Samsung Galaxy S5 får fingeravtrycksläsare

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Varför ser man aldrig bashing på LG, Sony, HTC eller Motorola för att de inte är innovativa nog?

För att det är Samsung som äger upp Apple, och därmed framkallar rädsla hos Apple-fanboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

1. Apple är inte först med fingeravtryckskanner på en mobiltelefon.
2. Apple är inte först med en telefon som använder sig av metallchassi.
3. Apple är inte först med en telefon i olika utföranden med olika priser.

https://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0

Du har förstås rätt men samtidigt känns det inte som en kosmisk slump att Samsung nu också gör en modell med såpass liknande upplägg/features.

Permalänk
Medlem

Å varför funkar inte 4 siffror som pinlås längre?

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

För att det är Samsung som äger upp Apple, och därmed framkallar rädsla hos Apple-fanboys.

Något belägg på det..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Och ditt kära äppleföretag? Säg något de var först med?
Samsung har precis gjort det Apple alltid gjort: Tagit något som redan finns för att sedan göra det bättre. Detta kallas utveckling.

Nej, Apple tar teknologi som redan finns och gör det till en bra produkt. Samsung kollar vad som är populärt och försöker göra det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Fast nu är det ju inte Apple som lett utvecklingen med fingerscanner. Ett exempel är Motorola Atrix som hade fingerscanner på on-knappen. http://phandroid.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2013/09/...

Kan tillägga att sensorn fungerade helt ok då min sambo hade en Atrix som jobbtelefon. Det var sällan hon behövde dra fingret mer än en gång för att låsa upp, och jag lyckades aldrig lura sensorn

Att Apple sen lyckas hypea fingersensorn något enormt och Samsung då direkt hoppar på tåget är en helt annan femma.

Sant. Leder utvecklingen var kanske fel uttryckt av mig. Trendsättare är mer ordet jag borde använt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evulme:

Å varför funkar inte 4 siffror som pinlås längre?

Läste någon undersökning om att folk struntade i att låsa sina telefoner med pinkod, så ett fingeravtryckslås skulle bli mycket enklare...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

5,25" skärm är för stort. 2560x1440 är totalt onödigt, bara slösar batteri och cpu för att driva den. Tänk om de nöjt sig med 720p och haft 50% längre batteritid istället.

Tyvärr är utvecklingen mot större mobiler med kortare o kortare batteritid. Jag hade kunnat tänka mig en 3,5" skärm i 720p om jag slapp ladda den varje dag även vid ordentlig användning och inte bara standby.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Sant. Leder utvecklingen var kanske fel uttryckt av mig. Trendsättare är mer ordet jag borde använt.

Fast det är fanboysen som gör att det blir en trend. Om ett annat företag kommer med något är det inget, ingen trend sätts, kommer Apple med något så är det värsta grejen och alla andra som inför funktionen kopierar Apple, även om Apple inte var först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Sant. Leder utvecklingen var kanske fel uttryckt av mig. Trendsättare är mer ordet jag borde använt.

Inget är mer sant än det. Hur mycket innovation de faktiskt kommer med kan diskuteras. Men de är fenomenala på att hitta sätt att göra en funktion eller produkt trendig.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av evulme:

Å varför funkar inte 4 siffror som pinlås längre?

Maze lock ftw. Fast jag kör utan lås, har inga hemligheter på luren och låsen är bara jobbiga att ta sig förbi :v

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

1. Apple är inte först med fingeravtryckskanner på en mobiltelefon.
2. Apple är inte först med en telefon som använder sig av metallchassi.
3. Apple är inte först med en telefon i olika utföranden med olika priser.

https://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0

Apple var inte ens först med iPhone-designen...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Sitter på en 5S nu och kan säga att den fingeravtrycksläsaren fungerar var 3:e gång..... bara en dryg grej att ha.

Visa signatur

Jag har aldrig fel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av omEn||LabZ:

1. Apple är inte först med fingeravtryckskanner på en mobiltelefon.
2. Apple är inte först med en telefon som använder sig av metallchassi.
3. Apple är inte först med en telefon i olika utföranden med olika priser.

https://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0

Måste "leda utvecklingen" och "vara först med en produkt" vara samma sak då?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Du har förstås rätt men samtidigt känns det inte som en kosmisk slump att Samsung nu också gör en modell med såpass liknande upplägg/features.

Det har du rätt i. Självklart vill ingen vara sämre än den andra och om någon märker att något någon annan gjort fungerar så vill man hoppa på det tåget. Det är ju företag vi pratar om som lever på att tjäna pengar Tror att många företag lärt sig nu att Apple är som Tek Syndicate säger "A recipe company". Företag som tex Samsung skapar tekniken (paneler, CPU, Flash, RAM m.m.), låter Apple ta alla ingredienser de skapat och skapa något av det. Sen är det bara för dom andra att se om det fungerar eller inte. Detta är väldigt hårddraget och inte alltid det som händer men lite så är det iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Underbart, en liten enhet som kan analysera DNA i hudceller också bara så har NSA och gänget all info dom kan behöva. It's a brave new world.

Visa signatur

Eternity preceeds us, eternity follows us: Between two infinities, of what account is one poor mortal that the century should inquire about him? -P.J. Proudhon

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Inget är mer sant än det. Hur mycket innovation de faktiskt kommer med kan diskuteras. Men de är fenomenala på att hitta sätt att göra en funktion eller produkt trendig.

Trendig ja, och användbar. De lyckas ta funktioner och få in det till en användbar produkt som är smidig och tillräckligt lättillgänglig för att det ska kännas som en attraktiv grej. Dessutom känns funktionerna väl integrerade i systemet och är så pass snygga att de känns trevliga att använda.

Permalänk
Medlem

Wow. Verkligen wow.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av slimboyfat:

Men det finns ju telefoner innan som haft fingeravtrycksscanner...

Nu menade jag inte fingeravtrycksscanner. Utan att dom borde satsa sina resurser på att göra bättre telefoner. För dom är ju inte nr 1 längre.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av omEn||LabZ:

1. Apple är inte först med fingeravtryckskanner på en mobiltelefon.
2. Apple är inte först med en telefon som använder sig av metallchassi.
3. Apple är inte först med en telefon i olika utföranden med olika priser.

https://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0

Apple är inte först med nått vad jag vet. Men dom är alltid den som får det att funka bäst och sen kommer Samsung efter..

Permalänk
Avstängd

Ingen som har något emot att lämna ifrån sig sitt fingeravtryck?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Varför vill de ha detta när Apples fingeravtrycksläsare hackades på nolltid..?

Känns som det är tvångstankar att härma Äpplet..

Snälla, TÄNK LOGISKT!

Tror du att lösenkodlos är bättre? eller att man drar ett mönster på skärmen? eller att logga in med ett kort av sig själv?

Klart fingeravtrycksläsare är mer säkrare, fingeravtrycket är personligt. Lite svårare för tjuven att få tag på ens fingeravtryck, när man dessutom ska gjuta av avtrycket mot stearing eller annat vax. Tappar man ex. mobilen på gatan så är det mer eller mindre omöjligt för upphittaren att ta sig in på den, medan det bara är att chansa sig fram med vanliga lösenord för att knäcka en 4- siffrig kod.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Inaktiv

Dumt gjort av Samsung.. Att dom alltid ska göra som Apple och sen blir dom stämda.. Apple tjänar nog en hel del på att stämma Samsung

Permalänk
Medlem

Varför ska dessa diskussioner alltid leda till vem som gjorde någonting före ett annat företag?

Permalänk
Medlem

Användbart vart då... så jäkla onödig konstad för oss som aldrig kommer använda detta.
S5 är sjukt dyr också enligt vad som sagts så utan denna funktion kunde man tagit bort för att spara pengar.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Vi som inte vill lämna fingeravtryck?!

Vi som inte vill lämna fingeravtryck till någon databas? Bara ännu ett steg närmare 1984.

Permalänk
Entusiast

Jag tillhör den lilla minoriteten som faktiskt är intresserad av fingeravtrycksläsare. I dagsläget använder jag inget kodlås på telefonen för jag brukar tröttna rätt snart på att slå in en kod varje gång jag ska in i telefonen. En fingeravtrycksläsare hade gjort det betydligt enklare. Sen behöver den inte vara oändligt säker om den bars ska skydda mot inloggning. Den fyrsiffriga pinkoden är inte heller ett under av säkerhet. Hade däremot inte använda den till något annat att just öppna låsskärmen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Dumt gjort av Samsung.. Att dom alltid ska göra som Apple och sen blir dom stämda.. Apple tjänar nog en hel del på att stämma Samsung

Du menar isf att göra som motorola eftersom de var före apple? Samsung o apple är mao lika goda kolsupare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Trendig ja, och användbar. De lyckas ta funktioner och få in det till en användbar produkt som är smidig och tillräckligt lättillgänglig för att det ska kännas som en attraktiv grej. Dessutom känns funktionerna väl integrerade i systemet och är så pass snygga att de känns trevliga att använda.

Jag håller helt klart med, Apple lyckas mycket väl i sitt helhetstänk. Men telefonerna är för små, det är min personliga preferens dock. Men det går rykten om att Apple ska ge sig upp i Phablet-kategorin. Vilket är lite unikt för här var faktiskt Samsung trendsättaren med sin första Note som de själva såg som ett experiment. Nu efter tre inkarnationer är det en mer än väl etablerad produktgrupp.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

2 560 x 1 440 pixlar i en telefon? Tack och god natt överflödighet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X