Lagt bud på sweclockers - drog tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

"företagare"

När du köper av en privatperson så gäller inte konsumentlagstiftningen. Däremot gäller köplagen. Så en hänvisning till konsumentverket är direkt felaktig

Källa osv: (men annars inget läsvärt inom att ta tillbaka bud)
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Edit:
Ska man sedan dra upp det i tingsrätten att någon på Sweclockers följde sitt bud utan drog tillbaka det så får man ha det skoj.

Nästa källa då..

Enligt avtalslagen kommer ett avtal till genom att ett anbud från en person eller ett företag accepteras av en annan person inom acceptfristen. Detta gäller alla typer av avtal, även avtal om köp

http://www.ekonomikonsulter.se/koeplagen.asp

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Nästa källa då..

Enligt avtalslagen kommer ett avtal till genom att ett anbud från en person eller ett företag accepteras av en annan person inom acceptfristen. Detta gäller alla typer av avtal, även avtal om köp

http://www.ekonomikonsulter.se/koeplagen.asp

Varför länka till en sida som helt klart är riktad till företag?

Permalänk
Moderator
Moderator

Avtalsingående genom auktion
"Något som dock kan klarläggas är att ett inrop är att betrakta som en viljeförklaring som är bindande för inroparen.
... men om auktionen fortsätter och nya bud lämnas är inroparen i regel inte längre bunden av sitt bud."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Flera inlägg påpekar att den som budar binder sig till att köpa varan genom olika hänvisningar till köplagen osv. Min stilla undran är om det står någonstans att säljaren "måste" fullfölja köpet så fort han/hon lägger ut varan till försäljning?

Permalänk
Medlem

En grundregel att komma ihåg är att varan aldrig aldrig är såld förrän säljaren har pengarna i handen (eller på kontot nu i moderna tider).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Avtalsingående genom auktion
"Något som dock kan klarläggas är att ett inrop är att betrakta som en viljeförklaring som är bindande för inroparen.
... men om auktionen fortsätter och nya bud lämnas är inroparen i regel inte längre bunden av sitt bud."

Detta är inte relevant i det här fallet, detta avser Auktioner.

Återigen Sweclockers marknad är inte en Auktion, utan en helt vanlig köp och säljmarknad, att säljaren vill sälja till den som ger högsta budet betyder inte att det samtidigt är en auktion.
köparen som hade högsta budet kanske tex har hittat samma vara till lägre pris någon annanstans, eller kort och gott bara ångrat sig.

Vill man sälja genom bud finns Tradera och andra liknade Auktions siter som har bindande regler, för säljare och köpare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ggustavsson:

Återigen Sweclockers marknad är inte en Auktion

Huruvida swecs marknad är avsedd för auktioner eller inte är helt irrelevant, det som avgör är hur säljaren lagt upp sin annons. Det är inte lokalen eller på vilken sida försäljningen sker som avgör, utan med vilken metod köpare utses.

Alltså:
"Tjo jag har en rolig sak som jag vill sälja, den som betalar bäst får den!" är tveklöst en auktion, medan
"Tjo jag har en rolig sak som jag vill sälja, jag vill ha tjugofem slantar för den!" lika säkert inte är en auktion.

Sedan blir det naturligtvis svårare att kräva regelmässig hantering då man nyttjar ett auktionsförfarande på en sida som inte har någa regler för detta, men en brist på sådana regler åsidosätter inte våra lagar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Varit ute för det med för några veckor sedan och högste budgivare svarar inte änns på pm fast man ser denna varit aktiv,

Ska vi göre en tråd där vi samlar oseriösa budgivare?

Edit: vart är den tråden där man kan skriva omdöme om köpare/säljare?

I min signatur

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jag håller inte med om att det är betydelselöst rent juridiskt. Du har bjudit på en vara och sagt att du vill betala en viss summa för varan. Kom ihåg att både muntliga och skriftliga avtal gäller, även i elektronisk form. Rent teoretiskt så skulle alltså säljaren kunna skicka varan till dig samt en faktura på beloppet + frakt och så får du väl ta det till domstol om du inte vill betala. Allt på internet är inte en lekstuga.

Ja för han hade nog vunnit detta fallet i en domstol, get real

Permalänk
Skrivet av Hymer:

mmm så jävla typiskt SweC. Fy fan detta är seriöst ett av dom värre forumen att sälja saker på. Alltid en massa folk som budar sen slutar dom svara när dom vinner.

Jag tycker att mods borde ta en titt på typ airsoftsverige och dom har en subforum där man kan recensera enskilda medlemmar så kan man direkt se vilka som är seriösa/oseriösa.

Kul med en från ASS här. Synd att man blivit för mycket chairsofter på senaste..

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk

Inte ens bud vid bostadsköp är bindande. Min vän fick lite drygt 300 000 kr mindre när en budgivare drog sig tillbaka och försäljningen fick starta om. Husen blir av någon märklig anledning oattraktiva när dom får för många dagar på hemnet.

Permalänk
Medlem

Ett bud är inte bindande, titta på tex bostadsförsäljningar, köparen eller säljaren kan hoppa av ända till ett avtal skrivits och där handlar det ofta om mångmiljonbelopp.

Visst är det tråkigt att folk inte kan stå för sitt ord men jag förstår också varför man kan dra sig ur efter budgivningen och att det finns visst skydd.
Innan man gett pengarna i handen kanske man upptäcker att produkten inte var det man var ute efter eller hittar fel i produkten. Man kanske upptäcker att man inte hade/kunde låna pengarna trots allt.
Säljaren kan också dra sig ur när som helst under processen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Kul med en från ASS här. Synd att man blivit för mycket chairsofter på senaste..

Samma här Har dragit ner på det efter det att man blev förälder. Försöker komma iväg några gånger per år iaf

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stolproten:

Inte ens bud vid bostadsköp är bindande. Min vän fick lite drygt 300 000 kr mindre när en budgivare drog sig tillbaka och försäljningen fick starta om. Husen blir av någon märklig anledning oattraktiva när dom får för många dagar på hemnet.

Skrivet av huxflux:

Ett bud är inte bindande, titta på tex bostadsförsäljningar, köparen eller säljaren kan hoppa av ända till ett avtal skrivits och där handlar det ofta om mångmiljonbelopp.

Visst är det tråkigt att folk inte kan stå för sitt ord men jag förstår också varför man kan dra sig ur efter budgivningen och att det finns visst skydd.
Innan man gett pengarna i handen kanske man upptäcker att produkten inte var det man var ute efter eller hittar fel i produkten. Man kanske upptäcker att man inte hade/kunde låna pengarna trots allt.
Säljaren kan också dra sig ur när som helst under processen.

Skickades från m.sweclockers.com

Köp av fastigheter och fast egendom är något helt annat, och regleras i 4 kap. jordabalken.

"Avtal om köp av fastighet måste uppfylla vissa formkrav för att vara giltigt. Dessa formkrav anges i 4 kap. 1 § 1 st JB. För det första måste en köpehandling upprättas som underskrivs av säljaren och köparen. För det andra måste denna handling innehålla uppgift om köpeskillingen, fastigheten som köpet avser och en överlåtelseförklaring, vari säljaren förklarar att egendomen överlåts på köparen. Om dessa föreskrifter inte är uppfyllda är avtalet ogiltigt, 4 kap. 1 § 3 st JB. "

Fo3

https://lagen.nu/1970:994

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv

Bud är väl bindande, inte vid hus köp dock. Se bara på tradera där det står att man ingår i ett avtal vid bud och där är man anonym när man budar.

Och den som vinner med högste bud kan man skicka räkning till och betalas det ej gå till fogden och driva in pengar.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Bud är väl bindande, inte vid hus köp dock. Se bara på tradera där det står att man ingår i ett avtal vid bud och där är man anonym när man budar.

Och den som vinner med högste bud kan man skicka räkning till och betalas det ej gå till fogden och driva in pengar.

Nu vet jag inte om Tradera har gjort någon förändring gällande sin inloggning men Budgivning på Tradera saknar bevisvärde för bindande avtal - inloggning alltför enkel

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Samma här Har dragit ner på det efter det att man blev förälder. Försöker komma iväg några gånger per år iaf

Trevligt. Själv ska jag till Farmen i maj. Alltid sjukt bra och roligt spel.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Vill man ha budgivning gå till tradera eller så då dom är en ren auktion sida

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yongen:

Min stilla undran är om det står någonstans att säljaren "måste" fullfölja köpet så fort han/hon lägger ut varan till försäljning?

Nej, verkligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

Men fan vilket gnäll, om någon lägger ut säg ett grafikkort på obestämd tid och jag lägger ett bud på 500kr så kanske jag har högsta budet i en vecka innan ägaren avslutar men efter 3 dagar hittar jag ett "köp nu" för 500 som kanske inte ens behöver skickas då är det klart att jag väljer det istället.
1. Vill ni ha bindande avtal så gå till tradera (även fast det inte fungerar så bra)
2. Ta inte bort annonsen om ni inte fått betalt.
3. precis samma sak på blocket ju, "jag kommer imorgon och köper den" "Jag hämtar om 2 timmar" ska jag anmäla dessa personer för att dom bröt vårt "muntliga avtal" ? NEJ, jag tar bort annonsen när varan är såld så sluta gnälla och ha inte budgivning på sweclockers om ni inte kan hantera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

I mitt fall tog jag bort annonsen när jag hade fått bud och sedan hör inte budgivaren av sig, Just detta var lite surt.

