Det skickas spam från min mail - tror jag :/

Permalänk

Kan man inte bara skicka vidare varenda svar man får från irriterande personer till Johan i fråga, då blir det kanske en oangelägenhet för honom också

Permalänk
Medlem

Tog några timmar innan spamfiltret tog mailen men ett tjugotal hann komma innan dess. Fått frågor från användarna som fått mailen där de trott att vårat företag är hackade och skickar ut spam...

Får hoppas mailerlite tar tag i det här, riktigt fult gjort om det nu gått till så som det står i tråden.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

Om de inte har gjort tycker man att de bör de vara väldigt måna om att återkomma till de som kontaktat dem för att klargöra att de fått det om bakfoten, att det gått till på något annat sätt. Det är ju absolut inte ok att göra så här, det står ju också uttryckligen i deras integritetspolicy att deras kunder ska känna sig säkra att adressuppgifterna inte missbrukas. http://www.mailerlite.se/sekretesspolicy t ex:

"Under inga omständigheter kommer vi dela din personliga information med tredje part"
"... delar eller säljer vi aldrig din kunddata till någon"
"Vi kommer inte sälja eller låna ut er mailadress."

Permalänk
Medlem
Skrivet av XUSX:

jag tycker att vi kör ner deras servrar i stället ddos typ

i like! LETS DO THIS!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag tror att anledningen till att man själv "får svar" (inklusive mig) beror på att folk svarar till erbjudanden@julerbjudanden.se, vilket helt tydligt verkar vara en sändlista. Detta då intiala mailet från info@julerbjudanden.se skickades till denna adress (och mottogs av bla mig).

Detta är ett av de klumpigaste spam jag varit med om...

särskrivning...
Permalänk
Medlem

Har samma problem, har fått runt 8 mail hittills. Tråden på flashback: https://www.flashback.org/t2275894

Jag har fått samma mail som de nämner på sida 1 och 2.

Permalänk
Medlem

Det som hänt är,

när då någon mindre begåvad person svarar till den adressen att dom inte vill ha fler mail så är sändlistan inte säkrad på korrekt sätt vilket gör att ALLA som skickar till den adressen kommer att trigga ett utskick till samtliga i listan..

jag håller med, EXTREMT jäkla klantigt

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk

Hej. Det vi kan göra är det som förväntas i dessa situationer. KO anmäla Accepro AB.
http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Gor-en-anma...
Vad händer när du gjort din anmälan?
Alla anmälningar om oönskad e-postreklam hamnar i en databas. Vi agerar om vi får in ett större antal anmälningar mot ett företag och om vi har juridiska möjligheter att göra det. Reglerna för spam är lika inom EU. Ett problem är att spam ofta kommer från andra länder där regelverket ser annorlunda ut vilket begränsar våra möjligheter att agera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnuswid:

Hej. Det vi kan göra är det som förväntas i dessa situationer. KO anmäla Accepro AB.
http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Gor-en-anma...
Vad händer när du gjort din anmälan?
Alla anmälningar om oönskad e-postreklam hamnar i en databas. Vi agerar om vi får in ett större antal anmälningar mot ett företag och om vi har juridiska möjligheter att göra det. Reglerna för spam är lika inom EU. Ett problem är att spam ofta kommer från andra länder där regelverket ser annorlunda ut vilket begränsar våra möjligheter att agera.

Hoppas verkligen ni som läser här tar och gör detta. Själv kan jag inte då alla jag mottagit kommit till ett företag och då är det tillåtet.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Anmälan till Konsumentverket gjord!

Nu har jag anmält slipskungen.se/egobutiken.se/Accepro AB till Konsumentverket för spam.

Jag uppmanar alla som drabbats att göra detsamma!

Dessutom vill jag att alla gör som jag och röstar med fötterna. Handla aldrig någonsin av dessa oseriösa människor.

Ta gärna kontakt med de företag som anlitar MailerLite och berätta vad ni tycker om deras leverantör och personerna bakom.

Permalänk
Avstängd

Det är några här som har samma problem, vi kör Office 365 så man kan ju hoppas att spamfiltren ordnar upp det här snart.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XUSX:

jag tycker att vi kör ner deras servrar i stället ddos typ

Inte rekommendera olagligt fuffens på Swecs forum! Fy

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Vi får samma på jobbet.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Vi har med fått samma skit på jobbet...

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe II | Intel i7 6850K 3.6 GHz | 2 x GTX 1080 Strix | 4 x Corsair 8 GB DDR4 3000 MHz CL15 Vengeance | Samsung 850 Evo 500 GB | OCZ Vertex 4 128 GB | Western Digital 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-Souza:

Nu har jag anmält slipskungen.se/egobutiken.se/Accepro AB till Konsumentverket för spam.

