Samsung Galaxy S4 går ej från 4g vid samtal

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy S4 går ej från 4g vid samtal

Har ett problem med min telefon (och enligt telia många med mig)
Problemet är att när man använder telefonen till surfning så vill man gärna använda 4g nätet men när man ringer eller tar emot samtal så görs det på 3g nätet.
Tydligen har Samsung s4 orna problem med att koppla om till 3g från 4g automatiskt så allt som oftast när folk ringer mig så kommer dom inte fram.
Jag får då sms om att dom försökt nå mig.

Ringde på telias inrådan till Samsung supporten och där blev jag rekomenderad att göra en reset och installera senaste uppdateringarna igen.
Och efter det så har jag fortfarande samma fel. :/
Ringde telia igen och dom lovade mig en ny telefon.
Men risken för att samma fel ska hända igen finns ju förståss..

Hur hade ni inbitna telefon hackers gjort?
Finns det något knep & knåp man kan göra för att åtgärda felet?

Permalänk
Medlem

Oj jobbigt, men ska detta enbart gälla Telia då?
Och endast S4, eller alla andra nya Samsungs med (typ Mini och Trend o.s.v.)?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Näe det gäller inte bara telia.
Jag har googlat runt lite och problemen verkar starta med galaxy s2 modellen, och det är samma problem världen över.

På samsung påstår dom att problemet löstes med en uppdatering i mjukvaran till s2 an men tydligen är felet kvar än.
Och eftersom telia utanvidare ger mig en ny telefon så verkar ju samsung ha godkänt alla reklamationer som gäller det här problemet.

Permalänk
Medlem

Men vafan, det kan ju inte vara så att alla Samsungmobiler är typ obrukbara, och har varit så i flera år?
Samsung är väl ändå största märket, borde ju blivit världens liv om detta då.
Eller är det bara ett fåtal som det är fysiskt fel på, och så får man byta på garantin och sen funkar det?

Eller kan man helt enkelt välja att aldrig använda 4G, för det spelar väl ingen roll ändå om man bara har 1GB data per månad t.ex.?
Kolla mail eller något klipp här och där behöver inte jag 10+ Mbps för, men kanske ej går att välja bort 4G liksom, om man köper Samsung och problemet uppstår alltså.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Jag har också märkt detta! Både på min S2 och min nuvarande S4, det är dock inget allvarligt problem enligt mig. 1/20 gånger eller något varierar väldigt mkt, någon försöker ringa går det inte fram och jag får då ett sms.

Det är inte så pass allvarligt att jag orkar bry mig iaf..

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Jag har också märkt detta! Både på min S2 och min nuvarande S4, det är dock inget allvarligt problem enligt mig. 1/20 gånger eller något varierar väldigt mkt, någon försöker ringa går det inte fram och jag får då ett sms.

Det är inte så pass allvarligt att jag orkar bry mig iaf..

Men vet du om man enkelt kan välja bort 4G helt i nån meny, med den enda nackdelen att man får typ 10Mbps istället för kanske 50Mbps, och problemet försvinner helt?

Uppkoppling har man väl ofta på en smartphone antar jag, någon connection som är igång liksom, nån widget eller nån browser i bakgrunden och så?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Ah, man kan i alla fall tvinga den till 3G - frågan är om det löser problemet, utan att skapa några andra nya
http://help.ee.co.uk/system/selfservice.controller?CONFIGURAT...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

För mig som gärna kollar på youtubeklipp och läser nyheter mm på mobilen så märker jag en jävla skillnad mellan 3 och 4 g.

För att ändra mellan 3g och 4g :
--> inställningar > Fler Nät > Mobila Nät > Nätläge: Den översta LTE/WCDMA/GSM är 4g
Den under är 3g WCDMA / GSM. Sen finns 2 till men dom vet jag ej vad dom är till för.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara kasst modem, testa flasha nytt med Odin (kan dock ge garantiproblem)
Kör själv med GE-rom och MKE basband (modem).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

För mig som gärna kollar på youtubeklipp och läser nyheter mm på mobilen så märker jag en jävla skillnad mellan 3 och 4 g.

För att ändra mellan 3g och 4g :
--> inställningar > Fler Nät > Mobila Nät > Nätläge: Den översta LTE/WCDMA/GSM är 4g
Den under är 3g WCDMA / GSM. Sen finns 2 till men dom vet jag ej vad dom är till för.

