Surfplatta och extern portable HDD

Permalänk
Medlem

Surfplatta och extern portable HDD

Har en surfplatta och en extern portable hdd (alltså utan egen nätsladd). HDDn kopplas till surfplattan via en USB adapter, USB Ho till USB Micro Ha. Problemet är att surfplattan inte ger tillräckligt med ström till HDDn för att den ska fungera. Måste därför fixa någon lösning där två micro usb går från plattan, för att ge extra ström.

Skulle helst se en y-kabel med USB Micro Ha x2 till USB Ho, har dock inte haft någon större tur att hitta detta- förutom här. Dock så verkar det ju då som att jag måste ställa från utanför Sverige, vilket för mig är en nackdel.

Skulle det fungera med den kabeln, finns det några alternativ?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Jink:

Har en surfplatta och en extern portable hdd (alltså utan egen nätsladd). HDDn kopplas till surfplattan via en USB adapter, USB Ho till USB Micro Ha. Problemet är att surfplattan inte ger tillräckligt med ström till HDDn för att den ska fungera. Måste därför fixa någon lösning där två micro usb går från plattan, för att ge extra ström.

Skulle helst se en y-kabel med USB Micro Ha x2 till USB Ho, har dock inte haft någon större tur att hitta detta- förutom här. Dock så verkar det ju då som att jag måste ställa från utanför Sverige, vilket för mig är en nackdel.

Skulle det fungera med den kabeln, finns det några alternativ?

Vad är det för surfplatta? Är du säker att ens två av plattans USB-utgångar klarar att leverera tillräckligt med ström för att driva en extern hårddisk? Jag tvivlar på att den är byggd för det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vad är det för surfplatta? Är du säker att ens två av plattans USB-utgångar klarar att leverera tillräckligt med ström för att driva en extern hårddisk? Jag tvivlar på att den är byggd för det.

Relativt säker, ja. Det är min mammas hdd+platta, och hon fick tydligen igång HDDn igår men den laggade+försvann sporadiskt vilket jag tror beror på för lite ström.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag körde en "Y" usb-kabel till min och använde en vanlig mobilladdare till stömförsörjning (visade sig sen att min surface rt levererade tillräckligt att driva hdd utan Y-kabeln)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Danne

Permalänk
Hedersmedlem

Ett alternativ är att sätta en USB-hubb med egen ström-matning emellan. Då slipper du belasta plattan så mycket.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ett alternativ är att sätta en USB-hubb med egen ström-matning emellan. Då slipper du belasta plattan så mycket.

Hm, jo har tänkt på det. Men då måste man ju alltid vara i närheten av ett uttag. Med Micro USB y-kabel kanske man hinner men någon film innan batteriet ger med sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus:

Jag körde en "Y" usb-kabel till min och använde en vanlig mobilladdare till stömförsörjning (visade sig sen att min surface rt levererade tillräckligt att driva hdd utan Y-kabeln)

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med att du använde en vanlig mobilladdare till strömförsörjning? Vad använde du för Y usb kabel?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att enklast är att köpa en usbhårddisk som drar mindre ström. Somliga diskar, oftast 7200rpm are, dra uppemot de 500mah som ett normalt usb 2.0 uttag klarar att leverera. 5400rpm diskar brukar dra mindre.

Ett annat förslag är att köpa en förgreningsadapter som gör att hårddisken drivs från två usb uttag, lite som du tänkt. DOck stoppar du inte båda dessa usb uttag i din surfplatta (hur nu ens det skulle vara möjligt?) utan kör in en i surfplattan och den andra i ett så kallat "power pack"

Personligen har jag med mina två 2.5" usb diskar inte haft det problemet du stöter på, dock är detta färdiga produkter. Båda fungerar utmärkt till min galaxy s3'a och min acer iconica a1-810.

Min hemmabyggda disk (intern disk + separat usb chassi) funkade dock inte lika bra då disken inte orkade spinna upp pga att den drog för mkt ström. Detta externa chassi leveraras dock med en speciell usb kabel som ansluts till disken och som enbart försörjer den med mer ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Jag skulle tro att enklast är att köpa en usbhårddisk som drar mindre ström. Somliga diskar, oftast 7200rpm are, dra uppemot de 500mah som ett normalt usb 2.0 uttag klarar att leverera. 5400rpm diskar brukar dra mindre.

Ett annat förslag är att köpa en förgreningsadapter som gör att hårddisken drivs från två usb uttag, lite som du tänkt. DOck stoppar du inte båda dessa usb uttag i din surfplatta (hur nu ens det skulle vara möjligt?) utan kör in en i surfplattan och den andra i ett så kallat "power pack"

Personligen har jag med mina två 2.5" usb diskar inte haft det problemet du stöter på, dock är detta färdiga produkter. Båda fungerar utmärkt till min galaxy s3'a och min acer iconica a1-810.

Min hemmabyggda disk (intern disk + separat usb chassi) funkade dock inte lika bra då disken inte orkade spinna upp pga att den drog för mkt ström. Detta externa chassi leveraras dock med en speciell usb kabel som ansluts till disken och som enbart försörjer den med mer ström.

Skulle du kunna länka en sådan förgreningsadapter som du pratar om?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Skulle du kunna länka en sådan förgreningsadapter som du pratar om?

http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilte...

Funkat för min del utan problem att driva diverse hårddiskar med denna, räcker inte kraften så kanske lägg till ett extern batteri vid behov av extern HDD
http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-bat...

Finns även adapters med HDMI men lite dyrare och svårare att hitta ( iallafall i Sverige), plus både adapter och externt batteri är användbart till andra syften

Hoppas det kan hjälpa, lycka till med att hitta en bra lösning för dig !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilte...

Funkat för min del utan problem att driva diverse hårddiskar med denna, räcker inte kraften så kanske lägg till ett extern batteri vid behov av extern HDD
http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-bat...

Finns även adapters med HDMI men lite dyrare och svårare att hitta ( iallafall i Sverige), plus både adapter och externt batteri är användbart till andra syften

Hoppas det kan hjälpa, lycka till med att hitta en bra lösning för dig !

Super, tack för hjälpen! Borde fungera med denna va? http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-bat...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte det fungerar bra utan batteridriven hdd, Seagate har gjort platt/telefon hdder
http://www.seagate.com/external-hard-drives/portable-hard-dri...
Annars kan du väl byta till ett usbminne.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte det fungerar bra utan batteridriven hdd, Seagate har gjort platt/telefon hdder
http://www.seagate.com/external-hard-drives/portable-hard-dri...
Annars kan du väl byta till ett usbminne.

Funderar på att använda en OTG adapter ansluten till http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a... (en power adapter) som i sin tur är kopplad till hddn och USB batteri.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Tanken är alltså: OTG adapter kopplad till plattan.
USB extra poweradapter kopplad till OTG Adaptern. Poweradaptern har två st USB Honor och två st USB Hanar.
USB-batteripaket kopplad till en av Poweradapterns två honor.
HDDn kopplad till poweradapterns resterande USB hona.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Vad menar du med att du använde en vanlig mobilladdare till strömförsörjning? Vad använde du för Y usb kabel?

Fick med en kabel till den externa hårddisken, med två usbkontakter och en miniusb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Danne