Kerbal Space Program - Uppdragstråden!

Permalänk
Medlem

Kul att se att intresset för KSP är så stort ändå.

Är bortrest nu så mina bidrag får vänta några dagar men det kommer...

Skrivet av DavidtheDoom:

Pluto finns inte. Men ett uppdrag till motsvarigheten är inte speciellt knivigt mer än att det krävs väldigt bra bränsleeffektivitet.

Eeloo var faktiskt den enklaste resan jag gjort. Tog bara min Duna-raket och slängde bort fallskärmarna. Krävs bara lite mer soppa och mycket mer tålamod.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MaxWarp:

Kul att se att intresset för KSP är så stort ändå.

Är bortrest nu så mina bidrag får vänta några dagar men det kommer...

Eeloo var faktiskt den enklaste resan jag gjort. Tog bara min Duna-raket och slängde bort fallskärmarna. Krävs bara lite mer soppa och mycket mer tålamod.

Behövs relativt mycket i Delta-V (någon som kan alt kobinationen för delta?) för Eeloo.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Behövs relativt mycket i Delta-V (någon som kan alt kobinationen för delta?) för Eeloo.

Är inte så mycket för mattebiten av KSP utan satsar på "learning by doing" så det kan hända att min Duna-raket var kraftigt överdimensionerad. Jag tror dock att de flesta som försökt håller med om att det är mycket lättare att ta sig till Eeloo än Moho om det är utmaningen man är ute efter.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ojeu:

Satan så stilig. Mycket bra jobbat!

Tack så mycket! Det var min första estetiska skapelse i KSP, jag brukar annars bara bygga raketer till planeter och månar

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Börjat komma in i det hela nu i vart fall och fått mina första testprober i omloppsbana, så förhoppningsvis kan jag börja med lite mer kreativa skapelser än små buttplugs i R2D2-stil i helgen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Swecnik 1 - Kubble Space Telescope

Inte för att den är i närheten av tidigare bidrag, men va fan ...

https://www.dropbox.com/s/prfrlu6dn93acn3/Kubble%20Space%20Te...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Oj oj oj, har en känsla att dockningen med retursteget måste varit lite pilligt. Brukar bli så med så låg vikt på farkosten och överkraftig RCS.

Med Caps Lock (precisionsläge) är det inte så farligt svårt.

Nytt bidrag till Munens små myror: 21.75 ton!

Ett par minimala turbojet-boosters lyfter farkosten till 24-25000m helt "gratis". Raketmotorn startas vid 10000m och drar då bränsle från boostertankarna - när jetmotorerna dör och dumpas vid 25000 är mittentanken ännu helt full, och därifrån behövs bara kanske 1500 m/s för att ta sig upp i en 75km omloppsbana. Från omloppsbana kan sedan landaren ta sig helt själv till och från månen med sina ~3000 delta-v.

Mun intercept

Dold text

Landningsplats. Sidotankarna är nästan tomma här, så de dumpas på vägen upp i Mun-omloppsbana.

SPOILER för de som inte utforskat Munen

Stenbågen vid ekvatorn syns bra från min låga omloppsbana

Dold text

...och tillbaka på Kerbin

Dold text

Jag insåg nu i efterhand att den lilla bränsletanken uppe på landaren inte är stock, men den motsvarar nästan exakt 4st stackade toroid-tankar i både vikt och bränslevolym så jag orkar inte flyga om uppdraget bara för det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dagbro:

Nytt bidrag till Munens små myror: 21.75 ton!

Nytt rekord! Gillar den utförliga beskrivningen

Nu måste ju jag försöka något liknande

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Uppdrag 3: Apollo Memorial
Bakgrund:För 44år sen (och en dag) landade Apollo 11 för första gången på månen med Neil Armstrong och Buzz Aldrin.

Uppgift: (en eller båda ska utföras).

  1. Landa nära monumentet på Munen som har samma kordinater som Apollo 11s landning.

  2. Utför en landning med en Apollo inspirerad landare

SpecialRegel:
För denna utmaning är alla PartMods tillåtna så länge de inte fuskar med bränsle. Du måste bygga raketen så inga färdigbyggda kopior med landare får användas såklart.

Begränsningar:
Landare och Modul måste vara olika farkoster som dockar i omloppsbana sen.

Krav:
3persons kapsel + 2persons landar "can" måste användas. (måste vara 3kerbonauts).

Bilder:
En på uppskjutningsplattformen, för att visa upp sig.
En i intercept mellan Kerbin och Mun.
En när de har landat med en flagga ute.
En vid dockningen i omloppbana/när alla 3 är i kapseln och ska åka hem.

Vinst:

  1. Den närmst vinner

  2. Den med raket/landare som är mest lik.

Tid:
Uppdraget avslutas när minst 4personer har redovisat slutförd uppgift dock tidigast 4/8. (OBS! Nya uppdrag kommer släppas oftare än så se till att kika in).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Uppdrag 3: Apollo Memorial
Bakgrund:För 44år sen (och en dag) landade Apollo 11 för första gången på månen med Neil Armstrong och Buzz Aldrin.

Uppgift: (en eller båda ska utföras).

  1. Landa nära monumentet på Munen som har samma kordinater som Apollo 11s landning.

  2. Utför en landning med en Apollo inspirerad landare

SpecialRegel:
För denna utmaning är alla PartMods tillåtna så länge de inte fuskar med bränsle. Du måste bygga raketen så inga färdigbyggda kopior med landare får användas såklart.

Begränsningar:
Landare och Modul måste vara olika farkoster som dockar i omloppsbana sen.

Krav:
3persons kapsel + 2persons landar "can" måste användas. (måste vara 3kerbonauts).

Bilder:
En på uppskjutningsplattformen, för att visa upp sig.
En i intercept mellan Kerbin och Mun.
En när de har landat med en flagga ute.
En vid dockningen i omloppbana/när alla 3 är i kapseln och ska åka hem.

Vinst:

  1. Den närmst vinner

  2. Den med raket/landare som är mest lik.

Tid:
Uppdraget avslutas när minst 4personer har redovisat slutförd uppgift dock tidigast 4/8. (OBS! Nya uppdrag kommer släppas oftare än så se till att kika in).

Ahh! Vad roligt! Nu måste jag försöka!

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag. 20.77 Megagram. Inte lika snyggt utfört som dagbro kanske. Fick ju bara med mig en rover...

Satsade på jetmotorer jag också. Aerospiken tänder jag vid 11000m ungefär. De små raketerna utanpå jetmotorerna behövs för att man inte ska tappa för mycket fart när jetmotorerna lagt av. De har dock rätt kass Isp så de får falla bort med de yttre tankarna. Den stora tanken kopplas loss på väg ner mot månytan och rovern så nära marken man kan utan att landa på den sen.

Länk till .craft-fil: http://db.tt/2TKvkANm

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Mitt bidrag. 20.77 Megagram. Inte lika snyggt utfört som dagbro kanske. Fick ju bara med mig en rover...

Satsade på jetmotorer jag också. Aerospiken tänder jag vid 11000m ungefär. De små raketerna utanpå jetmotorerna behövs för att man inte ska tappa för mycket fart när jetmotorerna lagt av. De har dock rätt kass Isp så de får falla bort med de yttre tankarna. Den stora tanken kopplas loss på väg ner mot månytan och rovern så nära marken man kan utan att landa på den sen.

Snyggt! Ja jetmotorer känns nästan som det enda sättet vid det här laget, allt annat kräver på tok för mycket bränsle.

Hmm, nu är ju bara frågan om min också skulle klarat sig med bara tre boosters..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dagbro:

Snyggt! Ja jetmotorer känns nästan som det enda sättet vid det här laget, allt annat kräver på tok för mycket bränsle.

Hmm, nu är ju bara frågan om min också skulle klarat sig med bara tre boosters..

Håller på en med 2 boosters och ca 16t Lite pilligt dock

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nytt försök på utmaning 1. 17.42 ton och 7.5% fulare.

.craft-fil: http://db.tt/bAnAIDgC

Edit: Tweakade lite till men gör ingen ny post.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag till SweCnik 1 uppdraget.

↓ Bilder ↓

Dold text

För att se alla bilder kolla i detta galleri. Finns en från första försöket när en raket lossnade. http://imgur.com/a/G0pCv#0

Ge gärna tips och säg vad ni tycker om den.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Uppdrag 4: Sparkling Spectacle
Bakgrund:Nu när KSP 2.1 har släppts så är det dags för pompa och ståt.

Uppgift: (en eller båda ska utföras).

  1. Skapa den största plymen av re-heat möjligt. Behöver inte vara på Kerbin. Det viktigaste är att det är ditt egna skepp.

  2. Skapa största möjliga rökmoln från raketerna. Kanske genom att använda mängder av Solid rocket boosters som skickas iväg åt olika håll med decouplers?

SpecialRegel:
Alla Kerbins måste överleva om vi ska kunna fortsätta denna tradition. Men du måste inte ha bemannade farkoster såklart.

Begränsningar:
Allt delar måste vara stock.

Krav:
Ta snygga screenshots.

Bilder:
På spektaklet.

Vinst:

  1. Den med störst flamma vinner uppdrag A

  2. Den med snyggast rökplym vinner uppdrag B.

Tid:
Uppdraget avslutas när minst 4personer har redovisat slutförd uppgift dock tidigast 11/8. (OBS! Nya uppdrag kommer släppas oftare än så se till att kika in).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Vation:

Jaha, det här är mitt bidrag till Swecnik 1-tävlingen.

Bild nummer ett, vid launchpaden. Är det någon som kan gissa vad det är?:
http://i.imgur.com/qFB8jo2.jpg

Bild nummer två, mapview på omloppsbanan runt Kerbin:
http://i.imgur.com/OyMQZbH.png

Bild nummer tre, det är Millenium Falcon! Inte helt till skala, och den saknar några delar. Jag planerar att bygga en större modell som man kan köra senare:
http://i.imgur.com/G8UHeJP.jpg

tänkte inte på det för ens nu... Varför använder dom konstant raketerna i star wars? är väldigt onödigt och slösar bara på bränslet.

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Uppdrag 5: Ballistic Mishap
Bakgrund: Den lilla flygbanan öster om Kerbal Space Command har tydligen hotat med att förbjuda KSC tillträde till dess luftrum.
Vi ska allt visa dem!

Uppgift:

  1. Skicka en Missil som når minst mach-effekt eller re-entry heat hastigheter och som sedan landar på flygfältet.

SpecialRegel:
Du får skjuta vart som helst i från och gärna ta ett varv till Jol om så önskas. Viktigast är att du visar mach-effekterna eller Re-entry heat på en bild.

Begränsningar:
Allt delar måste vara stock.

Krav:
Ta snygga screenshots.

Bilder:
På de visuella effekterna

Vinst:(Tre olika vinnare)

  1. Den med snyggast effekter

  2. Den med snyggast Missil.

  3. Den med bäst träffsäkerhet och prickar flygkontrolltornet.

Tid:
Uppdraget avslutas när minst 4personer har redovisat slutförd uppgift dock tidigast 11/8. (OBS! Nya uppdrag kommer släppas oftare än så se till att kika in).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Älskar denna tråden....

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Fan vad synd att min Saturn V deletades av 0.21. Aja, bara att börja bygga igen då.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av vinsent10:

tänkte inte på det för ens nu... Varför använder dom konstant raketerna i star wars? är väldigt onödigt och slösar bara på bränslet.

För att StarWars inte har ett direkt verklighetstroligt universum. T ex så flyger rymd skeppen rakt ner om de ska landa. Inte retrograde.

Men det är väl lite av charmen?

Skrivet av m0rk:

Älskar denna tråden....

Kul att höra.
Kanske dags att slänga in ett bidrag på något av bidragen. De två första kommer avslutas relativt snart.

Skrivet av BabaGanoosh:

Fan vad synd att min Saturn V deletades av 0.21. Aja, bara att börja bygga igen då.

Jajamen Bygga bygga bygga. Det är väl ungefär halva spelet

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Här är mitt bidrag till SweCnik I: en Weighted Companion Cube!

Vi börjar på launchpad.

På väg upp genom Kerbins atmosfär, och har släppt de två yttersta oranga raketerna.

Bestämde mig för att åka till Minmus för att... tja, jag gillar färgen. Mintgrönt är najs.

Vi öppnar det skyddande höljet för att släppa lös satelliten...

This was a triumph

Och så en bild på omloppsbanan. Stabil på ca 20 km kring Minmus.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk

Här kommer mitt bidrag till Apollo Memorial
På något sätt lyckades jag få tillbaka min Saturn V, så jag slapp flera timmars byggande och testande vilket var skönt.
Efter några misslyckade starter och mycket exploderande var jag nära att krascha in i själva monumentet.

För det mesta är den stock, förutom två fairings från NP och en motor från B9 och MechJeb såklart.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ojeu:

Typ 40-TARDIS

Skrivet av MaxWarp:

Mitt bidrag. 20.77 Megagram.

Skrivet av BabaGanoosh:

Här kommer mitt bidrag till Apollo Memorial.

Ber om ursäkt för extremt dålig uppdatering. Det har varit flytt, bruten fot, blindtarmsinflammation och operation, Universitetsmottagning med mer. Nu kör vi igen.

Ni som har vunnit får gärna ta en titt på mina annonser med spel och välja ett av dem om ni känner att ni vill ha ett pris.
Jag har inte möjlighet att uppdatera i helgen men efter så ska vi nog få lite ruljans på det hela.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ber om ursäkt för extremt dålig uppdatering. Det har varit flytt, bruten fot, blindtarmsinflammation och operation...

Mycket skit på en gång då.

Överlåter gärna mitt pris till dagbro då jag redan har i stort sett alla de där spelen (har också shoppat loss på Humble lite väl ofta ) samt att hans bidrag var snyggare.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Har vi fler tävlingar på G? Hade väldigt kul med min Millenium Falcon, vill gärna se mer!

Om du inte har tid/lust, så tar jag gärna över!

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Vation:

Har vi fler tävlingar på G? Hade väldigt kul med min Millenium Falcon, vill gärna se mer!

Om du inte har tid/lust, så tar jag gärna över!

Har haft 0 intresse från folk på sistone. Kan självklart leverera lite fler uppdrag
PM:a gärna förslag på uppdrag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

kan ni inte filma istället för att screenshotta.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinsent10:

tänkte inte på det för ens nu... Varför använder dom konstant raketerna i star wars? är väldigt onödigt och slösar bara på bränslet.

Därför att dom har betydligt längre att åka än jorden till månen, de kan inte snabbspola tiden och de har inte all tid i världen. Dom har ju helt annat bränsle än vad vi har också.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av deadich:

kan ni inte filma istället för att screenshotta.

Inte alla som är bekväma med att filma. Men det är självklart tillåtet på alla sätt som ett substitut.

Skrivet av deadich:

Därför att dom har betydligt längre att åka än jorden till månen, de kan inte snabbspola tiden och de har inte all tid i världen. Dom har ju helt annat bränsle än vad vi har också.

Fiction... Not Facts

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin