Permalänk
Medlem

Bärbar dator till syrran

Jag har fått i uppdrag av tomten att hitta en bra dator i prisklassen 5k till min syster. Hon kommer inte spela på den utan mer surfa och se film skulle jag tro + skoljobb. Jag hittade den här tror ni den duger?

http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-e1-572-54208g50dnkk-i5...

Permalänk
Medlem

bara tvåkärnig processor, känns lite väl dåligt med tanke att hon nog ska ha den ett tag, satsa på något med 4 kärnor!

Permalänk
Medlem

Du tror inte den klara sig med två kärnor? Är ju ändå en i5 tycker att den borde hålla ett tag eller?

Permalänk
Medlem

Tycker dom här två är bättre datorer egentligen, stor idé att ha en full-hd skärm när övriga komponenter inte hänger med!

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu/fujitsu-lifebook-ah532-i...

http://cdon.se/hemelektronik/15inch-acer-e1-571g-73634g50mnks...

Permalänk
Medlem

Om inte batteritiden är viktig så duger den nog utmärkt. Klart att en SSD skulle vara trevligt, men det är nog svårt att få med för det priset.

Skrivet av saturn5:

Tycker dom här två är bättre datorer egentligen, stor idé att ha en full-hd skärm när övriga komponenter inte hänger med!

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu/fujitsu-lifebook-ah532-i...

http://cdon.se/hemelektronik/15inch-acer-e1-571g-73634g50mnks...

Varför ha dedikerad grafik på en dator som det inte kommer spelas på? Full-HD drivs utan problem på datorn som trådskaparen har i åtanke, så länge det inte spelas.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryonst:

Du tror inte den klara sig med två kärnor? Är ju ändå en i5 tycker att den borde hålla ett tag eller?

I5 är annars en 4-kärnig processor, den är därför allmänt känd för att vara bra, vet inte vad detta är för budget-variant, se min tidigare post för bättre förslag, den ena hade lite låg RAM men vad kostar ett extra 4gb RAM-minne idag? Inget

Permalänk
Medlem

Vill helst inte vara och skruva i den så mycket utan får gärna vara komplett från början även om det är en femhundring dyrare. Du menar alltså att 1920 displayen inte är värd utan att man skulle lägga de pengarna på en bättre processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryonst:

Vill helst inte vara och skruva i den så mycket utan får gärna vara komplett från början även om det är en femhundring dyrare. Du menar alltså att 1920 displayen inte är värd utan att man skulle lägga de pengarna på en bättre processor?

Om inte processorn utan problem kan spela HD-video så ser jag ingen mening med en HD-skärm, that's all I'm saying.
Fujitsu Lifebook:en jag länkade till ovan räcker riktigt bra, 6gb ram är mer än hon behöver om du frågar mig!
Bra batteritid också, Geforce kort, har kostat över 7000kr, du gör ett fynd åt din syster!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryonst:

Vill helst inte vara och skruva i den så mycket utan får gärna vara komplett från början även om det är en femhundring dyrare. Du menar alltså att 1920 displayen inte är värd utan att man skulle lägga de pengarna på en bättre processor?

Jag vågar påstå att något lägre än 1080p på en femtontummare när man kan få 1080p är ett stort nerbyte alla dagar i veckan. 768p-skärmar är till och med gryniga i 13-tummare, vågar inte tänka på hur en 15-tummare är.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Om inte processorn utan problem kan spela HD-video så ser jag ingen mening med en HD-skärm, that's all I'm saying.
Fujitsu Lifebook:en jag länkade till ovan räcker riktigt bra, 6gb ram är mer än hon behöver om du frågar mig!

Den där processorn och GPUn klarar av i princip alla typer av fullHD-uppspelning. Vet du vad du snackar om eller antar du bara?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Jag vågar påstå att något lägre än 1080p på en femtontummare när man kan få 1080p är ett stort nerbyte alla dagar i veckan. 768p-skärmar är till och med gryniga i 13-tummare, vågar inte tänka på hur en 15-tummare är.

