Vilket märke har minst skräp i snitt?

Permalänk
Medlem

Vilket märke har minst skräp i snitt?

Godkväll SweC.

Jag går i tankarna på att skaffa en laptop och jag är intresserad av att veta vilket märke som lägger in minst skräp. Det känns som att alla Windows laptops är fulla med skräp. Morsan har en Lenovo med deras uppdateringsprogram som är fruktansvärt dålig och även översatt i google translate. Kompisen köpte en Asus där han fick felmeddelanden direkt när han kom in i Windows första gången pga någon skitapp från Asus själva.

Så SweC, vilket märke ska man satsa på?

Permalänk
Medlem

Det första man gör är väl att blåsa rent skiten och installera Windows cleant? Köp den laptopen som har bra hårdvara för pengen du ger samt bra kylning.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Asus har minst problem av alla. 2 års garanti om jag inte minns fel. HP ska vara rätt så skitigt märke. Men först ska du göra det som trickysaer skrev här ovan.

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur pass prisvärda bra de är, men Webhallen Config ska vara rent från skit och sånt där.

Permalänk
Medlem

Lenovo brukar väl inte ha så hemskt mycket adware och liknande, utan det är mest deras egna program som sköter batteriet och andra Lenovo-specifika funktioner. Är det annars ett rimligt antagande att Ultrabooks som annars också är lite mer påkostade inte har så hemskt mycket bloatware i sig?

Oberoende så bör du gå in för att installera en ren Windows-version på datorn.

Permalänk
Medlem

Apple lägger inte in något jag skulle klassificera som "skräp", men då kommer de med OS X när du köper en också.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Skulle personligen ladda ner windows installationen, lägga den på en usb-sticka eller bränna ut. Vartefter köra den i nya datorn :).

Permalänk
Skrivet av l4nky:

Godkväll SweC.

Jag går i tankarna på att skaffa en laptop och jag är intresserad av att veta vilket märke som lägger in minst skräp. Det känns som att alla Windows laptops är fulla med skräp. Morsan har en Lenovo med deras uppdateringsprogram som är fruktansvärt dålig och även översatt i google translate. Kompisen köpte en Asus där han fick felmeddelanden direkt när han kom in i Windows första gången pga någon skitapp från Asus själva.

Så SweC, vilket märke ska man satsa på?

både Lenovo & Asus tycker ja gör bra laptops. men varken deras "uppdateringsprogram" eller Asus bloatware (förinstalerat skit) har inte så mycket med hårdvaran att göra..

"Clean install" av Windows utan deras hjälpprogram löser det mesta.. uppdateringar gör man genom Windows.
och ska drivrutiner uppdateras så görs det genom respektive tillverkare av den del du ska uppdatera..

ex: wifi.. finns knappt nån tillverkare av datorer som gör varken hårdvara till wifi utan det görs av Realtek, intel, qualcomm.

Asus, lenovo, Acer, HP, toshiba, whaterver sätter ihop delar till en fungerande laptop.

väldigt bra sida !
http://www.notebookcheck.net/

en till ska läsa lite
http://www.laptopmag.com/laptops/default.aspx

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Godkväll SweC.

Jag går i tankarna på att skaffa en laptop och jag är intresserad av att veta vilket märke som lägger in minst skräp. Det känns som att alla Windows laptops är fulla med skräp. Morsan har en Lenovo med deras uppdateringsprogram som är fruktansvärt dålig och även översatt i google translate. Kompisen köpte en Asus där han fick felmeddelanden direkt när han kom in i Windows första gången pga någon skitapp från Asus själva.

Så SweC, vilket märke ska man satsa på?

Lyssna på nedstående.

Skrivet av trickysaer:

Det första man gör är väl att blåsa rent skiten och installera Windows cleant? Köp den laptopen som har bra hårdvara för pengen du ger samt bra kylning.

Köpte en HP för 4år sedan och hälften av alla processer som startade med windows va HP-skit. Blås rent och gör en clean installation. Bara till att tanka ner windows och använda nyckeln som sitetr under laptopen så får du en ren kopia.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Det första man gör är väl att blåsa rent skiten och installera Windows cleant? Köp den laptopen som har bra hårdvara för pengen du ger samt bra kylning.

Hehe, varje gång. Sen kör jag för det mesta Dual-boot linux. Så jag bruka spara lite space åt det.
Skulle inte kollat så mycket på mjukvaran. Sweclockers handlar väll om hårdvara i7, quad-core och 64gb-ram?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Apple lägger inte in något jag skulle klassificera som "skräp", men då kommer de med OS X när du köper en också.

Bara bootcampa windows så har man en fantastisk bärbar Som även fungerar hyffsat för spelande..

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Apple lägger inte in något jag skulle klassificera som "skräp", men då kommer de med OS X när du köper en också.

Macbooken känns ju mest prisvärd av alla. Däremot så behövs en uppdatering på Pro'n känns det som

Permalänk
Inaktiv

Apple och om du inte gillar OS X så är det bara att installera Windows. Lite dyr kanske men det är det värt

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Macbooken känns ju mest prisvärd av alla. Däremot så behövs en uppdatering på Pro'n känns det som

Om du inte har bråttom med köpet kan du ju vänta och se vad Apple släpper i år, själv väntar jag på en att de släpper en ny version MacBook Air innan jag uppgraderar.

EDIT: Pro-versionen får du nog vänta för evigt på en uppgradering dock, jag misstänker att den kommer försvinna snart och att MacBook Pro med Retinaskärmen kommer ersätta den.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av l4nky:

Macbooken känns ju mest prisvärd av alla. Däremot så behövs en uppdatering på Pro'n känns det som

Nu förstod jag inte? Macbook (ej Air eller Pro) byggs inte längre, och Macbook Pro har ju trots allt ganska ny hårdvara i sig. Skulle rekommendera att du kollar på Retina Pro om du ska köpa, 13-tummaren kostar bara 1000 mer än den utan Retina-skärm.

Permalänk

Äpplet är ganska bra

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Inaktiv

Microsoft själva lägger inte på något skräp alls

Permalänk

Till alla som skriver om att det är bara att installera om.
VAR hittar ni en ren OEM-version som är till en viss märkesdator? Framför allt nu med Windows8, där nyckeln endast finns i UEFI. Jag har en tråd om just detta och jag har ännu inte fått ett enda vettigt svar om hur jag gör. Alla svar är mer eller mindre om att installera om det löser sig, men jag måste veta hur jag ska göra för jag har ingen andra chans. Det måste lösa sig direkt.

För dessa OEM-licenser som finns i bärbara fungerar inte med en retailversion av Windows. Använder du en retailversion så behövs en retaillicens. Dessutom så bryter man nog mot såväl tillverkarens avtal som microsofts avtal om man ominstallerar med en ren retail-version och använder en OEM-nyckel. Ja, det kan funger om man ringer till microsoft och snyftar. De kan ge dig en ny licens som förhoppningsvis fortfarande är gilltig den dagen du behöver ominstallera.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av Freezer64Pro:

och där av anledningen varför jag aldrig skulle köpa en dator med windows 8.
krashar UEFI så är det kört..
behöva köpa nytt Windows bara för man inte vill ha bloatware.. blä

till TS köp en mac eller alternativt dator med windows 7 (om det nu finns såna kvar)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Till alla som skriver om att det är bara att installera om.
VAR hittar ni en ren OEM-version som är till en viss märkesdator? Framför allt nu med Windows8, där nyckeln endast finns i UEFI. Jag har en tråd om just detta och jag har ännu inte fått ett enda vettigt svar om hur jag gör. Alla svar är mer eller mindre om att installera om det löser sig, men jag måste veta hur jag ska göra för jag har ingen andra chans. Det måste lösa sig direkt.

För dessa OEM-licenser som finns i bärbara fungerar inte med en retailversion av Windows. Använder du en retailversion så behövs en retaillicens. Dessutom så bryter man nog mot såväl tillverkarens avtal som microsofts avtal om man ominstallerar med en ren retail-version och använder en OEM-nyckel. Ja, det kan funger om man ringer till microsoft och snyftar. De kan ge dig en ny licens som förhoppningsvis fortfarande är gilltig den dagen du behöver ominstallera.

//Freezer

Fel. Använder du rätt version av W8 så kommer nyckeln i BIOS att fungera. Största misstaget folk gör att att försöka installera Pro-versionen. De flesta konsumentlaptops släpps med Core.

Det finns ett flertal program som kan visa nyckeln i BIOS också, så du kan skriva ner den och mata in i fall inte den automatiska nyckelinmatningen fungerar. Oftast måste man ringa Microsofts aktiveringstjänst för att aktivera då, men det är ju gjort på fyra minuter.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

och där av anledningen varför jag aldrig skulle köpa en dator med windows 8.
krashar UEFI så är det kört..
behöva köpa nytt Windows bara för man inte vill ha bloatware.. blä

till TS köp en mac eller alternativt dator med windows 7 (om det nu finns såna kvar)

Säkerhetskopiera nyckeln så är det väl inget problem?

