Ipad eller w8 platta? Frågor.

Permalänk
Medlem

Ipad eller w8 platta? Frågor.

Hej.

Jag har suttit och kollat fram och tillbaka nu under några dagar om hur jag ska göra men lyckas verkligen inte bestämma mig.

Jag har idag en iphone och en stationär windows dator. Surfplattan är tanken att jag ska ha som ett mellan alternativ. Går på universitet, så det vore ganska smidigt att kunna läsa pdf filer böcker på en platta istället på för en stationär dator och även föra anteckningar.

Sedan att användas i soffran/sängen för att surfa och streama film/serie från nas.

Kort & gott:

Surfa
Skriva antekningar, så ett tangentbord kommer jag behöva köpa till. Word kompitabel så jag kan skicka mellan stationära och plattan.
Streama film/serie från NAS.
Skulle gärna se en 3g funktion så jag slipper koppla ihop med mobilen, möjligtvis att man kan använda en usb till.

Android har jag uteslutit då jag faktiskt inte riktigt längre tycker om formatet och för att jag inte vill dra in ett tredje operativsystem.

Det jag tittat och tänkt på är att köpa en begagnad maskin.

Surface (första generationen)
Toshiba Encore 8..
Ipad 2,3,4? Vet inte om 2an är för gammal hårdvara i?

Har ni några andra plattor ni tror skulle passa in för mig så skriv gärna. Max pris är 4000:- men föredrar så klart lägre.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

skulle kört på en surface med ett typecover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Hej.

Jag har suttit och kollat fram och tillbaka nu under några dagar om hur jag ska göra men lyckas verkligen inte bestämma mig.

Jag har idag en iphone och en stationär windows dator. Surfplattan är tanken att jag ska ha som ett mellan alternativ. Går på universitet, så det vore ganska smidigt att kunna läsa pdf filer böcker på en platta istället på för en stationär dator och även föra anteckningar.

Sedan att användas i soffran/sängen för att surfa och streama film/serie från nas.

Kort & gott:

Surfa
Skriva antekningar, så ett tangentbord kommer jag behöva köpa till. Word kompitabel så jag kan skicka mellan stationära och plattan.
Streama film/serie från NAS.
Skulle gärna se en 3g funktion så jag slipper koppla ihop med mobilen, möjligtvis att man kan använda en usb till.

Android har jag uteslutit då jag faktiskt inte riktigt längre tycker om formatet och för att jag inte vill dra in ett tredje operativsystem.

Det jag tittat och tänkt på är att köpa en begagnad maskin.

Surface (första generationen)
Toshiba Encore 8..
Ipad 2,3,4? Vet inte om 2an är för gammal hårdvara i?

Har ni några andra plattor ni tror skulle passa in för mig så skriv gärna. Max pris är 4000:- men föredrar så klart lägre.

Jag använder min iPad 2 väldigt mycket i dagsläget så jag kan försöka ge dig ett perspektiv på hur den är att använda. (Notera att jag har ett tangentbord till mig.)

Vi börjar på det som jag kanske känner är viktigast, skolan. Jag tycker att iPaden fungerar väldigt bra i skolan, den är framförallt väldigt smidig och snabb. Det är inte som en dator som man kan behöva vänta på att den ska starta, eller ett program som hänger sig. Är det något som jag vill anteckna så kan jag göra det på en gång, utan krångel. Jag säger inte att datorer krånglar men det här fungerar väldigt smidigt.

iPaden kan läsa PDF's, det oftast bättre än vad en dator kan. Safari har en väldigt bra inbyggd PDF läsare, här fungerar den högupplösta skärmen väldigt bra också. När det kommer till att skriva på iPaden så fungerar kortare skrifter. Självklart kan du sitta och skriva länge på den också, när min stationära dator gick sönder skrev jag en rapport på 25 sidor och 4000 ord via iPaden, men det är inte att rekommendera. Skärmen är lite för liten för att skriva så mycket på samt det är skönt med ett fullstort tangentbord.