Jag uppmanar alla som drabbats att göra detsamma!

Dessutom vill jag att alla gör som jag och röstar med fötterna. Handla aldrig någonsin av dessa oseriösa människor.

Ta gärna kontakt med de företag som anlitar MailerLite och berätta vad ni tycker om deras leverantör och personerna bakom.

Done! Sprid det till alla som drabbats!

Permalänk
Medlem

Phuu.
Detta var det sjukaste någonsin, tror att jag har fått runt 3000 mails sedan igår eftermiddag, samt 30-40 samtal, bara för att min mail råkar finnas med på några av dessa mails... Har inte kunnat jobba sedan igår eftermiddag p.g.a av denna jävla spam-pajas!
Undrar hur många polisanmälningar han fått under dagen, min får han iaf i morgon.

Årets julklapp = Spamfilter,, eller varför inte en siciliansk slips.

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Medlem

Mio kommenterar det hela på Facebook:

MIO Stil & Inredning
Det senaste dygnet har det via e-post skickats ett så kallat SPAM-mail där flera 1000-tals mailadresser fått ta emot ett reklamutskick mot sin vilja. Tyvärr kan man tro att Mio är avsändare, vilket är felaktigt. Flera företag är drabbade och vi på Mio har vidtagit åtgärder för att stoppa detta utskick via våra servrar. Vi har även kontaktat ”Julerbjudandet” som ursprungligen skickat ut mailet och de bekräftar ett haveri i deras system.

Om du fått något konstigt mail från Mio är det bara att kasta detta. Våra riktade reklamutskick via e-post skickas enbart till personer som godkänt detta.

Vi beklagar verkligen detta och den irritation som uppstått i samband med utskicket.

Med vänliga hälsningar /Mio

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - MSI GeForce GTX 580 - Corsair HX650

Permalänk

Har fått mail från 13 personer som ber mig sluta spamma, 12 av dem har jag aldrig träffat/vet vilka det är.
Finns det något man kan göra egentligen

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Har fått mail från 13 personer som ber mig sluta spamma, 12 av dem har jag aldrig träffat/vet vilka det är.
Finns det något man kan göra egentligen

Nej, adresserna är spoofade.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Nej, adresserna är spoofade.

Är inte så duktig på det här men vad betyder "spoofade"?

EDIT: Alla fanns i min adresslista, jag hade handlat saker (blocket etc) med de personerna.
Om det är det som menas med spoofade

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Även jag och åtminstone en arbetspolare har råkat ut för detta. Jag är van att spammarkräk använder min privata domän i avsändaradresser dock, så jag tänkte inte mer på det förrän jag såg det här.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av WDac:

i like! LETS DO THIS!

Skrivet av magnuswid:

Hej. Det vi kan göra är det som förväntas i dessa situationer. KO anmäla Accepro AB.
http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Gor-en-anma...
Vad händer när du gjort din anmälan?
Alla anmälningar om oönskad e-postreklam hamnar i en databas. Vi agerar om vi får in ett större antal anmälningar mot ett företag och om vi har juridiska möjligheter att göra det. Reglerna för spam är lika inom EU. Ett problem är att spam ofta kommer från andra länder där regelverket ser annorlunda ut vilket begränsar våra möjligheter att agera.

Nu har jag anmält slipskungen.se/egobutiken.se/Accepro AB till Konsumentverket Spam, hoppas det blir tillräckligt med många anmälningar så något händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenopsy:

Vi har med fått samma skit på jobbet...

Vi på H&M verkar ha klarat oss, men allmänna uppfattningen är att 50+% av Sverige är drabbat?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Missmegirl:

Nu har jag anmält slipskungen.se/egobutiken.se/Accepro AB till Konsumentverket Spam, hoppas det blir tillräckligt med många anmälningar så något händer.

hur såg din anmälan ut?, så man kan kopiera å anmäla så de ser ett mönster

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Har anmält hos Konsumentverket.

Är kund hos Rinkaby Rör och har använt den aktuella adressen...

Har tidigare också haft mitt webhotell hos Surftown med den aktuella adressen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Missmegirl:

Dessa som får mailen av mig, eller det måste väl se ut som de får mailen av mig, de måste väl tro att det är mitt namn som står som avsändare? Eller hur hamnar deras mailsvar hos mig? Ush, jag vill inte ha mitt namn spamma ner andra :/

Skrivet av GaFFe:

Har börjat få mail av folk som skriver att jag skickat spam till dom :S Hur ska jag bli av med detta?

Nej nej nej, mailet kommer inte från er mailadress. Att ni får mail av folk som skriver att ni ska sluta spamma är därför att när man replyar på ett sånt här mail så kommer det svaret till alla andra som står i mottagarlistan. Så svara inte på dessa mails eftersom att det då är ni som spammar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595