Extern hårddisk trasig

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk trasig

Hej,

jag har en Western Digital My Passport Essentials 500GB USB2.0/3.0 som inte längre lirar.
(http://www.netonnet.se/art//westerndigital-mypassportessentia...)

När jag kopplar in den i Macen så spinner den och lyser men den klickar lite konstigt och känns inte igen av datorn på något sätt, varken i skivverktyg eller i diverse återställningsprogram.

Jag har läst att det kan vara usb-kontakten som pajjat på nåt sätt så jag gick och skulle införskaffa mig en ny kabinett, men det verkar ju inte finnas nån som passar denna.

Nu vet jag ju inte om det är det som är problemet men jag tänkte kolla om någon av er vet vad man kan göra för att lyckas få tag på grejerna som fanns på (helst inte betala 10.000 spänn för att lämna in den på ett lab)

Tack på förhand!

/C

Permalänk
Lego Master
Skrivet av kismo:

Hej,

jag har en Western Digital My Passport Essentials 500GB USB2.0/3.0 som inte längre lirar.
(http://www.netonnet.se/art//westerndigital-mypassportessentia...)

När jag kopplar in den i Macen så spinner den och lyser men den klickar lite konstigt och känns inte igen av datorn på något sätt, varken i skivverktyg eller i diverse återställningsprogram.

Jag har läst att det kan vara usb-kontakten som pajjat på nåt sätt så jag gick och skulle införskaffa mig en ny kabinett, men det verkar ju inte finnas nån som passar denna.

Nu vet jag ju inte om det är det som är problemet men jag tänkte kolla om någon av er vet vad man kan göra för att lyckas få tag på grejerna som fanns på (helst inte betala 10.000 spänn för att lämna in den på ett lab)

Tack på förhand!

/C

Pilla isär kabinettet och kolla på själva disken. Med brutalt stor sannolikhet är det en vanlig laptopdisk som sitter i, och alltså kan du koppla in den varhelst du har en sata-kontakt med ström. Typ en sånhär som jag har för liknande syften. Funkar kung för att rädda diskar där kabinettet pajjat. Dom blir som gigantiska USB-minnen. ^^

EDIT:
Det ska ju tilläggas att det bara funkar om det är just kabinettet som är paj. Har disken själv på något vis tagit stryk hjälper det inte med en hårddiskdocka.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Pilla isär kabinettet och kolla på själva disken. Med brutalt stor sannolikhet är det en vanlig laptopdisk som sitter i, och alltså kan du koppla in den varhelst du har en sata-kontakt med ström. Typ en sånhär som jag har för liknande syften. Funkar kung för att rädda diskar där kabinettet pajjat. Dom blir som gigantiska USB-minnen. ^^

EDIT:
Det ska ju tilläggas att det bara funkar om det är just kabinettet som är paj. Har disken själv på något vis tagit stryk hjälper det inte med en hårddiskdocka.

Såhär ser disken ut. Jag är inte så bevandrat i ämnet, men funkar den grejen som du skrev om med den här disken?

Det känns som om USB-kontakten kommer vara ivägen?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av kismo:

Såhär ser disken ut. Jag är inte så bevandrat i ämnet, men funkar den grejen som du skrev om med den här disken?
http://i40.tinypic.com/2sbkbhl.jpg

Det känns som om USB-kontakten kommer vara ivägen?

Nej, det där är inte standard. Jag väntade mig att disken skulle se ut som såhär:

Det ser ut som du har en speziahl-kontakt för dataöverföringen, den där USB-liknande grejjen. Men som nog inte är USB.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av kismo:

Såhär ser disken ut. Jag är inte så bevandrat i ämnet, men funkar den grejen som du skrev om med den här disken?
http://i40.tinypic.com/2sbkbhl.jpg

Det känns som om USB-kontakten kommer vara ivägen?

Bara att fortsätta skruva eftersom du förmodligen har ett "SATA till USB"-kretskort på disken..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det ser ut som du har en speziahl-kontakt för dataöverföringen, den där USB-liknande grejjen. Men som nog inte är USB.

Tror det är en USB micro type B. Men inte helt säker.

Visa signatur

Stationär Corsair 700D :: Corsair H850 :: Asus Maximus V Formula :: Intel Core i7 3770K :: Corsair H80i :: 16GB Corsair Vengance DDR3 2133MHz :: Asus Radeon HD7970 MATRIX :: 2 x OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB
Server Intel 3770K :: 16GB RAM :: 2 x WD RaptorX 150G :: 4TB Lagringsdiskar
Laptop 1 Lenovo Y500 Laptop 2 MSI GX660 med 2 x Corsair Force 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej, det där är inte standard. Jag väntade mig att disken skulle se ut som såhär:
http://www.hothardware.com/articleimages/Item1019/wdfMobile_S...