1. Använda budgivning: Krångligare köpprocess, större risker med det du beskriver fast chans till ett högre utpris.
2. Ej använda budgivning: Generellt lägre utpris (om man nu inte sätte priset väldigt högt och inte får något svar), fast större chans till en smidig köpprocess.

Man har ju dessa valen med dess för och nackdelar. Nackdelen med budgivningen är att priset ofta trissas upp så högt att köparen kanske inte gör någon strålande affär i köpändan vilket leder till risken du beskriver.

Permalänk
Medlem

Känns som det finns en hel del personer här som inte har vett nog att vänta med att ta bort sin annons innan dom faktiskt har sålt varan.

Bindande budgivning på Sweclockers marknad? Jovisst...
Vem ska du skicka fakturan till om jag drar mig ur ett köp? "Tomas från Ystad"?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SyndroMm:

Varför länka till en sida som helt klart är riktad till företag?

Men nästa länk då...

Citat:

50 § Köparen skall

1. medverka till köpet på ett sådant sätt som skäligen kan förväntas av
honom för att säljaren skall kunna fullgöra köpet, och

2. hämta eller ta emot varan.

Påföljder vid köparens avtalsbrott

Påföljderna

51 § Betalar köparen inte i rätt tid eller medverkar han inte till köpet
enligt 50 § 1 och beror detta inte på säljaren eller något förhållande
på dennes sida, får säljaren enligt 52--59 §§ kräva betalning eller
annan fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han
får även hålla inne varan enligt 10 § och kräva ränta enligt 71 §.

direkt taget ur köplagen..
länk

Det är alltså olagligt att låta bli att fullfölja sitt köp. Problemet är dock ofta bevisningen vem det är som lagt budet.

Skrivet av yongen:

Flera inlägg påpekar att den som budar binder sig till att köpa varan genom olika hänvisningar till köplagen osv. Min stilla undran är om det står någonstans att säljaren "måste" fullfölja köpet så fort han/hon lägger ut varan till försäljning?

Ja, det måste han efter att ett avtal ingåtts. Att säga: Jag bjuder 500kr är inget ingått avtal så länge säljaren inte accepterar budet. Först efter att någon gett ett bud och säljaren accepterad budet har ett avtal ingåtts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Ja, det måste han efter att ett avtal ingåtts. Att säga: Jag bjuder 500kr är inget ingått avtal så länge säljaren inte accepterar budet. Först efter att någon gett ett bud och säljaren accepterad budet har ett avtal ingåtts!

Ska man då anse att varje gång en säljare här på marknaden har skrivit "noterat" om ett bud, att han/hon har accepterat budet, och därmed är skyldig att sälja oavsett om säljaren sen skulle ångra sig?

Tycker det börjar bli lite väl mycket paragrafrytteri i denna tråden nu...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ska man då anse att varje gång en säljare här på marknaden har skrivit "noterat" om ett bud, att han/hon har accepterat budet, och därmed är skyldig att sälja oavsett om säljaren sen skulle ångra sig?

Tycker det börjar bli lite väl mycket paragrafrytteri i denna tråden nu...

Jag skulle inte säga det. Det är därför vi har en domstol som avgör sådana här saker

Alltså, tråden handlar ju om vad som faktiskt gäller. Du kanske gillar när 30 personer tror och tycker olika saker och ingen vet något och alla får fel svar.

Permalänk

Man kan inte sägas ha ingått ett avtal efter att ett bud är accepterat om säljaren, utan ytterligare information, startar det hela med "Budgivningen startar på xxxx kr".

Om det ska vara ett avtal måste det finnas punkter som säljaren och köparen kan komma överens om innan budgivningen startar, som t.ex.:
* Säljs till högsta accepterade bud
* Budgivningen pågår mellan 20/12 till kl 12 23/12.
* Accepterade bud är bindande tiill dess att högre bud är inkommet
* mm mm

Lägger en köpare då ett bud får han/hon anses ha accepterat köpevillkoren och då kan man börja prata om att det finns någon form av avtal mellan en presumtiv köpare och säljaren.

Det "roliga" är att om det skulle uppstå en tvist så är vi hänvisade till Tingsrätten....och hur många är intresserade av att dra det hela vägen dit för t.ex. ett grafikkort för 1500:-.

Ta en försäljning i ett forum för vad det är och hoppas på den goda viljan mellan både säljare och köpare, i annat fall får man betala en liten slant och köra det via Tradera eller Blocket.