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Skrivet av doolar:

Säkerhetskopiera nyckeln så är det väl inget problem?

precis! går väll annars att se nyckeln i tex msconfig eller vad det heter..trött eller om man går in på Kontrollpanelen\System och säkerhet\System sedan längst ner står produkt nyckel!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

Denna är sjukt bra till en helt ny dator, tar bort typ 99% av alla program som inte har någon funktion för datorn.

http://www.pcdecrapifier.com/download

Visa signatur

| i7 5820K | QNIX QX2710 27" | LG 24" | CM Hyper 212 Evo | Gigabyte GA-X99-UD3 | SB Zx | ASUS ROG Orion | 2x512GB Samsung 840 PRO | Ballistix 32GB DDR4 | Powercolor 290X 4GB | AX1200i | FDD R2 | Logitech G710+ | Logitech G500 | Logitech F310 | Logitech G930 | Logitech C920e | Winows 10 Pro [B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quelor:

Nu vet jag inte hur pass prisvärda bra de är, men Webhallen Config ska vara rent från skit och sånt där.

Jag var väldigt nöjd med 13 rymmaren, förutom att skärmen inte var tillräckligt träffsäker i färgen för fotoredigering. Spel såg grymt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quelor:

Nu vet jag inte hur pass prisvärda bra de är, men Webhallen Config ska vara rent från skit och sånt där.

Det stämmer bra att det inte finns någon bloatware på Webhallens datorer.
Du får även med en Windows skiva och en cd key brevid. Din cd key finns alltså
inte bara i bios vilket vissa verkar tycka är en nödvändighet.

Permalänk
Skrivet av doolar:

Fel. Använder du rätt version av W8 så kommer nyckeln i BIOS att fungera. Största misstaget folk gör att att försöka installera Pro-versionen. De flesta konsumentlaptops släpps med Core.

Det finns ett flertal program som kan visa nyckeln i BIOS också, så du kan skriva ner den och mata in i fall inte den automatiska nyckelinmatningen fungerar. Oftast måste man ringa Microsofts aktiveringstjänst för att aktivera då, men det är ju gjort på fyra minuter.

Ja, jag vet att man behöver rätt version. Därav min fråga. Jag försökte hitta en coreversion av win8, då jag själv enbart har pro versionen. Men jag lyckades inte hitta någon, du verkar veta hur man hittar dessa. Så en länk till denna nedladdning tack. Har fått länkar tidigare men de leder bara till windows nedladdningssida där man måste ha en nyckel för att kunna ladda ned. Mitt problem är att jag inte har någon nyckel.

Skrivet av doolar:

Säkerhetskopiera nyckeln så är det väl inget problem?

Hur gör man det?

Skrivet av Sneaky_rhino:

precis! går väll annars att se nyckeln i tex msconfig eller vad det heter..trött eller om man går in på Kontrollpanelen\System och säkerhet\System sedan längst ner står produkt nyckel!

Om du tittar efter så stämmer inte den koden med licensnyckeln, det är ett produkt-ID som inte har något med nyckeln att göra.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Sneaky_rhino:

precis! går väll annars att se nyckeln i tex msconfig eller vad det heter..trött eller om man går in på Kontrollpanelen\System och säkerhet\System sedan längst ner står produkt nyckel!

Nej. Som Freezer64Pro säger så är det inte produktnyckeln som står det, det är produktIDt. Stor skillnad. Och det kommer inte funka om du skriver in produktIDt under aktiveringsprocessen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Ja, jag vet att man behöver rätt version. Därav min fråga. Jag försökte hitta en coreversion av win8, då jag själv enbart har pro versionen. Men jag lyckades inte hitta någon, du verkar veta hur man hittar dessa. Så en länk till denna nedladdning tack. Har fått länkar tidigare men de leder bara till windows nedladdningssida där man måste ha en nyckel för att kunna ladda ned. Mitt problem är att jag inte har någon nyckel.

Hur gör man det?

Om du tittar efter så stämmer inte den koden med licensnyckeln, det är ett produkt-ID som inte har något med nyckeln att göra.

//Freezer

Använd programmet som jag tipsade om innan, RWEverything. Ladda hem och kör .exe:n. Tryck på ACPI-knappen längst upp, sedan letar du upp MSDM-fliken. Vips där står din nyckel i klartext.

Så här ser det ut på min Msi GS70:

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Avstängd

jag som grejat ganska mycket med datorer skulle akta mig för acer + hp dom har utan minsta tvivel högsta fel % och dåliga kylnigar som ger upp snabbt och det finns ingen ultimata laptopen 2000kr - 16000kr så har alla har sina flaws men jag hade lagt mina pengar på en asus och vad gäller programmen så går dom alltid att avinstallera om man vill det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av steamuser:

Asus har minst problem av alla. 2 års garanti om jag inte minns fel. HP ska vara rätt så skitigt märke. Men först ska du göra det som trickysaer skrev här ovan.

Jag tycker precis tvärt om, Asus kommer ju förinstallerad med dussintals ad-ware och trials, medan HP i stort sett bara kommer med ett trial antivirus.