Modda/uppgradera mobiltelefon

Permalänk

Modda/uppgradera mobiltelefon

Rent hypotetiskt...

Oftast så verkar det som om ram-minnet i telefon är pålött på telefonens moderkort ovanpå cpun, och det är ju en ytmonterad minneskapsel. Nu är det ju så att en del människor har rätt utrustning för att hantera sådant, så att löda bort och ersätta en befintlig minneskapsel med en som är större har jag hört att det inte skall vara något större problem egentligen.

Det gäller ju bara att få tag i en motsvarande kapsel, och någon som kan (och vill).... eller hur?

Vad mer för begränsningar kan det finnas? Bios?

Visa signatur

i5 3590k@4,5Ghz, Asus Z77-A, 16GB ram, 2* sapphire tri-x hd290 Crossfire, WD Raptor 300GB, Silverstone Fortress FT02, sidewinder x4, logitech g9x, Sony MDR-XB910.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att om du hittar någon som kan löda bort chippet så är nästa stora problem att få data att gå in på det, du måste installera android på chippet så du kan använda telefonen, det är nog inte så lätt som det låter och kan kräva special verktyg.

Men jag är inte helt säker. Jag tror det blir svårt att hitta någon som kan värma upp PCB så att du kan lossa minneschippet och sen fästa på ett nytt är svårt nog. Inte så att det finns synliga kontakt ytor på minneschippet utan alla sitter på undersidan och PCB är dubbelsidig så andra sidan är ju upptagen med andra kretsar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Kan tänka mig att om du hittar någon som kan löda bort chippet så är nästa stora problem att få data att gå in på det, du måste installera android på chippet så du kan använda telefonen, det är nog inte så lätt som det låter och kan kräva special verktyg.

Men jag är inte helt säker. Jag tror det blir svårt att hitta någon som kan värma upp PCB så att du kan lossa minneschippet och sen fästa på ett nytt är svårt nog. Inte så att det finns synliga kontakt ytor på minneschippet utan alla sitter på undersidan och PCB är dubbelsidig så andra sidan är ju upptagen med andra kretsar.

Nu pratar jag inte "rom" utan ram, alltså det vanliga arbetsminnet. Det borde ju inte vara lika komplicerat. I övrigt så håller jag med dig. Men Det jag undrar är om det finns några andra hinder. Typ låsningar i bios, cpu eller androidversion..

Visa signatur

i5 3590k@4,5Ghz, Asus Z77-A, 16GB ram, 2* sapphire tri-x hd290 Crossfire, WD Raptor 300GB, Silverstone Fortress FT02, sidewinder x4, logitech g9x, Sony MDR-XB910.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piggekotten:

Nu pratar jag inte "rom" utan ram, alltså det vanliga arbetsminnet. Det borde ju inte vara lika komplicerat. I övrigt så håller jag med dig. Men Det ja undrar är om det finns några andra hinder. Typ låsningar i bios, cpu eller androidversion..

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte har en aning om android telefoner har någon form av justerbart Bios, men förutsätter att android har det, då ska man bara komma in i det och göra den nödvändiga ändringen. Bootloader kanske är en lösning. Men jag kan garantera att du kan hitta mer korrekta spekulationer kring det på http://forum.xda-developers.com/ där riktiga entusiaster och utvecklare sitter. Det är ett väldigt hjälpsamt forum utifrån min korta erfarenhet med folket där.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte har en aning om android telefoner har någon form av justerbart Bios, men förutsätter att android har det, då ska man bara komma in i det och göra den nödvändiga ändringen. Bootloader kanske är en lösning. Men jag kan garantera att du kan hitta mer korrekta spekulationer kring det på http://forum.xda-developers.com/ där riktiga entusiaster och utvecklare sitter. Det är ett väldigt hjälpsamt forum utifrån min korta erfarenhet med folket där.

Jodå det fanns trådar om det där... Om man sållar bort 95% av svaren som egentligen inte vet så fanns det en hel del intressanta svar, men summan av det hela är ju som jag trodde. Om man har rätt utrustning, rätt kunnande och hittar rätt chip, så är det ganska troligt att det är genomförbart. I Kina så är det tydligen inte heller ovanligt att man gör det med budgettelefoner för att få en förbättrad funktion. Största problemet för en hobbylödare som jag är ju att det är BGA alltså kulformiga lödpunkter som sitter på undersidan av chippet

Jaja.. Det hade varit kul att prova (eller låta någon som kan prova..)

Visa signatur

i5 3590k@4,5Ghz, Asus Z77-A, 16GB ram, 2* sapphire tri-x hd290 Crossfire, WD Raptor 300GB, Silverstone Fortress FT02, sidewinder x4, logitech g9x, Sony MDR-XB910.