distansköpslagen, ångerrätt hämta i butik och avbetalning (Uppdaterad)

Permalänk
Medlem

http://nyhetsrum.pricerunner.se/angerratt-vid-e-handel-sa-fun...

Där står det lite om ångerrätt vid datorköp, Även ett beslut från ARN

Installation av OS räknas som förbrukad ångerrätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av chiboogi:

http://nyhetsrum.pricerunner.se/angerratt-vid-e-handel-sa-fun...

Där står det lite om ångerrätt vid datorköp, Även ett beslut från ARN

Installation av OS räknas som förbrukad ångerrätt

hade ingen hårddisk med, inget att installera OS med som inte var mitt egna.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

hade ingen hårddisk med, inget att installera OS med som inte var mitt egna.

Dock så är det där med en färdigbyggd dator, Frågan är hur dom tolkar det med en dator som du byggt själv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Kommunikationen har inte skett uteslutande på distans.

Det som menas är kommunikationen då avtalet ingås.. Är avtalet redan klart, spelar det ingen roll om du hämtar varan själv. Betalningsmetod spelar heller ingen roll.

Det är att ingå själva avtalet på distans som är det väsentliga!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hoski:

Det som menas är kommunikationen då avtalet ingås.. Är avtalet redan klart, spelar det ingen roll om du hämtar varan själv. Betalningsmetod spelar heller ingen roll.

Det är att ingå själva avtalet på distans som är det väsentliga!

Skickades från m.sweclockers.com

Va inte så jäkla säker på att avtalet räknas som genomfört innan paketet har hämtats ut.
Jag skrev ovanför min motivering.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kommunikationen har inte skett uteslutande på distans.

Om TS har köpt, och betalat allt i förväg och bara ska hämta paket i butik så har väl kommunikationen kring avtalstecknandet skett uteslutande på distans?

Det enda TS har gjort (enligt egen utsago) är att skrivit på ett papper att produkterna är uthämtade - detta hade TS varit tvungen att göra även om TS valde att skicka sakerna med Posten - då hade han behövt skriva på ett papper även där.

Avtalet, vilket är det lagtexten handlar om, har tecknats uteslutande på distans. Han har kommit överens med butiken om betalningssätt, leveranssätt, produkter helt och hållet på distans. Att hämta varor på en specifik plats är en del av avtalet, men utlämnandet har inget med avtalets tecknande att göra då det vid utlämningstillfället redan var tecknat och klart.
Ergo, distansavtalslagen borde gälla.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chiboogi:

http://nyhetsrum.pricerunner.se/angerratt-vid-e-handel-sa-fun...

Där står det lite om ångerrätt vid datorköp, Även ett beslut från ARN

Installation av OS räknas som förbrukad ångerrätt

ARNs ord är dock inte lagen, utan bara rekommendationer. Det är inte säkert att det skulle bli samma slutsats i domstol (även om det är troligt).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

ARNs ord är dock inte lagen, utan bara rekommendationer. Det är inte säkert att det skulle bli samma slutsats i domstol (även om det är troligt).

Skickades från m.sweclockers.com

Sant så sant, skulle vara intressant å få veta vad som gäller med egenbyggda datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av chiboogi:

Sant så sant, skulle vara intressant å få veta vad som gäller med egenbyggda datorer

I detta fall är det ju inte en dator jag försöker lämna tillbaka, utan enskilda delar som funktionstestats som jag inte var nöjd med. Allt ligger i sin egna förpackning, med alla tillbehör, skydd, Kablar ihopsnurrade med sina metalsnören. Det finns inget som tyder på att delarna använts alls, förutom att förpackningens tejp är avskuren.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

TS har ångerrätt på sina komponenter sen att de är omoraliskt fel eller ej låter jag vara osagt. Det är som många skriver avgörande för var avtalet gjordes. I det här fallet gjordes avtalet genom internet och därmed gäller ångerrätten. Det spelar alltså ingen roll att TS stod för sin egen frakt hem till hemmet.

https://ecommerce.org/sv/expertpanelen-svarar/galler-angerrat...
https://ecommerce.org/sv/expertpanelen-svarar/galler-angerrat...