När det kommer till att dela mellan enheter så brukar jag använda docs för att det är så fruktansvärt smidigt, men du kan alltid köpa pages eller någon annan app du gillar att skriva i. Det mesta går att göra i docs, i alla fall i anteckningsväg.

Nu kommer vi till något av min favorit, Youtube/Twitch har blivit väldigt kompetenta appar. Jag ligger nästan varje kväll och streamar, kollar youtube eller liknande på plattan. Jag har ingen erfarenhet av hur den är att koppla till nas men jag kan tänka mig att det finns tusen appar du kan göra det med. Du har dessutom väldigt bra batteritid på den så det är inget man behöver oroa sig över.

Kort och gott så tycker jag att Ipad fungerar bra i skolan. Det är inget du vill sitta och skriva allt för långa texter på men samtidigt går det hur bra som helst att anteckna på det. Du har en batteritid som räcker hela dagen, även med bluethooth på. Jag har inte en aning om hur den håller sig gentemot andra plattor då jag inte har testat dem i skolmiljö på det sättet, men Microsoft suraface ska vara väldigt bra, denna har jag suttit vid en del också.

Eftersom att du har en iPhone så brukar man bygga upp ett ganska gott ekosystem efter ett tag med iOS produkter också.

Edit: Något som kanske är värt att nämna är att jag har en iPad 3 och att allt detta är skriver från den.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Kanske en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2279495 inget fartmonster, men smidig, bra batteritid, tangentbordet kan kopplas på vid behov.

Sen så är det riktiga Windows i den, inte RT. samt inga problem med streaming osv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Jag skulle säga Ipad

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Ipad 3 eller 4 skulle jag satsat på om du inte kan få loss pengarna för en air.
2'an är inte för gammal, men skillnaden mot 3+ är stor, särskilt skärmen.
Enbart om du får riktigt bra pris.

Air är dock värd det imho, köpte en i förrgår, jäklar vad lätt den är.

Samma appar som till telefonen, och till skillnad från windowsplattorna finns det enormt utbud.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Vad för pris bör man sikta sig in på för en ipad 2/3/4 32 gb med 3g/lte? Verkar skilja sig rejält bland annonserna på blocket.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Hej.

Jag har suttit och kollat fram och tillbaka nu under några dagar om hur jag ska göra men lyckas verkligen inte bestämma mig.

Jag har idag en iphone och en stationär windows dator. Surfplattan är tanken att jag ska ha som ett mellan alternativ. Går på universitet, så det vore ganska smidigt att kunna läsa pdf filer böcker på en platta istället på för en stationär dator och även föra anteckningar.

Sedan att användas i soffran/sängen för att surfa och streama film/serie från nas.

Kort & gott:

Surfa
Skriva antekningar, så ett tangentbord kommer jag behöva köpa till. Word kompitabel så jag kan skicka mellan stationära och plattan.
Streama film/serie från NAS.
Skulle gärna se en 3g funktion så jag slipper koppla ihop med mobilen, möjligtvis att man kan använda en usb till.

Android har jag uteslutit då jag faktiskt inte riktigt längre tycker om formatet och för att jag inte vill dra in ett tredje operativsystem.

Det jag tittat och tänkt på är att köpa en begagnad maskin.

Surface (första generationen)
Toshiba Encore 8..
Ipad 2,3,4? Vet inte om 2an är för gammal hårdvara i?

Har ni några andra plattor ni tror skulle passa in för mig så skriv gärna. Max pris är 4000:- men föredrar så klart lägre.

Rekommenderar Windows-surfplattor, ej RT. En sådan ger dig mycket större friheter än en iPad då det är som Windows på en stationär dator. Vissa skeppas med Office installerat (te.x. asus t100). Asus T100 kostar 4000, visserligen utan 3G men går att använda ett extern modem om det är viktigt. Tangenbordet som följer med T100 kommer underlätta en hel del om du ska skriva. Vet ingen för studen med 3G för 4000kr, Dell har en för 5000 men det är över budget.