LTE=4g WCDMA=3g GSM=2g

Så LTE/WCDMA/GSM är alla nät med prio 4g-3g-2g

Men för alla med detta problem så lås över mot WCDMA/GSM om man inte sitter stilla på cafe/hemma och vill ha bra hastighet.
Då problemet ligger i att telefonen ligger och prioriterar dåligt 4g över (kanske/förmodligen) bra 3g. Detta resulterar i att de sekunder 4g:t försvinner/blir svagt kommer din telefon inte ha någon täckning tills den hittar nytt nät.
Under denna tid så kommer det inte gå att nå dig och du får sms istället.

Problemet ligger alltså i mjukvaran på telefonen och inte hos någon operatör, detta vet Samsung och därför går det att reklamera.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI HERO ATX | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) | EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX | Noctua NH-U12S | Fractal Design Tesla R2 800W 80+ Gold | Fractal Design Define R4 Titanium | Windows 8.1 |

Permalänk
Medlem

Aldrig använt 4g på min S4, dels för att det funkar sådär och dels för att jag känner inget behov av 4G över 3G.
Det går att stänga av 4G helt om du vill i inställningar, men då som sagt får du aldrig 4G förrän du slår på det igen manuellt, bara 3G (inkl HSPA+).

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgr8400:

Problemet ligger alltså i mjukvaran på telefonen och inte hos någon operatör, detta vet Samsung och därför går det att reklamera.

Om det är mjukvara så borde ju alla deras mobiler vara drabbade?
Ska de då endast fixa de som reklameras, med en känd lösning de har, och fortsätta låta alla andra vara ofixade?
Låter ju rätt konstigt, om de har en enkel mjukvarufix borde ju den ligga på som default.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Om det är mjukvara så borde ju alla deras mobiler vara drabbade?
Ska de då endast fixa de som reklameras, med en känd lösning de har, och fortsätta låta alla andra vara ofixade?
Låter ju rätt konstigt, om de har en enkel mjukvarufix borde ju den ligga på som default.

Eftersom alla operatörers nät fungerar olika så kommer det inte gå med en och samma uppdatering för alla. Dessutom använder alla sina telefoner olika, de som kör defaultinställningar med inga appar kommer nog ha mindre problem än med dom som har massa bakgrundsappar som använder nätverk skulle jag gissa på.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI HERO ATX | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) | EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX | Noctua NH-U12S | Fractal Design Tesla R2 800W 80+ Gold | Fractal Design Define R4 Titanium | Windows 8.1 |

Permalänk

Har 4G på min S4 och det funkar helt klockrent vad jag än gör. Det har dock hänt en gång när den växlade ner från 4G till 3G då det stod att jag inte var ansluten till nätverkt. Detta varade dock bara i typ 2 sekunder, vilket jag inte har några problem med, medans andra upplever det outhärdigt.

Visa signatur

21:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladdkakemuffins:

Har 4G på min S4 och det funkar helt klockrent vad jag än gör. Det har dock hänt en gång när den växlade ner från 4G till 3G då det stod att jag inte var ansluten till nätverkt. Detta varade dock bara i typ 2 sekunder, vilket jag inte har några problem med, medans andra upplever det outhärdigt.

Du fick ett bra exemplar

Det kan ju också ha o göra med att du befinner dig på ställen som faktiskt har bra täckning. Även inomhus!

Jag har också S4 och har inga problem men jag stängde av 4g direkt för jag är på ställen där 4g kommer och går ganska mycket vilket kommer tillslut resultera i detta problem som alla har..

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI HERO ATX | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) | EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX | Noctua NH-U12S | Fractal Design Tesla R2 800W 80+ Gold | Fractal Design Define R4 Titanium | Windows 8.1 |

Permalänk
Medlem

Inte ovanligt att handovern mellan 4G -> 3G funkar sådär som sagt, dock funkar det ju för många, så det borde nästan vara nåt som går att ordna på verkstaden eller liknande.

Permalänk
Medlem

jag har det problemet ibland på min mobil också och då har jag ändå iphone 5

Visa signatur

äkta gamers dör aldrig

Permalänk
Medlem

Detta problem har diskuteras länge och många har fixat via uppdatering andra med att lämna in den.

Detta är inte bara problem med Samsungs utan är ett rätt välkänt problem med alla 4g telefoner.

Sen verkar det beror visst på operatör också Telia verkar har mest problem.
Jag själv har aldrig haft problem med min S4a och har kört Telenor 4G sen relese. Aldrig missat ett samtal pga 4G->3G.