nätverk med windows home server 2011 och Linux client

Permalänk
Medlem

nätverk med windows home server 2011 och Linux client

Hej på er alla!

Jag har ett par enkla frågor. Jag håller på att bygga ett nätverk med windows home server 2011. Jag ska ha en blandad kompott av clienter: win 7, iOS och linux, och självklart nån tablet (iPad) och lite mobiler (iPhone). Vad tycker ni: hur svårt kan det bli att ställa in att alla "kommer överens" med varandra?

Klienten som jag ska köra Linux på ska ha antigen Linux Mint eller Zorin OS (en Ubuntu baserad distribution). Jag funderar på dessa två för att det skulle vara lättast att använda av dem som kan Windows. Jag har kört lite Linux men mest har jag skrapat på ytan: Ubuntu och Open SuSe. Mest tyckte jag om Open SuSe, men jag har kört för lite för att känna mig bekväm. Vad tycks, vilket ska jag välja: Linux Mint eller Zorin OS?

På burken som jag ska köra Linux har jag nu XP men med tanke på att supporten försvinner ville jag gå vidare till nåt som inte kostar nåt.

Tack för tålamodet!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vad servern ska göra men för utdelning av hårddiskutrymme funkar det ju även på linux att montera shares från windows-server (eller samba shares på linux) med cifs. Har ingen åsikt om vilken distribution du väljer, det är ändå ungefär samma sak "under huven". Finns ju även andra sätt att göra det på, exempelvis iSCSI om man vill dela ut rått hårddiskutrymme via nätverket (då formaterar man det som en vanlig hårddisk på klientdatorn). Eller är det en webbserver, mailserver eller något annat? Känns som det saknas information om vad serverns uppgifter är och vad som ska "komma överens" med varandra. Det som funkar bäst för egen del (prestandamässigt) när jag kör linux är att dela ut filerna från servern med NFS men jag vet inte hur bra stödet för detta är i windows server. Antagligen är det enklaste och mest kompatibla när det gäller fildelning mellan olika operativsystem att just använda SMB/CIFS (alltså vanliga windows shares).

Själv skulle jag valt linux på servern också, men du kanske har behov av att köra Windows på den och det går ju det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

Hej på er alla!

Klienten som jag ska köra Linux på ska ha antigen Linux Mint eller Zorin OS (en Ubuntu baserad distribution). Jag funderar på dessa två för att det skulle vara lättast att använda av dem som kan Windows. Jag har kört lite Linux men mest har jag skrapat på ytan: Ubuntu och Open SuSe. Mest tyckte jag om Open SuSe, men jag har kört för lite för att känna mig bekväm. Vad tycks, vilket ska jag välja: Linux Mint eller Zorin OS?

Både Zorin och Mint är baserade på Ubuntu och ingen av dem är lättare att använda än Ubuntu för den som kan Windows, de ser bara mer ut som Windows. Linux är inte Windows och fungerar på ett lite annorlunda sätt, GUI:et kan vara ganska lika Windows men inte mer.
Jag tycker nog att det inte spelar någon större roll vad du väljer, det finns gott om info att googla fram och tänk på att Ubuntus forum fungerar för Mint och Zorin också, utom när det gäller GUI. För övrigt kan du åtminstone i Mint och Ubuntu växla mellan Gnome, Unity (Enbart Ubuntu), KDE, Mate, Cinnamon, XFCE, och LXDE som skrivbordmiljö för att se vad du trivs bäste med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Beror väl lite på vad servern ska göra men för utdelning av hårddiskutrymme funkar det ju även på linux att montera shares från windows-server (eller samba shares på linux) med cifs. Har ingen åsikt om vilken distribution du väljer, det är ändå ungefär samma sak "under huven". Finns ju även andra sätt att göra det på, exempelvis iSCSI om man vill dela ut rått hårddiskutrymme via nätverket (då formaterar man det som en vanlig hårddisk på klientdatorn). Eller är det en webbserver, mailserver eller något annat? Känns som det saknas information om vad serverns uppgifter är och vad som ska "komma överens" med varandra. Det som funkar bäst för egen del (prestandamässigt) när jag kör linux är att dela ut filerna från servern med NFS men jag vet inte hur bra stödet för detta är i windows server. Antagligen är det enklaste och mest kompatibla när det gäller fildelning mellan olika operativsystem att just använda SMB/CIFS (alltså vanliga windows shares).

Själv skulle jag valt linux på servern också, men du kanske har behov av att köra Windows på den och det går ju det också.

Tack för svaret!

Jag tänkte köra WHS för att det är Windows jag kan. Och för under 500 kr skulle jag kunna testa det i början. Därefter kan jag "gå över" till Linux på servern, men jag upplever som en ganska stor grej att hoppa direkt till server-Linux. Med andra ord tänkte jag som en mjukstart.

Det som ska köras i nätverket är mest att dela hårddiskutrymme, men så småningom ska det bli diverse servrar: mejl, webb, etc. Men först ska alla clienter spara/köra dokument ifrån server. Dessutom ska servern backa med jämna mellanrum datorerna som finns i nätverket. Kanske ska tableten och mobilerna backas oxå, om jag klarar av det. Jag menar att backa automatiskt och inte manuellt. Längre fram kanske jag kan göra nån VPN variant för att kunna accessa sakerna från server från utanför hemnätverket.

Om jag ska mig an server-Linux tror jag att jag behöver ganska mycket tid på mig för att lära mig "allt" som ska behövas. Jag har kört Linux bara i desktop version och inte alls som server. Däremot har jag lite erfarenhet när det gäller Win Server 2000, 2003 och lite, lite 2008. Därför kändes det rätt att välja WHS för att börja med. Det med tiden är att om några få veckor ska jag börja en 4,5 månader utbildning på annan ort och jag ska inte ha jätte mycket fri tid. Alltså jag vill vara klar med att sätta upp nätverket så lång att jag kan backa alla datorer och att jag kan dela hårddiskutrymme på server.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Både Zorin och Mint är baserade på Ubuntu och ingen av dem är lättare att använda än Ubuntu för den som kan Windows, de ser bara mer ut som Windows. Linux är inte Windows och fungerar på ett lite annorlunda sätt, GUI:et kan vara ganska lika Windows men inte mer.
Jag tycker nog att det inte spelar någon större roll vad du väljer, det finns gott om info att googla fram och tänk på att Ubuntus forum fungerar för Mint och Zorin också, utom när det gäller GUI. För övrigt kan du åtminstone i Mint och Ubuntu växla mellan Gnome, Unity (Enbart Ubuntu), KDE, Mate, Cinnamon, XFCE, och LXDE som skrivbordmiljö för att se vad du trivs bäste med.

Då missuppfattade jag helt Zorin och Mint. När jag tänker efter inser jag att du har rätt: det är bara GUI:et som liknar Windows. Då kanske jag ska köra Open SuSe, som jag kan mest. Där tyckte jag att jag fattade logiken bättre än i andra distributioner. Nu när jag tänker efter har jag kört ganska mycket DSL och gillade starkt. Fast det var för nåt par år sedan. Jag har en bok i DSL och kanske kan vara ett bättre variant att börja så, med tanke på det du säger om att hitta hjälp och sånt. Boken är jätte bra och går genom allt från installation till inställningar och att förklara grundligt hur DSL funkar. En sak till är att DSL är liten och är förbaskat snabbt. Kanske den är inte så avancerad och sånt, men för att börja med skulle det räcka. Eller? Vad tycks om min resonemang?

Jag valde Mint och Zorin för att det var lätt att installera och komma igång, och att jag kände igen mig i miljön.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att testa och se hur det funkar. Du skulle ju kunna testa att dela ut filer från windows 7 - datorn och se om det funkar att komma åt dem från alla dina enheter. Går detta så borde det funka från servern också.

Backup från Windows 7 till en samba share har jag testat och det bör funka likadant till en share på windows. Jag kör med SyncToy i schemaläggaren så att windows 7 datorns mapp speglas till en mapp på servern. Sedan får servern i sin tur ta hand om versionshantering och backuper av denna mappen (jag har löst detta med CrashPlan). råkar man radera en fil så raderas den också på den speglade mappen på servern men då ska backupsystemet kunna återställa en gammal version av filen från backupen via versionshanteringssystemet.

På Linux sköter jag speglingen med rsync. Det borde funka att köra rsync mot en windows share (själv kör jag rsync via ssh på linux). Här hittade jag en guide: http://www.linux.org/threads/rsync-from-linux-to-smb-device-i...

Mobiler har kanske inte så mycket data och då kan det funka att köra DropBox till en speglad mapp på servern som sedan får sköta om backup och versionshantering av dropboxmappen (exempelvis det också med CrashPlan).