Hittade en tråd på min hembio där en känd butik själva klargjort vad som gäller.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=302391

nätbutikens svar:
____________________
Hej,

Om betalningen görs på internet räknas det som ett distansköp eftersom du i så fall ingår ett bindande avtal (genom att just betala för beställningen innan den uthämtas). Ångerrätten gäller i det fallet.

Om det endast görs en reservation för betalning i butik gäller dock inte distansköpslagen eller ångerrätten om själva betalningen görs när du hämtar ut beställningen i en av våra butiker.

Om du väljer att få varan hemskickad till dig via postorder kan du öppna förpackningen och prova varan (så länge det inte handlar om mjukvara eller "hygienprodukter"), för att sedan kontakta oss och returnera den inom 14 dagar efter uthämtning om du ångrar köpet. Både förpackning och vara måste vara i väsentligen oförändrat skick.

Du kan som tidigare nämndes betala för ordern med din internetbank för att sedan hämta ut den i en av våra butiker. Distansköpslagen gäller även i det fallet.

Du behöver inte returnera varan med Posten, utan kan lämna tillbaka den komplett i förpackningen i en av våra butiker för återköp.
 
Med vänliga hälsningar / Kind regards

*******************************
nätbutik Kundtjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

I detta fall är det ju inte en dator jag försöker lämna tillbaka, utan enskilda delar som funktionstestats som jag inte var nöjd med. Allt ligger i sin egna förpackning, med alla tillbehör, skydd, Kablar ihopsnurrade med sina metalsnören. Det finns inget som tyder på att delarna använts alls, förutom att förpackningens tejp är avskuren.

Jag förstår precis hur du menar, men det vore ändå intressant å se hur ARN ställer sig till egenbyggda datorer osv

Permalänk
Medlem

Det är hur man beställer och betalar som avgör om man har ångerrätt elelr ej. Beställer man och betalar på internet så är det distansavtal, oavsett om man hämtar i butik eller ej. Beställer man på nätet och betalar i butiken så är det ej distansavtal.

Angående om man får packa upp förpackningar av individuella delar, plocka ihop dessa , använda i tio dagar och sen plocka isär delarna och packa dom och lämna tillbaka dom så NEJ, det får man inte. Ångerrätten innebär att man varsamt får undersöka varan man köpt, inte installera den och meka ihop en komplett dator. Visst känns det konnstigt att man inte kan testa de delar man köpt men detta kan man undvika genom att köpa en färdigbyggd dator.
Men tjafsar man så brukar butiken ge sig till slut. Tråkigt nog. Folk borde lära sig att köpa rätt saker från början så man slipper tjafs om ångerrätt och liknande.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det är hur man beställer och betalar som avgör om man har ångerrätt elelr ej. Beställer man och betalar på internet så är det distansavtal, oavsett om man hämtar i butik eller ej. Beställer man på nätet och betalar i butiken så är det ej distansavtal.

Angående om man får packa upp förpackningar av individuella delar, plocka ihop dessa , använda i tio dagar och sen plocka isär delarna och packa dom och lämna tillbaka dom så NEJ, det får man inte. Ångerrätten innebär att man varsamt får undersöka varan man köpt, inte installera den och meka ihop en komplett dator. Visst känns det konnstigt att man inte kan testa de delar man köpt men detta kan man undvika genom att köpa en färdigbyggd dator.
Men tjafsar man så brukar butiken ge sig till slut. Tråkigt nog. Folk borde lära sig att köpa rätt saker från början så man slipper tjafs om ångerrätt och liknande.

