Permalänk
Medlem

Amd eller intel?

Fördelar och nackdelar på dom?
Till för en allround laptop runt 4-4,5k

Permalänk
Medlem

Jag skulle alla dagar i veckan föredra en Intel cpu då dem är betydligt svalare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

I den prisklassen blir valet självklart AMD.

Permalänk
Medlem

Beror helt och hållet på vad du ska använda datorn till. Intel har väldigt mycket bättre enkeltrådsprestanda, dvs för program upp till fyra kärnor är intel en väldigt stor fördel. Om du t.ex. ska använda datorn till spel så är intel att föredra. Om du dock ska videoredigera/streama eller hålla på med flertrådsprogram som verkligen utnyttjar 8 kärnor är amd att föredra. Så vad är datorn till för?

EDIT: Såg att det handlade om en laptop i 4-4,5k klassen och inte en stationär dator. Som sagt intel har högre enkeltrådsprestanda så ifall du lyckas hitta en i prisklassen 4-4,5k med lika många kärnor och kanske lite mindre klock så är intel att föredra. Dock så är intel ganska dyra och du kommer säkert få mindre RAM eller liknande med intel laptopen. Så ifall du hittar en billig intel-laptop med samma specs som en amd laptop med kanske mindre klockfrekvens ska du ta inteln. Men eftersom det är så svårt att hitta billiga intel-laptops blir det nog amd att föredra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Båda orden "allround" och "laptop" rimmar med AMD och din budget tvingar dig nästan att välja just AMD. Du borde nog snarare fråga VILKEN laptop som du ska köpa, många modeller är av rysligt dålig kvalitet eller lider av andra problem i den prisklassen.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Ok, hmm blev inte lättare:( Men Amd är alltså inte sämre kvalitet på? Och som sagt hur fan ska man veta vilket märke man ska ha? Smaken är ju verkligen som baken, även om kvaliteten spelar in. Som att köpa en lott.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är AMD-fanboy, så köpte jag en Intel laptop

Helt enkelt för att det är så mycket annat som är viktigare på en laptop för mig än just processortillverkaren, den modellen jag ville ha fanns inte med AMD, dessutom har jag mycket goda erfarenheter av Intels helhetslösningar.

Men byggde jag en stationär dator hade jag sneglat på AMD.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Intel o alla lägen, förutom om man endast tittar billigaste pris.
Då vinner amd

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog tittat på RT-PLATTOR, med tangentbord såklart, istället för en dator i den prisklassen. För de pengarna får man ett åbäke till laptop som ändå bara klarar av Word.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Jag skulle nog tittat på RT-PLATTOR, med tangentbord såklart, istället för en dator i den prisklassen. För de pengarna får man ett åbäke till laptop som ändå bara klarar av Word.

Detta är inte sant du kan göra mycket mer än köra word. Och varför skulle man välja en RT platta framför en win8 med atom, när man letar efter en dator? Låter som idioti.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ok, som sagt alla verkar ha sina olika åsikter på vilken processor man ska ha, så får helt enkelt chansa;-) Tack för alla svar.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av MackanS:

Ok, som sagt alla verkar ha sina olika åsikter på vilken processor man ska ha, så får helt enkelt chansa;-) Tack för alla svar.

Då flikar jag in och säger att processorn är bland det sista du ska titta på. För en "allround laptop" anser i alla fall jag att saker som byggkvalitet, tangentbord, pekplatta, skärm, batteritid etc. är viktigare än hårdvaran som sitter i datorn.

En bättre fråga är egentligen vilken dator som passar just dina behov? Kontor, spel, filmtittande, surfning, m.m. ? Eller struntar du i detta och vill ha högsta möjliga prestanda till ett så lågt pris som möjligt? Lägg fram mer konkret vad du tänkt använda den till så får du säkert mer och bättre hjälp.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Om man bara sitter framför en dator och arbetar så kan man knappast avgöra vilken cpu som sitter under skalet, man kan bara avgöra om datorn känns snabb eller slö, vilket kan bero på helt andra faktorer än ren cpuprestanda. T ex gör en SSD mer för rappheten än vilken cpu som helst, sekundärminnet ÄR en flaskhals.