Tycker detta är en bra princip. Spegla allting till servern så har man allting åtkomligt överallt ifrån. Sedan låter man servern i sin tur sköta om backuperna av dessa filer. För att backuper ska funka i praktiken (åtminstone för mig) så bör man schemalägga dem att köra automatiskt i bakgrunden. Även om CrashPlan är långsamt så funkar det att köra mot molnet (man kan också köra lokalt till någon backupdisk, eller till någon kompis, man måste inte köra deras molntjänst). Finns kanske bättre sätt att göra det på. för egen del kör jag ZFS på servern så förutom crashplans versionshateringssystem så kan jag hitta gamla versioner av filerna i snapshots som tas regelbundet (en gång i kvarten) på servern. Den funktionen vet jag inte om det finns i WHS? Men det finns säkert andra sätt att lösa det på.

Edit: Det där med val av distribution är helt en smaksak. DSL är kanske lite väl minimalt? Jag har inte testat det men känner du dig hemma i det så för all del. Tycker du ubuntu, mint och zorin verkar intressanta kanske du också ska kika på originalet som alla debianbaserade distar härstammar ifrån - Debian. Kör debian 7 på dotterns dator (hon är 10 år) och hon fixar det utan större problem. Valde XFCE som skrivbordsmiljö då det är lättdrivet. Debian XFCE kan man enkelt installera genom att gå via menyn avancerade alternativ (eller vad det nu hette) på installationsskivan och välja alternativa skrivbordsmiljöer. Perfekt att köra på halvgamla datorer. Funkar XP bra så funkar också debian med XFCE bra. Man får en fullstor linuxinstallation som ändå är lättdriven och snabb. Debian har stora programvaruförråd och det mesta om ubuntu gäller också i debian.

Permalänk
Medlem

Vanliga Ubuntu är väldigt lätt också, speciellt för dem som använt Mac OSX eller t.o.m Android... Du har en launcher på sidan och sen en "programbutik" där du kan installera typ vad du vill i från. Det mesta är gratis.

Skulle utan problem kunna lära min farmor använda det.

Det kräver dock lite mer än WinXP, framförallt på grafikfronten, så det kanske är dumt av just den anledningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det med vilken Linux kommer jag att köra på klienten kan vi säga att det är irrelevant. Det blir nån form av Linux. Jag vill inte köpa nån Win 7 licens.

Det viktigaste frågan är om ska jag backa mina datorer nu (för att jag ska vara borta ca 5 månader och om någonting händer vill jag inte förlora mina saker) och att spendera denna tid att lära mig nån server-Linux eller ska jag installera WHS direkt och byta till server-Linux senare när jag ska ha tid? Denna fråga var lite retorisk, mer för mig själv. Det är jag som måste ta det beslutet. Får se hur jag gör.

Jag sa DSL bara för att jag har ett bra stöd i boken jag köpte, men efter att jag lär mig mer och mer kan jag hoppa över till nåt mer avancerad. Jag vet inte varför jag är så attraherad av Open SuSe. Kanske för att hade det lätt att fatta logiken i den. Eller för att den är tysk! Jag vet faktiskt inte. Men jag tycker mycket om den disten.

Annars det du, ronnylov, skriver låter det vettigt och logiskt, ur min synpunkt. Jag fattar halva av det du tar upp men jag litar på att andra halvan är lika bra och att jag ska förstå när jag sätter mig i det. OBS: jag skämtar. Det är många saker som jag aldrig har jobbat med (SyncToy, CrashPlan, rsync, ssh, etc) men jag får hoppas att det är inte så svåra som det låter.

Vad tror du att det skulle ta tidsmässigt i anspråk, för en nybörjare, att ställa in en Linux-server dist att göra backup på datorerna i nätverk? Som du sa: att spegla och backa. Alltså jag menar att jag kanske har till att börja med ett nätverk bara för att backa datorerna men varje dator ska accessa internetet på egen hand, så att säga.

Nu börjar jag bli ledsen, riktig ledsen: indirekt jämför ni mig med 10 åriga barn eller med era farmödrar. Jag får skärpa mig och sluta lipa. Kanske din farmor, usilusken, är nästan lika gammal som jag. I vilket fall som helst får jag skärpa mig.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

usilusken, ser jag att i en annan tråd föreslår du FreeBSD som server-Linux. Kan du argumentera lite?

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

ronnylov, jag ser i en annan tråd att du föreslår Arch Linux på server. Varför?

EDIT: jag läser på din sida om Arch, och där förklarar du ganska bra.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

ronnylov, jag ser i en annan tråd att du föreslår Arch Linux på server. Varför?

EDIT: jag läser på din sida om Arch, och där förklarar du ganska bra.

Enda anledningen att jag kör Arch på min server är att jag kan det bäst eftersom jag får samma system som på min skrivbordsdator. Rent generellt kan nog distar som inte uppdaterar sig så ofta kanske vara vettigare på en server, exempelvis debian eller freebsd. En så kallad stabil dist kräver mindre underhåll. Stabil menas inte att den kraschar mindre ofta utan att den förändras lite över tiden, man ligger kvar på samma programvaruversioner längre tid och uppdateringar är kanske endast säkerhetsfixar och sådant. Arch är väl raka motsatsen till en stabil dist men jag gillar det och för hemmabruk funkar det bra. Arch Linux är en så kallad rullande dist vilket innebär att allting uppdaterar sig till nyaste versionen av programvaran kontinuerligt. Det innebär att plötsligt kan man behöva ändra om konfigurationen eftersom nya versionen infört förändringar, ibland riktigt stora förändringar. Det har både för- och nackdelar. På en server kanske detta mer är en nackdel då det kan innebära att driftsstopp för underhåll får ske oftare. Å andra sidan kan man gå miste om nya förbättrade funktioner i nya versioner av programvaror. På företag kan driftstopp vara förödande men hemma spelar det mindre roll så där kan man göra mer som man känner för.

Jag har tidigare kört FreeBSD. Det var stabilt och fungerade bra men jag tyckte det var svårt för mig att underhålla eftersom jag inte var så bra på hur systemet fungerade. Lärde mig en hel del men servern var liksom mest något som bara stod och gick och det kändes inte så roligt att pilla med den. Dessutom saknades stöd för TV-kort som jag ville använda och en del andra saker som bara fungerade på Linux. Jag körde FreeBSD för det hade bra stöd för ZFS filsystem (innan hade jag kört ZFS på opensolaris och det var för mig ännu krångligare än FreeBSD). Sedan kom det bra stöd för ZFS på Linux och då gjorde jag slag i saken och installerade det som jag trivs bäst med - Arch Linux. Men bara för att jag gillar det så betyder det inte att det är bästa valet för någon annan. I grunden är nog FreeBSD ett robustare system om man kan hantera det. Arch Linux är inte på något sätt enklare att hantera än FreeBSD men för just mig personligen så är Arch Linux enklare då jag är van med det.

Du har själv skrivit att det är Windows som du kan bäst. Då är det inget fel att du väljer köra Windows på din server åtminstone att börja med. Det är ju på samma sätt som för mig att då kör du det du kan bäst. Men det hindrar inte att du lär dig mer om Linux under tiden. Du kan labba med någon annan dator (eller i en virtuell dator i programmet VirtualBox) och på det viset lära dig hur man kan göra saker i andra operativsystem.

Finns ingen anledning att du ska bli ledsen. Själv tycker jag det är roligt att försöka hjälpa till. Du kan säkert annat som jag inte har någon susning om. Windows servrar t.ex. kan jag inte mycket om annat än typ dela ut lite filer i Windows 7.

Citat:

Vad tror du att det skulle ta tidsmässigt i anspråk, för en nybörjare, att ställa in en Linux-server dist att göra backup på datorerna i nätverk? Som du sa: att spegla och backa. Alltså jag menar att jag kanske har till att börja med ett nätverk bara för att backa datorerna men varje dator ska accessa internetet på egen hand, så att säga.

Svårt att säga. Installera operativsystemet går fort, det fixar man inom någon timme beroende på vad man installerar. Sedan bör man lägga en stund på att skapa användarkonton. Är man endast en användare så går det också ganska fort (sker ofta automatiskt vid installationen).

Dela ut filer på nätverket: Då installerar man samba. Det som är klurigt är konfigurationen som man vanligen gör i en textfil. Dessutom måste man skapa användare för samba också och smidigast är det att ge dem samma användarnamn och lösenord i linux, samba och på windows. Då loggas man in på sina shares automatiskt från windows och sliper ange lösenord mer än möjligen första gången man ansluter.

