E-postserver där något strular

Permalänk

E-postserver där något strular

Att dra igång en e-postserver var nog inte det roligaste jag gjort.
Det är så att företagets nuvarande avtal med en konsult går ut den 31:a så från det datumet ska vi ha tagit över driften av företagets e-post under egen regi. Eftersom att allting är "kritiskt" när man frågar chefer så har jag inte kunnat göra något åt detta förrän nu, någon dag innan avtalet går ut. Och när kraven ungefär var "Microsoft Exchange utan att det får kosta" så testade jag med Zimbra Collaboration Server (open source-versionen) som då kostade precis 0 kronor.
Installationen var inga problem och konfigureringen verkar vara i sin ordning men jag kan inte ta emot e-post. Att skicka går bra, men det går inte att ta emot.
Loggfilerna säger inte mycket så jag kan bara utgå från att e-posten aldrig kommer innanför nätverkets väggar.

För att gardera mig så öppnade jag samtliga portar (även SSL-varianter) för IMAP, POP3 och Zimbra-specifika diton men det gjorde ingen skillnad.
Via telnet kan man ta sig in via samtliga portar genom doman.se [port] så jag kan bara anta att den biten är rätt.

Ytterligare ett steg ut blir då DNS-inställningarna hos Binero (blev enklast att låta dem sköta namnhanteringen) och där ser det ut som följande:

Subdomän, Typ, Data @ MX intranet.doman.se. @ A 111.111.111.111

Inställningarna är från diverse guider då jag inte kände mig helt inne på hur det funkade med MX-historian så det kan givetvis vara fel här.
"intranet" är namnet på servern som tillhandhåller både HTTP, Zimbra och annat. http://intranet.doman.se leder också till en intern sida för företaget på den servern.
Nu ska väl MX-pekaren egentligen peka på en DNS istället då det enligt utsago skulle vara säkrare men nu är det mest väsentligt att över huvudtaget få igång mailservern innan årsskiftet så säkerheten får fixas senare.

Vad kan jag tänkas ha gjort fel?
Givetvis har jag skapat ett testkonto som jag testar att skicka till och från och det är som sagt bara utgående som funkar.
Det spelar heller ingen roll om jag skickar internt testkonto till testkonto eller gmail till testkonto, inget kommer fram.

Lite assistans skulle underlätta!

Permalänk

Ursäkta onödig postning. Strax efter att jag skrev tråden så dök en bunt med testmail upp så allting verkar funka, bara det att det tog en halvtimme för mailen att dyka upp!

Permalänk
Medlem

Inte så mycket till hjälp med du kommer att ångra dig att du började med Zimbra
Det är bara en enda stor mardröm och det blir bara värre
Men hoppas att du får ordning på det.

Permalänk
Medlem

Det finns två saker som inte går ihop. Ett kritiskt system som ska dessutom kosta 0 kr. Löser du inte detta nu så kommer det att kosta er mycket pengar i framtiden.

Med Zimbra Open Source kommer du att lösa vissa problem, men du kommer att skapa andra. Dessutom kommer du att lägga ned tid på att konfigurera allt som inte ingår, men som du behöver.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Jag hade bokat ett möte med ansvariga på det stället och förklarat att det måste spenderas lite pengar för att få ett hållbart system. I ett sådant läge är just Exchange klockrent, Underlättar så pass mycket när det integreras med vartannat.

Permalänk

Läskig företagsledning, något kritiskt som ska kosta 0:-
Det är verkligen att skjuta en tickande bomb av kostnader framför sig. Eller räknar dom att din tid är gratis?
Har hostat egna mail-servrar (Exchange) på jobbet, och slängde nu ut dom för Office 365, riktigt skönt

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

365 har både för och nackdelar beroende på vad för policy företaget har.
Hosted Exchange är också jäkligt trevligt.

Permalänk
Medlem

När jag höll på med Zimbra för några år sen var det inte helt trivialt att att ordna backup gratis versionen. Finns det någon bra lösning för det nu?

Permalänk
Medlem

Att det tar 30 minuter är ju bara pga greylisting. Så inget att oroa sig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

När jag höll på med Zimbra för några år sen var det inte helt trivialt att att ordna backup gratis versionen. Finns det någon bra lösning för det nu?