Permalänk
Medlem

Tycker Asus t100 känns som det ända vettiga för din del.
Alla ipads verkar gå över budget (borträknat den gamla ipad2) och då är inte tangentbord inräknat.

Asus t100 håller budgeten, det medföljer office och tangentbord. Den fungerar som en riktig PC så de flesta skolprogram går även att enkelt använda. Ser ingen fördel med ipaden mer än utbudet av tåg-spels appar.

När de kommer till andra windowsplattor har jag tyvärr ingen erfarenhet.
Har en del androidplattor hemma men de va du inte intresserad av och de tycker jag du gör rätt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Tack för alla svar.

Vad för pris bör man sikta sig in på för en ipad 2/3/4 32 gb med 3g/lte? Verkar skilja sig rejält bland annonserna på blocket.

Förstår inte riktigt varför du skulle vilja ha en Ipad eller en Android platta för den delen , när man kan få en x86 platta med alla dess möjligheter, tex en Asus t100 med 9-10 timmars batteritid, men finns förstås betydligt vassare maskiner också i samma format.

Ska man bara använda webbläsare så kan väl ipad eller Android vara OK förstås.

Men du har i första posten specat en del krav som passar en x86 platta som handsken "out of the box" vilket man inte kan säga om en Ipad.

Visserligen är en begagnad Ipad 2, 3, 4 billigare, men en Asus t100 är under dit max pris, och den har enormt mycket bättre möjligheter jämför med en Ipad platta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Förstår inte riktigt varför du skulle vilja ha en Ipad eller en Android platta för den delen , när man kan få en x86 platta med alla dess möjligheter, tex en Asus t100 med 9-10 timmars batteritid, men finns förstås betydligt vassare maskiner också i samma format.

Ska man bara använda webbläsare så kan väl ipad eller Android vara OK förstås.

Men du har i första posten specat en del krav som passar en x86 platta som handsken "out of the box" vilket man inte kan säga om en Ipad.

Visserligen är en begagnad Ipad 2, 3, 4 billigare, men en Asus t100 är under dit max pris, och den har enormt mycket bättre möjligheter jämför med en Ipad platta.

Vad är det för enorma möjligheter du pratar om?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Ipad, fungerar kanon till det du villl!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Tycker Asus t100 känns som det ända vettiga för din del.
Alla ipads verkar gå över budget (borträknat den gamla ipad2) och då är inte tangentbord inräknat.

Asus t100 håller budgeten, det medföljer office och tangentbord. Den fungerar som en riktig PC så de flesta skolprogram går även att enkelt använda. Ser ingen fördel med ipaden mer än utbudet av tåg-spels appar.

När de kommer till andra windowsplattor har jag tyvärr ingen erfarenhet.
Har en del androidplattor hemma men de va du inte intresserad av och de tycker jag du gör rätt i.

Skrivet av ggustavsson:

Förstår inte riktigt varför du skulle vilja ha en Ipad eller en Android platta för den delen , när man kan få en x86 platta med alla dess möjligheter, tex en Asus t100 med 9-10 timmars batteritid, men finns förstås betydligt vassare maskiner också i samma format.

Ska man bara använda webbläsare så kan väl ipad eller Android vara OK förstås.

Men du har i första posten specat en del krav som passar en x86 platta som handsken "out of the box" vilket man inte kan säga om en Ipad.

Visserligen är en begagnad Ipad 2, 3, 4 billigare, men en Asus t100 är under dit max pris, och den har enormt mycket bättre möjligheter jämför med en Ipad platta.

Jag har kollat en del på t100 ocb tänkte åka förbi siba (verkar vara den enda "vanliga" butiken som ar den?) och titta lite på den. De jag inte lyckats hitta information om är hur en usb modem skulle fungera till den? Annars verkar den helt klart passa in i det jag önskar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Jag har kollat en del på t100 ocb tänkte åka förbi siba (verkar vara den enda "vanliga" butiken som ar den?) och titta lite på den. De jag inte lyckats hitta information om är hur en usb modem skulle fungera till den? Annars verkar den helt klart passa in i det jag önskar.

Om det finns en USB-port på plattan funkar det. Eftersom den kör Windows 8.1 kan den ta alla tillbehör som funkar på en "vanlig" dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Jag har kollat en del på t100 ocb tänkte åka förbi siba (verkar vara den enda "vanliga" butiken som ar den?) och titta lite på den. De jag inte lyckats hitta information om är hur en usb modem skulle fungera till den? Annars verkar den helt klart passa in i det jag önskar.

Tangentbordet har en vanlig usb och plattan har micro-usb. Som sagt klarar den allt som en vanlig dator

Permalänk
Lego Master

Vad gäller tangentbord till iPad/Android så funkar ett vanligt bluetooth-tangentbord fint, det behöver inte vara några spetziahl-versioner om man inte tvunget vill ha ljusstyrka upp/ner osv. Har med stor framgång använt mitt (vansinnigt gamla) Logitech diNovo tgb till både iPad, iPhone och min tidigare S3a. Så ska man skriva längre texter kan det vara värt att bara ha ett lämpligt stativ för att få skärmen i bra vinkel, och sen ett helt eget tangentbord som fungerar bra för dig att skriva på.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag har både en iPad Mini Ret och en Dell XPS 10 så jag har ena foten i vardera läger (förutom Android då, hehe).

Smidigheten, lättheten och användarvänligheten på iPaden är ju oslagbar. Storleksmässigt hade du så klart behövt en icke-mini, även om jag tycker att formatet på Minin är sjukt smidig och funkar i både hem, arbete och på resande fot.

Dell XPS 10 är en Windows 8.1 RT surfplatta med medföljande docka (dvs tangentbord med extra batteri), med fördelen att Office-paketet (Word, Excel, Powerpoint och OneNote) ingår. Batteritiden på denna är utom denna värld, vi snackar 18 timmars användning. Något jag inte hittat motstycke till.

Tror att du hade gillat XPS'en och den hade funkat perfekt för dina ändamål, trots den ringa begränsningen med RT. Ja jag säger ringa för nu har mycket kommit till RT och jag har inget jag saknar idag efter jag uppdaterat den från W8 till 8.1. Men visst, risken finns att RT försvinner helt ifall inte vändningen kommer.

Rent budgetmässigt var det synd att du inte skrev det här förra veckan för då hade du kunnat köpa surfplattan plus dockan för löjligt låga 1440 kr inklusive moms och frakt hem till dörren. För det priset är det en oslagbar produkt man får, välbyggd och av hög kvalité. Däremot skulle jag inte lägga de rekommenderade 4995 kr för den och dockan.

Av de alternativ som kommit upp i tråden hittils så skulle jag också rekommendera T100. En iPad är en väldigt gedigen produkt men den har i mitt tycke mer begränsningar än andra alternativ.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Nu var det något år sen jag hade en iPad, så jag vet inte om det blivit bättre nu.
Jag tyckte i alla fall det var jobbigt att många hemsidor inte fungerade i webbläsaren (streamingtjänster mm).
Surfade man till Youtube så öppnades deras app upp automatiskt. Appen var klart sämre än webbsidan när det gäller listningar, filtrering mm.
Med Win 8.1/RT har jag inte dessa problem.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Tangentbordet har en vanlig usb och plattan har micro-usb. Som sagt klarar den allt som en vanlig dator

Lyckas inte få fram om mico usb går att använda med en "omvandlare". Något du har en aning om?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Såg denna nu för ett bra pris (vad jag kan hitta iaf?)

http://www.dustinhome.se/product/5010756542/toshiba-encore-at...

Behöver köpa tangentbord till löst då, men 8"..Hur stor skillnad är det egentligen? Upplösningen är ju inte så extremt stor skillnad på.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Lyckas inte få fram om mico usb går att använda med en "omvandlare". Något du har en aning om?