Synka från sina datorer. SyncToy och schemaläggaren i windows men det är samma metod även om man har en windowsserver. Som alternativ funderar jag på bittorrent sync (BTsync). Det verkar smidigt och finns för de flesta operativsystem

Backup: Jag föreslår CrashPlan. Det är hyfsat enkelt att installera och man kan konfigurera det via grafiska gränssnittet på servern. En Linuxserver kör man ofta utan GUI men då kan man lösa det ändå:
http://support.code42.com/CrashPlan/Latest/Configuring/Config...

Jag tror du får lägga några dagar på konfigurationen (inte effektiv tid men man kanske orkar hålla på ett par timmar om dagen). Har man gjort det innan går det fort men första gången är det nog en hel del strul. Särskilt det här med filrättigheter och konfiguration av samba kan ställa till det. Om du nu snart ska resa bort så kanske det blir stressigt att fixa innan?

Permalänk
Medlem

Ditt inlägg var bra och komplett, i den mån jag behöver just nu. Tack för tiden du lade ner för att skriva så mycket!

Från början vill jag nämna att jag skämtade: att jag indirekt blev jämfört med unga eller gamla personer var det bara en skämt. Jag vet att jag kan vara i stånd att klara av sånt projekt. Det är inte så svårt. Mitt problem är bara att tiden rinner iväg:

- klienten som ska få Linux på har just nu XP på. I mitten av feb åker jag iväg och kommer tbx i slutet av juni. Med tanke på att i början av april supporten för XP försvinner då måste jag ordna det nu, innan att jag åker iväg. Jag menar att backa allt som finns på den pc. Dator i sig tar jag med och installerar nån Linux på den.

- jag har data på flera olika hdd och ja vill gärna backa allt som finns på innan att jag åker iväg

- jag har en hdd som har pajat mjukvarumässigt och jag vill rädda datan från den. Den hdd tar jag med mig men jag har inget program för ”data recovery” än.

Det är därför har jag bråttom och ville installera WHS på server. Jag kan ta en gammal stationär dator med mig och ”leka” med nån server-Linux när jag är borta. Då kan jag uppgradera min riktiga server när jag kommer tbx.

Allt som du skrev, ser logiskt ut och precis i min smak.

Nu när jag tänker efter för flera år sedan körde jag för några veckor Suse och Open Suse och jag t.o.m. köpte en Suse Bible. Alltså jag kan experimentera med Suse också. Jag ser att man kan installera Open Suse även på server. Då kan jag köra med samma systemoperativ i båda fallen: server och klient. Får se vad det blir.

Tack så mycket för all hjälp. Jag får smälta lite det du skrev.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Det jag sa med Open Suse var att jag tänkte apa din idé med att ha Arch både på server och på klienten. Jag kan mer om Suse, fast att jag inte kan så jätte mycket. Det jag tycker hos Suse är att man kan lösa kanske t.o.m. allt genom det grafiska, utan att blanda in kommandoterminalen (inte att jag är rädd om det men det går mycket fortare). Det finns säkert andra distar som klarar av det men jag tycker jätte mycket om YAST och dess utseende.

En sak till med Open Suse är att gamla versioner fortfarande finns som ”Evergreens”, alltså en community som underhåller dem även om huvudutvecklingen har avslutats. Med andra ord, för mig som tycker om att hålla mig så långt som möjligt till samma lösning, det är en stor fördel att välja Open Suse. Jag vill ha stabilitet. Det med rullande dist attraherar mig inte så väldigt mycket. Jag vill lägga så lite tid på underhåll som möjligt. Och nu när jag insåg att man kan t.o.m. installera Open Suse på server blev det ännu mer intressant.

Nu började jag kolla upp det med ZFS och jag blir inte så klok på det. Alltså jag hittar inte svar till mina frågor så fort jag skulle vilja.

Alltså är ZFS kompatibel med vilket Linux som helst? Jag hittar inte om den supportar Open Suse.

Finns det nån skillnad mellan ZFS och OpenZFS?

Kan man köra CrashPlan mot en annan dator som sitter i samma nätverk? Samma fråga när det gäller SyncToy och BTsync?

Flera frågor kommer. Kanske!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Ja kör på det som känns bäst så blir det nog bra. Har testat OpenSuse för några år sedan och det funkade väl bra men jag fastnade inte riktigt för det. Minns inte varför jag inte fastnade för det men det duger nog ändå bra.

Angående ZFS så kör jag "ZFS on Linux". OpenZFS är open source versionen av ZFS som bland annat ZoL och FreeBSD använder. Finns också en closed source version som Solaris använder. Från början var Solaris ZFS framtaget med öppen källkod men sedan efter att Oracle tog över efter Sun så valde de stänga koden för nyutvecklade versioner så numera finns två versioner av ZFS. OpenZFS och Solaris ZFS. Open ZFS är vidareutvecklingen från den senaste versionen med fri källkod och det är inte längre kompatibelt med Solaris ZFS. Samma utveckling skedde med operativsystemet Solaris, det stängdes av Oracle och det har släppts fria versioner som exempelvis Illmos. Illumos kör med OpenZFS också så ska man köra ZFS föreslår jag något operativsystem som använder OpenZFS för bästa kompabilitet med olika operativsystem.

Men du måste inte köra ZFS på en linux-server. ZFS installerar man som ett tillägg på linux eftersom det på grund av licensskäl inte får distribueras tillsammans med Linuxkärnan. Det blir lite extra krångel jämför med sådant som finns med i linuxkärnan. Jag behövde importera min ZFS-pool från FreeBSD till Linux. Hade jag startat om på nytt idag kanske jag hade valt filsystemet btrfs istället. Det har liknande features som ZFS men är inte kompatibelt med någon version av ZFS.

Ja man kan köra CrashPlan mot annan dator i samma nätverk eller mot annan dator över internet eller mot CrashPlan molntjänst. Går även att köra direkt mot en hårddisk, exempelvis en extern disk. SyncToy är mer begränsat inom lokala nätverket (Windows-nätverket) eller till lokala hårddiskar eftersom man kör från en Windowsdator mot en mapp som man kommer åt från Windows-datorn. BTSync kan man köra på lokalt nätverk eller internet mot andra datorer.

Finns väl något inbyggt backupprogram i Windows också? Jag har inte testat detta så jag kan inte hur detta fungerar men nog borde väl det också kunna vara ett alternativ?

Har kollat lite mer på BTSync och kanske väljer överföra backuperna från linux med rsync trots allt. BTSync verkar ha problem att behålla linux filrättigheter i de synkade mapparna. Kör man enbart sina egna filer spelar det mindre roll men har man många olika användare så får man köra BTSync för varje användare vilket känns lite krångligt. Men fördelen med BTSync är att det funkar på många operativsystem, är snabbt och oberoende av en server.

EDIT: För att öka förvirringen ytterligare har jag hittat ett intressant alternativ för att göra backuper på Linux.
Obnam: http://liw.fi/obnam/
Det gör snapshots och deduplication på backuperna. Deduplication innebär att filer med likadant innehåll endast sparas en gång vilket kan spara en del plats på backupdisken. Det har även möjlighet att kryptera backupen vilket kan vara vettigt.

Permalänk
Medlem

Snacka om förvirring!

Jag har hunnit läsa på lite mer ordentligt, tycker jag. Det med ZFS attraherar mig mycket. Men samtidigt (efter det jag läste) det ser komplicerat ut men alla inställningar och pillande, det skrämmer mig lite.

Jag tror att jag ska köra på Windows (och jag tänkte på WHS först och främst) än så länge och så småningom går jag över till Linux. Men som det ser ut idag det kan ta sin tid. Jag ska installera nån Linux på en desktop och lära mig så. När tiden är mogen ska jag köra vidare och expandera till på server sidan.

Alltså allt som allt upplever jag att det kan bli överväldigande att göra allt på en gång: gå över till Linux både på server och desktop-sidan, uppgradera iMac:en till ett bättre os (den är för gammal att uppgraderas till det senaste), att byta till ett annat os på min gamla laptop (det kan hända att det blir W8), o.s.v. Nej, det blir för mycket med allt på en gång. Då får det blir så att övergången till Linux ska vänta.

När det gäller os på server började jag fundera på W8.1 (fast att det är inget server-os) istället för WHS. Jag hittade lite guider på internet och jag har inte så stora behov av alla tjänster som ett riktigt server-os har. Jag vet inte. Jag är lite vilse i pannkaka.

Jag får läsa lite böcker och se vad ska jag göra. Jag har min utbildning som kräver mycket av mig, därefter till sommar ska jag leta efter jobb, etc. Jag vet inte hur mycket tid kan jag lägga på detta projekt. Jag vill hitta en kompromiss.

Visa signatur

CDan