Permalänk
Medlem

Nyflyttad. Mobilt bredband?

Hej!
Jag står med massor av frågor jag inte finner något svar på.

Jag har alltså precis flyttat utåt lite mot landet (björklinge, 74361) men det finns 4G upp till 60MB/s enligt de flesta teckningskartor. Problemet är ju att dessa har ju en maxgräns på 30-60 GB i månaden och jag som hade tänkt spela väldigt mycket vet inte riktigt hur mycket som behövs för detta.

Jag har telejack och TV-uttag & Radio-uttag i lägenheten men har varken TV-abonnemang eller telefonabonnemang via det. Så mina frågor lyder:

Kan man skaffa bredband via telejacket eller TV-jacket utan abonnemanget? Någon som har tips på prisvärda leverantörer? Ja har under senaste 2 veckorna letat efter svar men har inte funnit några direkta svar. Man vill gå in och fråga i butik men är rädd för att bli blåst då eftersom man bara skummar genom det man skriver på när de berättat så flitigt (även om de kanske utelämnar mycket eller kanske till och med ändrar på informationen)

Bör man köra på mobilt bredband? 4G verkar lovande men samtidigt har min iphone halvdassig 3G-teckning (men kanske är irrelevant?)

Tackar för svar!

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Hej!
Jag står med massor av frågor jag inte finner något svar på.

Jag har alltså precis flyttat utåt lite mot landet (björklinge, 74361) men det finns 4G upp till 60MB/s enligt de flesta teckningskartor. Problemet är ju att dessa har ju en maxgräns på 30-60 GB i månaden och jag som hade tänkt spela väldigt mycket vet inte riktigt hur mycket som behövs för detta.

Jag har telejack och TV-uttag & Radio-uttag i lägenheten men har varken TV-abonnemang eller telefonabonnemang via det. Så mina frågor lyder:

Kan man skaffa bredband via telejacket eller TV-jacket utan abonnemanget? Någon som har tips på prisvärda leverantörer? Ja har under senaste 2 veckorna letat efter svar men har inte funnit några direkta svar. Man vill gå in och fråga i butik men är rädd för att bli blåst då eftersom man bara skummar genom det man skriver på när de berättat så flitigt (även om de kanske utelämnar mycket eller kanske till och med ändrar på informationen)

Bör man köra på mobilt bredband? 4G verkar lovande men samtidigt har min iphone halvdassig 3G-teckning (men kanske är irrelevant?)

Tackar för svar!

Kan inte rekommendera att du ska köpa 4G för att spela onlinespel i alla fall. Sen kan du inte lita på täckningskartorna heller. Jag har ett 4G modem i ett område som sägs leverera maxhastighet (60-80 Mbit/s) men får endast ut 2-6 Mbit/s. Kontrollera så att du verkligen har en antenn i närheten av där du bor så att dom inte har antennen väldigt långt bort och kör på för låga frekvenser - då kommer du aldrig få ut någon vidare hastighet.

Mitt tips, om du kan, är att köra Comhem via TV-uttaget alternativt någon ADSL-operatör (Telia/Tele2 etc)

Permalänk

Du kan få bredband via telefonjacket utan att ha ett telefonabonnemang och telefonnummer hos Telia - vet ej hur det är hos andra leverantörer men antagligen detsamma.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte att 4G verkar riktigt värt om man inte har täckning för just 2600mhz bandet. Dvs upp till 80mbit. Och kom ihåg att man ska kolla på inomhustäckningen. Dunkar man upp en egen extern antenn så kan det fungera grymt dock.

Är det ett comhem-uttag så rekommenderar jag att köra över det. Bäst prestanda över alternativen.

Det enda jag hittar som har adsl utan bindningstid är:
http://www.affinity.se/billigt-adsl-bredband
Och då är det en startkostand på 1200kr.

Varför inte bara binda upp dig och flytta med abonnemanget om du ska flytta sen?

Edit: Laddar du ner/streamar något?

Permalänk
Medlem

För allt i världen, skaffa inte mobilt bredband. 4G och dess teoretiska hastigheter i all ära, det finns många problem som täckning, radioskuggor, dolda begränsningar i antalet gb m.m. man får hämta per månad. Mobilt bredband är utan tvekan något operatören tjänar mest på, inte du som konsument.

Med det sagt, ute i de där regionerna skulle jag gissa att Telia m.fl. har bra ADSL möjligheter. Du kan skaffa bredband utan telefoni m.m. men man får stå på sig för det. Telia ska enligt PTS erbjuda detta.
http://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni/Konsumentarbete/Vanliga-...

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Kan rekommendera ComHem ifall du kan få det, alltså via tv-uttaget. Även om det är dyrt, är iallafall stabilt hos mig, låg ping(oftast under 15) samt rätt download/upload hastigheter.

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar!
Comhem levererar tydligen inte hit enligt deras hemsida. Telia verkar funka så långt till att man måste skriva in sitt telefonnummer (med riktnummer, dvs att man har teleabonnemang) för att kunna skapa sitt bredbandsabonnemang. Detta blir bara krångligare och krångligare >.<

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Tack alla för svar!
Comhem levererar tydligen inte hit enligt deras hemsida. Telia verkar funka så långt till att man måste skriva in sitt telefonnummer (med riktnummer, dvs att man har teleabonnemang) för att kunna skapa sitt bredbandsabonnemang. Detta blir bara krångligare och krångligare >.<

BBB?

Permalänk
Medlem

Vårt modem gick sönder härom dagen, och har redan skaffat nytt. Under tiden (1 hel dag!) använde vi en mobil 4g dongel. Det är inget att rekomendera! Spelade lite men hade högre Ping än typ alla andra (mitt i natten, 3/5 täckning samt 4g) och stressade en film + fasan kikade på svt play. Flöt på riktigt bra! Men nu till det tråkiga. Vi konsumerade 3.9 GB surfmängd den dagen, och hade 4GB som cap. Därav köptes ett nytt modem innan jag hann blinka ^^

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Avstängd

Ja du kan ha ADSL utan fast telle-abb. kolla hos Bredbandsbolaget och Telia, dock tillkommer en mindre avgift varje månad.

Ang ditt tv-uttag kan du ju kolla i trappuppgången brukar ju finnas lite info vid dörren annars kolla med hyresvärden.

Permalänk
Skrivet av krutovs:

Tack alla för svar!
Comhem levererar tydligen inte hit enligt deras hemsida. Telia verkar funka så långt till att man måste skriva in sitt telefonnummer (med riktnummer, dvs att man har teleabonnemang) för att kunna skapa sitt bredbandsabonnemang. Detta blir bara krångligare och krångligare >.<

Det står på Telias hemsida att du - vilket även jag gjorde när jag skaffa deras ADSL - måste ringa deras kundtjänst eller besöka deras butik om du ska beställa bredband utan telefonnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stolproten:

Det står på Telias hemsida att du - vilket även jag gjorde när jag skaffa deras ADSL - måste ringa deras kundtjänst eller besöka deras butik om du ska beställa bredband utan telefonnummer.

Ringde nu och beställde, gick fint Får in 30MB/s så det får väl duga. 439:- / mån.. lite saftigt men vad tusan, måste ju kunna spela!

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Ringde nu och beställde, gick fint Får in 30MB/s så det får väl duga. 439:- / mån.. lite saftigt men vad tusan, måste ju kunna spela!

Snacka om dagens konsumenter. Inte jämföra andra leverantörer eller något.

Ladda ner: 12-30 Mbit/s
Ladda upp: upp till 12 Mbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Snacka om dagens konsumenter. Inte jämföra andra leverantörer eller något.

Ladda ner: 12-30 Mbit/s
Ladda upp: upp till 12 Mbit/s

Vet inte om du följt något alls men jag har jämfört olika leverantörer och olika sätt senaste 2 veckorna. De flesta kan inte ens leverera till min adress. Det finns inte så många konkurrenter som kunde erbjuda samma sak. Det ingick tele också (vilket jag förvisso inte kommer använda men det tillkom andra avgifter om man körde utan tele)

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk

4G anslutning

Att förtydliga lite med 4g.

Jag bor på vischan (2.5mil norr om Halmstad) och kan endast få Telias ADSL 8mb
För nåt år sedan gick jag över till 4g.
Masten står ca 4km från oss och jag ser masten.
Masten driver Tele2 och Telenors 4g.
Jag har Telenor 4g, tecknade det före de ändrade villkoren så jag har 100gb/månaden

Masten sänder i 900mhz bandet
Med usb dongel i dator eller router så fick jag ca 5 mbit ner och 3 upp.
Med poyntings rundstrålande MiMo antenn bumpar det upp till ca 10mbit/7mbit
Med Poyntings riktade MiMo antenn så ligger jag nu på ca 30mbit/17mbit.

Har inga problem att spela BF4 eller BF3 ligger på runt 20-40ping på nordiska servers. inga problem om någon annan kör spotify eller så.
Torrents får man stänga av eller strypa.

Får ungefär samma hastigheter med Tele2.
Telia kan inte ens leverera 4g

Just nu har jag en Asus RT-AC66U router och är störtnöjd.

250kr billigare per månad än med Telias 8mbit. Telias är iofs obegränsad trafik men......

Visa signatur

Libera et impera
Acerbus et ingens
Per angusta ad augusta

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av krutovs:

Ringde nu och beställde, gick fint Får in 30MB/s så det får väl duga. 439:- / mån.. lite saftigt men vad tusan, måste ju kunna spela!

Det blir förmodligen billigare om du lägger till iptelefoni, du behöver inte använda den utan bara välja till det i ett abbonemangspaket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krutovs:

Hej!
Jag står med massor av frågor jag inte finner något svar på.

Jag har alltså precis flyttat utåt lite mot landet (björklinge, 74361) men det finns 4G upp till 60MB/s enligt de flesta teckningskartor. Problemet är ju att dessa har ju en maxgräns på 30-60 GB i månaden och jag som hade tänkt spela väldigt mycket vet inte riktigt hur mycket som behövs för detta.

Jag har telejack och TV-uttag & Radio-uttag i lägenheten men har varken TV-abonnemang eller telefonabonnemang via det. Så mina frågor lyder:

Kan man skaffa bredband via telejacket eller TV-jacket utan abonnemanget? Någon som har tips på prisvärda leverantörer? Ja har under senaste 2 veckorna letat efter svar men har inte funnit några direkta svar. Man vill gå in och fråga i butik men är rädd för att bli blåst då eftersom man bara skummar genom det man skriver på när de berättat så flitigt (även om de kanske utelämnar mycket eller kanske till och med ändrar på informationen)

Bör man köra på mobilt bredband? 4G verkar lovande men samtidigt har min iphone halvdassig 3G-teckning (men kanske är irrelevant?)

Tackar för svar!

du behöver inte ha något telefon abonnemang för att kunna ha adsl genom tele jacket. själv kör jag med BBB, men kommer byta till boxer, då jag har teve genom dom.

Permalänk
Medlem

Jag har 4G, smällt upp antennerna i fönstret bakom gardinen, testade för en minut sedan med speedtest och hade 69 Mbit ner. Spelar en hel del online och det fungerar riktigt bra. Enbart 900 Mhz här vad jag förstått. Kanske gäller att bo på rätt ställe .. ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Vet inte om du följt något alls men jag har jämfört olika leverantörer och olika sätt senaste 2 veckorna. De flesta kan inte ens leverera till min adress. Det finns inte så många konkurrenter som kunde erbjuda samma sak. Det ingick tele också (vilket jag förvisso inte kommer använda men det tillkom andra avgifter om man körde utan tele)

Jag har följt hela tråden och jag kan inte se någon jämförelse över ADSL leverantörer. Efter som det är just adsl så bör du ju kunna få billigare än telias, men det kanske inte är relevant.

Skrivet av Aldric T:

Jag har 4G, smällt upp antennerna i fönstret bakom gardinen, testade för en minut sedan med speedtest och hade 69 Mbit ner. Spelar en hel del online och det fungerar riktigt bra. Enbart 900 Mhz här vad jag förstått. Kanske gäller att bo på rätt ställe .. ;).

Extern antenn? Låter helt sjukt med 69mbit på 900mhz annars.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

Jag har 4G, smällt upp antennerna i fönstret bakom gardinen, testade för en minut sedan med speedtest och hade 69 Mbit ner. Spelar en hel del online och det fungerar riktigt bra. Enbart 900 Mhz här vad jag förstått. Kanske gäller att bo på rätt ställe .. ;).

Du måste nog ansluta till 2600 bandet då 900MHz används av Telenor och Tele2, den räcker långt och täcker in en stor yta. Maxhastigheten här är 32Mbit/s enligt Telenor och 25Mbit/s enligt Tele2.
Denna frekvens är liknande den 800MHz som används av 3 och Telia utanför städerna, maxhastigheten här är runt 40Mbit/s.

Visa signatur

Libera et impera
Acerbus et ingens
Per angusta ad augusta

Permalänk
Medlem

När det gäller ADSL och vilka leverantörer man kan få så beror det på till vilken telestation man är ansluten till.
En större station i en stad har oftast många leverantörer.
På en mindre ute på landet kanske det bara finns Telia.

För att kunna leverera så måste man sätta in utrustning i stationen, dessutom får man betala plats hyra till Skanova för den.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

När det gäller ADSL och vilka leverantörer man kan få så beror det på till vilken telestation man är ansluten till.
En större station i en stad har oftast många leverantörer.
På en mindre ute på landet kanske det bara finns Telia.

För att kunna leverera så måste man sätta in utrustning i stationen, dessutom får man betala plats hyra till Skanova för den.

Precis, hit ut så var det nästan bara telia som kunde leverera, de andra som kunde var dyrare.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag har följt hela tråden och jag kan inte se någon jämförelse över ADSL leverantörer. Efter som det är just adsl så bör du ju kunna få billigare än telias, men det kanske inte är relevant.

Extern antenn? Låter helt sjukt med 69mbit på 900mhz annars.

Följde med två plastbitar och kabel till dessa, satte dem som sagt i fönstret, inga andra antenner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Följde med två plastbitar och kabel till dessa, satte dem som sagt i fönstret, inga andra antenner.

Skickades från m.sweclockers.com

Då måste det vara 2600mhz bandet. Alternativt att du är den enda personen inom 3mil med stöd för 4g!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Ja du kan ha ADSL utan fast telle-abb. kolla hos Bredbandsbolaget och Telia, dock tillkommer en mindre avgift varje månad.

Ang ditt tv-uttag kan du ju kolla i trappuppgången brukar ju finnas lite info vid dörren annars kolla med hyresvärden.

Nej! Ingen avgift hos BBB. Jag skall teckna mig för 60Mbit nu.

Mvh

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Då måste det vara 2600mhz bandet. Alternativt att du är den enda personen inom 3mil med stöd för 4g!

Ditt ena alternativ låter ju onekligen troligare än det andra. Jag ska låta det vara osagt för jag har inte informationen från en helt säker källa, det spelar väl egentligen ingen roll för TS heller. Bra funkar det iallafall, än så länge. Får se när han den andre snubben inom 3 mils omkrets kopplar upp sig ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ElWeed:

Nej! Ingen avgift hos BBB. Jag skall teckna mig för 60Mbit nu.

Mvh

Det var en separatavgift förr, sedan höjde dom priserna istället.