Det är bara dumt att stirra sig blind på vilken cputillverkare som sitter i maskinen, så länge den är tillräcklig för behovet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hmm jag söker också en laptop i den prisklassen, men har än så länge bara sökt mig till i5/i7 3-4 generationen. Tänkte spela spel, kolla film, surfa och använda datorn till studierna. Vilken AMD modell ska man ha isånnafall med dessa kriterier?

grafikkort klass (minst) 3.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Detta är inte sant du kan göra mycket mer än köra word. Och varför skulle man välja en RT platta framför en win8 med atom, när man letar efter en dator? Låter som idioti.

Som Jacob H skriver så måste TS specifiera ytterligare vad han ska göra för saker innan man förkastar andra alternativ, det är idioti.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Jag skulle nog tittat på RT-PLATTOR, med tangentbord såklart, istället för en dator i den prisklassen. För de pengarna får man ett åbäke till laptop som ändå bara klarar av Word.

Skrivet av Crentus:

Som Jacob H skriver så måste TS specifiera ytterligare vad han ska göra för saker innan man förkastar andra alternativ, det är idioti.

Så det du skrev i början är inte ett förslag/alternativ? Du ger ett fördlag utan att vilja ha mer information, sen när någon motsäger det du säger kallar du det för idioti för att du inte har tillräckligt med information? Du motsäger alltså inte(?) dig själv, tack för mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Så det du skrev i början är inte ett förslag/alternativ? Du ger ett fördlag utan att vilja ha mer information, sen när någon motsäger det du säger kallar du det för idioti för att du inte har tillräckligt med information? Du motsäger alltså inte(?) dig själv, tack för mig

Jag föreslog en surfplatta eller liknande vilket brukar vara ett rimligt alternativ istället för en ofta stor och klumpig laptop för 4-5k. Mitt förslag förkastas då för att det uttryckligen är en laptop som efterfrågas.
Det som jag då syftar på är idiotiskt är ignoransen av en surfplatta som ett alternativ, då det är mycket möjligt att det räcker för de ospeciferade saker som TS tänks göra på en enkel dator.

Tolka det som du vill

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Jag föreslog en surfplatta eller liknande vilket brukar vara ett rimligt alternativ istället för en ofta stor och klumpig laptop för 4-5k. Mitt förslag förkastas då för att det uttryckligen är en laptop som efterfrågas.
Det som jag då syftar på är idiotiskt är ignoransen av en surfplatta som ett alternativ, då det är mycket möjligt att det räcker för de ospeciferade saker som TS tänks göra på en enkel dator.

Tolka det som du vill

Fast just RT plattor är ju lite dumt att skaffa när win 8 plattor som klarar det RT gör och enklare pc grejer finns. Ursäkta ordvalet av mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast just RT plattor är ju lite dumt att skaffa när win 8 plattor som klarar det RT gör och enklare pc grejer finns. Ursäkta ordvalet av mig.

Jo då kan man ju fundera över att ta en med win 8, RT drog jag som exempel enbart. Du är ursäktad

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Då flikar jag in och säger att processorn är bland det sista du ska titta på. För en "allround laptop" anser i alla fall jag att saker som byggkvalitet, tangentbord, pekplatta, skärm, batteritid etc. är viktigare än hårdvaran som sitter i datorn.

En bättre fråga är egentligen vilken dator som passar just dina behov? Kontor, spel, filmtittande, surfning, m.m. ? Eller struntar du i detta och vill ha högsta möjliga prestanda till ett så lågt pris som möjligt? Lägg fram mer konkret vad du tänkt använda den till så får du säkert mer och bättre hjälp.

Hehe helt rätt:)

Den ska enbart användas till att kolla film, surfa, osv. absolut inget avancerat och inga spel. Det har jag min stationära till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackanS:

Hehe helt rätt:)

Den ska enbart användas till att kolla film, surfa, osv. absolut inget avancerat och inga spel. Det har jag min stationära till.

Så köp en surfplatta, t ex LG G pad.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold