Blir galen på OS X, hjälp mig tack..

Permalänk
Medlem

Blir galen på OS X, hjälp mig tack..

Tjena, köpte mig en Macbook Air 13" igår, mycket nöjd med hela datorn, aldrig varit så exalterad över en ny pryl, någonsin.

Men jag har några problem, förstår mig inte på hur det funkar t.ex flyttar en grej till papperskorgen från hämtade filer, så försvinner den på hela datorn? eller när jag la bilder i en ny mapp och tog bort kopian på skrivbordet så försvann den från hela datorn? Förstår ni vad jag menar? Sånna småsaker som jag sitter med timme ut o timme in gör mig heeeeeelt galen.

Tacksam för hjälp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umirin:

Tjena, köpte mig en Macbook Air 13" igår, mycket nöjd med hela datorn, aldrig varit så exalterad över en ny pryl, någonsin.

Men jag har några problem, förstår mig inte på hur det funkar t.ex flyttar en grej till papperskorgen från hämtade filer, så försvinner den på hela datorn? eller när jag la bilder i en ny mapp och tog bort kopian på skrivbordet så försvann den från hela datorn? Förstår ni vad jag menar? Sånna småsaker som jag sitter med timme ut o timme in gör mig heeeeeelt galen.

Tacksam för hjälp..

Fattar inte

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Fattar inte

Hehe, var så jävla arg när jag skrev inlägget så jag fattar det inte ens själv.

Men vi tar om det från början i hopp om att folk ska förstå bättre, Om jag t.ex tar en bild med min front kamera i photobooth så hamnar den i mappen "Alla min filer". Om jag sen flyttar den filen därifrån till mappen "bilder" och sen tar bort den från "Alla mina filer" så försvinner den även från mappen "bilder". Likadant när jag converterade en låt från Youtube, så hamnade den låten i "Mina hämtade filer", när jag sen flyttade den från "Mina hämtade filer" till "Musik" och sedan tog bort kopian från "Mina hämtade filer" så försvann den även från "Musik". Gaaaaaah jag suger på att förklara när jag inte ens vet vad det är jag snackar om, men det är mitt prolem ialafall..

Permalänk

Hmm, filerna ska faktiskt inte försvinna om man raderar hämtade filer mappen :s jag återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umirin:

Hehe, var så jävla arg när jag skrev inlägget så jag fattar det inte ens själv.

Men vi tar om det från början i hopp om att folk ska förstå bättre, Om jag t.ex tar en bild med min front kamera i photobooth så hamnar den i mappen "Alla min filer". Om jag sen flyttar den filen därifrån till mappen "bilder" och sen tar bort den från "Alla mina filer" så försvinner den även från mappen "bilder". Likadant när jag converterade en låt från Youtube, så hamnade den låten i "Mina hämtade filer", när jag sen flyttade den från "Mina hämtade filer" till "Musik" och sedan tog bort kopian från "Mina hämtade filer" så försvann den även från "Musik". Gaaaaaah jag suger på att förklara när jag inte ens vet vad det är jag snackar om, men det är mitt prolem ialafall..

"Alla mina filer" är en slags samling som visar alla filer som ligger i din hemmapp i olika kategorier (typ bilder, filmer, musik etc.). Så de filer du ser där finns bara på ett ställe. Tar du bort dem därifrån försvinner de alltså från datorn.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umirin:

Hehe, var så jävla arg när jag skrev inlägget så jag fattar det inte ens själv.

Men vi tar om det från början i hopp om att folk ska förstå bättre, Om jag t.ex tar en bild med min front kamera i photobooth så hamnar den i mappen "Alla min filer". Om jag sen flyttar den filen därifrån till mappen "bilder" och sen tar bort den från "Alla mina filer" så försvinner den även från mappen "bilder". Likadant när jag converterade en låt från Youtube, så hamnade den låten i "Mina hämtade filer", när jag sen flyttade den från "Mina hämtade filer" till "Musik" och sedan tog bort kopian från "Mina hämtade filer" så försvann den även från "Musik". Gaaaaaah jag suger på att förklara när jag inte ens vet vad det är jag snackar om, men det är mitt prolem ialafall..

"Alla mina filer" är ingen mapp, det är "smart folder", den visar filer efter ett förinställt filter. När du säger att du flyttade en fil från Mina hämtade filer till Musik så gör du ju ingen kopia, utan flyttar den?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

"Alla mina filer" är en slags samling som visar alla filer som ligger i din hemmapp i olika kategorier (typ bilder, filmer, musik etc.). Så de filer du ser där finns bara på ett ställe. Tar du bort dem därifrån försvinner de alltså från datorn.

Ahaaaa, Så den ska man bara låta vara? Tyckte det såg så oorgansierat ut men då vet jag att de är som de ska ialafall. Men hur gör jag för att få fram Musik/Bilder/Filmer mappar? Dom verkar försvunnit så nu har jag inga, hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umirin:

Ahaaaa, Så den ska man bara låta vara? Tyckte det såg så oorgansierat ut men då vet jag att de är som de ska ialafall. Men hur gör jag för att få fram Musik/Bilder/Filmer mappar? Dom verkar försvunnit så nu har jag inga, hehe

Finder > Preferences > Show These Items in the sidebar: kanske funkar?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umirin:

Ahaaaa, Så den ska man bara låta vara? Tyckte det såg så oorgansierat ut men då vet jag att de är som de ska ialafall. Men hur gör jag för att få fram Musik/Bilder/Filmer mappar? Dom verkar försvunnit så nu har jag inga, hehe

Själv använder jag den aldrig, jag föredrar att hålla koll på/organisera mina filer själv. Men för vissa kan den säkert fylla ett syfte.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Finder > Preferences > Show These Items in the sidebar: kanske funkar?

Men när jag nu skapar en ny map, och döper den "Musik" hamnar den på skrivbordet, sen lägger jag till den i sidofältet, men när jag sen tar bort kopian på skrivbordet försvinner den ur sidofältet också, hur kan de bli så? Märks verkligen att jag aldrig rört en OS X dator innan.

Permalänk
Medlem

Ahhh nu hittade vad jag ville i finder preferences ialfall, tack för de )

Har bara en fråga till innan jag fortsätter klura, hur hittar jag hur mycket gb jag har kvar i min ssd disk?

Permalänk
Skrivet av Umirin:

Ahhh nu hittade vad jag ville i finder preferences ialfall, tack för de )

Har bara en fråga till innan jag fortsätter klura, hur hittar jag hur mycket gb jag har kvar i min ssd disk?

Äpplet uppe i översta fältet > Om datorn > Mer info > Lagring

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Äpplet uppe i översta fältet > Om datorn > Mer info > Lagring

Tackar vi för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umirin:

Men när jag nu skapar en ny map, och döper den "Musik" hamnar den på skrivbordet, sen lägger jag till den i sidofältet, men när jag sen tar bort kopian på skrivbordet försvinner den ur sidofältet också, hur kan de bli så? Märks verkligen att jag aldrig rört en OS X dator innan.

För sidofältet innehåller inga egna mappar, det är bara länkar till andra existerande mappar, dina favoriter så att säga

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Tack för många bra svar, hjäpt mig en hel del! har dock några frågor till.

Jag är väldigt beroende av utseende osv på mina datorer så nu ska jag ge mig på att fixa iordning min docka och ikoner samt lite annat skojs. Men verkar som vissa program bara funkar till vissa verisioner osv, jag har läst om Maverics(?), Snow leopard och allt vad de heter, inte riktigt säker på vad jag har för någonting men på "den här datorn" står det att jag har Version 10.9.1, vad har jag då får något? Snow leopard?

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt macens pekplatta ett tag kommer du att bli helt handikappad när du kör en pc sen..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umirin:

Tack för många bra svar, hjäpt mig en hel del! har dock några frågor till.

Jag är väldigt beroende av utseende osv på mina datorer så nu ska jag ge mig på att fixa iordning min docka och ikoner samt lite annat skojs. Men verkar som vissa program bara funkar till vissa verisioner osv, jag har läst om Maverics(?), Snow leopard och allt vad de heter, inte riktigt säker på vad jag har för någonting men på "den här datorn" står det att jag har Version 10.9.1, vad har jag då får något? Snow leopard?

10.9 ar Mavericks.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Just därför jag aldrig använder "alla mina filer", det är helt efterblivet. Gällande utrymme på SSD så högerklickar du (klickar med två fingrar) på ikonen på skrivbordet, väljer "visa visningsalternativ" och kryssar i "visa info om objekt".

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

OSX är gjort för att göra det "så lätt som möjligt" för användaren, ett hett tips är att börja använda CMD+Space för Spotlight-sök.
Det är långt ifrån omöjligt men bra mkt jobbigare att få en "egen" struktur i OSX om man jämför mot Windows.

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk
Skrivet av Altaire:

OSX är gjort för att göra det "så lätt som möjligt" för användaren, ett hett tips är att börja använda CMD+Space för Spotlight-sök.
Det är långt ifrån omöjligt men bra mkt jobbigare att få en "egen" struktur i OSX om man jämför mot Windows.

På vilket sätt skiljer det sig? Du kan skapa kataloger och organisera dina filer hur du vill precis som på windows, eller är det något annat du tänker på?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Tar några månader att vänja sig vid mac os. Det är väldigt annorlunda jämfört med windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Tar några månader att vänja sig vid mac os. Det är väldigt annorlunda jämfört med windows.

Suttit vid min MB konstant sen jag köpte den i princip, sjuuukt förvånad över hur mycket nytt och intressant det är med OS X, likaså touchpaden lärde jag mig först idag hur man skrolla upp o ner med två fingrar samt gå fram och bak internetsidor genom att "swicha" åt sidorna, kul kul KUL, ångrar inte en sekund mitt köp!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umirin:

Suttit vid min MB konstant sen jag köpte den i princip, sjuuukt förvånad över hur mycket nytt och intressant det är med OS X, likaså touchpaden lärde jag mig först idag hur man skrolla upp o ner med två fingrar samt gå fram och bak internetsidor genom att "swicha" åt sidorna, kul kul KUL, ångrar inte en sekund mitt köp!!

Om du går in i Settings -> Trackpad så kan du se fler gester man kan använda. Själv brukar jag köra väldigt många program i fullskärm och svepa mellan dem med 4 fingrar, vilket är väldigt smidigt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.