Asus Xonar DX vs. Creative Sound Blaster Z?

Permalänk
Medlem

Asus Xonar DX vs. Creative Sound Blaster Z?

Tja! vill köpa ett ljudkort och det står mellan Asus Xonar DX och Creative Sound Blaster Z. Vad tycker ni?

Permalänk

Jag kan inte uttala mig om asus Xonar DX. Men jag har ett CSB-Z och jag är hel nöjd! Inte haft några som helst problem med det kortet. Lätt att installera och använda

Visa signatur

Grafikkort: GTX 670-DCII | PSU: CoolerMaster G550M | Moderkort: MSI Z77MPower | HD: Samsung SSD 840 250Gb | Chassi: NZXT Source 201 Elite | Processor: i5-3570K 4,0 GHz

Permalänk
Entusiast

Om man någonsin funderar på att prova på Linux, är det bra att ta med detta i åtanke vid val av hårdvara.
Creative är ökända med sin notoriskt dåliga support för Linux.
Det går att få igång de flesta av Creatives Sound Blaster Z modeller, men det kräver extra trixande med firmwares. Det vill säga inget som fungerar "out of the box".

Både Sound Blaster och Xonar har mediokra drivrutiner under Windows, men Xonar-serien fungerar mycket bättre under andra operativsystem.
Fast skall man aldrig röra Linux, och kommer enbart att hålla sig till Windows, är det inte så stor skillnad mellan korten. Båda har sina smärre för och nackdelar. Men i det långa får man bra ljud med bra brusförhållanden ur dem båda.

Mig personligen: Kommer nog aldrig att skaffa ett Creative kort igen. De sista Creative-kortet jag hade var Sound Blaster Live, och redan då var drivrutinerna från Creative hopplöst dåliga. Även för Windows.
Det betyder inte att jag inte har erfarenheten. Har byggt några system med Creatives ljudkort, däribland X-Fi serien och även något med Z-serien.

Det är synd tycker jag. Creative var det enda riktiga valet under den gamla goda ISA-tiden, om man inte villa punga ut rejäla högar med pengar förstås.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Både Sound Blaster och Xonar har mediokra drivrutiner under Windows

SB Z-korten har dock helt klockrena drivrutiner till Windows 8.

Skrivet av SysGhost:

Fast skall man aldrig röra Linux, och kommer enbart att hålla sig till Windows, är det inte så stor skillnad mellan korten.

En väsentlig skillnad är att Z har dedikerat hörlusjack med förstärkare.
Sen är Xonar DX snart sex år gammalt...Z-serien är ett år gammal.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Sen är Xonar DX snart sex år gammalt...Z-serien är ett år gammal.

Min 12 år gamla försärkare låter bättre än modeller i samma prisklass som släpptes förra året..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorgo_:

Min 12 år gamla försärkare låter bättre än modeller i samma prisklass som släpptes förra året..

Och det är relevant för jämförelsen mellan DX och Z på vilket sätt? Nä, just det...inte alls.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Och det är relevant för jämförelsen mellan DX och Z på vilket sätt? Nä, just det...inte alls.

Det ÄR relevant då din jämförelse med nyare prylar och äldre inte alltid har något med åldern att göra.
Ett 6 år äldre kort kan fortfarande låta bättre än det nyare. Så ja, det är relevant.

Permalänk
Avstängd

Kan starkt rekommendera Xonar DX, älskar mitt :).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hoski:

SB Z-korten har dock helt klockrena drivrutiner till Windows 8.

Detta låter jag vara osagt, för just Windows 8 har jag inga erfarenheter av.

Skrivet av hoski:

En väsentlig skillnad är att Z har dedikerat hörlusjack med förstärkare.
Sen är Xonar DX snart sex år gammalt...Z-serien är ett år gammal.

Det beror väl helt på vilka modeller man jämför.
Jag gissar att TS har valt 600-800 kr klassen, då just Xonar DX nämns. Annars har vi ju Xonar Essence STX, som har rätt trevliga hörlurs-egenskaper.
Men i den här prisklassen har du dock rätt.
Creative Sound Blaster Z BULK/OEM som den enklaste modellen går under hos Inet bl.a. har en effektförstärkt utgång för just hörlurar. Dock med 3.5mm utgång.

Den lite lyxigare modellen Creative Sound Blaster ZxR kommer med lite allsköns tillbehör och 6.3mm kontanter.
Fast där pratar vi om en annan prisklass. Där är Xonar Essence STX bättre imho då Xonar -serien har bättre drivrutiner för andra operativsystem.

Creative Sound Blaster är lite av "Windows Only" hårdvara, medans Xonar-serien fungerar mer utbrett.

EDIT/Tillägg:
Fast jag måste säga att jag aldrig haft problem med varken kvalitén eller volymen när jag anslutit mina slutna Pro2 hörlurar till Xonar DX. Bara för att det inte finns någon dedikerad hörlursförstärkare betyder det inte att det inte går att ansluta hörlurar.

När det kommer till spel, så är nog Creative en aningen bättre val, då de stödjer en senare EAX-standard samt har bättre funktioner i sin mjukvara när det kommer till just spelljud.
Creatives Sound Blaster är lite av gaming-kort för öronen.
Xonar-serien stödjer endast upp till EAX 5 via mjukvaru-emulering.

Fast... hur många spel stödjer EAX-standarden? ...tror det inte är så många.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Sitter själv med SB-ZxR (älskart) på Windows 7 och har inte haft några problem med drivrutiner ännu iallafall har haft kortet sen 1:a januari så har inte haft det någe lång tid dock

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Det beror väl helt på vilka modeller man jämför.

TS skrev ju att det stod mellan Xonar DX och SB Z.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hoski:

TS skrev ju att det stod mellan Xonar DX och SB Z.

Sound Blaster Z kommer i mer än ett utförande.
Läser du det jag skrev igen, så skriver jag just det: Då TS nämner just Xonar DX, så gissar jag att det är den prisklassen som det siktas mot.
Då menar jag att jag även gissar på SB Z modeller i samma prisklass.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Sound Blaster Z kommer i mer än ett utförande.
Läser du det jag skrev igen, så skriver jag just det: Då TS nämner just Xonar DX, så gissar jag att det är den prisklassen som det siktas mot.
Då menar jag att jag även gissar på SB Z modeller i samma prisklass.

Nej Sound Blaster Z är en modell.
Sen finns även Zx och ZxR.

Zx är samma kort som Z, men med en medföljande volymratt med hörlursutgångar och mikrofoningångar samt en inbyggd mic på.

ZxR är ett aningen bättre kort, med volymrattsmodulen samt ett i/o-dotterkort.

Visa signatur

///M4

Permalänk

Om du köper Xonar DX glöm inte att aktivera mikrofon boost i ljud menyn för annars hörs knappt ingenting.

Med DX programvara följer även en "karaoke mode" där du kan byta tonart på allt ljud = användbart om man som jag jammar med olika låtar med gitarren utan att behöva stämma om den.

talförvrängare så man låter som piff o puff i skype kan ju va roligt i 2 min haha kanske inte en dealbreaker