Det finns script man kan använda sig av för att lösa den biten. Dock så måste man veta vad man håller på med.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Det finns script man kan använda sig av för att lösa den biten. Dock så måste man veta vad man håller på med.

Säkert samma script som jag höll på med då jag körde Zimbra hemma. Massa stök med att lägga tillbaka cron-jobbet efter varje uppdatering.

Permalänk

Jag tycker att det är lite kul att peta med olika system och lösningar, framförallt öppna/alternativa lösningar. Vad jag däremot inte gillar är när jag får uppgifterna i ett "kritiskt läge". I det här fallet var det strax innan avtalet gick ut med den tidigare konsulten så ALLT skulle funka innan den 31:a.
Kmotion för övervakningen kunde jag sitta med i flera veckor och leka med lite sporadiskt, både på företaget och i sommarstugan, så där var det inga problem. Lite Googlande och justerande i conf-filer bara.
Likaså att sätta upp Apache för flera siter så att säga och därmed programmera ett "intranät", produktionssida och 3 utvecklingssidor.

När jag däremot fick jobba övertid för att montera ASSAs inpasseringssystem (ARX) på egen hand (ASSA tillhandahåller ingen support för egenmontering av systemet) då ledningen trampat en av de auktoriserade låssmedsfirmorna, för systemet, på tårna så var jag inte lika fascinerad.
Inte heller när jag var tvungen att lägga ner flera dagars arbete i att hitta en lösning som kunde stänga av program för användare i Windows 7 när vänteläget gick i. Detta för att bokföringsprogrammet var strikt begränsat till X antal startade klienter och detta överskreds direkt när folk inte kunde logga ut.

Utöver det så är mitt jobb helt okej. Lite låg lön dock. Många förmåner såsom fri friskvård, 37% rabatt på Malmbergs, fria arbetstider utöver bestämda receptionstider och nu har det börjat tjatas om att jag ska köpa ut en firmabil via företaget (jag gillar dock inte europeiska Ford så jag protesterar ).

Zimbra rullar i alla fall på nu och verkar funka som en E-postserver ska.
Jag skulle dock ha velat haft en bättre förståelse för hur SSL och OpenSSL funkar. Om ett SSL-certifikat kostar pengar, på vilken nivå hamnar då OpenSSL säkerhetsmässigt? Både Outlook och Thunderbird ifrågasätter certifikatet.
Ska jag få köpa ett riktigt SSL-certifikat så behöver jag nog hitta ett vettigt ställe att handla ifrån då ett certifikat är rätt så osynligt för ledningen och allt de inte kan ta på är inte lika viktigt att köpa heller.

Som notering kan nämnas att E-post inte är en prio här. E-posten kollas men nyttjas inte effektivt. Exempelvis så brukar vår revisor (samma person som ägaren i det här fallet) bli sur när han får fakturor per e-post och ringer oftast upp företagen och begär pappersvarianten istället. Får han det digitalt så struntar han bara i det.
Så att säga att MS Exchange är en vettig lösning är lite som att försöka förklara för honom att Volvo är en säker bil när han kommer i sin välplastade och kromade Cadillac med 315 hästar för 200 000 kronor.

Aja, nog svamlat.

Permalänk
Medlem

Usch, lät som en riktigt jobbig ledning som inte riktig förstår

Lär certifikatet vara gratis det med eller? Annars tycker ju jag att Digicert är riktigt schysst. Aldrig haft några jobbiga problem och de har ett väldigt bra beställningssystem och bra support.

Permalänk
Medlem

Du kan skaffa gratis cert på www.startssl.com så börja där.
Annars kolla typ https://www.cheapssls.com/ och googla lite.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Skrivet av Squall Leonhart:

Jag tycker att det är lite kul att peta med olika system och lösningar, framförallt öppna/alternativa lösningar. Vad jag däremot inte gillar är när jag får uppgifterna i ett "kritiskt läge". I det här fallet var det strax innan avtalet gick ut med den tidigare konsulten så ALLT skulle funka innan den 31:a.
Kmotion för övervakningen kunde jag sitta med i flera veckor och leka med lite sporadiskt, både på företaget och i sommarstugan, så där var det inga problem. Lite Googlande och justerande i conf-filer bara.
Likaså att sätta upp Apache för flera siter så att säga och därmed programmera ett "intranät", produktionssida och 3 utvecklingssidor.