Jag kan tyvärr inte hålla med, det beror på kvaliten på skärmen i sig, tänk dessutom på att dte är din syster som ska ha den inte du, frågan är vad du föredrar att ge henne, prestanda eller en full-hd-skärm med för klen processor?

Dessa siffror imponerar inte på mig:
X264 HD Benchmark 4.0: Pass 2
0% 100%
min: 5.13 avg: 11.5 (18.09%) max: 14.76 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Den där processorn och GPUn klarar av i princip alla typer av fullHD-uppspelning. Vet du vad du snackar om eller antar du bara?

se min post ovan!

jag vill även hänvisa till det här:
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-4200U+%...

Permalänk
Medlem

låt ingen lura i dig att full hd är onödigt. Tvärtom, ta bort allt som inte är full hd och välj det bästa som finns kvar. full hd är värt så mycket om man börjar arbeta med burken. Onödigt om man inte kan se hd-klipp på webben? dummaste jag hört.

Permalänk
Medlem

Men i7 känns overkill så måste hitta någon i5 som inte är duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Om inte processorn utan problem kan spela HD-video så ser jag ingen mening med en HD-skärm, that's all I'm saying.
Fujitsu Lifebook:en jag länkade till ovan räcker riktigt bra, 6gb ram är mer än hon behöver om du frågar mig!
Bra batteritid också, Geforce kort, har kostat över 7000kr, du gör ett fynd åt din syster!

Intel HD 4000 eller senare har inga problem alls med HD-uppspelning. Snackar vi spel så är det en annan sak.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Jag kan tyvärr inte hålla med, det beror på kvaliten på skärmen i sig, tänk dessutom på att dte är din syster som ska ha den inte du, frågan är vad du föredrar att ge henne, prestanda eller en full-hd-skärm med för klen processor?

Dessa siffror imponerar inte på mig:
X264 HD Benchmark 4.0: Pass 2
0% 100%
min: 5.13 avg: 11.5 (18.09%) max: 14.76 fps

Du vet att X264 HD Benchmark mäter hur snabbt ens dator kan konvertera ett HD-klipp till en x264-formaterad video, alltså INTE hur bra den är på att spela upp X264-material? Källa: http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=520&pgno=5
Kan den konvertera en video i 14,76 fps kan den garanterat spela upp samma video med 25/30 fps.

Angående skärmen: självklart spelar andra faktorer in också, men så pass få pixlar på en så stor skärmyta ser bara inte bra ut. Har som sagt haft samma upplösning på 13-tummare och uppgraderade till en bärbar med fullHD, jag vet att skillnaden är påtaglig. Återigen, varför köra dedikerad grafik på en dator man inte ska spela på? Intels HD4400-chip kan dessutom få igång de flesta casual-spel på åtminstone låga inställningar.

Jag kör för tillfället en i5 4200u-processor parad med en fullHD-skärm, den är snabb som attans och jag har ALDRIG upplevt min skärmupplösning som någon form av prestandabegränsare, förutom i spel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Skrivet av Ryonst:

Men i7 känns overkill så måste hitta någon i5 som inte är duo

Mig veterligen finns det inga Laptop i5: or som är mer än Dual Core.

Personligen hade jag tagit datorn med full hd skärm, då det är väldigt skönt i vardagligt användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryonst:

Jag har fått i uppdrag av tomten att hitta en bra dator i prisklassen 5k till min syster. Hon kommer inte spela på den utan mer surfa och se film skulle jag tro + skoljobb. Jag hittade den här tror ni den duger?

http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-e1-572-54208g50dnkk-i5...

Ser bra ut. Det enda som slog mig var att syrran kanske vill ha optisk enhet.

Permalänk
Medlem

så den skulle duga för film och surf? Hon kommer inte spela på den.
http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-e1-572-54208g50dnkk-i5...

Jag reagerade också på det men nu finns det ofta över internet. Tror ni att det behövs?

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010759928/lenovo-thinkpad-e...

blir ju ett alternativ om du måste ha HD, du kliver ju upp en hel del på hårddisken också, en hybrid, mycket snabbare än en vanlig men det kostar.

