Oculus visar Rift "Crystal Cove" på CES 2014

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thomas:

Självklart, jag syftade inte på annat. I allmänhet så kan dock även osynligt flimmer påverka känsliga, speciellt om frekvensen är 100/120 Hz som det ju lätt blir med billiga lösningar, speciellt när det gäller LED. (100/120 Hz är dock synligt för mig, så länge som ljusnivån ändras nämnvärt.)
Väldrivna lysrör flimrar väl dock dels i 10-30 kHz och uppåt, och dels sänks ljusnivån bara väldigt måttligt eftersom fosforn fortsätter glöda ett litet tag; sånt brukar jag inte lyckas fånga med kameran alls, utan det upplevs helt stadigt.
Vanliga glödlampor blir ju samma sak, men även i det fallet sänks bara ljusnivån några procent eftersom glödtråden inte hinner kallna. Med billiga LEDs kan det vara betydligt värre eftersom LEDs hinner slocka på klart under 1 mikrosekund, så de kan utan glättning (dvs om de kör 230V antingen rakt över dem, eller med halv/helvågs-likriktning) vara 100% på/100% av, vilket blir lika synligt än dåliga lysrör i 100/120 Hz, om inte mer.

Mer on topic så vore det även intressant att se hur flimret i såna här lösningar påverkar känsligare människor i allmänhet, dvs persistance-grejen i nya Rift samt LightBoost och liknande lösningar som också kör med 100% svart mellan frames. Jag har svårt att se varför det vore bättre än CRT-flimmer ur t ex huvudvärksvinkeln, för de som hade svårt med 60 Hz där.
Uppdateringsfrekvensen i Crystal Cove verkar dock inte vara publik info ännu, så det blir väl mest spekulation där.

Min far köpte nyligen en billig slang med dioder i och den ser jag tydligt blinka i ögonvrån. Jag ser det inte om jag tittar direkt på den. De har bevisligen inte filtrerat nätspänningen ordentligt så antar att den blinkar i 100 Hz för tror inte de är snåla nog att bara halvvågslikrikta. Sen kan man ju få roliga aliaseffekter om frekvensen på belysningen inte är en heltalsmultipel av bildfrekvenen för kameran så även om man byggt en riktig lysrörsarmatur som ökar frekvensen går det att få lustiga fenomen.

OLED kan rent tekniskt ha väldigt väldigt mycket högre uppdateringsfrekvens än vanliga LCD så det finns ju teknisk potential att göra en del där i alla fall. Jag är sjukt sugen på att testa ett par OR.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av backfeed:

~180, både vertikalt och horisontellt, så vitt jag vet.

inte illa med 110 grader horizontellt fält isåfall, fast är det någon som vet det vertikala synfältet på oculus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Ser inte allt för jävla bekväm ut, undra hur mycket den väger. Får man gratis ortopedbehandling på köpet?

Lägg därtill hörlurar som du med all säkerhet vill bära och vi förflyttas ytterligare ett snäpp på obekvämlighets-skalan. Vill gärna se en bild på en person som bär ett par hörlurar tillsammans med riften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Lägg därtill hörlurar som du med all säkerhet vill bära och vi förflyttas ytterligare ett snäpp på obekvämlighets-skalan. Vill gärna se en bild på en person som bär ett par hörlurar tillsammans med riften.

Någon som jag är riktigt sugen på är att lira bilspel med en OR. Vore riktigt fränt att sitta i en Pagani eller Lamborghini

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxelent:

https://www.youtube.com/watch?v=Ri2E2TRdOGQ&feature=player_de...

Någon som jag är riktigt sugen på är att lira bilspel med en OR. Vore riktigt fränt att sitta i en Pagani eller Lamborghini

Det där såg väl ut att fungera hyfsat, såg dock ut bli aningen värre med riften i artikeln som har remmar och sladdar över huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Är det inte tungt att ha en sån på huvudet? Men kul att denna tekniken börjat ta fart igen. Det kan ju bli hur bra som helst.

Devkittet väger knappt nånting i alla fall. Man blir inte trött av det.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Måste bara säga att ni gör ett riktigt bra jobb alla på Sweclockers!
Emil är som född till att så framför kameran, så lugn och förtroendeingivande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Jag tror detta kommer att floppa lika mycket som de gjorde när VR var på tapeten på 90-talet precis på samma sätt som 3D har floppat lika mycket på både 80-talet, 90-talet och nu, marknaden för det är extremt liten och procentuellt liten efterfrågan, bara en liten grupp som tycker det är häftigt och den är inte lönsam, men det är vad jag tror och framtiden får utvisa det

Jag tror att du tror fel.
Alla som testat den tycker den är häftig, helt oavsett vad de tycker om 3D eller annan teknik.