När jag däremot fick jobba övertid för att montera ASSAs inpasseringssystem (ARX) på egen hand (ASSA tillhandahåller ingen support för egenmontering av systemet) då ledningen trampat en av de auktoriserade låssmedsfirmorna, för systemet, på tårna så var jag inte lika fascinerad.
Inte heller när jag var tvungen att lägga ner flera dagars arbete i att hitta en lösning som kunde stänga av program för användare i Windows 7 när vänteläget gick i. Detta för att bokföringsprogrammet var strikt begränsat till X antal startade klienter och detta överskreds direkt när folk inte kunde logga ut.

Utöver det så är mitt jobb helt okej. Lite låg lön dock. Många förmåner såsom fri friskvård, 37% rabatt på Malmbergs, fria arbetstider utöver bestämda receptionstider och nu har det börjat tjatas om att jag ska köpa ut en firmabil via företaget (jag gillar dock inte europeiska Ford så jag protesterar ).

Zimbra rullar i alla fall på nu och verkar funka som en E-postserver ska.
Jag skulle dock ha velat haft en bättre förståelse för hur SSL och OpenSSL funkar. Om ett SSL-certifikat kostar pengar, på vilken nivå hamnar då OpenSSL säkerhetsmässigt? Både Outlook och Thunderbird ifrågasätter certifikatet.
Ska jag få köpa ett riktigt SSL-certifikat så behöver jag nog hitta ett vettigt ställe att handla ifrån då ett certifikat är rätt så osynligt för ledningen och allt de inte kan ta på är inte lika viktigt att köpa heller.

Som notering kan nämnas att E-post inte är en prio här. E-posten kollas men nyttjas inte effektivt. Exempelvis så brukar vår revisor (samma person som ägaren i det här fallet) bli sur när han får fakturor per e-post och ringer oftast upp företagen och begär pappersvarianten istället. Får han det digitalt så struntar han bara i det.
Så att säga att MS Exchange är en vettig lösning är lite som att försöka förklara för honom att Volvo är en säker bil när han kommer i sin välplastade och kromade Cadillac med 315 hästar för 200 000 kronor.

Aja, nog svamlat.

SSL är protokollet och OpenSSL implementerar både SSL och TLS-protokollen i sin kod vilket möjliggör applikationer enkelt kan ta del av en öppen och även väldigt beprövad krypteringsalgoritm för säker kommunikation, men detta visste du säkert. Har dock lite svårt att förstå hur du menar med OpenSSL säkerhetsmässigt, det finns kända sårbarheter som finns dokumenterad på deras hemsida som rör OpenSSL men ej implementeringen av SSL. Om du menar skillnaden mellan ett SSL-certifikat som man köper exempelvis av digicert eller någon annan aktör på marknaden och OpenSSL är egentligen inte så stor då allt grundar sig på en PKI, fördelen att köpa ett publik SSL-certifikat är rootcertifikatet redan är distribuerat på majoriteten av klienter och operativsystem.

Problemet som uppstår kan vara flera saker, men vanligast är att man inte utfärdat och placerat ut rätt certifikat vilket gör att nyckelkedjan bryts. Berätta gärna lite mer om vad du vill åstadkomma och hur stor infrastrukturen är, det finns flera sätt att bygga en PKI-miljö.

Permalänk
Medlem

Skulle inte pallat med att jobba på ett sådant ställe i 1 vecka
Låter inte som att dem vill satsa på IT över huvudtaget.

Hur har du löst det med backup?

Permalänk
Skrivet av Pivan:

Usch, lät som en riktigt jobbig ledning som inte riktig förstår

Lär certifikatet vara gratis det med eller? Annars tycker ju jag att Digicert är riktigt schysst. Aldrig haft några jobbiga problem och de har ett väldigt bra beställningssystem och bra support.

Det är lite det som är problemet. Jag har inte satt mig in i hur det funkar med certifikat så just nu körs grejerna bara på hur de funkar som standardkonfigurerat utan något extratillägg.

Skrivet av tomle:

Du kan skaffa gratis cert på www.startssl.com så börja där.
Annars kolla typ https://www.cheapssls.com/ och googla lite.

Ska kolla lite på det och se om det ger lite mer kött på benen.

Skrivet av Mindhunter:

SSL är protokollet och OpenSSL implementerar både SSL och TLS-protokollen i sin kod vilket möjliggör applikationer enkelt kan ta del av en öppen och även väldigt beprövad krypteringsalgoritm för säker kommunikation, men detta visste du säkert. Har dock lite svårt att förstå hur du menar med OpenSSL säkerhetsmässigt, det finns kända sårbarheter som finns dokumenterad på deras hemsida som rör OpenSSL men ej implementeringen av SSL. Om du menar skillnaden mellan ett SSL-certifikat som man köper exempelvis av digicert eller någon annan aktör på marknaden och OpenSSL är egentligen inte så stor då allt grundar sig på en PKI, fördelen att köpa ett publik SSL-certifikat är rootcertifikatet redan är distribuerat på majoriteten av klienter och operativsystem.

Problemet som uppstår kan vara flera saker, men vanligast är att man inte utfärdat och placerat ut rätt certifikat vilket gör att nyckelkedjan bryts. Berätta gärna lite mer om vad du vill åstadkomma och hur stor infrastrukturen är, det finns flera sätt att bygga en PKI-miljö.

Då jag aldrig haft någon anledning att pyssla med SSL-certifikat så kände jag mig lite förvirrad när jag ser att SSL-certifikat kostar pengar men att OpenSSL föreslås och det är ju väldigt gratis vad jag vet. Men sedan när jag använder OpenSSL så klagar såklart e-postklienterna som tidigare nämnt.
Min fundering då blev om OpenSSL var en riktig och godkänd lösning eller om jag bara fick något halvdant.
Jag får givetvis erkänna att jag aldrig läst på om varken det ena eller det andra och detta kan jag väl beskylla min tidigare arbetsplats för. Jag är utbildad IT-tekniker sedan 10 år tillbaka men har jobbat inom industrin och utbildat mig som maskinförare fram tills jag officiellt blev anställd här 2011. Jag menar, jag har aldrig behövt något SSL-certifikat för att leka hemma med lite PHP-programmering eller när jag byggt ihop datorer åt folk.
Samtidigt så har säkerheten på företaget varit en knepigt prioriterad punkt där t.ex tillgång till fungerande skrivare har varit viktigare än t.ex backup på bokföringen.

Ena chefen började som smått prata om säkerhet när vi införskaffade rättigheter till att driva en onlinebaserad butik. Men då han snappat upp detta från en bekant på "Umeå Datakonsulter" och därmed inte förstått mycket så handlade det mest om att alla med behörighet skulle skaffa långa lösenord och skriva upp dem i en pärm som skulle stå lättillgängligt i en av receptionerna.
I min värld kändes det värdelöst att kryptera långa lösenord som ingen kommer ihåg och sedan skriva upp dem i klartext i en pärm märkt "Säkerhet" och sedan kalla det för att öka säkerheten.

Så jag har helt enkelt aldrig haft tid eller ens någon anledning att sätta mig in i hur det funkar att skaffa sig och använda ett SSL-certifikat. När jag då ser "OpenSSL" så antog jag bara att det var en godtycklig ersättare till vanliga "SSL" och provadet det bara.

Skrivet av Danne:

Skulle inte pallat med att jobba på ett sådant ställe i 1 vecka
Låter inte som att dem vill satsa på IT över huvudtaget.

Hur har du löst det med backup?

När valmöjligheterna bland lediga yrken är tämligen begränsat så tar jag egentligen det jag får. Jobbet är inte perfekt men jag är tillsvidareanställd, vilket ger mig en större säkerhet än tidigare industrijobb som jag haft sedan 2001-2002 någon gång med korta anställningsperioder som förlängts så fort de närmat sig slutet.

Satsningen på IT här har faktiskt ökat enormt sedan jag började. I början fanns det runt 10 klienter och den billigaste Dell-servern som gick att uppbringa. Utöver det en bunt med 10-15 år gamla skrivare, typ HP Laserjet 1200. Allt detta har ersatts med moderna klienter på ALLA arbetsplatser, nätverkskopplade skrivare, trådlöst nätverk, surfplattor för medlemskollar o.s.v.
Kundregistret sköttes genom ett program (Java antar jag?) anpassat för en dator med Windows 98 utan internetuppkoppling så allt fördes in manuellt från papper när en person på den anläggningen hade tid. Programmet funkade inte på nyare grejer så jag fick börja där med att förnya det hela så att kunderna numera hanteras via PHP/MySQL.
Utöver det så har jag nätverkskopplat allt, sett till att personalen har egna användare (tidigare användes första kontot som skapades i XP/7 av alla, givetvis med ett lösenord på 4 tecken ). Hemsidan har fått en webbutik och kunder som registrerar sig på hemsidan blir registrerade i vårt interna register istället för två oberoende register.
Så lite IT-anpassat har det blivit.

Gällande backup så blir du nog inte förvånad om jag säger att det är dåligt på den fronten.
Chefen tog med sig en 250 GB extern HDD som kunde användas till backup av ena servern. Windows 2008:s inbyggda backupgrej vill inte ha nätverksdiskar så den stackars 250 GB-disken används nu för backup av "C:\" på ena Windowsservern en gång per dygn.
Det är det den enda formen av backup som finns. Men nu har jag fått tillåtelse att skaffa en vettigare rackbaserad NAS istället för Netgearleksaken som köptes in för att det var kampanj på Dustin men som inte gick att använda till mycket i ett företagsnät då alla "avancerade" saker hänvisade till en dyrare modell, så egentligen var det bara en hårddisk med nätverksåtkomst. Den dog.
Med utrymmet i en NAS kan jag åtminstone börja fundera på hur jag ska lösa backupbiten.

Tackar för svar folk!

Permalänk
Medlem

Lite OT: Tråkigt att läsa om hur det ser ut för dig men ta verkligen tillvara på det här nu du gör, det är lärotid allt du är med om. Alla problem som du ställs inför och får lösa "själv", all irritation och jobbiga samtal och dumspån till chefer... sug åt dig så du vet hur det INTE ska vara. Vettu, en dag kommer du kanske vara den där IT-ansvarige på ett helt annat och mycket bättre företag och då har du en väldigt klar bild över hur det ska vara och kan motivera det. Det lär man sig inte i skolan eller genom att plugga.

OnT: Underskatta inte windows egna backup, den är rätt okej... och du kan köra backupen mot en lokal fil och sedan kopiera iväg den till NAS/något annat. Det är inte smidigt, men du har iaf backup. //edit - menar givetvis automatisk kopiering... schemalagd

En helt annan mentalitet är att faktiskt prata igenom med chefen vad som kan hända om något går fel, tala om kostnader och sova gott om nätterna osv. När något händer, ha allt annat än bråttom... inget stress, lungt och metodiskt (för anteckningar) återställ och försök rätta till det som gått snett. Man får en helt annan tyngd bakom orden sedan när man går igenom vad man ska göra för att förbättra det. Ser ingen vad du gjort för bra saker, arbetet bakom och all stress du lagt, nä... då är det ju inga problem heller och finns ingen anledning till att låta det kosta något.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv

Jag har verkligen ingen koll vad zimbra är men när jag satt upp en email-server för test i linux gick det hyffsat smärtfritt.

Se till så du får betalt för övertiden!

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Det finns två saker som inte går ihop. Ett kritiskt system som ska dessutom kosta 0 kr. Löser du inte detta nu så kommer det att kosta er mycket pengar i framtiden.

