Köpa ny hårddisk- hur vet man vilken man ska ha?

Permalänk
Medlem

Köpa ny hårddisk- hur vet man vilken man ska ha?

Problemen avlöser varandra och här är en fråga jag vet att i princip alla härinne kan besvara.

Har en HP notebook G47 som behöver en ny hårddisk. Hur vet man vilken man ska ha? Är alla olika stora i tum? Är det nåt man bör tänka på när man köper en ny? Länka gärna till den specifika jag behöver
Det är ett 3 år gammal dator men går som en dröm när den fungerade, så jag är verkligen inne på att köpa en ny.

Sidofråga; hur kommer det sig att en hårddisk bara rasar plötsligt?

Kram/ Sara

Permalänk

Är inte så överdrivet insatt men mekaniska hårdiskar har tendens att slitas ut och jag antar att det har att göra med rörliga delar i hårddisken. Är det en ssd som du funderar på att köpa? Om inte så rekomenderar jag att köpa det med tanke på att uppstart blir otroligt mycket snabbare, samt andra vardagliga program öppnas och går smidigare. Hur mycket lagringsutrymme är du i behov av?

Visa signatur

MSI Z77A-S01 | i7 3770K | Corsair H80 | Gigabyte gtx 680 SOC x2 | Corsair Vengaence 4x4GB 1600Mhz | Corsair SSD Force 3 Series 128GB | Corsair HX 850W 80+ Silver | 3TB Seagate 7200rpm | Thermaltake Level 10 GT Snow Edition

Permalänk
Hedersmedlem

En mekanisk hårddisk är en demonstration i finmekanik, med mycket hög lagringstäthet, skivor som spinner i mycket höga hastigheter och huvuden som svävar några nanometer över nämnda skivor. Allt detta ger ett system som är relativt känsligt för störningar, men ändå fungerar förvånansvärt väl.

Jämförelse mellan olika saker och mellanrummet mellan huvud/skiva, som alltid måste finnas vid drift, annars krasch:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro