Får inte ut maxkapacitet av högtalare

Permalänk

Får inte ut maxkapacitet av högtalare

Tjena har börjat fundera på om jag får ut full kapacitet av mina högtalare. Har en yamaha rx-v475 som just nu driver två Dynavoice magic F6 EX. Förstärkaren börjar på -80db max är 15db. Om jag bara kollar på vanlig tv brukar -40db vara normalt. Till musik och film brukar jag ha runt -25db men det blir ändå inte jättehögt. Kan jag ha kopplat dom fel även fast jag inte tror jag gjort det och hur högt vågar jag ha? Du kanske varit med om något liknande? Tacksam för alla svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan spela så starkt som delarna tål innan de börjar dista, vart skalan på förstärkaren står säger inget om du inte mätt och kalibrerat nivåerna, men direkt det blir dist ska du sänka nivån oavsett vad volymratten visar för spelar du vidare kommer förmodligen diskanterna att gå sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patterump:

Tjena har börjat fundera på om jag får ut full kapacitet av mina högtalare. Har en yamaha rx-v475 som just nu driver två Dynavoice magic F6 EX. Förstärkaren börjar på -80db max är 15db. Om jag bara kollar på vanlig tv brukar -40db vara normalt. Till musik och film brukar jag ha runt -25db men det blir ändå inte jättehögt. Kan jag ha kopplat dom fel även fast jag inte tror jag gjort det och hur högt vågar jag ha? Du kanske varit med om något liknande? Tacksam för alla svar.

Det är låter helt normalt. Jag har också en Yamaha-förstärkare och kör med ungefär samma siffror.

Permalänk

Gå inte efter vad förstärkaren säger i db, det är så mycket som påverkar. Känslighet, impedans m.m. Bara o dra på så det inte distar eller låter jobbigt o lyssna

Skulle inte rekommendera att ändra nivåerna på ingångarna. Detta kan man behöva göra om enheten man kopplar in av någon orsak har låg utnivå i förhållande till andra enheter man kopplat in. Då kan man använda sig av det. Men om utnivån från den inkopplade enheten är normal och man ändå höjer kan det uppstå intern digital dist vilken man inte vill ha.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Patterump:

Tjena har börjat fundera på om jag får ut full kapacitet av mina högtalare. Har en yamaha rx-v475 som just nu driver två Dynavoice magic F6 EX. Förstärkaren börjar på -80db max är 15db. Om jag bara kollar på vanlig tv brukar -40db vara normalt. Till musik och film brukar jag ha runt -25db men det blir ändå inte jättehögt. Kan jag ha kopplat dom fel även fast jag inte tror jag gjort det och hur högt vågar jag ha? Du kanske varit med om något liknande? Tacksam för alla svar.

Det är en logaritmisk skala, från -40 till -30 blir det dubbelt så högt, -40 till -20 blir det 4 gånger högre.
Så testa att spela ner mot 0 dB, då blir det nog annorlunda ska du se. Höj dock allteftersom, börja inte på 0 dB för iaf mina öron skulle blöda då

Hade själv samma högtalare tidigare, och spelade på ungefär samma volym så det är inget fel med dina grejer.