Skönt jag jag inte var den första som behövde säga detta. Helt otroligt vad ekonomer (eller chefer som ska agera ekonomer) och ta "kostnadseffektiva" beslut inte litar på sin IT-ansvarige (oavsett inhouse eller konsult). Det kan och kommer aldrig bli bra över tid att köra sånna här lösningar i ett produktionssystem. För er skull, överväg att använda en egen Exchange eller migrera till Office365. Kostnaden för Exchange Online är typ 14kr/användare och månad, eller något i den stilen. Och ni SLIPPER administrera mailserver, ni SLIPPER har en server tänd för detta, ni SLIPPER elkostnaden för denna som nog är högre än kosten för Exchange Online på årsbasis.
PS. Exchange Online kan köras i Outlook, mobilen, surfplattorna utan problem. Ni får eposttvätten. Superbra för de pengarna. Större behov? Byt plan
Gräv inte en grop åt dig själv.

/D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Tack för input!

Problemet med att hyra tjänster av andra är att cheferna är allergiska mot det. Det var en av anledningarna till att jag fick börja böka med e-postservern från början. De vill inte betala hyra till någon för något de KAN ha i egen regi.
Ett praktexempel på detta är ett grävjobb de vill ha utfört utanför två av fastigheterna som de äger. Det ena är för en parkeringsplats och det andra är bara för att jämna till området. Jag som maskinförare kan och får hyra (riktiga) grejer för det för några tusenlappar. Men att hyra tog emot så den ena chefen och tillika revisor/ekonomiansvarig ringde istället upp ett företag i södra Sverige och begärde en offert på en nästan fullt utrustad Kinagrävare som HAN får dra och använda. Exklusive moms så ville de ha 160 000 för det och då var inte transporten inräknad. Eftersom att han skulle få dra den bakom bilen och för att han skulle få någon nytta av den så skulle maskinen vara så liten att ett jobb som för mig tar en eftermiddag, istället skulle ta några dagar.
På något konstigt vänster så kunde han se en ekonomisk vinst i att äga denna grävmaskin istället för att hyra maskinerna som behövdes. Tack och lov så fick han mothugg från sin bror och andra halvan av delägarskapet så ingen grävare har köpts in. Än...

Detta resonemang går igenom allt som innebär att hyra eller betala månadskostnader för något. Hellre betalar man en stor summa på en gång än att betala småsummor hela tiden.

Jag får ju dock tid och möjlighet att lära mig hur man gör alla felen och tillslut hur man gör rätt så.

Permalänk
Medlem

Stick därifrån, seriöst. Säg åtminstone ifrån dig allt ansvar för epostlösningen. Av vad du har sagt så verkar ju ledningen vara helt dumma i huvudet rent ut sagt och det KOMMER att vara DITT FEL när epostlösningen går ner.

Jag vet inte vad ditt huvudansvar men som sysadmin så är det du pratar om stora röda flaggor på nivån att det är dags att överge skeppet speciellt innan du blir ansvarig.

Att leka med nya tekniker kan du göra hemma då du inte helt plötsligt har ett helt företag som inte kan jobba när någonting går åt helvete.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Tack för input!

Problemet med att hyra tjänster av andra är att cheferna är allergiska mot det. Det var en av anledningarna till att jag fick börja böka med e-postservern från början. De vill inte betala hyra till någon för något de KAN ha i egen regi.
Ett praktexempel på detta är ett grävjobb de vill ha utfört utanför två av fastigheterna som de äger. Det ena är för en parkeringsplats och det andra är bara för att jämna till området. Jag som maskinförare kan och får hyra (riktiga) grejer för det för några tusenlappar. Men att hyra tog emot så den ena chefen och tillika revisor/ekonomiansvarig ringde istället upp ett företag i södra Sverige och begärde en offert på en nästan fullt utrustad Kinagrävare som HAN får dra och använda. Exklusive moms så ville de ha 160 000 för det och då var inte transporten inräknad. Eftersom att han skulle få dra den bakom bilen och för att han skulle få någon nytta av den så skulle maskinen vara så liten att ett jobb som för mig tar en eftermiddag, istället skulle ta några dagar.
På något konstigt vänster så kunde han se en ekonomisk vinst i att äga denna grävmaskin istället för att hyra maskinerna som behövdes. Tack och lov så fick han mothugg från sin bror och andra halvan av delägarskapet så ingen grävare har köpts in. Än...

Detta resonemang går igenom allt som innebär att hyra eller betala månadskostnader för något. Hellre betalar man en stor summa på en gång än att betala småsummor hela tiden.

