Permalänk
Medlem

Ovanligt högt RAM-användning?

Har nyligen börjat lägga märke till att min dator verkar sluka ovanligt mycket RAM-minne. När datorn nyligen startats, och endast Skype är igång, används ändå nästan 1100MB RAM-minne. Rätta mig om jag har fel, men detta är väldigt högt med tanke på att jag inte har någonting särskilt igång, eller? Har f.ö Windows 7 installerat.

Permalänk
Medlem

Hur mycket RAM har du?

1100MB låter inte konstigt.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

har för mig att windows 7 anpassar ram användningen efter mängden minne?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hennil93:

Har nyligen börjat lägga märke till att min dator verkar sluka ovanligt mycket RAM-minne. När datorn nyligen startats, och endast Skype är igång, används ändå nästan 1100MB RAM-minne. Rätta mig om jag har fel, men detta är väldigt högt med tanke på att jag inte har någonting särskilt igång, eller? Har f.ö Windows 7 installerat.

Har du läst de klistrade trådarna + regler innan du postar? Då får du gärna lägga till vad du har på din sida då vi är rätt blinda här.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennil93:

Har nyligen börjat lägga märke till att min dator verkar sluka ovanligt mycket RAM-minne. När datorn nyligen startats, och endast Skype är igång, används ändå nästan 1100MB RAM-minne. Rätta mig om jag har fel, men detta är väldigt högt med tanke på att jag inte har någonting särskilt igång, eller? Har f.ö Windows 7 installerat.

1100mb är väl inget märkvärdigt, utan låter ganska normalt. Själv nyttjar jag 2500mb minne ungefär vid uppstart.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

1.1gb-minne är inte alls mycket varför får du för dig det? antar du har 32bits win7 och 2gb ram i sådant fall..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Om du har ett system med mycket med RAM kommer Windows att lägga upp mer i minnet än den swappar. Men en nystartad 4GB maskin kan ta runt 1100mb nystartad, så det är inget konstigt som övriga också har konstaterat.

Permalänk
Medlem

Satt igår och sökte runt lite kort och hittade ett par trådar där folk sade att deras RAM-använding låg på ca 400-700MB, så tyckte mitt lät högt, men det verkar inte stämma då. Jag har 4GB RAM sammanlagt, har 64-bitars win7.

Permalänk
Medlem

400-700? Nää då ljög dom nog för dig aldrig hört talas om det då OS tar cirkus 500mb för hårdvara och system.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Inget konstigt mycket ram. Min bärbara dator använder 2.4 GB av 5.8 GB (43%) Och då har jag igång Firefox (drar ca 750MB) systemtjänser, Hard Disk sentinel, CoreTemp, word. Så du ligger bra till. Jag använder Windows 8.1

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det verkar ju lugnt då! Tack för snabba svar, skönt att det verkar vara normalt!

Permalänk
Medlem

Inte sett en dator använda så lite ram sen XP tiderna.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Minne är till för att användas. Oanvänt minne är värdelöst. Man har inte köpt minnet för att INTE använda det. Det är alltid snabbare att ladda saker från RAM än från disk. Det enda undantaget är dåligt skrivna program som läcker minne. Windows släpper omedelbart ifrån sig använt minne om det behövs till annat.