Byte från HDD till SSD - Installera om Windows?

Permalänk

Jag formaterade ej och installerade om, bara klonade min gamla data till den nya disken gick finemang.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

har du samma Windows Licens så borde du ta bort den.. annars skulle det kunna bli fel med att den finns installerad på två lagringsmedia på samma gång.

Nej, det blir det inte, däremot kan det vara praktiskt att avaktivera den gamla installationens licens innan man lägger in den nya.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Uppgradera till SSD i förinstallerad HP.

Hej Sweclockers!

Ska installera en SSD idag och har lite frågor:).

För det första köpte jag datorn med förinstallerat Wndows 7 Home premium som ligger på den gamla hårddisken. Jag har laddat ner en iso-fil och lagt över WIndows 7 på det. Så USB-Minnet är som ett rent exemplar av WIndows 7.

Innan man börjar med någonting, skall man formatera hårddisken eller kan man bara låta den vara som den är. Jag ska ju ja båda inkopplade, en för masslagring och en för OS och lite spel(SSD).

Så vad är alltså bäst. Att låta den gamla hårddisken vara och bara ha den urkopplad medan du installerar windows 7 på den nya, eller att formatera innan man börjar med allt?

Vad tycker ni? Vad är bäst att göra?

Tack på förhand!

God jul

Visa signatur

Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB, Arctic Freezer 33 eSports ONE Röd, ASUS PRIME Z390-A, BALLISTIX 16GB DDR4, PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB FIGHTER, be quiet! Pure Power 10 700W, 970 EVO 500GB, Fractal Design Define R5 Limited Gold edition

Permalänk
Medlem

Det finns ett partitionsverktyg i windowsinstallern. Formatera den gamla disken där. Kom ihåg att formatera i NTFS! God jul!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimmenHD:

Så vad är alltså bäst. Att låta den gamla hårddisken vara och bara ha den urkopplad medan du installerar windows 7 på den nya,

Det här låter bättre. Då har man den gamla kvar en stund ut ifall.

Sen går du till diskhanteraren och gör som du själv vill med den gamla.
Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Permalänk
Medlem

Så det är inte ett måste att formatera innan?
Är rädd för dubletter

Visa signatur

Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB, Arctic Freezer 33 eSports ONE Röd, ASUS PRIME Z390-A, BALLISTIX 16GB DDR4, PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB FIGHTER, be quiet! Pure Power 10 700W, 970 EVO 500GB, Fractal Design Define R5 Limited Gold edition

Permalänk
Medlem

Du slipper problemen genom att koppla ur den gamla när du installerar. När Windows DVD/USB minnet installerat klart spelar det ingen roll.

Startar datorn från fel disk så väljer du i bios EXAKT vilken datorn ska starta från. Tänk som om du hade flera av samma typ tex 2 st SSD, 2 st USB minnen osv. Välj EXAKT vilken.

Permalänk
Medlem

När du instalerar om kommer de finnas två diskar. Din nya kommer vara under "icke alliookerat utryme" och den gammla kommer va partiotionerad. Bara köra delete på alla partitioner på den gammla så försvinner all data från dessa. Sedan formaterar båda och du o väljer vart du vill instalera Windows. Tada, klart.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Kan man formatera efter att man har installerat w7 på ssdn?
Eller ska jag skita i det?
Eller ska jag formatera allt innan jag börjar?

Har svårt att bestämma vad som är bäst!

Vad skulle ni gjort?

Tack för svar än så länge

Visa signatur

Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB, Arctic Freezer 33 eSports ONE Röd, ASUS PRIME Z390-A, BALLISTIX 16GB DDR4, PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB FIGHTER, be quiet! Pure Power 10 700W, 970 EVO 500GB, Fractal Design Define R5 Limited Gold edition

Permalänk
Medlem

Formatera gamla hårddisk eller låta windows 7 ligga kvar?

Hej Sweclockers!

Detta blir nog det sista inlägget om hur jag måste göra för att installera en ssd så optimalt så möjligt?

Har ju Windows 7 förinstallerat på min gamla hårddisk och undrar om jag ska låta det vara eller formatera innan?

Kan ingen förklarra så detaljerat så möjligt för att installera på det rätta sätt när man sitter i min situation?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB, Arctic Freezer 33 eSports ONE Röd, ASUS PRIME Z390-A, BALLISTIX 16GB DDR4, PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB FIGHTER, be quiet! Pure Power 10 700W, 970 EVO 500GB, Fractal Design Define R5 Limited Gold edition

Permalänk
Medlem

Skitsamma faktiskt. Instalerar du på din SSD och har den som boot device 1 så kommer den boota därifrån och du kan formatera din HDD i windows. Annars kan du göra allt under setup om du vill. Se till att AHCI är igång i BIOS innan du instalerar på SSD.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Ryck ur SATA kabeln till din HDD och installera på din SSD, sen ansluter du din HDD som du kan om du vill bara formatera via Windows som då blir på din SSD.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ryck ur SATA kabeln till din HDD och installera på din SSD, sen ansluter du din HDD som du kan om du vill bara formatera via Windows som då blir på din SSD.

Just detta med att rycka ut SATA kebeln till HDDn ska inte underskattas. Du slipper många potentiella problem genom att göra detta...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.