Man får testa grundfunktionen hos en vara, jo och för detta krävs att det installeras i moderkortet. Sålänge Varan är i oväsentligt förändrat skick (vilket dessa absolut är då den har varit ihopmonterad mindre en en timma och inte äns i en dator. (Inga skruvmärken ingenting som kan visa på att produkten äns har använts.)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Tyvärr så spelar det ingen roll vad som krävs för att testa varan då detta inte tillhör nån av rättigheterna i distansavtalslagen. När varan sätts i en socket så är den inte längre vesäntligt oförändrad och det är inte svårt att bevisa detta. Det blir alltid småmärken och repor på kontaktytorna. Och då det är skicket som styr och inte kundens rätt att använda prylarna så kan ångerrätten förverkas. Jag säger "kan" då de flesta företag ger sig om man tjatar.
Många verkar tro att ångerrätten är till för att man ska kunna köpa saker, testa dom och lämna tillbaka om man inte är nöjd. Så är det inte. Man kan göra detta om det inte påverkar varans skick men lagen finns till för att man ska kunna tänka över sitt köp med varan i handen, inget annat.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

"och kommunikationen uteslutande sker på distans" han var ju i butik och hämta ut det vilket tyder på att han haft kommunikation som inte räknas som distans. så det beror nog på hur man tolkar det hela.. själv har jag ingen aning men jag tolkar det så i alla fall. antagligen så som butiken tänker också ifall de nu krånglar.

Däremot om han beställde den via deras hemsida så har han ju ingått avtalet på distans.

Skrivet av chiboogi:

Ja om du har monterat ihop alla delar och testat så tror jag inte dom kommer att ta tillbaka den, tvivlar på att dom hade gjort det även om du inte hämtat den från butik/lagershop

Detta tror jag också.

Skrivet av OskarW90:

Man får testa grundfunktionen hos en vara, jo och för detta krävs att det installeras i moderkortet. Sålänge Varan är i oväsentligt förändrat skick (vilket dessa absolut är då den har varit ihopmonterad mindre en en timma och inte äns i en dator. (Inga skruvmärken ingenting som kan visa på att produkten äns har använts.)

Och vad är oväsentligt förändrat skick? Att montera datorn är inte oväsentligt förändrat skick enligt mig iallafall. Dessutom är det helt irrelevant om det finns märken eller inte.. Butiken måste sälja delarna till nersatt pris när de får tillbaka dessa och det är inte smärtfritt för företaget kan jag säga dig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Och vad är oväsentligt förändrat skick? Att montera datorn är inte oväsentligt förändrat skick enligt mig iallafall. Dessutom är det helt irrelevant om det finns märken eller inte.. Butiken måste sälja delarna till nersatt pris när de får tillbaka dessa och det är inte smärtfritt för företaget kan jag säga dig.

Man får ANVÄNDA varan för att testa så den motsvarar ens förväntningar. För att använda ett grafikkort, en processor eller liknande måste man montera det/den i dess sockel.
Lagen säger såhär:

"Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten."

Det kan jag inte tolka annorlunda än att man till och med får modifiera varan om det krävs för att undersöka den.

Givetvis måste man som företag, om man säljer via postorder/webbutik/motsv, budgetera för att det kommer att komma en del varor i retur som man kanske inte kan sälja till fullpris och justera priserna därefter. Att man sedan hellre ser att man slipper den utgiftsposten är ju självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Man får ANVÄNDA varan för att testa så den motsvarar ens förväntningar. För att använda ett grafikkort, en processor eller liknande måste man montera det/den i dess sockel.
Lagen säger såhär:

"Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten."

Det kan jag inte tolka annorlunda än att man till och med får modifiera varan om det krävs för att undersöka den.

Givetvis måste man som företag, om man säljer via postorder/webbutik/motsv, budgetera för att det kommer att komma en del varor i retur som man kanske inte kan sälja till fullpris och justera priserna därefter. Att man sedan hellre ser att man slipper den utgiftsposten är ju självklart.

