Samsung Rapid på 840pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Fick riktigt bra siffror men har nu avinstallerat Rapid mode. Vet inte riktigt vad som är det bästa alternativet, vill inte skada eller slita SSDn i förtid.

Antar att du inte läste Petris inlägg... lite citat här nedan.

Skrivet av Petir:

Denna disken ( minnet ) används framförallt till 2 saker.
1. Att lära sig vilka filer / program du oftast använder och ladda in dem i förväg i ramdisken, för att snabba upp din användning av de programmen.

2. Utför sortering och sammanslagning av filer som ska skrivas till din ssd i ramdisken innan de skrivs på riktigt, så att de antingen kan skrivas
i stora filer som är snabbare eller parallellt till flera minnesmoduler samtidigt som även det är mycket snabbare.

Fördelarna: Framförallt en snabbare upplevelse av din dator som tex min windows update igår.

Sist men inte minst, pga att minnescellerna i en SSD bara kan skrivas över ett visst antal gånger
innan de förbrukas, framförallt så kallade TLC minnen som finns i tex 840 och 840 EVO ( MLC minnen i 840Pro )
så borde livslängden öka en hel del när sortering och sammanslagning av filer sker i ramdisken innan de skrivs till din SSD.

Petri

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belzer:

Funkar programmet till alla 840 EVO ssd eller bara till de större? Funderar på att skaffa en 120 gigs.

Det funkar med alla storlekar av EVO och PRO-versionerna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belzer:

Funkar programmet till alla 840 EVO ssd eller bara till de större? Funderar på att skaffa en 120 gigs.

Lite OffT men isf. bör du ha koll på Inets rea (om deras server kommer palla rean någon gång). Fick iaf. min 120GB för 499:- inkl. frakt.

OnT: Hade varit trevligt ifall 830 och vanliga 840 hade fått funktionen också, gillar mina 830......

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Funkar nog inte i raid eller?

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Fick riktigt bra siffror men har nu avinstallerat Rapid mode. Vet inte riktigt vad som är det bästa alternativet, vill inte skada eller slita SSDn i förtid.

Citat:

Man ska dock komma ihåg att problemet ofta överdrivs. Om vi antar att varje TLC-cell klarar 1000 skrivningar innebär det att du kan skriva hela diskens kapacitet 1000 gånger innan den dör. På en 120 GB SSD blir detta 120 TB. Skriver du då till exempel 100 GB per dag, varje dag, kommer SSD:n hålla i över tre år.

För att sätta mängden 100 GB/dag i perspektiv: Jag har skrivit i snitt 6 GB/dag till min SSD under de snart två år jag har haft den. Fortsätter jag i samma takt bör den alltså dö runt år 2060 (om den hade varit TLC-baserad). Jag har inte på något sätt optimerat eller försökt skriva så lite som möjligt; bara använt datorn normalt (och jag använder datorn mycket).

Men visst, man kanske inte ska köpa en SSD om man ska rendera som ett as hela dagarna.

Quote fran HurMycket.

Kor pa, du kommer antagligen byta ut SSDn innan den dor. Och jag tror inte att Samsung hade slappt ett program som skadar dina diskar.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Fick riktigt bra siffror men har nu avinstallerat Rapid mode. Vet inte riktigt vad som är det bästa alternativet, vill inte skada eller slita SSDn i förtid.

Rapid Mode ger ju FÄRRE skrivningar till disken = längre livslängd
Plus att datorn blir snabbare

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Fick riktigt bra siffror men har nu avinstallerat Rapid mode. Vet inte riktigt vad som är det bästa alternativet, vill inte skada eller slita SSDn i förtid.

Ja, fast nu håller ju Ssd längre pga att ram används effektivare och inte skriver på Ssd direkt..

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Ok ska återigen aktivera Rapid, det var ju betydligt snabbare än normalt läge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av niclasc:

Rapid Mode ger ju FÄRRE skrivningar till disken = längre livslängd
Plus att datorn blir snabbare

Var har du läst det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Var har du läst det?