Permalänk
Medlem

Självklara valet är ju en med full hd skärm om det inte ska spelas och det har du ju valt, surfa är så mycket skönare på en skärm med hög upplösning i mitt tycke.. 768P är bedrövligt om man testat 1080P eller uppåt. Mig veterligen finns det inget bättre i prisklassen än den du hittat och i5 i bärbara segmentet är 2 kärniga hela bunten, du lär upp på i7 för att få 4 kärnor och det är ändå överdrivet för surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

http://www.dustinhome.se/product/5010759928/lenovo-thinkpad-e...

blir ju ett alternativ om du måste ha HD, du kliver ju upp en hel del på hårddisken också, en hybrid, mycket snabbare än en vanlig men det kostar.

Känns inte värt att köpa ett grafikkort om det inte blir något spelande

Permalänk
Medlem

snyggt att jämföra en mobil processor mot de 10 snabbaste desktopprollarna. du vinner priset för expressenjournalistik. 4200U är en snabb processor. mycket snabbare än hårddisken som kommer vara flaskalsen i alla maskiner runt 5k.

1080p,
haswell,
gott om RAM

Har du dessutom en Review på det chassit som säger att tangentbordet är bra så har du full pott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Du vet att X264 HD Benchmark mäter hur snabbt ens dator kan konvertera ett HD-klipp till en x264-formaterad video, alltså INTE hur bra den är på att spela upp X264-material? Källa: http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=520&pgno=5
Kan den konvertera en video i 14,76 fps kan den garanterat spela upp samma video med 25/30 fps..

Enligt mig säger det dock en hel del om processorns kraft, det imponerar inte alls på mig, vad du tycker är en annan sak, du har bett om våra råd, inte om att vi ska hålla med dig!

Permalänk
Medlem

Jag drar slutsatsen att den är prisvärd och att den klarar det den kommer att användas för.
Jag hittade en review där tangentbordet var ett +

saturn du vet att det är JAG (ryonst) som vill ha era synpunkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryonst:

Jag drar slutsatsen att den är prisvärd och att den klarar det den kommer att användas för.
Jag hittade en review där tangentbordet var ett +

saturn du vet att det är JAG (ryonst) som vill ha era synpunkter

hehe, blandade ihop bland allt hoppande bland trådar, sorry

Permalänk
Medlem

Men i3 or och i5 jobbar som en quad. dvs 2 kärnor men 4 trådar. Det räcker gott o väl tycker jag. Jag har en i3 370M med ett Intel HD på en 14 tummar som har 1366*768 och den klarar 1080p videor utan problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ja, En Quad core skulle vara mer framtids säkert, Men tjejen ska ju bara titta på film samt skoljobb o surfa då, inte behövs det en Quadcore för något av detta om hon inte för någon anledning skulle ha ett antal fönster av varje för att sätta press på datorn.

En Dual core skulle klara av kraven hon ställer helt ok, utan problem, I ditt fall så tror jag inte en Quad är så jätte viktig.

SSD, ja det är kan vara värt det för snabbare start av program och Windows, "Time is money friend!" men en vanlig mekanisk hård-disk är också mer omtålig, med tanke på att hon vill ha en bärbar dator, så antar jag just att den kommer vara "bärbar" och olyckor kan ju ske, så SSD kan ju vara en säker sak också

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

http://www.dustinhome.se/product/5010759928/lenovo-thinkpad-e...

blir ju ett alternativ om du måste ha HD, du kliver ju upp en hel del på hårddisken också, en hybrid, mycket snabbare än en vanlig men det kostar.

Den köpte jag till min syster som är 12 år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte min bärbar för 3 lax med i5 och ska tillägga snart 4 gb ram minne för livslängd. Använder detta till studier, programmering, hobby inom utbildning och laddar ner filer.

13 tum tror jag. Fujitsu Lifebook UH552 med W8. Jisses, de sänkte till 2990kr men sedan höjdes dem priset. This is off the hook.