Microsoft kan återinföra startmenyn med Windows 8.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Vad hårdvara kostar diskuterade vi inte nu utan mjukvara. Windows kostar duktigt mycket mer än vad Mavericks gör eftersom att det var gratis. Eller vad tidigare OSX modeller som kostar 150kr typ .

Snälla du, du förstår väl att OS-kostnaden är inkluderad i priset för datorn du köper? Bara för att apple har slutat ta betalt för servicepacks till befintliga licenser, betyder det inte att OS:et är gratis. Isåfall var ju Windows gratis på min laptop också...

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem

Bra Windows!

Windows 8s nuvarande startmeny anser jag inte har utvecklats och blivit bättre för PC.
Det var som sagt onödigt projekt de nu gjorde när de hamna på samma startmeny igen!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

Snälla du, du förstår väl att OS-kostnaden är inkluderad i priset för datorn du köper? Bara för att apple har slutat ta betalt för servicepacks till befintliga licenser, betyder det inte att OS:et är gratis. Isåfall var ju Windows gratis på min laptop också...

Får se om jag förstår dig rätt nu men säg en mac köpt 2009 med typ Snow Leopard eller om Lion var på tapeten då. För dom så skulle Mountain Lion och Mavericks bara vara service packs? I så fall är ju W7 och W8/8.1 servicepacks till Vista med den logiken .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Använder modern ui precis på samma sätt som startmenyn.
Har inte behövt ändra någonting i mitt användande.

win-knappen + skriva vad man vill ha, enter.

Förstår inte varför de ska ha tillbaka den. Är nästa steg startmeny i xbone och windows phone?

Permalänk

Har kört win 8 i ca ett halvår privat och på jobbet, på jobbet helt vanilla pga. lite olika anledningar, bland annat för att jag varit nyfiken på att känna på det i den formen. Nu väljer jag hellre 8.1 än 7.

Sen jag fick in 8.1 har jag tyckt att det funkat rätt mycket bättre, får gärna bli ännu bättre väg till stäng av/starta om vilket är det jag sett som största issuen med 8.0. I 8.1 stör jag mig mer på det här märkliga beteendet att vissa saker bara går att tabba mellan med win+tab och andra alt+tab, vilket i sig inte är en så stor grej men det känns mer ivägen för mig personligen än startmenyn.

Visa signatur

Fractal Design Define XL | M4A89GTD PRO/USB3 | Phenom II X6 1055T | 16GB Corsair Vengance 1600Mhz | ASUS DirectCUII 7970 | 3x Samsung 2443BW och 3x Benq G2450 i Eyefinity 6 (5670x2280) | Corsair AX850W

Permalänk
Medlem

Kör Win8.1 + Start8.
Håller med om att Win8.1 är bättre än 7:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Får se om jag förstår dig rätt nu men säg en mac köpt 2009 med typ Snow Leopard eller om Lion var på tapeten då. För dom så skulle Mountain Lion och Mavericks bara vara service packs? I så fall är ju W7 och W8/8.1 servicepacks till Vista med den logiken .

Apple har en affärsmodell där de inte tar betalt för nya OS. Istället har de hutlösa marginaler på den hårdvara som de kränger till kunderna. De "gratis" nya operativen bekostas alltså av de som köper Imacs, Macbooks och allt vad det heter.

Eftersom microsoft inte säljer någon egen hårdvara, åtminstone inte på samma sätt som Apple är det ju lätt att se att denna modell inte är något för dem i nuläget.

Totalt sett spelar det ju ingen roll allt beror på om man köper mycket begagnat blir man vinnare och mycket nytt förlorare (enkelt resonerat). Allt handlar ju om ett nollsummespel, oavsett vilken affärsmodell man använder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tranky:

Använder modern ui precis på samma sätt som startmenyn.
Har inte behövt ändra någonting i mitt användande.

win-knappen + skriva vad man vill ha, enter.

Förstår inte varför de ska ha tillbaka den. Är nästa steg startmeny i xbone och windows phone?

Du kommer alltså ihåg vad 150-200 program heter utan problem? Lycklig dig då, det gäller inte mig.