Skrivet av Tumnus:

Däremot om han beställde den via deras hemsida så har han ju ingått avtalet på distans.

Detta tror jag också.

Och vad är oväsentligt förändrat skick? Att montera datorn är inte oväsentligt förändrat skick enligt mig iallafall. Dessutom är det helt irrelevant om det finns märken eller inte.. Butiken måste sälja delarna till nersatt pris när de får tillbaka dessa och det är inte smärtfritt för företaget kan jag säga dig.

Skrivet av killawife:

Tyvärr så spelar det ingen roll vad som krävs för att testa varan då detta inte tillhör nån av rättigheterna i distansavtalslagen. När varan sätts i en socket så är den inte längre vesäntligt oförändrad och det är inte svårt att bevisa detta. Det blir alltid småmärken och repor på kontaktytorna. Och då det är skicket som styr och inte kundens rätt att använda prylarna så kan ångerrätten förverkas. Jag säger "kan" då de flesta företag ger sig om man tjatar.
Många verkar tro att ångerrätten är till för att man ska kunna köpa saker, testa dom och lämna tillbaka om man inte är nöjd. Så är det inte. Man kan göra detta om det inte påverkar varans skick men lagen finns till för att man ska kunna tänka över sitt köp med varan i handen, inget annat.

Dold text

Lite off topic grabbar, de kollade alla varor så att skicket var okej de sa att allt såg bra ut, så skicket på sakerna är det inga problem med.

Saken är att de säger att jag inte har rätt till ångerrätten alls för att jag hämtade ut och kvitterade ut varorna i butiken. Även fast allt gjordes online och hämta ut endast var fraktsätt

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Däremot om han beställde den via deras hemsida så har han ju ingått avtalet på distans.

spelar inte roll om man "ingått avtalet på distans" det är ju om hela avtalet skett på distans alltså att avtalet slutits på distans.. som sagt har inte bra koll men grejen är ju den att lagar är oerhört krångliga och kan tolkas på underliga vis. jag kan mycket väl tänka mig att den kan tolkas så att avtalet är slutet när betalning skett men kommunikation har även skett mellan fyra ögon..
dock efter att ha läst senare inlägg så funderar jag på om detta verkligen är vad det hela handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Dold text

Lite off topic grabbar, de kollade alla varor så att skicket var okej de sa att allt såg bra ut, så skicket på sakerna är det inga problem med.

Saken är att de säger att jag inte har rätt till ångerrätten alls för att jag hämtade ut och kvitterade ut varorna i butiken. Även fast allt gjordes online och hämta ut endast var fraktsätt

Detta är ju sant
När det gäller de flesta butiker med hämtning och utlämtning, så krävs det att du skriver på i butiken/legitimerar dig och du får även kvitto där

Du får inget kvitto vad jag vet på annat vis, de gör såhär också just för att undvika gråzonen med det här bekymret vad jag vet/minns av det hela

Dessutom om man skall hårddra det, har du inte betalat för produkten, du har en avbetalning på dem och de är ännu inte betalade så det enda avtal du gjort egentligen är väl att förbeställa via internet och avbetalningen, men själva orderutlämning etc görs i butiken och även kvittering får du då om jag inte minns fel

Är precis nyvaken och svampig i hjärnan men tror inte du kommer få igenom det, särskilt när det gäller enskilda delar på det här viset, som butik hade jag nog tagit badwill från en sådan här affär för man åker på en rätt så rejäl smäll pengamässigt när kunder gör på det här viset
Som butiksinnehavare hade jag bara sagt att man får göra prisavdrag om du ska lämna tillbaka, och sen inte gett mig just pga det inte är en rättighet att alla ska kunna göra på det här viset

Tycker ärligt talat synd om butiken, även om jag också har viss sympati med dig som trådskapare, dock är den bra mycket mindre

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Tjena

Vill bara chippa in att även om TS valde att använda sig utav klarna via (inte betala) internet så räknas detta inte som han har betalat direkt då fakturan först blir aktuell då produkterna skickas/hämtas.