Kanske dags att läsa tråden ordentligt en gång..?

Kan tipsa om #24..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Testade precis bara as-ssd med det på.

Får väl prova lite och se om det gör någon skillnad eller om det är meningslösa siffror.

Read påverkas ju nästan inget på 4k och access. Men write gör lite.
Har bara 8gb ram också så inte i helt överflöd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JimmieSan:

Testade precis bara as-ssd med det på.

http://puu.sh/5YCbV.jpg

Får väl prova lite och se om det gör någon skillnad eller om det är meningslösa siffror.

Read påverkas ju nästan inget på 4k och access. Men write gör lite.
Har bara 8gb ram också så inte i helt överflöd.

Att du "bara" har 8GB bör inte vara något problem då den som mest tar 1GB och dessutom kollar av till vad som körs och lämnar plats till de mer behövande uppgifterna. Så det är nemas problemas.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Testade precis bara as-ssd med det på.

http://puu.sh/5YCbV.jpg

Får väl prova lite och se om det gör någon skillnad eller om det är meningslösa siffror.

Read påverkas ju nästan inget på 4k och access. Men write gör lite.
Har bara 8gb ram också så inte i helt överflöd.

Assd benchmark är ju också värdelös i detta fallet,det mäter för små filer för att det skall visa riktiga värden,kör crystaldiskmark med 1000mb filstorlek och kom tillbaka:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

4K ser ju rätt bra ut i crystal iaf. Antar dom som skrev 256GB pro i tråden har en 830 pro då resultaten är 1/3 mot det jag får på en 128gb disk.

Däremot får jag lägre iops i Magician än innan Rapid, detta känns ju lite konstigt.
IOPS är väl viktigare än 1200mb write liksom?
Det är framförallt random read IOPS som droppar ifrån 10-25k mot non rapid i magician. Hoppar mellan 60-77k i magician typ.

Verkar ju dock rätt random.
Hastigheterna hoppar hit och dit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

4K ser ju rätt bra ut i crystal iaf. Antar dom som skrev 256GB pro i tråden har en 830 pro då resultaten är 1/3 mot det jag får på en 128gb disk.

Däremot får jag lägre iops i Magician än innan Rapid, detta känns ju lite konstigt.
IOPS är väl viktigare än 1200mb write liksom?
Det är framförallt random read IOPS som droppar ifrån 10-25k mot non rapid i magician. Hoppar mellan 60-77k i magician typ.

http://puu.sh/60agb.png

Verkar ju dock rätt random.
Hastigheterna hoppar hit och dit
http://puu.sh/60aD6.png

Poängen med att köra en 1000mb testfil är att annars så cachar du i ditt ram och då får du onaturligt höga värden tills ditt ram tar slut och testet går ner och kör vidare på din ssd:)

Jo du har rätt där men jag tänkte mest för att du skulle kunna jämföra med alla andra olika märken generellt.Jag har själv märkt att du får bäst värden i alla testprogram om du kör samsung magicians performance optimization först och sen testar i alla andra testprogram:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Permalänk
Medlem

Någon som vet om hastigheten på RAM minnena påverkar SSD:ns hastighet vid användning utav rapid mode?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spang420:

Någon som vet om hastigheten på RAM minnena påverkar SSD:ns hastighet vid användning utav rapid mode?

Om du menar att ett långsamt 1333HMz minne skulle vara mycket långsammare än ett 2133MHz dito? Eftersom RAM-minnena är så mycket snabbare än SSD:ns så tror jag det är en väldigt liten skillnad på detta. Har inte kollat efter tester på detta, om de ens finns men det är vad jag tror iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Går det på något vis att använda Rapid mode på en vanlig HDD? Skulle behövas eftersom att jag saknar SSD..

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Går det på något vis att använda Rapid mode på en vanlig HDD? Skulle behövas eftersom att jag saknar SSD..

nope funkar bara på samsung ssd:er...

men kanske iframtiden de stöder andra ssd:er vilket jag skulle vilja hoppas på... men tror inte på det själv...:D

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |