Telia Huawei E3276 fungerar inte ... på min dator

Permalänk
Medlem

Telia Huawei E3276 fungerar inte ... på min dator

Tjenare

Som rubriken lyder så har jag ett problem med min Huawei E3276. För er som inte vet vad det är så är det en dongel med vilken jag ska kunna koppla upp mig på ett mobiltnätverk från Telia. Problemet är att den vägrar fungera på min HP laptop.

Vad jag gör är helt enkelt att koppla in den i USB uttaget, har testat samtliga tre för övrigt, och installerar drivrutinerna och genomför hela den tråkiga proceduren man ska gå igenom första gången. Därefter knappar jag in PIN koden varpå jag ska vara uppkopplad. Men så är inte fallet. Där står nämligen att 'Internetåtkomst saknas". Jag kan koppla upp mig utan problem på mitt trådlösa nätverk och jag kan även använda mobiltelefonen som modem. Det fungerar utan problem. Men Telias mobilanätverk kan jag alltså inte använda.

Det konstiga (tur i oturen kanske) är att dongeln fungerar utan problem på alla andras datorer. Jag har själv Windows 8 (som jag för övrigt är grovt förälskad i) men dongeln har fungerat på alla tre datorer utöver min egen jag testat. Och då ska det sägas att en av dessa har Windows 8.

Har någon upplevt samma problem och kanske har en lösning? Eller har någon kanske helt enkelt en lösning?

Visa signatur

Peter Griffin for president

Permalänk
Medlem

hade en sån dongel sist jag var till sverige, fick lägga in Win7 på min laptop för att den skulle fungera ( hade win8 innan )

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Det finns en lösning för Windows 8, jag kikar på det när jag kommer till j***t imorgon.

Det är alltså något aktivt som du behöver göra på din dator för att få internetåtkomst med E3276, spelar ingen roll hur många gånger du ominstallerar det hela osv, dock så är det så att den här inställningen redan (av någon anledning) ligger aktivt på vissa Win8 installationer, inte en susning varför.

Edit:

Okej, det här är vad ni behöver göra för att få igång E3276 på Win8:

Gå in i Kontrollpanelen -> Nätverk och delningscenter -> Välj Ändra inställningar för Nätverkskort ->högerklicka på nätverksadaptern för modemet och välj Egenskaper -> bocka ur på AppEx Networks Eccelerator -> nu ska det fungera att koppla upp

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Det finns en lösning för Windows 8, jag kikar på det när jag kommer till j***t imorgon.

Det är alltså något aktivt som du behöver göra på din dator för att få internetåtkomst med E3276, spelar ingen roll hur många gånger du ominstallerar det hela osv, dock så är det så att den här inställningen redan (av någon anledning) ligger aktivt på vissa Win8 installationer, inte en susning varför.

Edit:

Okej, det här är vad ni behöver göra för att få igång E3276 på Win8:

Gå in i Kontrollpanelen -> Nätverk och delningscenter -> Välj Ändra inställningar för Nätverkskort ->högerklicka på nätverksadaptern för modemet och välj Egenskaper -> bocka ur på AppEx Networks Eccelerator -> nu ska det fungera att koppla upp

http://i47.tinypic.com/erli1i.png

Tusen tack!

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.