Jag får ju dock tid och möjlighet att lära mig hur man gör alla felen och tillslut hur man gör rätt så.

Så din (och hans) arbetstid är gratis (om han nu skulle dra åbäket efter bilen)? Sammantaget allt man läst här gör ju att alla varningsklockor klämtar och varningslamporna har redan brunnit upp. Tyvärr.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Stick därifrån, seriöst. Säg åtminstone ifrån dig allt ansvar för epostlösningen. Av vad du har sagt så verkar ju ledningen vara helt dumma i huvudet rent ut sagt och det KOMMER att vara DITT FEL när epostlösningen går ner.

Jag vet inte vad ditt huvudansvar men som sysadmin så är det du pratar om stora röda flaggor på nivån att det är dags att överge skeppet speciellt innan du blir ansvarig.

Att leka med nya tekniker kan du göra hemma då du inte helt plötsligt har ett helt företag som inte kan jobba när någonting går åt helvete.

Skickades från m.sweclockers.com

Hårda men sanna ord. Det är du som kommer få stå till svars när produktion ligger nere. Ingen annan. Och det var de som fattade beslutet du får sota för.
Upp med fakta på bordet, och var bestämd. Inte otrevlig, men väldigt bestämd att det här är inte ett seriöst sätt att sköta IT-drift på. Det är som att köpa en dyr sportbil, men inte ha råd med trafikförsäkringen. Det går bra köra ett tag att köra oförsäkrat, men till slut kommer det ta stopp och då med besked. Rejält.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt, försökt avskriva dig ansvaret

ett av bolagen jag jobbar för vill ha exchange, men de gnäller hela tiden på att "det är så dyrt" vi kör hosted exchange på 69kr/kontot/månaden

vissa verkar inte förstå att det inte går att göra lika bra billigare, klart man kan gå över till typ squirrelmail och fimpa allt var exchange klarar av, men bara en migrering kostar mer än vad det kostar företaget för ett års mailande.

kan verkligen inte förstå företag som vägrar länga pengar på mail, men på telefoner lägger de gärna en tusing per anställd i månaden...

stå på dig!

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Skrivet av TimmyQ:

Sitter i samma båt, försökt avskriva dig ansvaret

ett av bolagen jag jobbar för vill ha exchange, men de gnäller hela tiden på att "det är så dyrt" vi kör hosted exchange på 69kr/kontot/månaden

vissa verkar inte förstå att det inte går att göra lika bra billigare, klart man kan gå över till typ squirrelmail och fimpa allt var exchange klarar av, men bara en migrering kostar mer än vad det kostar företaget för ett års mailande.

kan verkligen inte förstå företag som vägrar länga pengar på mail, men på telefoner lägger de gärna en tusing per anställd i månaden...

stå på dig!

Sanna ord!

Tänkte bara tipsa (du vet kanske redan), men du kan kan köra Office365 för runt 28kr/anv och månad om det "endast" är Exchange och Webbmailen som eftersträvas.
http://office.microsoft.com/sv-se/business/jamfor-abonnemang-...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

Sitter i samma båt, försökt avskriva dig ansvaret

ett av bolagen jag jobbar för vill ha exchange, men de gnäller hela tiden på att "det är så dyrt" vi kör hosted exchange på 69kr/kontot/månaden

vissa verkar inte förstå att det inte går att göra lika bra billigare, klart man kan gå över till typ squirrelmail och fimpa allt var exchange klarar av, men bara en migrering kostar mer än vad det kostar företaget för ett års mailande.

kan verkligen inte förstå företag som vägrar länga pengar på mail, men på telefoner lägger de gärna en tusing per anställd i månaden...

stå på dig!

Problemet är att många företag tänker på samma sätt som privatpersoner. Dvs det ska vara så billigt som möjligt.
Det som glöms bort är kostnader för driftstopp och risker med det. Om 20 anställda inte kan arbeta en timme på grund av en tjänst så kommer det att kosta betydligt mer än kostnaden för tjänsten.

Exchange kostar 69kr/mån, vilket är ca 2.3 kr/dag. Vad kostar en anställd per timme?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |