Permalänk
Entusiast

Dags för ny TV, Philips eller LG?

Hej!
Jag känner att det är dags att byta upp sig vad det gäller TV.

Efter mycket sökande har jag fastnat för dessa två:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1767086,1801379

Jag har dock ingen erfarenhet av varken Philips eller LG, så jag undrar, ni som har det, vad tycker ni?

Eller har ni kanske ett annat förslag?

Det jag är ute efter är en LCD (led) TV på ca 55". Smartfunktioner och sånt behöver jag inte eftersom jag tänker koppla den till min htpc.

Plasma är inte aktuellt, och Anderssons 4K TV'n klarar bara 30Hz, inte så najs vid surfning.

Permalänk

Varför inte plasma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Varför inte plasma?

Finns dessvärre många nackdelar:

Plasma drar ofta mer ström än LCD även om det finns stora skillnader beroende på produkt och fabrikat.
Kan drabbas av inbränning av statiska bilder, detta är främst ett problem om man har en plasma av äldre generation då motståndskraften mot inbränning har förbättrats avsevärt i nyare generationer.
Vikten är relativt hög jämfört med LCD skärmar. Men det skiljer mellan tillverkare och modell.
Plasmaurladdningarna kan orsaka mycket kraftiga radiostörningar i HF-bandet och även störa ADSL-förbindelser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

har haft både Philips och LG och min erfarenhet är den att philips har mycket djupare svärta och fungerade felfritt..LG strulade när jag kopplade dator till tv genom att det alltid hackade i bilden hur man än ställde in. båda har skarp och fin bild...philipsen jag körde hade ett frontglas så det blev extra krut i färgerna... LG:n uppförde sig mysko på många sätt.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Finns dessvärre många nackdelar:

Plasma drar ofta mer ström än LCD även om det finns stora skillnader beroende på produkt och fabrikat.
Kan drabbas av inbränning av statiska bilder, detta är främst ett problem om man har en plasma av äldre generation då motståndskraften mot inbränning har förbättrats avsevärt i nyare generationer.
Vikten är relativt hög jämfört med LCD skärmar. Men det skiljer mellan tillverkare och modell.
Plasmaurladdningarna kan orsaka mycket kraftiga radiostörningar i HF-bandet och även störa ADSL-förbindelser.

Visst, plasma drar mer ström ja. Men vad kan det skilja per år? 200 kr max?
Inbränningar kan man glömma på moderna plasmor, de har numera inbyggt tvättprogram om man råkar ha samma bild i +10 timmar viilken ingen normal människa har.
Det finns bra väggfästen som orkar plasmor. 25-30kg rör det sig om (ca 50"), inga problem.

För den budgeten så finns det inget annat än plasma som sopar banan med konkurrenterna (LCD). Enligt mig.
Så TS, slå till på en Panasonic ST60 innan dom försvinner för gott!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bergggren:

Visst, plasma drar mer ström ja. Men vad kan det skilja per år? 200 kr max?
Inbränningar kan man glömma på moderna plasmor, de har numera inbyggt tvättprogram om man råkar ha samma bild i +10 timmar viilken ingen normal människa har.
Det finns bra väggfästen som orkar plasmor. 25-30kg rör det sig om (ca 50"), inga problem.

För den budgeten så finns det inget annat än plasma som sopar banan med konkurrenterna (LCD). Enligt mig.
Så TS, slå till på en Panasonic ST60 innan dom försvinner för gott!

Well, jag vet att Panasonics plasmor har ett rykte som heter duga. Den det finns vissa egenheter med plasmor som jag gärna undviker. T.ex. att de har en tendens att brumma. Att de generellt har ganska mycket input lagg, vilket skulle vara fruktansvärt när man surfar.

Sen att de har bättre färgåtergivning och sånt bryr jag mig inte om. Jag är färgblind, så medan er höst sprudlar av färgglada löv så är min brun. Enbart det argumentet vinner inte över mig på Plasma sidan. Men jag tackar för tipset

Permalänk

Fy vad trist.. Då förstår jag. Lycka till med letandet!
Panasonic har även en bra LCD-serie. ET60 bla som sägs vara kanon med IPS-panel med bra betraktningsvinkel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WhiteOnyx:

har haft både Philips och LG och min erfarenhet är den att philips har mycket djupare svärta och fungerade felfritt..LG strulade när jag kopplade dator till tv genom att det alltid hackade i bilden hur man än ställde in. båda har skarp och fin bild...philipsen jag körde hade ett frontglas så det blev extra krut i färgerna... LG:n uppförde sig mysko på många sätt.

Hur pass ny är LG:n du hade sånt strul med?

Permalänk
Medlem

LG

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Till Blargmode.
Jag skulle för allt i världen, ha valt en plasma från Panasonic.
Dom problem som är för-ryktade med plasma, är till 95% borta nu.
Visst jag skall inte sticka under stolen med, att min PlasmaTV har fyra fläktar.
Men dom låter knappt, då dom kanske går i drygt 600-800rpm.
och ja, den väger mer, men du ska väl knappast släpa runt på den, som om den vore din mobiltelefon.
Bruset hörs om du har örat mitt emot bakdelen, men annars är dom i det närmaste ljudlösa.
Så i dagens läge så är det ganska lungt att köpa sig en kvalitétsplasma, från Panasonic.
Men om du MÅSTE välja mellan LG och Philips, så välj Philips.
Jag precis som WhiteOnyx har haft båda, och Philipsen klippte drulen av LG´n ganska stenhårt.
Jag gick ur segmentet LCD/LED, för att jag tycker att bilden är för plastig helt enkelt.
Men du skall ju välja den TV som känns rätt för dig.
Annars kan du lika gärna välja en Suzuki Alto, när du vill ha en Mercedes-Benz.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Well, jag vet att Panasonics plasmor har ett rykte som heter duga. Den det finns vissa egenheter med plasmor som jag gärna undviker. T.ex. att de har en tendens att brumma. Att de generellt har ganska mycket input lagg, vilket skulle vara fruktansvärt när man surfar.

Sen att de har bättre färgåtergivning och sånt bryr jag mig inte om. Jag är färgblind, så medan er höst sprudlar av färgglada löv så är min brun. Enbart det argumentet vinner inte över mig på Plasma sidan. Men jag tackar för tipset

Är det låg inputlagg du vill ha så kolla in
http://www.displaylag.com/introducing-2013s-best-hdtvs-for-ga...
och
http://www.displaylag.com/the-best-hdtvs-for-gaming-in-2013-p...

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

De två Philips jag har haft har varit så fruktansvärt tröga och långsamma att jag dels reklamerat den ena och sålt den andra,
efter att ha köpt en Samsung så har jag förstått hur en TV skall fungera, jag har hört gott även om LG.

Var noga med att kolla upp just den modellen du skall köpa, heter den AF32S02RH så se till att de reviews och den information du grundar ditt val på gäller just det produktnamnet,
heter modellen AF32S02RG så kan den ha helt andra egenskaper även om namnet är snarlikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blargmode:

Hur pass ny är LG:n du hade sånt strul med?

2013 modell LG 55LA660V .. kostar 13000kr nu, så inte direkt en billig modell heller.

@@@ och för er som prisar Plasmor..det finns folk som inte klarar av plasma bild för den vibbrerar så in i helvete i bilden..jag är en av de som inte klarar av plasma bild för det känns som när man hade tjock dator-skärm och ställde in på för låg Hz...samma känner jag när jag går hem till någon som fortfarande har tjock-tv.. och Ja, jag har tittat på många olika prisklasser och märken på plasma och ser dessa vibbrationerna i bilden på alla plasmor mer eller mindre..vissa är bättre.

Permalänk
Medlem

Är sjukt nöjd över min plasma och skulle aldrig i världen gå tillbaka till led/lcd. Men smaken är som baken.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Avstängd

för mej handlar det inte om smak eller bak,,jag klarar helt enkelt inte av vibbrerande bild som jag upplever hos alla plasma...vissa personer har otroliga problem med detta,,andra ser det inte överhuvudtaget.
kunde jag skulle jag antagligen ha iaf 1 plasma för film och LCD för allt annat, men nu funkar det inte så för mej.

Permalänk
Medlem

Har du kollat in Sonys apparater också?
Ligger bland mina favoriter, tillsammans med LG. LG har dock ganska kass svärta måste jag säga, där känns Sony bättre på de apparaterna jag har kollat på.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Hej!
Jag känner att det är dags att byta upp sig vad det gäller TV.

Efter mycket sökande har jag fastnat för dessa två:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1767086,1801379

Jag har dock ingen erfarenhet av varken Philips eller LG, så jag undrar, ni som har det, vad tycker ni?

Eller har ni kanske ett annat förslag?

Det jag är ute efter är en LCD (led) TV på ca 55". Smartfunktioner och sånt behöver jag inte eftersom jag tänker koppla den till min htpc.

Plasma är inte aktuellt, och Anderssons 4K TV'n klarar bara 30Hz, inte så najs vid surfning.

Den första frågan du skall ställa dig är: Vad ska jag använda min skärm till mest? Om svaret på den frågan är "rörlig bild" så som film och tv-tittande, så skulle jag rekommendera plasma alla dagar i veckan (då pratar vi kvalitéskärmar som Panasonic). Skall du däremot använda den mest som "datorskärm" så skall du definitivt välja en LCD. Skulle hålla mig långt borta ifrån både LG och Philips utan istället valt en Sony eller Samsung.

Lycka till

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Hur pass ny är LG:n du hade sånt strul med?

Gå och testa apparaterna om möjlighet finns. Finns inget som går upp mot det. Skall du köra allt möjligt på TV'n så välj en LCD framför Plasma. Det är fortfarande så att Plasma inte direkt lämpar sig som datornskärm. De flesta Plasmaskärmar har idag en funktion som ändrar bilden när den varit statisk för länge, bara det talar ju för att den inte är lämplig som datorskärm. För film är Plasma (precis som många redan nämnt) överlägset för film. Men för allt annat, NEJ. Input lag kan vara en vettig grej att kolla. Nu tror jag inte att dagens apparater i 1080p fortfarande lider att detta något nämnvärt, men man vet ju aldrig. Sen att du skulle hålla dig borta från en viss tillverkar kan du verkligen ta med en nypa salt. ALLA i tråden ovan nämnda tillverkare har gjort mer eller mindre bra modeller. Sen kan man ju ha otur och få tag på ett måndags EX, men det gäller ju alla tillverkare.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Ssharp Aquos serien är riktigt bra också

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Philips och skulle välja en Philips igen.

Jag valde den för att den har den bästa "naturliga" bilden, dvs konturer, färger etc på ansikten, på natur, ...

Viktigt att tänka på är att själva panelen i TV:n idag är på 200Hz.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

Har en LG 55LA641V som jag anslöt till min HTPC men efter en tids användande så använder jag aldrig använder HTPCn. TV:n har möjlighet till att ansluta trådlös mus och tangentbord via USB för att enkelt kunna hantera den inbyggda webläsaren. Jag drog igång en DLNA-server på min filserver och hittar filmer och bilder på servern direkt på TV:n, inspelningar sker direkt på anslutet USB-minne. Den har även inbyggd digitalbox. Från att tidigare ha haft digitalbox, (analog) HDD-inspelare, Blurayspelare, HTPC och Surroundanäggning anslutet till TV:n behöver jag bara Surroundanläggning, resten hanterar TV:n.

Soffbordet är fullt av plats istället för fjärrkontroller.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jukkis:

Själv har jag en Philips och skulle välja en Philips igen.

Jag valde den för att den har den bästa "naturliga" bilden, dvs konturer, färger etc på ansikten, på natur, ...

Viktigt att tänka på är att själva panelen i TV:n idag är på 200Hz.

Måste säga att jag lutade åt den, men igår gick priset upp med 2 500Kr på den av någon outgrundlig anledning.

Eller ja, outgrundlig, har mina misstankar om att det har med black friday att göra, så vi får ser hur det blir efter helgen, men som det är nu så hamnar Philipsen utanför budget :/

Varför är det viktigt med 200Hz?

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1801341

Philips 8008 blir utnämnd som årets TV av ljud och bild.

http://www.ljudochbild.se/nyheter/arets-basta-tv-apparater-2

Enligt mig så har LG bättre smart-funktioner och deras Magic Remote är riktigt trevlig, men när det gäller bildkvalité så vinner Philips samt att de har Ambilight som kan vara en riktig stämningshöjare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Varför är det viktigt med 200Hz?

Något förenklat så ritas i en 50Hz panel bilden 50 gånger i sekunden, i en 100Hz panel 100 ggr/ sek och i en 200 Hz panel 200 ggr/sek.
Nyttan av 200Hz är att rörliga bilder uppgraderas oftare och visar då rörliga bilder tydligare dvs det är mindre "suddigt" ex skidåkning, motorsport, ...
TV tillverkarna gör så att de själva lägger på extra Hz till panelens egna uppgraderings frekvens. De kan ex säga att TV:n har 500Hz, det kan vara panel 100Hz+bildförbättring 400Hz eller panel 200Hz och bildförbättring 300Hz. Panelens Hz är en fysisk frekvens som bestäms vid tillverkningen av panelen, bildförbättringen är en algoritm (program). Panelens Hz är riktiga Hz, bildförbättringsprogrammets Hz är inga riktiga Hz.

Om man idag vill köpa en modern TV, så ska panelen vara minst 200Hz.
Jag tittar idag på en Philips 100Hz panel, bilden är ok, men om jag skulle köpa en TV idag, så skulle jag välja en 200Hz panel.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en LG 50" Plasma och är mer än nöjd! Har även en 37" Plasma LG TV och är super nöjd med den med! Jag skulle välja LG. tycker om dom

*EDIT*

http://www.komplett.se/lg-50-plasma-tv-50pn650t/777411#!tab:a... är ungefär den jag har.

Visa signatur

[ Det rullar, Det går! ]

Permalänk
Medlem

Köp för allt i världen inte en TV från Philips. 90% av deras TV-apparater är måndagsexemplar och om du får fel på en så tar det ett flertal månader för dem att "fixa" problemet. Slöa menyer och buggig bildanalys gör inte saken bättre. You have been warned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Köp för allt i världen inte en TV från Philips. 90% av deras TV-apparater är måndagsexemplar och om du får fel på en så tar det ett flertal månader för dem att "fixa" problemet. Slöa menyer och buggig bildanalys gör inte saken bättre. You have been warned.

Detta är bull-shit. Har du någon källa?
Min Philips som tydligen är ett tisdagsexemplar, har några år på nacken och är kopplad till Internet. Den meddelar att ny uppdaterad firmware finns tillgängligt och frågar om den får uppdatera. Så kända fixade fel åtgärdas omgående automatiskt. Förbättringar kommer också på detta sätt.

Bildförbättrings-hanteringen är marknadens bästa, ty den mest naturliga bilden. Och inte på något sätt buggig.
Menyn slö? Normal skulle jag säga.

Enda nackdelen som jag märkt, är uppstarten tar lite tid.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jukkis:

Detta är bull-shit. Har du någon källa?
Min Philips som tydligen är ett tisdagsexemplar, har några år på nacken och är kopplad till Internet. Den meddelar att ny uppdaterad firmware finns tillgängligt och frågar om den får uppdatera. Så kända fixade fel åtgärdas omgående automatiskt. Förbättringar kommer också på detta sätt.

Bildförbättrings-hanteringen är marknadens bästa, ty den mest naturliga bilden. Och inte på något sätt buggig.
Menyn slö? Normal skulle jag säga.

Enda nackdelen som jag märkt, är uppstarten tar lite tid.

Mig själv. Köpte tyvärr en Philips TV för ett år sedan och har inte haft annat än problem med den. Har även fått den utbytt och har nya problem med denna, som jag inte hade med den förra. Kolla bara på prisjakt, ingen Philips-TV har fått bättre omdöme än en Samsung/LG/Sony i samma prisklass. Köp inte Philips.