Jag använder samtliga funktioner i W7 startmeny dagligen och hela tiden. Det bästa sedan skivat bröd enligt mig och en lösning som är perfekt för desktop, med mus som precisionsinstrument för navigering. Varför du drar in mobiler eller konsoller förstår jag inte, helt annan användning för majoriteten av användarna. Om du bara surfar på din desktopdator hade du klarat dig lika bra eller bättre med en platta, med touch som W8/modernUI är anpassat för.

Jag har kört med mus sedan 1983, det bästa som hänt och ingen ersättare är likvärdig eller bättre än iaf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Bra! Låt användrarna få välja om de vill installera Modern UI/Metro också.

Permalänk
Medlem

då kanske man kan uppgradera till windows 8.2 då

Edit: kommer verkligen köpa windows 8.2 om det ger mig min startmeny för jag lämnar inte windows 7 utan den, äger redan start8 licens och köpte uppgraderingsversion av windows 8 men det funkade inte som det skulle och nu har jag slarvat bort min windows 8 licens

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

Använder modern ui precis på samma sätt som startmenyn.
Har inte behövt ändra någonting i mitt användande.

win-knappen + skriva vad man vill ha, enter.

Förstår inte varför de ska ha tillbaka den. Är nästa steg startmeny i xbone och windows phone?

Varför ska vi gå bakåt i utvecklingen? Man gick ju till ikoner från skrivandet för att det är smidigare, varför gå tillbaka!?
Det du gör kunde man ju dessutom göra som komplement till ikoner i tidigare versioner, varför utesluta något!?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Då har du inte försökt installera/spela Max Payne eller Max Payne 2 m.fl. äldre titlar!

Räknas Diablo 2? Fungerar klockrent

Skrivet av Tommy_h:

Varför ska vi gå bakåt i utvecklingen? Man gick ju till ikoner från skrivandet för att det är smidigare, varför gå tillbaka!?
Det du gör kunde man ju dessutom göra som komplement till ikoner i tidigare versioner, varför utesluta något!?

Vi har fortfarande ikonor på skrivbordet, samt att vi nu har mer ikoner i metro UIt vilket är så mycket enklare att komma åt en ett komplicerat menysystem.

Hur många gånger han man inte suttit i startmenyn och virrat musen frammåt tillbaka för man ska hitta ett program som ligger i en mapp som ligger i en mapp?

Skrivet av MultiMan:

Du kommer alltså ihåg vad 150-200 program heter utan problem? Lycklig dig då, det gäller inte mig.

Jag använder samtliga funktioner i W7 startmeny dagligen och hela tiden.

Kan hålla med om att komma ihåg namnen på alla programen kan vara svårt. Däremot undrar jag hur din startmeny ser ut med 200 program, jämfört med hur startskärmen skulle se ut med 200 program.

Om jag minns rätt, så blir det en scroll funktion i startmenyn om man överskrider ett visst antal objekt (Om man inte satt en inställning för att visa alla, vilket då innebär att startmenyn tar upp hela skärmen (Hett diskutionsämne högre upp). Att scrolla igenom startmenyn då (hålla på pilarna eller hur det nu är) lär ta tid för att söka efter programen.

Men nu är jag ganska positiv att jag skulle kunna få in alla 200 program på en sida av startskärmen, vilket skulle eliminera all scrollning samt sätta upp dom i en vettig gruppering.

Permalänk
Master of Overkill

Kommer aldrig använda metro på en PC.
Tablet JA
inget annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Fast Windows 8 använder ju redan mindre plats, så du förlorar just nu dyrbar SSD lagring genom att använda Windows 7.

På saker som jag mycket väl kanske använder? Gillar personligen Aero till exempel. Annars finns det andra OS så som olika Linux-distar om man vill spara ännu mera plats.

Ännu en gång, sådant här är mycket av princip.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reyintaz:

Räknas Diablo 2? Fungerar klockrent

Vi har fortfarande ikonor på skrivbordet, samt att vi nu har mer ikoner i metro UIt vilket är så mycket enklare att komma åt en ett komplicerat menysystem.

Hur många gånger han man inte suttit i startmenyn och virrat musen frammåt tillbaka för man ska hitta ett program som ligger i en mapp som ligger i en mapp?

Frågar du mig, aldrig sedan W7 förbättrade startmeny. Det hände däremot ibland i XP och tidigare när man har så många program som jag ofta har installerat och tvingades "fälla ut" en massa undermenyer över hela skärmen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ja, fönsterhantering!

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Frågar du mig, aldrig sedan W7 förbättrade startmeny. Det hände däremot ibland i XP och tidigare när man har så många program som jag ofta har installerat och tvingades "fälla ut" en massa undermenyer över hela skärmen.

Nu var frågan inte till dig där, men tack att du tog åt dig av det. Däremot la jag till ett citat under när jag redigerade som var riktad åt dig, men tyckte du svarade på det här.

Iofs var det en sak som du ska läsa från min förra post.

Hur är skillnaden mellan att visa alla 200 program i startmenyn och i startskärmen?

Permalänk
Medlem

Personligen har jag nu vant mig att leva utan den. Det jag dock saknar är att man i Win 7s startmeny kunde se senaste öppnade filer bland program på startmenyn. Det var perfekt om man tex har en serie, du har kollat på X antal episoder i VLC så kunde du gå till startmenyn->hålla över VLC, och se vilken episod/er du såg senast

Om det är något som vet om det går att se detta i Windows 8.1, citera gärna med en förklaring

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reyintaz:

Nu var frågan inte till dig där, men tack att du tog åt dig av det. Däremot la jag till ett citat under när jag redigerade som var riktad åt dig, men tyckte du svarade på det här.

Iofs var det en sak som du ska läsa från min förra post.

Hur är skillnaden mellan att visa alla 200 program i startmenyn och i startskärmen?

Det tar mycket, mycket större plats på startskärmen, därmed också betydligt mer viftande med musen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det tar mycket, mycket större plats på startskärmen.

Jorden är platt också.

Nej men, istället för att skriva och anta att folk tror på det, skulle du vilja demonstera?

Enligt min uträkning (Från Windows 8's sida) så skulle 200 program ta upp halva startskärmen. Iofs är det då synd att man lämnar andra halvan oanvänd och det kanske är onödigt utrymme

Permalänk
Medlem

Så Windows 8.2 är alltså 8.1, fast med en klassisk startmeny? Vad hände med patchar egentligen? Många företag tänker inte klart nu för tiden -.- Microsoft är en av dem.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Nu var frågan inte till dig där, men tack att du tog åt dig av det. Däremot la jag till ett citat under när jag redigerade som var riktad åt dig, men tyckte du svarade på det här.

Iofs var det en sak som du ska läsa från min förra post.

Hur är skillnaden mellan att visa alla 200 program i startmenyn och i startskärmen?

Nackdelen med startskärmen är ju at det lätt blir en massa "sidscroll". Detta är ju inte så farligt med pekskärm, med mus däremot känns det väldigt osmidigt.

Permalänk
Medlem

Oj. Det slog mig just att jag, till skillnad från vad jag tidigare tyckt, jättegärna vill att MS inte ska ge tillbaks. Om folk vänjer sig vid andra typer av menyer och operativsystemstyper än "traditionell" windows så är steget till Linux mindre!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nackdelen med startskärmen är ju at det lätt blir en massa "sidscroll". Detta är ju inte så farligt med pekskärm, med mus däremot känns det väldigt osmidigt.

Som jag sa innan, om man använder små ikoner kan man få plats med 200 ikoner på halva skärmen (400 på hela). Så om du vill kan du slippa sidescroll, då det inte finns någon anledning att ha icke Modern-UI applikationer i större storlek än small.

Det jag försöker förmedla är att Windows 8 är fullt användbart även om man inte använder sig av Modern UI på en desktop dator, för det gör inte ens jag (Mail applikationen är ett undantag). Använder dock appar fullt ut till min platta.

Men det som stör mig, är alla som försöker påstå att man inte kan använda Windows 8 som Windows 7 utan att installera third-party program. Det är just exakt det jag gör. Alla mina genvägar ligger i Modern UI vilket är ett snabbt tryck på Windows knappen och navigera snabbt med musen (Lika snabb navigering som i Startmenyn om man är inne i Program där). Utöver att använda Startskärmen som en skärm för genvägar så rör jag princip aldrig den delen när jag sitter på min skrivbordsdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ni som tycker om startmenyn borde ju verkligen älska starskärmen, den är ju större än förut!

Större != Bättre

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Nackdelen med startskärmen är ju at det lätt blir en massa "sidscroll". Detta är ju inte så farligt med pekskärm, med mus däremot känns det väldigt osmidigt.

Är det osmidigt att använda scrollhjulet?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Som jag sa innan, om man använder små ikoner kan man få plats med 200 ikoner på halva skärmen (400 på hela). Så om du vill kan du slippa sidescroll, då det inte finns någon anledning att ha icke Modern-UI applikationer i större storlek än small.

Det jag försöker förmedla är att Windows 8 är fullt användbart även om man inte använder sig av Modern UI på en desktop dator, för det gör inte ens jag (Mail applikationen är ett undantag). Använder dock appar fullt ut till min platta.

Men det som stör mig, är alla som försöker påstå att man inte kan använda Windows 8 som Windows 7 utan att installera third-party program. Det är just exakt det jag gör. Alla mina genvägar ligger i Modern UI vilket är ett snabbt tryck på Windows knappen och navigera snabbt med musen (Lika snabb navigering som i Startmenyn om man är inne i Program där). Utöver att använda Startskärmen som en skärm för genvägar så rör jag princip aldrig den delen när jag sitter på min skrivbordsdator.

Använder själv W8 på 3 datorer, är förhållandevis nöjd. Nackdelen med att göra allt pyttesmått tycker jag att det lätt upplevs rörigt och går långsammare att hitta till något visst program. Men visst, fullt användbart tycker jag att det är. Fast jag har svårt att hävda att det är bättre (speciellt utan pekskärm), interfacemässigt.

Nu blir det oftare att jag använder mig av sökboxen för att hitta program, så mitt eget användarmönster har ju förändrats en del. Och ja, använder det också som en startmeny fast använder ofta genvägar precis som du (på skrivbordet).

Permalänk
Medlem

Startmeny i windows 8 intresserar inte mig, windows 7 är det sista operativsystemet från microsoft som jag kommer använda.

Permalänk
Medlem

För sent. Microsofts sätt att bara trampa på oss PC-användare - vilket var gruppen som placerade dem där de är idag - har fått mig att önska att jag kan finna ett fullgott alternativ för spel och vardag. Jag har i och med 8:an, och MS mycket buffliga sätt att pådyvla mig ett OS gjort för mig mobila enheter, för första gången i mitt liv börjat tänka att om jag hittar ett alternativ så tar jag hellre det, även om det skulle vara dyrare t o m.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Större != Bättre

Var lite ironi i det Strejf skrev, tyckte jag alla fall.

Större != Bättre
Mindre != Bättre
Nyare != Bättre
Gammalt != Bättre
För det passar en person != Bättre

Nej, vi alla tycker olika faktiskt. Och jag hävdar inte att folk som använder Windows 7 ska gå över till 8:an för det är ett val man får göra. Däremot när folk sprider falska uppgifter som folk hakar på så blir jag irriterad och argumenterar för 8:an för att det ska bli rätt.

Ett klassiskt argument som sprids som är falskt är: Startskärmen gör det inte överskådligt när jag söker efter program, medans jag kan se allt när jag söker med startmenyn.

Vad är sant? Jo att man inte faktiskt ser något om man söker i startmenyn.
Men vad är det som utelämnas? Jo, att det finns dedikerade knappar för att söka som inte tar upp hela skärmen: Windows + Q.

Däremot att det då kommer fler frågor som att man måste lära sig in nya snabbkommandon osv är en annan femma, men poängen är att folk som "hatar" Windows 8 ofta inte verkar förstå att det har ändrats och är tänkt att fungera på ett annat sätt.