våld som GTA, men har fördelen att vara många gånger mer absurt så det inte träffar lika hårt. Jag hade väldigt svårt att komma förbi tortyr-scenen i GTA, inte som filmisk scen, men bara för att man var tvungen att driva det och det inte tjänade något dramaturgiskt syfte.
Men nog om det: Saints Row är både roligare i spelmekanik, tar sig själv inte på allvar, men har lika mycket att erbjuda IMHO.

TLDR: Saints Row > GTA på de flesta sätt, och kan nog skala av ett par år i jämförelse.

Föräldern måste förstås avgöra det själv, kan läsa här om det är intressant: http://www.commonsensemedia.org/game-reviews/saints-row-the-t...

Permalänk
Medlem

Lönlöst å förbjuda saker sådär ..hände det när man var liten så spelade man hemma hos någon kompis ändå ..... stackars grabb.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Lotus! fanns till Amiga 500 förut..

Permalänk
Skrivet av Kuumaa:

För att barn över 7 borde inte ha några problem med att spela det.

Det är ju hur som helst från 18 år. Det är svårt att jämföra med vi som är vuxna nu och spelade Doom och Quake för fullt som småbarn. Det var också spel från 18 år men det har ju hänt en del med den grafiska detaljnivån. GTA V kan säkert leda till mardrömmar och sånt hos barn.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Föräldern måste förstås avgöra det själv, kan läsa här om det är intressant: http://www.commonsensemedia.org/game-reviews/saints-row-the-t...

Den har fått samma age rating som GTA 5.

Skrivet av ZOiDVOiD:

Lönlöst å förbjuda saker sådär ..hände det när man var liten så spelade man hemma hos någon kompis ändå ..... stackars grabb.

Precis. Synd att det finns såna föräldrar.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Kuumaa:

För att barn över 7 borde inte ha några problem med att spela det. Det enda problemet är oftast föräldrar som tappar håret så fort de hör en svordom.
Redan efter första dagen i skolan så får man höra värre ord än vad man hör i GTA. Med internet så har barn full tillgång till "adult entertainment", så att stoppa dem från att spela GTA lär ju inte stoppa dem från att se lite nakna kroppar. Bättre att lära sina barn vad som är rätt och fel och vad sakerna är istället för att isolera dem från verkligheten.

Har du barn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har du barn?

Jag har 4 yngre syskon som jag har fått ta hand om. Den äldsta är 5 år yngre än mig. Den yngsta är 17 år yngre än mig. Det är jag som lagar mat, går/gått dem till skolan etc. Precis allt vad en förälder gör. Med tanke på hur gammal barnet i din avatar är så har jag antagligen varit "förälder" mycket längre än dig.

Permalänk

Need for speed som någon ovan sa! Riktigt roliga racing spel.

Dock för att kunna ge mer exakt svar så krävs nog en ålder, iaf en åldersgrupp.

Och det här med "våld" i spel och yngre, så länge dom faktiskt inte får mardrömmar så är det ju faktiskt lungt. Finns väl bara en scen i GTA spelen jag inte skulle vilja visa för någon under typ 8-9 år och det är när man torterar en kille fastsatt i en stol

Har själv tittat på skräckfilmer och spelat gta med mera sen jag var cirka 8... inte går jag runt och dödar folk för det liksom.

(Dock intresserad om det ger massvis med pengar, bara höra av er)

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av soderkvist:

Det är ju hur som helst från 18 år. Det är svårt att jämföra med vi som är vuxna nu och spelade Doom och Quake för fullt som småbarn. Det var också spel från 18 år men det har ju hänt en del med den grafiska detaljnivån. GTA V kan säkert leda till mardrömmar och sånt hos barn.

Det läskiga är väl att tillräckligt mycket sådant spelande gör att barn inte får mardrömmar av det, om man säger så

Skrivet av Allexz:

Har du barn?

Skulle gissa på att han är ett själv.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

För att barn över 7 borde inte ha några problem med att spela det. Det enda problemet är oftast föräldrar som tappar håret så fort de hör en svordom.
Redan efter första dagen i skolan så får man höra värre ord än vad man hör i GTA. Med internet så har barn full tillgång till "adult entertainment", så att stoppa dem från att spela GTA lär ju inte stoppa dem från att se lite nakna kroppar. Bättre att lära sina barn vad som är rätt och fel och vad sakerna är istället för att isolera dem från verkligheten.

Man kan väl inte gå ut ur bilen och springa runt i staden i Driver: San Francisco? Det du kan göra är att teleportera mellan olika bilar.

Med tanke på att det skapats trådar om tortyrscenen i spelet som gett obehag hos vuxna spelare är det inte alls konstigt att en 7 år gammal unge inte borde spela spelet. Nu är det ju inte fastslaget att barnet är 7 år, men kunde inte låta blir att reagera på ditt uttalande.

TILLÄGG: Du har aldrig tänkt på att små barn kanske inte ska ha full tillgång till internet?

Skrivet av Kuumaa:

Precis. Synd att det finns såna föräldrar.

Ja det är verkligen synd att det finns föräldrar som bryr sig om hur mycket våld och hemskheter deras små barn tar del av...

För att hjälpa TS så tror jag att man får väga om det ska vara ett bilspel eller ett sandboxspel eftersom det inte verkar finnas så många alternativ till GTA som passar små barn. Lego City Undercover skulle nog vara ett bra alternativ, men det finns nog inte till annat än Wii U tyvärr.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Kuumaa:

Jag har 4 yngre syskon som jag har fått ta hand om. Den äldsta är 5 år yngre än mig. Den yngsta är 17 år yngre än mig. Det är jag som lagar mat, går/gått dem till skolan etc. Precis allt vad en förälder gör. Med tanke på hur gammal barnet i din avatar är så har jag antagligen varit "förälder" mycket längre än dig.

Ett tips då är att du väntar att skaffa barn tills dess att du mognat lite själv. Men jag antar, med tanke på att dina föräldrar verkar ha lämnat dig totalt i sticket själv, inte är speciellt intresserad av att bli förälder nu direkt ändå.

Med tanke på att din avatar är en tecknad figur, så har jag antagligen varit en människa mycket längre än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ett tips då är att du väntar att skaffa barn tills dess att du mognat lite själv. Men jag antar, med tanke på att dina föräldrar verkar ha lämnat dig totalt i sticket själv, inte är speciellt intresserad av att bli förälder nu direkt ändå.

Med tanke på att din avatar är en tecknad figur, så har jag antagligen varit en människa mycket längre än dig.

Varför skulle jag mogna till? Jag har tagit hand om 4 barn dagligen, hur många har du tagit hand om? Skulle inte förvåna mig om jag är den som har mest erfarenhet av att ta hand om barn, utav alla i denna tråden.
Istället för att skriva en massa skit om hur omogen och dålig jag är på att ta hand om barn, kanske du skulle ta hand om ett barn själv innan du kommenterar om hur någon annan gör det.

När du tagit hand om ett barn så får du en helt annan känsla av ansvar. Men blir den känslan för stor för föräldern att hantera så överbeskyddar man sitt barn, vilket inte är bra.

Men visst, ni tonåringar som inte har tagit hand om barn har helt klart rätt medans jag har fel. Hoppas bara att ni inte skapar för många problem för era barn..

Permalänk
Inaktiv

micro machines

Permalänk
Medlem

Test Drive Unlimited var riktigt roligt. Vet att det har några år på nacken men det krävs inte någon speciellt bra dator (finns på Xbox och Playstation också). Ser bra ut fortfarande och allt man gör är att köra runt på långa vägar runt om en stad, och även innuti staden om man så vill. Skiljer sig dock rejält från GTA då det är lite mindre arkad och lite lite mer simulation o.s.v.
Minns dock inte vilket språk som förekom men jag tror inte att de svor allt för ofta.

Visa signatur

Eh!