Har tyvärr inget att testa det med

Permalänk
Medlem

Jag skulle också satsa på något med W8. Helst den skarpa varianten (inte RT) om du vill kunna köra vanliga program t.ex. för utveckling. Surface med type cover är förvisso trevlig men en t100 är mer mångsidig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ipad 3 eller 4 skulle jag satsat på om du inte kan få loss pengarna för en air.
2'an är inte för gammal, men skillnaden mot 3+ är stor, särskilt skärmen.
Enbart om du får riktigt bra pris.

Air är dock värd det imho, köpte en i förrgår, jäklar vad lätt den är.

Samma appar som till telefonen, och till skillnad från windowsplattorna finns det enormt utbud.

På en vanlig platta med windows 8.x kan du köra alla DOS och windowsprogram som gorts sedan 70-talet och famåt och Windows har ett större utbud av programvara (Appar) än Ipad som har ett försvinnande litet utbud jämfört med PC-plattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Inlägg #1

Är det verkligen nödvändigt med 3G? Hur ofta har du tänkt använda plattan mer än hemma och i skolan? Du har väl wi-fi både i skolan och hemma antar jag?

Och om du Max kan lägga 4000kr på plattan, hur ska du då betala ett surfabonnemang?

Måste säga att det väldigt ofta finns tillgängligt wi-fi om man tex är på stan etc. Väldigt sällan jag personligen behövt koppla mig mot telefonen för internet så det skulle jag se som ett mindre problem. Skulle faktiskt kunna sträcka mig att säga att det är sällan jag surfar på mobilen i 3G nätet utan oftast bara på wi-fi...

Fundera över om 3g verkligen är ett krav...

Permalänk

Dator: Windows.
Surfplatta: IOS = ipad.
Telefon: Android.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Är det verkligen nödvändigt med 3G? Hur ofta har du tänkt använda plattan mer än hemma och i skolan? Du har väl wi-fi både i skolan och hemma antar jag?

Och om du Max kan lägga 4000kr på plattan, hur ska du då betala ett surfabonnemang?

Måste säga att det väldigt ofta finns tillgängligt wi-fi om man tex är på stan etc. Väldigt sällan jag personligen behövt koppla mig mot telefonen för internet så det skulle jag se som ett mindre problem. Skulle faktiskt kunna sträcka mig att säga att det är sällan jag surfar på mobilen i 3G nätet utan oftast bara på wi-fi...

Fundera över om 3g verkligen är ett krav...

Varje dag på tåget till skolan är de tänkt att användas med 3g.. :/

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Tack för alla svar.

Vad för pris bör man sikta sig in på för en ipad 2/3/4 32 gb med 3g/lte? Verkar skilja sig rejält bland annonserna på blocket.

Protip: Spana in blocket ofta och många dagar.

Det kommer in en heldel ipad till väldigt låga priser (pga okunskap av säljaren) men de går åt på någon timme. När jag köpte min iPad så kollade jag blocket ganska mycket och såg ~3 annonser till ett väldigt bra pris, jag ringer direkt men då är plattan redan såld och det har bara gått 5 timmar sen annons las upp.

Orkar inte skriva så mycket nu, men kortfattat: iPad funkar bra som skoldator tillsammans med Logitech Ultrathin Keyboard Cover. Riktigt bra tangentbord, no det bästa och snyggaste som finns till iPad. Helt klart värt priset.

EDIT:
Jag köpte min 32GB iPad 4 (wifi) med fodral, orginalförpackning och i nyskick (gick inte att se att den var använd alls) för 3350kr. Detta var ~2 månader innan iPad Air lanserades. Så det går som sagt att få det billigt om man orkar.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Varje dag på tåget till skolan är de tänkt att användas med 3g.. :/

Du har väll en smartphone att dela internet med, kör alltid jag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av mynick:

På en vanlig platta med windows 8.x kan du köra alla DOS och windowsprogram som gorts sedan 70-talet och famåt och Windows har ett större utbud av programvara (Appar) än Ipad som har ett försvinnande litet utbud jämfört med PC-plattor.

På en ipad har du mängder med appar anpassade till formatet till skillnad från det försvinnande lilla utbudet på windowsplattor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."