Android smartphone - ha kontakterna på SIM eller i mobil?

Permalänk
Medlem

Android smartphone - ha kontakterna på SIM eller i mobil?

Satte i mitt nya SIM nyss, som jag kopierat alla gamla kontakter till från gamla telefonen.
Dyker upp direkt i nya så det var ju bra, men så tänker jag att det kanske är bättre att ha kontakterna i mobilen, mer minne eller fler möjligheter liksom.
Så jag kopierar från SIM till mobil, och vips så har jag dubbelt av allt i kontaktlistan.

Så, bägge och kan man tydligen inte ha då, så vilka ska jag nu sitta och deleta den kommande kvarten?

Känns ju mest praktiskt vid mobilbyte i framtiden att de ligger på kortet, men vad vet jag, noll koll på detta :$

EDIT: Aha, behöver inte ta bort några, utan kan välja vilka av dem som ska synas, så väljer de i mobilen då.
Kanske är det så bra att nya kontakter nu hamnar på bägge ställena - annars får man väl köra någon kopiering då, eller bara strunta i det.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Du ska ha kontakterna på ditt Gmail-konto När du har fixat det kan du ha dem för evigt syncade och slipper allt sånt där strul. Byter du mobil ligger alla kontakter kvar automatiskt.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Du ska ha kontakterna på ditt Gmail-konto När du har fixat det kan du ha dem för evigt syncade och slipper allt sånt där strul. Byter du mobil ligger alla kontakter kvar automatiskt.

Nja, föredrar att inte ha alla mina kontakter med nummer och allt liggande hos google.
Men tror jag klarar mig bra utan det också

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Moderna SIM-kort har plats för 200-250 kontakter. Beroende på tillverkare och modell så tycker jag baserat på egna erfarenheter att det är bättre att lagra direkt på SIM-kortet. I vissa fall får man ladda ner en app som gör att man kan implementera SIM-kortet istället för telefonens minne.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte deleta dubbla kontakter, du kan välja vilka som skall visas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Nja, föredrar att inte ha alla mina kontakter med nummer och allt liggande hos google.
Men tror jag klarar mig bra utan det också

Det är väldigt lätt och praktiskt att säga så idag.

Den dagen du får din mobil stulen eller tappar den någonstans så kommer du ångra dig bittert, tro mig.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det är väldigt lätt och praktiskt att säga så idag.

Den dagen du får din mobil stulen eller tappar den någonstans så kommer du ångra dig bittert, tro mig.

Jo det är sant förstås...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)