Det ser ut som du har en speziahl-kontakt för dataöverföringen, den där USB-liknande grejjen. Men som nog inte är USB.

Jo, det är USB, WD har tillverkat några serier 2.5"-diskar på det sättet främst för portabla hårddiskar, för att man ska slippa ha en USB-SATA-brygga på ett extra kretskort. Blir förmodligen billigare, och alla gånger utrymmessnålare så.

Det där ser ut att vara USB 3.0-motsvarigheten till USB Micro; osäker på om det fortfarande heter USB Micro, eller om det fått nåt nytt namn.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av comtronic:

Bara att fortsätta skruva eftersom du förmodligen har ett "SATA till USB"-kretskort på disken..

Stopp. stopp! Ta en titt på TS bild igen, mysteriekontakten sitter precis vid HDD-locket, så jag tror inte där finns extra plats för en SATA-kontakt bakom. Om han börjar skruva upp själva hårddiskförslutningen är disken dömd.

Skrivet av jonhund:

Tror det är en USB micro type B. Men inte helt säker.

Om det är så, bara att smälla in en vanlig USB micro B-kabel och tuta och köra.
Om du tittar i kabinettet, är det nån mer anslutning till disken? Jag tänker strömförsörjning...

Skrivet av kaput:

Jo, det är USB, WD har tillverkat några serier 2.5"-diskar på det sättet främst för portabla hårddiskar, för att man ska slippa ha en USB-SATA-brygga på ett extra kretskort. Blir förmodligen billigare, och alla gånger utrymmessnålare så.

Det där ser ut att vara USB 3.0-motsvarigheten till USB Micro; osäker på om det fortfarande heter USB Micro, eller om det fått nåt nytt namn.

Frekkt, man lär sig nåt varje dag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Visa signatur

i5 3590k@4,5Ghz, Asus Z77-A, 16GB ram, 2* sapphire tri-x hd290 Crossfire, WD Raptor 300GB, Silverstone Fortress FT02, sidewinder x4, logitech g9x, Sony MDR-XB910.

Permalänk
Medlem

Hittas disken gparted(linux, finns nog motsvarande i OSX)? Hittas disken i lsusb(återigen linux)?

Om båda går bet är det nog inte mycket du kan göra själv, om du inte fysiskt ser något defekt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Precis som andra skriver så är det en USB 3.0 Micro B kontakt, har själv observerat att det blir vanligare med USB kontakter direkt på de små diskarna.

TS har ju faktiskt den kontakten för att ansluta hårddisken, det enda han gjort är att ta bort plastskalet runt hårddisken.

Till TS, du kan inget göra för att försöka ansluta den till en dator på annat sätt.

Hårddisken är död/snart död, verkar som lagerna håller på att gå, du kan testa om det hjälper att starta den uppochner, jag hade själv en WD disk med micro usb kontakt som gjorde precis likadant, ruckade jag lite på den och drog ur i kontakten och satt den till en strömförsörjd USB hub som kunde ge lite fler ampere så fick jag igång den några gånger och kunde kopiera väck datan.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Oj, det var många svar... Härligt.

Skrivet av Shudnawz:

Om du tittar i kabinettet, är det nån mer anslutning till disken? Jag tänker strömförsörjning...

Nej, det är endast plast och lite gummi i kanterna för att skydda disken.

Skrivet av piggekotten:

Ingen aning? Tror du att det är en sån? Jag har svårt att se om det är rätt sladd.

Skrivet av som99:

Till TS, du kan inget göra för att försöka ansluta den till en dator på annat sätt.

Hårddisken är död/snart död, verkar som lagerna håller på att gå, du kan testa om det hjälper att starta den uppochner, jag hade själv en WD disk med micro usb kontakt som gjorde precis likadant, ruckade jag lite på den och drog ur i kontakten och satt den till en strömförsörjd USB hub som kunde ge lite fler ampere så fick jag igång den några gånger och kunde kopiera väck datan.

Tack för tipset, jag har dock provat att att starta den upp och ner, men det funkar inte. Jag har inte provat att ansluta den via en elförsörjd hub dock. Kanske kan vara värt.

Tack för alla era svar, det uppskattas verkligen. Hoppas på lite fler tankar/idéer/råd

[EDIT]
Jag hittade den här på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=VrNRXRabUSM

Skillnaden mellan den och den som jag har är ju dels att det ser ut att vara en annan USB-port än den jag har på min och att han nämner att det är en SATA (se bild nedan, saxat från klippet)

Kollar man på min disk står det bara "USB" (se bild nedan)