Hade TS valt att få produkterna hemskickade till sig så skulle fakturan först bli aktuell när produkterna lämnar lagret och först då så har TS ingått i avtalet.

Nu valde TS att hämta ut produkterna i butik och fakturan blir inte aktuell fören han har signerat och hämtat ut dom och först då blir avtalet aktuellt, dvs räknas det som han gjorde köpet i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Tjena

Vill bara chippa in att även om TS valde att använda sig utav klarna via (inte betala) internet så räknas detta inte som han har betalat direkt då fakturan först blir aktuell då produkterna skickas/hämtas.

Hade TS valt att få produkterna hemskickade till sig så skulle fakturan först bli aktuell när produkterna lämnar lagret och först då så har TS ingått i avtalet.

Nu valde TS att hämta ut produkterna i butik och fakturan blir inte aktuell fören han har signerat och hämtat ut dom och först då blir avtalet aktuellt, dvs räknas det som han gjorde köpet i butik.

Just precis det här jag tänker på!

Ifall TS inte hämtar ut sin order, så annuleras ju ordern och inget dras heller från Klarna, enda man får betala är väl straffavgifterna och uppläggningsavgifter på klarna om jag inte minns fel

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Dessutom om man skall hårddra det, har du inte betalat för produkten, du har en avbetalning på dem och de är ännu inte betalade

Vad spelar det för roll? Helt oväsentligt resonemang.

Butiken får betalt av Klarna mer eller mindre omgående.
Klarna(och alla andra som erbjuder den här typen av tjänster) köper nämligen kundens faktura av butiken.
Klarna tjänar pengar på uppläggningsavgifter samt ev. räntor.

TS har enligt lag rätt att hävda ångerrätt, på en eller samtliga komponenter.
Spelar ingen roll om det så är på första dagen eller den trettonde dagen, moral och annat tjafs måste sättas åt sidan. Lagar gäller.

Värsta moralpaniken när "andra" ska utöva ångerrätt, men när man själv sitter där, då är det inga problem.
Snacka om moral...

Till TS: Är du nöjd med övriga komponenter? Byt bara ut grafikkortet.

Luktar webhallen lång väg.

Permalänk
Medlem

ni som lallar om betalningar etc..
hur fungerar då postförskott hos ett postombud?
jag betalar ju inte förrens jag hämtar ut det och då är det ju ingen distansköp enligt er....
ett avtal gäller ju inte bara för att man betalar.. finns ju avtal som man ingår utan transaktioner. vilket jag tror distansköplagen ska tolkas som.

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vad spelar det för roll? Helt oväsentligt resonemang.

Butiken får betalt av Klarna mer eller mindre omgående.
Klarna(och alla andra som erbjuder den här typen av tjänster) köper nämligen kundens faktura av butiken.
Klarna tjänar pengar på uppläggningsavgifter samt ev. räntor.

TS har enligt lag rätt att hävda ångerrätt, på en eller samtliga komponenter.
Spelar ingen roll om det så är på första dagen eller den trettonde dagen, moral och annat tjafs måste sättas åt sidan. Lagar gäller.

Värsta moralpaniken när "andra" ska utöva ångerrätt, men när man själv sitter där, då är det inga problem.
Snacka om moral...

Till TS: Är du nöjd med övriga komponenter? Byt bara ut grafikkortet.

Luktar webhallen lång väg.

De får betalt när TS hämtat ut i butiken och därmed bekräftar sitt köp, inte innan dess

Själv har jag aldrig i hela mitt liv nyttjat ångerrätten, för jag vet hur illa det är för butikerna och likaså att man oftast får krångla mer än det oftast är värt
Är jag inte nöjd, har jag sålt, många gånger med väldigt liten eller ingen förlust alls, men det beror nog på att jag är en duktig snackare mer än tur

Sen så som gammal retailer, får jag krupp och raggen reser sig när folk använt datordelar som de sen inte vill ha av olika anledningar, tacka vetja folk som gör ordentlig research innan man köper

Håller dock med dig om att om TS inte köpt helt värdelösa delar, så byta bara grafikkortet lär vara en betydligt mindre smärtsam deal för både handlare och TS

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

ni som lallar om betalningar etc..
hur fungerar då postförskott hos ett postombud?
jag betalar ju inte förrens jag hämtar ut det och då är det ju ingen distansköp enligt er....
ett avtal gäller ju inte bara för att man betalar.. finns ju avtal som man ingår utan transaktioner. vilket jag tror distansköplagen ska tolkas som.

//E

Simpelt?
Du har ju där betalat för frakt och hantering, och aldrig satt foten i en fysisk butik ens

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

ni som lallar om betalningar etc..
hur fungerar då postförskott hos ett postombud?
jag betalar ju inte förrens jag hämtar ut det och då är det ju ingen distansköp enligt er....
ett avtal gäller ju inte bara för att man betalar.. finns ju avtal som man ingår utan transaktioner. vilket jag tror distansköplagen ska tolkas som.

//E

Posten är sannolikt inte samgrupperad med företaget du handlar av = distans

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Simpelt?
Du har ju där betalat för frakt och hantering, och aldrig satt foten i en fysisk butik ens

precis som killen har gjort fast hämtat ut den ur butiken istället för att jag knatade ner till postombudet.. allt var betalt o klart

Skrivet av addek83:

Posten är sannolikt inte samgrupperad med företaget du handlar av = distans

leveransföretag har inget med distansköplagen att göra...
ponera att du köper en vara av webhallen och dom erbjuder sig att köra hem varan till dig istället för ett annat företag.
är det då inte ett distansköp bara för att dom använder sig utav sitt egna fraktbolag?

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Men kommunikationen för att sluta avtalet skedde ju bara på distans? Att jag sedan kvitterade ut varorna är ju en annan sak?

Jag valde ju att köpa just över internet för att jag ville ha Ångerrätten ifall det nu inte skulle prestera som jag trodde.

2 § I lagen avses med
Distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans.

Butiken har rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Dessutom om man skall hårddra det, har du inte betalat för produkten, du har en avbetalning på dem och de är ännu inte betalade så det enda avtal du gjort egentligen är väl att förbeställa via internet och avbetalningen,

Så om han skulle söka lån hos sin bank och sedan betala med kort till butiken ifråga så skulle han inte ha betalat? Det är ju samma sak. Han söker kredit hos Klarna som betalar butiken och han har sedan en avbetalningsplan hos Klarna. Butiken har sina pengar och Klarna skrattar hela vägen till banken...

Skrivet av Tehlamah:

Tjena

Vill bara chippa in att även om TS valde att använda sig utav klarna via (inte betala) internet så räknas detta inte som han har betalat direkt då fakturan först blir aktuell då produkterna skickas/hämtas.

Hade TS valt att få produkterna hemskickade till sig så skulle fakturan först bli aktuell när produkterna lämnar lagret och först då så har TS ingått i avtalet.

Nu valde TS att hämta ut produkterna i butik och fakturan blir inte aktuell fören han har signerat och hämtat ut dom och först då blir avtalet aktuellt, dvs räknas det som han gjorde köpet i butik.

Jag tycker du säger emot dig själv. Först säger du att avtalet skulle börja gälla när prylarna lämnar lagret och sedan att man måste hämta ut dem för att det ska gälla. Hur ska du ha det?
Jag kan inte se varför fraktmetoden skulle förändra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

2 § I lagen avses med
Distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans.

Butiken har rätt

butiken och du har ju fel..
avtalet ingicks på distans det fattar ju alla..
fram till att avtalet ingicks så skedde all "kommunikation" på distans.
sen återigen fraktsätt påverkar inte distansköplagen..

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]