Utveckla även gärna varför du tror att den inte är lönsam, jag är mycket intresserad av att veta det.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vill ha faktorn är hög!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Tänk er BF med Oculus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Jag tror detta kommer att floppa lika mycket som de gjorde när VR var på tapeten på 90-talet precis på samma sätt som 3D har floppat lika mycket på både 80-talet, 90-talet och nu, marknaden för det är extremt liten och procentuellt liten efterfrågan, bara en liten grupp som tycker det är häftigt och den är inte lönsam, men det är vad jag tror och framtiden får utvisa det

Du tror detta kommer att floppa lika mycket som de gjorde när VR var på tapeten på 90-talet

Vi snackar 2013/2014 nu, inte 90-talet.

Det du skriver är lite som att skriva att jorden fortfarande är platt, fast alla vet att den är rund

Har du ens testat O R ? (jag har)

Och snälla, blanda inte in 3D boomen från Tv världen, detta är en helt annan grej.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

När den kommer skiter jag i om jag har pengar eller inte. Det blir fan SMS-lån eller bankrån, sen semester i en vecka med nedragna persienner och en uppsättning toarullar och porrspel (å kom inte och säg att du INTE tänk samma tanke).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Jag tror att du tror fel.
Alla som testat den tycker den är häftig, helt oavsett vad de tycker om 3D eller annan teknik.

Utveckla även gärna varför du tror att den inte är lönsam, jag är mycket intresserad av att veta det.

Vad menar du med "alla"?! Din bekantskapskrets? De här på SweC? Världen? Om inget säljer som förväntat så kommer det inte vara lönsamt.

Skrivet av skog1s:

Du tror detta kommer att floppa lika mycket som de gjorde när VR var på tapeten på 90-talet

Vi snackar 2013/2014 nu, inte 90-talet.

Det du skriver är lite som att skriva att jorden fortfarande är platt, fast alla vet att den är rund

Har du ens testat O R ? (jag har)

Och snälla, blanda inte in 3D boomen från Tv världen, detta är en helt annan grej.

Jag har inte påstått att det är 90-talet, lär dig förstå jämförelser och framför allt det du läser och ta inte något om någons åsikter på ett forum personligt, det är inte du som har utvecklat det och om du tycker det är en häftig grej så får du tycka det, det struntar jag fullkomligt i, men detta är ett diskussionsforum där man har rätt till sin åsikt...eller är det en diktatur där alla måste tycka lika?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Vad menar du med "alla"?! Din bekantskapskrets? De här på SweC? Världen?

Jag har sett en mycket stor del av de videos som lagts ut på youtube och andra kanaler av några av de 40000 ägarna till de väldigt primitiva utvecklings kitten. Majoriteten av de som testat tycker att Oculus är det häftigaste de testat någonsin, resten tycker bara att den är jättehäftig.

Kan inte du länka till några videos där användare som testar den berättar om hur tråkig och värdelös oculus riften är? Jag har iaf inte hittat en enda!

Länka gärna en där någon inte tycker deras nyaste prototyp Crystal Cove är häftig...

Skrivet av Sabelskiöld:

Om inget säljer som förväntat så kommer det inte vara lönsamt.
!

Jag är fortfarande intresserad av att höra ditt resonemang king hur mycket Oculus förväntar sig sälja och varför de inte kommer lyckas med det!

Vad vi vet är att de förväntade sig sälja ca 850 Devkits (för att få sin kickstarter att gå igenom) och att de hitils sålt ungefär 40000-50000 stycken. Det är ungefär 50 gånger mer försäljning än förväntat!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Vad menar du med "alla"?! Din bekantskapskrets? De här på SweC? Världen? Om inget säljer som förväntat så kommer det inte vara lönsamt.

Jag tror att han menade "Alla som testat" precis som han också skrev. I urvalet finns alltså dels vanliga spelare som av en eller annan anledning besöker stora spelmässor, d.v.s. de människor som också är Oculus huvudmarknad; dels speljournalister som mig veterligen alla talar mycket gott om både Oculus Rift som (blivande) produkt och om VR som koncept - och dels såklart de som beställt hem ett utvecklingskit, som vi ju kan anta helt enkelt är intresserade av eller jobbar med 3D och VR. Av alla de människorna har jag inte hört en enda säga att de inte tror på VR.

Det märks extremt tydligt att du inte testat OR. Det här har noll och ingenting med 3DTV att göra.

Permalänk
Medlem

Kommer garantera köpa den om den kostar under 2k

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Jag har inte påstått att det är 90-talet, lär dig förstå jämförelser och framför allt det du läser och ta inte något om någons åsikter på ett forum personligt, det är inte du som har utvecklat det och om du tycker det är en häftig grej så får du tycka det, det struntar jag fullkomligt i, men detta är ett diskussionsforum där man har rätt till sin åsikt...eller är det en diktatur där alla måste tycka lika?!

Nä det har du inte , du blanda t o m i 80- talet när du skrev "Jag tror detta kommer att floppa lika mycket som de gjorde när VR var på tapeten på 90-talet precis på samma sätt som 3D har floppat lika mycket på både 80-talet, 90-talet och nu"

Du tror, det respekterar jag, men jag tror att O R inte kan floppa. Respekterar du det? Det verkar inte så....

Och givetvis har du rätt till en åsikt, precis som oss alla andra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Det är kul att de kommit en bra bit på vägen till en komersiell produkt men det är synd att de här "skidglasögonen + minikylskåp" i fronten har en massa kablar.

Hatar kablar, trodde att år 2010 var sista året med kabar till mus, tangentbord etc men nu år 2014 ser jag dom fortfarande överallt på olika produkter tex de nämda samt "Oculus visar Rift "Crystal Cove" som visserligen är en prototyp men det lär inte hända den blir trådlös inom överskådlig framtid.

Om de senare uppdaterar till 4K paneler är det inte en chans att det blir trådlöst om det nu inte sker storar framsteg inom den trådlösa tekniken.

Det ser svettigt ut med den här 3D kiten om man skall använda den ett längre spel-pass.

En mc-hjälm ser mer balanserad ut men det kanske skulle blivit något i stil med denna "hjälm"

Man kan undra om det ergonomiska långtidseffekterna kan leda till "Oculus Rift"-nacke eller VR-nacke, i stil med möss get mushandled etc.

Det är kul att gjort stora framsteg och hoppas att den kommer snart, innan 2015, till ett överkomligt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Fortsätt läs på det inlägg du svarade på istället.

Antar att du menar följande:

Skrivet av Sabelskiöld:

lär dig förstå jämförelser och framför allt det du läser och ta inte något om någons åsikter på ett forum personligt, det är inte du som har utvecklat det och om du tycker det är en häftig grej så får du tycka det, det struntar jag fullkomligt i, men detta är ett diskussionsforum där man har rätt till sin åsikt...eller är det en diktatur där alla måste tycka lika?!

Om du inte vill eller kan motivera dina åsikter så förstår jag faktiskt inte vad du gör på ett diskussions forum över huvud taget. Men det är bara mitt sätt att se på saken.

Jag är iaf här på forumet för att höra andras motiveringar till deras åsikter, inte för att bara få veta vad folk tycker i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Alla pratade gott om VR 1994 också, vart tog det vägen?

Det är inget mysterium alls. Intresset dog ut för att det varken var tekniskt eller ekonomiskt möjligt att få in en bra upplevelse i konsumenthemmen i polygongrafikens barndom. Det är inte samma spelplan idag som för 20 år sedan.

Skrivet av Sabelskiöld:

[Desperat och illa formulerat påhopp på skog1s]

Personangrepp hör inte hemma här.

Permalänk
Medlem

Haha, många sjukgymnaster som kommer få klia sig i huvudet när de ska försöka fixa till alla VR-gamers nackar! Utöver det tycker jag det här är riktigt coolt. Frågan är väl vad priset kan komma att landa på. Det närmaste Oculus som jag känner till är Sonys HMZ-t3w, den går lös på 11,5K och har inte den riktigt VR-funktionen inbyggd ens.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

blir lite jobbigt när man ska zippa på colan också bara, fumla efter burkfan.

hade varit bra om man kunde ställa in opacity å se rakt igenom vid behov men det tar väl ett tag innan vi är där i skärmutvecklingen. men kanske en kamera på utsidan? ^__^,

Skrivet av Vlademil:

Ge det några år, finns ju redan prototyper på transparenta och böjbara OLED displayer, det svåra är väl att hålla ljuset ute när man vill spela isåfall. Borde egentligen gå att lösa med ett gammeldags svärtat visir som man fäller upp? Kamera på utsidan är inte en dålig idé alls, borde till och med gå att modda rätt lätt? Tejpa fast en webcam typ.

http://hackaday.com/2013/12/09/oculus-rift-goes-from-virtual-...

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

SHUT UP AND TAKE MY MONEY!

Jävlar va grymt detta är/kommer bli, blir defenitivt köp när det finns färdig produkt!

Kommer det dyka upp nån developerkit 2.0? I väntan på färdig produkt kan det vara värt det tycker jag.

Frustrerande att den "aldrig blir klar" men ändå grymt att se att dom vill färdigställa den innan den släpps, vilket naturligtvis är helt rätt.

Är det bara jag som tycker IR dioderna ser ut som dom har blingat den med strass? ^^

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Antar att du menar följande:

Om du inte vill eller kan motivera dina åsikter så förstår jag faktiskt inte vad du gör på ett diskussions forum över huvud taget. Men det är bara mitt sätt att se på saken.

Jag är iaf här på forumet för att höra andras motiveringar till deras åsikter, inte för att bara få veta vad folk tycker i allmänhet.

Följ då hela tråden så får du motiveringar

Skrivet av dagbro:

Det är inget mysterium alls. Intresset dog ut för att det varken var tekniskt eller ekonomiskt möjligt att få in en bra upplevelse i konsumenthemmen i polygongrafikens barndom. Det är inte samma spelplan idag som för 20 år sedan.

Personangrepp hör inte hemma här.

Intresset kommer att dö ut nu med på samma sätt som nVIDIA Vision, folk kommer tycka det är kul i c:a 6 månader (om ens så länge) sen tröttnar de och det dör.
Lustigt hur du lyckas vända en hänvisning till personangrepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Haha, många sjukgymnaster som kommer få klia sig i huvudet när de ska försöka fixa till alla VR-gamers nackar! Utöver det tycker jag det här är riktigt coolt. Frågan är väl vad priset kan komma att landa på. Det närmaste Oculus som jag känner till är Sonys HMZ-t3w, den går lös på 11,5K och har inte den riktigt VR-funktionen inbyggd ens.

Sonys enhet är ju bara en HMD, den har nånting med VR att göra alls.

Sen undrar jag om mina inlägg försvinner... Många som påpekar hur oergonomisk den verkar men jag säger att den är så pass lätt (väger knappt något alls) att man inte märker det.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Följ då hela tråden så får du motiveringar

Har somsagt läst alla dina inlägg och kan fortfarande inte hitta din motivering till varför du tror att de inte kommer lyckas sälja tillräckligt för att vara lönsamt trotts att deras devkits sålts 50 gånger mer än de förväntat sig och bara dessa dragit in mer än 10 miljoner dollar till företaget på under ett års produktion.

Den motivering jag hittar verkar vara löst baserad på din magkänsla och att det måste misslyckas eftersom 3D/VR inte lyckades slå för 20år sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Sonys enhet är ju bara en HMD, den har nånting med VR att göra alls.

Sen undrar jag om mina inlägg försvinner... Många som påpekar hur oergonomisk den verkar men jag säger att den är så pass lätt (väger knappt något alls) att man inte märker det.

/hulle.

Bara en HMD? Oculus är väl bara en HMD+lite add-on:s för att få till VR.

Krävs inte mycket:
https://www.youtube.com/watch?v=7vcGqha6xJ0&feature=youtube_gdata_player

Poängen är att priset på Oculus borde(om inte Sony tar ett riktigt ockerpris) vara ännu högre än priset för Sony HMZ, så den är som den och lite mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk

Vill ha Oculus rift, om...

Om Oculus utvecklas till att ha 4k, g-sync, hög FPS och extrem låg latens OMG I need it. Väntar tills dess. Är än så länge skeptisk. Vill inte ha spyor över mitt tangentbord... Är ändå optimistisk över dess potential så man får bara ha tålamod, kan knappt hålla mig dock. Star Citizen jobbar på att ha support för Oculus, helt klart den perfekta kombinationen.

Permalänk

Det här ser ut att bli riktigt bra. Jag tycker det är viktigare att Oculus tar den tid de behöver för att finslipa produkten till något som verkligen kommer slå igenom, istället för att stressa ut en halvmesyr med tusen barnsjukdomar.

Jag undrar om Microsoft kommer utveckla någon egen motsvarighet. Sony verkar ju vara på gång med något. Liksom Valve.